Laten we dan ook de blanke vla uit de schappen halen. En witte chocolade kruidnoten. En laten we "een boer laten" ook anders gaan benoemen. Ik voel me als boer zijnde erg gediscrimineerd. Witte bonen in tomatensaus anders noemen. En witte chocolade pasta! En witte hagelslag...
Heike
Mede-oprichtster
Geplaatst: 08-09-15 10:54
Over bedenkers. Wij hebben ook de slavernij niet bedacht. Dat deden de Afrikanen al jaren (eeuwen) daarvoor. Maar op veel kleinere schaal.
elenaMM77
Geplaatst: 08-09-15 10:59
absoluut heike..
en wat denk je van alle kleine zelfstandigen vroeger die in de schulden raakten.. die verkochten zichzelf voor een bepaalde duur in slavernij om zo uit de schulden te geraken.. dan mogen we blij zijn met de moderne tijd waarin je sociale zekerheden kunt krijgen of zelfs schuldsanering.. vroeger zat er niets anders op en ging je als 'slaaf' naar je schuldeiser..
en wie een oorlog won, vermoordde de mannen en nam de vrouwen en kinderen mee als slaaf. in WOII noemde ze het ter werk stelling overigens. maar was feitelijk ook niets anders dan slavernij.
En noemde we niet het idee om te moeten werken voor je uitkering 'moderne slavernij' vorig jaar (al vond ik dat zelf ver gezocht.. je werd immers nog steeds betaald).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-09-15 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Tjonge jonge jonge wat een gezeik weer, ECHT die mensen hebben vast niets beters te doen...... zucht.
Vhagar
Geplaatst: 08-09-15 11:16
Het is toch belachelijk dat je trots gaat rond paraderen met DIT op de gouden koetsje.... Duizenden ogen en camera's op je gericht.. En wie heeft nou weer bedacht om dit er überhaupt op te schilderen Ik snap het niet
lieveli schreef:
Ik vind het wel prima. Ik vind het een denigrerende afbeelding, van mij mag dat ding eraf.
goh, zullen we de schilderijen maar uit de muea trekken en de geschiedenisboeken herschrijven? De Hut van Oom Tom uit de bibliotheken en zeker van de Boekenlijst op voortgezet onderwijs....
Het moet niet gekker worden.
Vergeet de Moorkoppen niet.
mysa
correspondent/vertaler
Geplaatst: 08-09-15 11:21
Zwarte Piet verbieden is in mijn ogen een vreemde actie, dit rondrijden in een gouden koets (is sowieso al maf) met een dergelijke afbeelding er op is 'not done' vind ik persoonlijk. Dit paneel hoort thuis in een museum.
mairead
Geplaatst: 08-09-15 11:26
Ennnn... daar gaan we weer! *zucht*
Er zijn wel meer schilderijen gemaakt in die tijd waarop onderdrukking van bepaalde bevolkingsgroepen te zien is. Moeten we die dan ook maar allemaal verbranden of overschilderen? Of is het alleen om dat deze toevallig op de Gouden Koets staat? Enig idee hoeveel die kunstwerken waard zijn (en de Gouden Koets in zijn geheel)? Van sommige dingen moet je met je tengels afblijven... Bovendien kunnen we aan zulk soort kunstwerken zien hoe vroeger was en daar met z'n allen van leren om het nooit weer zover te laten komen!
Nalonyda
Geplaatst: 08-09-15 11:39
Pfff... snap oprecht niet waar mensen de tijd en de puf en de zin hebben om zich druk te maken om zooo te veel dingen... Ik wist oprecht niet eens dat het schilderij in de gouden koets zat... tot iemand zich er druk om ging maken.. maarja
Thesserd
Geplaatst: 08-09-15 12:08
... Het lijkt wel of er weer gezeurd wordt om te zeuren.
Wanneer de goudenkoets een inspiratiebron zou zijn voor bepaalde mensen om zwarte mensen als minderheid te zien of om als slaaf te gebruiken, zou ik het punt snappen. Maar dat is voor zo ver ik weet niet het geval...?
Zoals al vaker genoemd, het is een kunstobject geworden. Het vertelt iets over onze geschiedenis. Moeten we een stuk geschiedenis opeens schrappen nu?
En als er straks geen zwarte piet meer is, is het dan niet vet discriminerend dat er alleen maar blanke pieten zijn?
Qimm
Geplaatst: 08-09-15 14:42
Vraag me inmiddels af of we nog wel een rood WIT blauwe vlag mogen hebben