Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:22

Anders bordje erbij plaatsen. "Heeft u vragen betrekking tot de verzorging van dit paard, kom gerust even aanbellen".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:34

Ik zag het stuk vorige week al in de limburger staan (denk dat het om hetzelfde paard gaat, zelfde leeftijd, zelfde verhaal), en ik schrok ook van de foto. Zo hoort een paard er niet uit te zien, ook niet op die leeftijd. In de tekst stond dat ze het paard goed deden voeren met brood en fruit, maar het kwam op mij over als een oud boertje die toch niet helemaal weet wat hij doet. Geef het arme dier flink wat seniorenslobber en grote kans dat ie snel wat bijkomt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:39

8nnemiek schreef:
Ik zag het stuk vorige week al in de limburger staan, en ik schrok ook van de foto. Zo hoort een paard er niet uit te zien, ook niet op die leeftijd. In de tekst stond dat ze het paard goed deden voeren met brood en fruit, maar het kwam op mij over als een oud boertje die toch niet helemaal weet wat hij doet. Geef het arme dier flink wat seniorenslobber en grote kans dat ie snel wat bijkomt.

Waar beoordeel jij op dat hij zo fit en gezond zou zijn op zijn 36 jarige leeftijd dat dit paard niet zo mager eruit hoort te zien? En waar beoordeel jij op dat hij geen senioslobber of iets geprobeerd heeft ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:44

Mioux schreef:
8nnemiek schreef:
Ik zag het stuk vorige week al in de limburger staan, en ik schrok ook van de foto. Zo hoort een paard er niet uit te zien, ook niet op die leeftijd. In de tekst stond dat ze het paard goed deden voeren met brood en fruit, maar het kwam op mij over als een oud boertje die toch niet helemaal weet wat hij doet. Geef het arme dier flink wat seniorenslobber en grote kans dat ie snel wat bijkomt.

Waar beoordeel jij op dat hij zo fit en gezond zou zijn op zijn 36 jarige leeftijd dat dit paard niet zo mager eruit hoort te zien? En waar beoordeel jij op dat hij geen senioslobber of iets geprobeerd heeft ?

Je vergeet te vragen hoe ze weet dat die pony van Limburg naar Groningen is verhuist :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:46

ow verrek ook dat ja ! haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:48

Het stuk stond in het limburgs dagblad, en er stond ook een plaatsnaam bij. Een dierenarts had bevestigd dat de pony verder gezond was. Niemand gaat eerst dure seniorenslobber voeren om daarna over te stappen op brood en groenafval..

De krant ligt helaas al bij het oud papier.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:18

Elke dag bv 2 porties senioren slobber.

Denk dat het paard al heel opknapt.
De winter komt er natuurlijk ook aan.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:20

Met 2 porties kom je er niet hoor.

De mijne kreeg over de gehele dag door porties seniorenslobber. Dit lukte met behulp van mijn stalgenoten. Zodra er iemand op stal was en er stond voer klaar, werd dit gegeven. En toch had hij geen grammetje vet op zijn lijf.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:23

Nou bij ons op stal doen de oudjes er goed op.
Wij hebben masters senioren slobber.
Hier eten ze nog wel wat hooi bij.

Hoe doe jij dat dan stacey?

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:26

sietske83 schreef:
Kom geregeld langs deze pony met de auto. Weiland bevat echt voldoende gras word zelfs geregeld gemaaid omdat de pony het niet op kan. Staat vaak een een bak met voedsel in het land. Pony kan zelf bepalen of hij in de stal wil staan of in het land. De eigenaren hebben een super plekje voor hem.
Pony staat echt in prov Groningen.

Ik kan dit alleen maar beamen. Ik kom er ook vaak langs en er wordt goed op deze pony gepast.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:28

Wat betreft de verwarring over Groningen/Limburg, de desbetreffende pony en het baasje in dit artikel wonen al jaren in de provincie Groningen. Het kan toeval zijn dat er een soortgelijk artikel in de Limburger verschenen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:31

linnie050 schreef:
Nou bij ons op stal doen de oudjes er goed op.
Wij hebben masters senioren slobber.
Hier eten ze nog wel wat hooi bij.

Hoe doe jij dat dan stacey?

Zoals ik al zei gedurende de dag porties seniorenslobber. Mijn oudje liep nog buiten, maar op een apart stukje bij/achter de stallen, zodat hij bij slecht weer binnen kon gaan staan. Wat hij op het laatst ook veel deed. Ik gaf van Subli en bietenpulp, maismeel, hartog compact gras. Maar dat laatste was meer bezigheidstherapie. Dat kwam er namelijk net zo hard in proppen weer uit. Hij was echt volledig kiesloos.
Mijn stalgenoten stuurden me dan een berichtje dat ze op stal waren en of hij weer een emmer moest, dus dan wist ik precies wanneer hij weer wat binnen had gekregen.

