PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:19

Maar wat nou als paard niet op de tong beet en geen bloed had.. Maar dus wel gestrest is? Wilde ze dan ook wat tegen gal gaan doen? Of is het puur vanwege het bloed?

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:21

PETA...die gaat zich hier tegenaan bemoeien? Oke...
Heb mijn bedenkingen over deze organisatie...maar goed, iemand mag dit best wel eens starten, en of dat PETA is of Pipo of bassie of weet ik veel wie..

Kan wel wat aandacht gebruiken..Als ik de geschiedenis van Totilas zo eens lees, lijkt me dat we daar een herhaling wel moeten zien te voorkomen...Leermomentje hoe het NIET moet/mag.
( al heb ik daar ook mijn bedenkingen bij...geld...en daar waar geld is, gaan we vaak over lijken..niet alleen in paardensport ( offtopic denk ik bv even aan het wielrenwereldje))

Ik heb hier verder maar geen verwachtingen van eigenlijk.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:21

geerke schreef:
Seventeen schreef:
De menselijke topsporters eisen toch ook heel wat van zichzelf? Die trainen hun spieren tot het uiterste. Dat is met paarden ook zo, LDR is in mijn ogen niet eens zo heel slecht, indien goed uitgevoerd, en laat dat nou net het probleem zijn. LDR doe je ook absoluut geen 5x in de week, een uur lang :')

Ik vind Peta een organisatie die ik niet serieus kan nemen, vol met pennymeisjes.

topsporters zijn op relatief jonge leeftijd op.....sportpaarden ook,alleen zij worden gedwongen.

Niet met je eens, zijn genoeg paarden die op 'latere' leeftijd afscheid nemen.
Painted Black; 18
Bonfire: 18
Salinero: 19

In de basissport gaan de meeste paarden op deze leeftijd er ook uit, vaak eerder omdat ze verpest zijn.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:23

Seventeen schreef:
Painted Black; 18

In de basissport gaan de meeste paarden op deze leeftijd er ook uit, vaak eerder omdat ze verpest zijn.

En deze zijn ook nog eens met de 'gevreesde trainingsmethode' afgericht.... Bonfire is rond de 30 geworden in zn weitje dacht ik?

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:24

Seventeen schreef:
De menselijke topsporters eisen toch ook heel wat van zichzelf? Die trainen hun spieren tot het uiterste. Dat is met paarden ook zo, LDR is in mijn ogen niet eens zo heel slecht, indien goed uitgevoerd, en laat dat nou net het probleem zijn. LDR doe je ook absoluut geen 5x in de week, een uur lang :')

Ik vind Peta een organisatie die ik niet serieus kan nemen, vol met pennymeisjes.

Groot verschil met menselijke topsporters: die kiezen hiervoor. Een paard wordt ertoe gedwongen. Geen keuze in training, in de spierpijn die dat teweeg brengt, de blessures etc...

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:25

Citaat:

Een paard dat niet wil, zal niet zo'n proef laten zien.[/quote]
Citaat:

Een paard mag niet willen hij moet van de mens..

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:27

jirina schreef:
Citaat:
Een paard dat niet wil, zal niet zo'n proef laten zien.
Citaat:

Een paard mag niet willen hij moet van de mens..[/quote]

De paarden op dit topsportniveau hebben een heel andere instelling en karakter, om te winnen moet het paard WILLEN winnen, anders gaat het niet lukken.
Je kunt een paard tot een bepaald niveau dwingen maar niet op dit niveau.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:28

Seventeen schreef:
De paarden op dit topsportniveau hebben een heel andere instelling en karakter, om te winnen moet het paard WILLEN winnen, anders gaat het niet lukken.
Je kunt een paard tot een bepaald niveau dwingen maar niet op dit niveau.

Een paard heeft geen perceptie van winnen. Hij kan wel zijn best willen doen, maar ook dat kan je dwingen met negatieve methodes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:29

ingedebruijn schreef:
Thesserd geeft hierboven al uitleg over haar eerdere opmerking.

Dan nog is het een hele slechte vergelijking :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:30

Tja dat Undercover gestresst was dat was duidelijk maar lag dat aan Gal? Hij had inderdaad de teugels los kunnen gooien maar waren er dan niet veel ergere ongelukken gebeurt dan een beetje op de tong?

Vind het wel goed dat er onderzoek gedaan zou worden of de blessure van Totilas al voor het EK bekend was bij de betrokkenen. Maar om nou een aanklacht in te dienen ... jeetje kom op zeg he.

