EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:38

Casarell schreef:
karuna schreef:
Maar die is flink over de zeik bij het weggaan zeg, ik denk dat ik zelf zou zijn afgestapt. :o

Geloof me.. als een paard zo over de zeik is, krijg jij de kans niet eens om af te stappen.. :+

En dan stap je af en dan staat je paard aan de andere kant van het veld... volgens mij had Ed iets meer controle toen hij er op zat dan wanneer hij was afgestapt

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:39

friendly schreef:
Noa_M schreef:
Ik durf met zekerheid te zeggen dat als ik op dat paard gezeten zou hebben, je mij van het plafond af had kunnen schrapen. Ik vind het echt heel knap hoe Edward hem de baan door kreeg! Wat een spanning, pfff

Wordt knap lastig in de open lucht! _O-

Haha...
Oke oke het dak boven de tribunes dan.. Moet je nagaan hoe hard in dan door de lucht gevlogen had moeten hebben!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:40

Ik heb écht díep respect voor Edward! Van 2% bij het groeten naar ruim 74% opkrabbelen voor de uitgestrekte stap. Wát een bom was Undercover. Je kan zeggen over Edward wat je wilt maar hij weet zijn hulpen zo te doseren dat Undercover toch laat zien wat er gevraagd wordt, en er zelfs een beetje ontspanning in de proef komt..

Ongelofelijk balen van het bloed, maar regels zijn regels..

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:40

Casarell schreef:
karuna schreef:
Maar die is flink over de zeik bij het weggaan zeg, ik denk dat ik zelf zou zijn afgestapt. :o

Geloof me.. als een paard zo over de zeik is, krijg jij de kans niet eens om af te stappen.. :+

Afstappen zal wel lukken of het de gewenste manier van afstappen is is een tweede

Knap staaltje om als ruiter zo de rust te bewaren en je paard in zo'n situatie nog zo te kunnen "begeleiden". En ja, dat ie dan strak wordt lijkt me logisch. Beter dat dan vol aan de kletter!

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:41

Casarell schreef:
karuna schreef:

En dan stap je af en dan staat je paard aan de andere kant van het veld... volgens mij had Ed iets meer controle toen hij er op zat dan wanneer hij was afgestapt[/quote]
Haha idd. Ooit 1 keer afgestapt op cc van een bommetje. Aan de hand was ik m direct kwijt. :+ Dan kan je er nog beter opzitten.

Casarell

De enige manier om de stress er op zo'n moment uit te krijgen is hem de stress eruit te laten lopen.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het paard zelf zijn eigen plan gaat trekken.
Als dat dus betekend dat het dier wat kort in de hals wordt gereden, so be it.. beter dan dat het dier nog meer spanning opbouwd en uiteindelijk in paniek schiet..

damian23

soloro schreef:
Friendly waarschijnlijk bedoelt ze dat opstaan en weglopen, waardoor undercover nog drukker werd. En dat niemand undercover even vast mag houden bij verlaten van de ring.

Klopt! Als er bloed in de mond is, is uitbellen natuurlijk terecht.

Maar ik vond het echt hartverscheurend om hem zo van de kaart te zien, het publiek wat aan de wandel gaat waardoor hij nog meer van de kaart raak en er dan niemand heen mag lopen om hem vast te pakken, gerust te stellen en uit de ring te begeleiden.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:42

Och dat arme beest, wat een spanning :( Ontzettend knap van Edward. Hoeveel ruiters waren niet de bak door gevlogen of hadden het paard afgestraft? Tuurlijk houdt Ed m' strak, wat had hij anders kunnen doen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:43

damian23 schreef:
friendly schreef:
Undercover had vanaf het begin gewoon al te veel spanning. Ik vermoed dat hij zich te druk heeft gemaakt en op zijn tong oid heeft gebeten. Kan gebeuren maar is wel heeeeel zuur. Ik vond het ook hartverscheurend om de hoeveelheid spanning bij het stadion uitrijden te zien, en dat niemand Undercover kon vasthouden ter geruststelling. Man, dat beest was echt enorm van slag.. |(

Hartverscheurend!!! Wat een achterlijke regel. Ik vond het vreselijk om te zien. Dat paard was echt helemaal van de kaart en niemand die er heen mocht om hem kon vastpakken en hem geruststellen.