Maar het is alweer 4,5 jaar geleden dat ik hem op 33 jarige leeftijd heb moeten laten inslapen na een 'kort ziekbed van een week' aan de gevolgen van een ontsteking in zijn been, waarna hij als klap op de vuurpeil koliek kreeg. Toen vond ik het wel genoeg geweest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:32

Ik snap niet dat mensen zo schrikken van dit magere oudje en het onbegrijpelijk vinden.
Het is net als mensen, de een is vel over been en de ander niet dun te krijgen.
Vaak ook als organen niet goed meer werken krijg je ook dat ze steeds magerder wordt.
Ik ken ook een oudje van toen 34 jaar ook zo gruwelijk mager, je zag het zelfs nog goed door de deken.
Het dier kreeg echt 3 keer per dag een volle emmer pulp met seniores, lucerne en had altijd hooi maar dat kreeg ze niet meer zo goed weg door ontbrekende tanden.
Alles werd altijd geweekt en ze nam er rustig de tijd voor.
Maar dik kreeg j e haar echt niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:11

8nnemiek schreef:
Het stuk stond in het limburgs dagblad, en er stond ook een plaatsnaam bij. Een dierenarts had bevestigd dat de pony verder gezond was. Niemand gaat eerst dure seniorenslobber voeren om daarna over te stappen op brood en groenafval..

De krant ligt helaas al bij het oud papier.

En in het Limburgs Dagblad zal iets staan over een paard in Groningen? Lijkt me sterk aangezien een voorbijganger RTV Noord heeft getipt...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:20

jesito schreef:
Ik snap niet dat mensen zo schrikken van dit magere oudje en het onbegrijpelijk vinden.
Het is net als mensen, de een is vel over been en de ander niet dun te krijgen.
Vaak ook als organen niet goed meer werken krijg je ook dat ze steeds magerder wordt.

Ik ken ook een oudje van toen 34 jaar ook zo gruwelijk mager, je zag het zelfs nog goed door de deken.
Het dier kreeg echt 3 keer per dag een volle emmer pulp met seniores, lucerne en had altijd hooi maar dat kreeg ze niet meer zo goed weg door ontbrekende tanden.
Alles werd altijd geweekt en ze nam er rustig de tijd voor.
Maar dik kreeg j e haar echt niet meer.

Helemaal mee eens :j . Elk dier is net als elk mens anders ! En wij weten helemaal niks van t paard, behalve "mogelijke" ideeen wat we hebben. Of gehoord of gelezen van... maar niks van de eigenaar zelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:33

Ik heb ook weleens een oude pony gehad die erslecht uit ging zien. Daar gingen ook mensen commentaar op leveren,terwijl ik er alles voor deed.Dat is dan wel vervelend,want de beste stuurlui in paardenland staan aan wal. :(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:39

Je leest inderdaad veel dat paardenmensen zeggen dat ze zo'n paard zo weer dik krijgen en dan zetten ze er een foto bij van een mager(veel jonger)paard die na een aantal weken weer zo goed als op gewicht is..Niet vervelend bedoeld hoor,maar dat zijn vaak verwaarloosde paarden en hier gaat het om een erg oud paard die waarschijnlijk niet meer goed kan kauwen maar ook slecht werkende organen heeft waaronder de darmen het voer niet meer opnemen..Dat is nogal een verschil,want de verwaarloosde paarden hebben vaak wel goedwerkende organen en dan zijn ze natuurlijk snel op gewicht als ze bijgevoerd worden..

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:49

amoj schreef:
quintusgl schreef:
Toen bij ons het oudje nog leefde (38) kregen we ook geregeld de dierenbescherming. Niet omdat ie zo mager was (ruggegraat wel zichtbaar door weggaan vd bespiering) maar omdat haar vacht er niet mooi op zat. Ook geen tanden meer en elke dageen aantal keren slobber en een giga weiland.
En mijn DA heeft 2 zinnen gezegd wat mij altijd bij zou blijven:

De pony mag blij zijn dat ie zo mooi oud MAG worden. De meeste paarden MOGEN dat niet meer. (als in; tegenwoordig worden ze afgedankt als ze in de sport niet meer kunnen, blessures hebben of ouder worden)

Denk daar maar eens over na....

Precies dit ja. Weggooimentaliteit van tegenwoordig, bah bah bah. Oude mensen die mager zijn gaan we toch ook niet afmaken?

Ben ik het niet (helemaal) mee eens.
Als de kwaliteit van het leven slecht is, dan veel liever afmaken en bij oude mensen euthenasie.

Misschien springt en huppelt dit beestje nog lekker door de wei (dat is lastig zeggen vanaf een foto) maar ik ben bang dat hij/zij niet lekker meer in zijn of haar vel zit. Dat het pijn heeft zou ik ook niet uitsluiten.

Ik ben dan van mening dat je het beestje beter uit zijn lijden kan verlossen en laten afmaken.

OOK bij mensen trouwens. Je zegt dat doe je toch ook niet bij oude mensen? Dat klopt HELAAS!
Ik heb in de zorg gewerkt en het is verschrikkelijk om te zien hoe sommigen in leven worden gehouden, mensen die zelf niet meer willen leven en verschrikkelijke pijn hebben. Maar ze mogen niet dood...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:56

Ik ken een 36 jarige, een connemara merrie, die was ook net zo erg en ook nog eens de ziekte van Cushing, maar vrolijk dat ze was en rondrennen.