Gnome

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:31

Een hoop negatieve reacties naar Gal maar eigenlijk geen? naar Rath. Daar staat iedereen wel achter?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:33

arno8 schreef:
Even de chronologie: een paard is behoorlijk zenuwachtig voor een wedstrijdje (wat een stom paard, zeggen we dan), berijder wil dat paard niet als een raket de ring in gaat en trekt zo hard aan het bit dat er bloed uit de mond komt (eigen schuld, stom paard), en helaas, door een stomme regel wordt de combinatie uitgebeld. Iedereen leeft mee met de arme berijder, die alleen maar dat stomme paard wat in probeerde te houden.

En nu is er opeens een stomme organisatie die zegt: hee, hoort dat wel? Bloed uit de mond van een paard? Moet dat niet eens nader worden onderzocht?

Wat een stelletje extremistische mafkezen zeg!

Serieus? Heb je de kur uberhaupt wel gezien?
Kijk nog maar even waar Edward Gal zijn paard zo hard in de bek trekt dat het bloed hem door de mond loopt. Of..... zou het paard zich van de stress niet gewoon op zn tong hebben gebeten?
Ken geen ruiter die zo'n mooie meegevende en stille hand heeft als Edward Gal; ik durf te wedden dat jij je paard harder in de bek trekt dan hij :Y)
https://www.youtube.com/watch?v=2ll9U-5ynCc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:35

vermoed dat het remsysteem van Gal niet te vergelijken is met het remsysteem van Arno :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:36

Cioccolato schreef:
ingedebruijn schreef:

Alleen kiest de mens en het paard niet.

Voor een deel. Een paard dat niet wil, zal niet zo'n proef laten zien.

Helaas is al meerdere keren gebleken dat dit niet waar is. Denk je dat Totje graag wilde met die pijn bv? Denk je dat de paarden van die amazone die laatst is doodgeschopt graag wilde?

Er zijn zat bewijzen dat paarden die niet graag wilde, zich niet goed voelde, toch nog vrij hoog in de punten reden. Dat er daarnaast zat paarden zijn die het duidelijk niet erg vinden en er zelfs plezier in kunnen hebben doet daar niets aan af.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:36

Julia86 schreef:
Seventeen schreef:

Groot verschil met menselijke topsporters: die kiezen hiervoor. Een paard wordt ertoe gedwongen. Geen keuze in training, in de spierpijn die dat teweeg brengt, de blessures etc...

Ach jij dwingt je paard toch ook om je telkens weer te dragen,das net zo goed dwang.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:38

Seventeen schreef:

Groot verschil met menselijke topsporters: die kiezen hiervoor. Een paard wordt ertoe gedwongen. Geen keuze in training, in de spierpijn die dat teweeg brengt, de blessures etc...[/quote]

Ach jij dwingt je paard toch ook om je telkens weer te dragen,das net zo goed dwang.[/quote]

appels met peren vergelijken....gewoon paardrijden is minder belastend dan iedere dag een circusact te moeten opvoeren.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:39

Denk je Geerke? Dwang is dwang hoe je het ook bekijkt.

Overigens denk ik dat dat elke dag een circusact op moeten voeren best meevalt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:41

easygoing schreef:
Denk je Geerke? Dwang is dwang hoe je het ook bekijkt.

heb je gelijk in...ik denk alleen even aan de gradatie/slijtage slag.Vermoed dat die hoger is bij dagelijks passage en alle andere riedels....vergeet de hekjes springclub ook niet...dan bij een bosritje.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:41

Seventeen schreef:
geerke schreef:

topsporters zijn op relatief jonge leeftijd op.....sportpaarden ook,alleen zij worden gedwongen.

Painted Black; 18

Dit zijn de positieve uitzonderingen, meestal is dit niet zo.
Vind dit echt zo'n mijn opa rookte als een schoorsteen en is 90 geworden argument. Dat niet alle dieren er snel stuk van gaan maakt het nog niet goed.