De eigenaresse gaf heel veel voer en slobbers, hielp niet, heb het met eigen ogen gezien en stond er jaren met mijn paard. Ze was er altijd mee bezig met de verzorging en altijd vertroetelen.

Mogelijk dat het ook zo is bij deze pony, dus niet te snel gaan oordelen, als het gaat om de verzorging en eten. Maar inderdaad, het is mogelijk dat ie helemaal op is....eens moet men toch een beslissing gaan maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:00

8nnemiek schreef:
Ik zag het stuk vorige week al in de limburger staan (denk dat het om hetzelfde paard gaat, zelfde leeftijd, zelfde verhaal), en ik schrok ook van de foto. Zo hoort een paard er niet uit te zien, ook niet op die leeftijd. In de tekst stond dat ze het paard goed deden voeren met brood en fruit, maar het kwam op mij over als een oud boertje die toch niet helemaal weet wat hij doet. Geef het arme dier flink wat seniorenslobber en grote kans dat ie snel wat bijkomt.

volgens mij was er al een bokker die aangaf dat de kinderen uit de buurt hem broodjes en appels voerden..

normaal wil je dat niet altijd.

maar volgens mij is dat als extraatje, kindertjes willen graag voeren.. appeltjes en brood mogen, leef je uit zeg maar.. laat de kinderen uit de buurt zo'n oudje lekker doodverwennen, er zal genoeg verdriet zijn bij die kleintjes als het vertrouwde en knuffelbare beeld er ineens niet meer is.

en waarom zou je dure slobber in sloten blijven voeren als er niets opgenomen wordt? je geeft aan dat daar niet zomaar mee gestopt zou worden.. Volgens mij is het soms hoe meer geld je zegt dat je uit aan het geven bent aan je paard, hoe grotere dierenvriend je bent. als het niet werkt, waarom moet je dan veel geld blijven uitgeven met voedsel erin tanken wat niets doet.. alleen om de mensen op bokt of in de buurt te plezieren? mag zo'n oudje in zijn laatste dagen/weken/maanden niet gewoon krijgen wat hij lekker vind en wat hij wil eten? Dus ja als hij slobber niet opneemt en hij vind appeltjes heerlijk, waarom is het dan een punt dat er gemeld wordt dat hij verwend wordt met appeltjes en brood?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-08-15 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:04

Wij hebben een pony van 39 op stal maar die is toch heel wat dikker.

Dnolta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:07

jammer dat ook hier mensen zo reageren.
het ene paard is het andere paard niet net als bij mensen, honden, katten enz.

de een behoud zijn vorm en de ander word gewoon mager.
zolang het diertje nog plezier heeft is er weinig aan de hand.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:08

gerlinda12 schreef:

Het is helaas per dier verschillend, en ook zat van gezien, de ene blijft lekker vol en de andere teert enorm in.................zeg niets over de kwaliteit van zorg.

Dat is net als bij mensen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:09

gerlinda12 schreef:

tja mijn ene oma is overleden met flink overgewicht,
mijn andere kon je bijna omblazen, daar zat geen vetje meer onder de huid, gezichtje was net perkament over botten.

de ene pony is de andere niet helaas.. was het maar zo dat ze allemaal een goed werkende spijsvertering over hadden aan het einde.. Bij de ene slijt het hart, tot het hart stopt.. bij de ander slijt het spijsverteringsorgaan eerder en wordt het beestje enorm mager tot het uiteindelijk aan welke reden dan ook overlijd...

Het is superfijn om te horen dat het oudje op jullie stal nog een goed werkende spijsvertering heeft waardoor zijn voedsel goed wordt opgenomen.. dan blijft je de aanblik van een wegterend dier bespaard.

Ik kende vroegah.. een bejaarde pony, is op 38 jarige leeftijd overleden.. Tonnetje rond
van de wormen.. dat dan weer wel.. En zelfs dan kun je niet zeggen 'foei' eigenaar.. want een pony wordt niet zomaar hoog in de dertig.. waarschijnlijk heeft het antiwormingsmiddel zijn werk gewoon niet meer kunnen doen in een versleten ponylichaam. Al dacht ik daar toen ik 11 was en die pony stierf waarbij al snel de ronde ging dat het beestje vol had gezeten met wormen (boerenpony, kregen wel netjes de verzorging.. maar men ging niet de wei door om mest te controleren helaas). je zou het nooit gezegd hebben, diertje zag er prima uit, zeker voor die leeftijd en ineens smorgens lag hij daar.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-08-15 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:11

Iedereen die z'n oordeel klaar had over wat de pony gevoerd heeft moet even het bijbehorende radio fragment gaan luisteren. Kan er over zijn daadwerkelijke rantsoen gediscussieerd worden. Werd vanmiddag allemaal verteld.