Het is gewoon een feit dat topsport niet gezond meer is, dat dat een slijtageslag is voor het lijf (waar "gewoon" sporten gezond is is topsport dat niet, dat is een overvragen van het lijf). Net zoals in verschillende onderzoeken is aangetoond dat de rollkur niet ok is.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:42

Misschien kunnen ze meteen ook een klacht indienen tegen de organisatie voor het verplichten van deel te nemen aan de prijsuitreiking met eigen paard (waarvan de ruiter, EG in dit geval, weet dat het het paard alleen maar meer stress bezorgd). En misschien dan ook ineens tegen de dierenartsen & jury die Totilas fit hebben bevonden om deel te nemen.
Akkoord, Rath had dit zelf moeten voelen maar hebben we al deze extra's niet net om de paarden tegen de hebzucht of onkunde van de mens te beschermen?
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 20-08-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:43

Izzy19 schreef:
Misschien kunnen ze meteen ook een klacht indienen tegen de organisatie voor het verplichten van deel te nemen aan de prijsuitreiking met eigen paard (waarvan de ruiter, EG in dit geval, weet dat het het paard alleen maar meer stress bezorgd). En misschien dan ook ineens tegen de dierenartsen & jury die Totilas fit hebben bevonden om deel te nemen.
Akkoord, Rath had dit zelf moeten voelen maar hebben we al deze extra's niet net om de paarden tegen de hebzucht van de mens te beschermen?

Ik neem aan dat dat allemaal grondig onderzocht gaat worden :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:43

Babootje schreef:
arno8 schreef:
Even de chronologie: een paard is behoorlijk zenuwachtig voor een wedstrijdje (wat een stom paard, zeggen we dan), berijder wil dat paard niet als een raket de ring in gaat en trekt zo hard aan het bit dat er bloed uit de mond komt (eigen schuld, stom paard), en helaas, door een stomme regel wordt de combinatie uitgebeld. Iedereen leeft mee met de arme berijder, die alleen maar dat stomme paard wat in probeerde te houden.

En nu is er opeens een stomme organisatie die zegt: hee, hoort dat wel? Bloed uit de mond van een paard? Moet dat niet eens nader worden onderzocht?

Wat een stelletje extremistische mafkezen zeg!

Serieus? Heb je de kur uberhaupt wel gezien?
Kijk nog maar even waar Edward Gal zijn paard zo hard in de bek trekt dat het bloed hem door de mond loopt. Of..... zou het paard zich van de stress niet gewoon op zn tong hebben gebeten?
Ken geen ruiter die zo'n mooie meegevende en stille hand heeft als Edward Gal; ik durf te wedden dat jij je paard harder in de bek trekt dan hij :Y)
https://www.youtube.com/watch?v=2ll9U-5ynCc

Ja ik heb het gezien, en de weddenschap dat ik mijn paard minder hard 'in de bek' trek dan Gal ga ik bijzonder graag aan ;). Een paard bijt zichzelf niet zomaar op zijn tong. Niet alleen door stress, daar moet meer voor aan de hand zijn. Stress is een factor, maar om op de tong te kunnen bijten moet er een oorzaak zijn waardoor de kaken eerst van elkaar gaan. Anders blijven ze alleen op elkaar geklemd.

Als je dan als normaal denkend mens jezelf gaat afvragen wat er aan de hand kan zijn waardoor de mond ondanks de stress open gaat, valt al snel op dat er genoeg ijzerwerk in de mond van het paard zit om een harnas van te smeden. Dan is ook niet veel druk nodig om de kaken van elkaar te krijgen.

Persoonlijk vind ik het eerder extremistisch om niet te willen zien dat er misschien wel iets mis is met de gang van zaken bij het EK.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:44

Izzy19 schreef:
Akkoord, Rath had dit zelf moeten voelen maar hebben we al deze extra's niet net om de paarden tegen de hebzucht of onkunde van de mens te beschermen?

moeten de ruiters maar zelf rondjes gaan rennen in de piste *\o/*

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:47

Ipv ruiters persoonlijk aan te pakken, moet er misschien eerst een kritisch gekeken worden naar de organisatie. Het is verplicht om met al dat ijzerwerk in de mond rond te rijden en het is verplicht om prijsuitreikingen te paard mee te rijden. Ook al moeten deze paarden 3 loodzware proeven doorfietsen waarvoor ze volle concentratie nodig hebben. Ik denk dat er heel veel mooie alternatieven zijn om de paarden in tussentijd niet extra te belasten met prijsuitreikingen. Na de allerlaatste proef van het evenement, ok, maar tussendoor? Welk nut heeft dit? Veel bezoekers vertrekken zelfs al voor de prijsuitreiking zelf. Geef die paarden toch ook de kans om te bekomen voor ze opnieuw zo'n GP door moeten.