Helemaal geen achterlijke regel. Bloed is wegwezen, duidelijk en fair naar de paarden.

Coloured

hanny_jelke schreef:
komen die veel meer in de teugels hingen.
ik vind dat Edward een knap staaltje rijkunsten heeft laten zien. undercover is een enorm gevoelig paard wat flink van slag kan raken als hij iets ziet. En dan moet je hem als ruiter maar onder je kunnen houden. laat staan oom nog eens de proef rijden. Dat hij niet stil wou staan was enorm jammer maar begrijpelijk het paard was op dat moment 1 brok spanning. Edward moest hem af remmen. en ja dan hangt elke ruiter wel teveel aan de teugel. Hij had hem ook kunnen laten gaan maar dan was undercover helaas ontploft vrees ik. Het paard begon te kauwenbij de uitgestrekte stap waar hij aan een lange teugel liep hij beet zich zelf op de tong dit bloed had niks met aan de teugels trekken te maken.
[/quote]

Een paard bijt echt niet door de spanning op zijn tong zoals de commentator beweerde. De tong is door het tegenhouden aan de voorkant gewoon afgekneld en ligt niet meer natuurlijk in de mond. En dan bijt je er nu eenmaal gemakkelijker op.

Musiess

friendly schreef:
Noa_M schreef:
Ik durf met zekerheid te zeggen dat als ik op dat paard gezeten zou hebben, je mij van het plafond af had kunnen schrapen. Ik vind het echt heel knap hoe Edward hem de baan door kreeg! Wat een spanning, pfff

Wordt knap lastig in de open lucht! _O-

Nouja.. ze zijn nu toch zo actief met Pluto..

Hihi

Anoniem

Re: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:45

Ik heb de proef even gekeken en ik ben er een beetje verdeeld over. Ik denk niet dat het bloed in dit geval komt door echt getrek in de mond. Hij houdt hem strak, ja, maar hij is muisstil met zijn handen. Daarbuiten zie je duidelijk dat Undercover behoorlijk begint te kauwen tijdens die uitgestrekte stap.

Vind het wel echt duiden op het sportmanschap van Edward Gal dat hij aan beide kanten naar de mond kijkt, en dan gewoon het publiek nog bedankt en wegrijdt. Ziet duidelijk zelf ook in dat het niet goed zit en ik vind het ook zeker kiezen voor het paard, al helemaal gezien de spanning in dit geval. Wat een bommetje zeg, ik had het zeker niet uit gezeten :=

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:46

Coloured schreef:
Als je zó strak in je bek gehouden wordt, kun je je tong niet meer normaal houden. Arm beest.

Kan jij het beter dan, zeker op dat paard ???

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:48

Coloured schreef:
Een paard bijt echt niet door de spanning op zijn tong zoals de commentator beweerde. De tong is door het tegenhouden aan de voorkant gewoon afgekneld en ligt niet meer natuurlijk in de mond. En dan bijt je er nu eenmaal gemakkelijker op.

Gelukkig dat jij er bij was om ons dat te vertellen... Wat een dikke onzin en onsportief commentaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:48

Wat een vakman zeg! Respect voor zijn reactie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:49

Vraag aan iedereen hier: Nu treft het Edward en het merendeel loopt over van begrip, bewondering , medeleven,medelijden en nog zo wat.
Maar stel je deze situatie voor met een andere ruiter en ander paard, wat was er dan gebeurd? Ook begrip etc, of genadeloos afmaken?

Supervixen

Re: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:51

Ik heb respect voor elke ruiter die zijn paard met zoveel rust de ring uitrijdt, terwijl het dier behoorlijk flipt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:51

Amandavd schreef:
Coloured schreef:

Gelukkig dat jij er bij was om ons dat te vertellen... Wat een dikke onzin en onsportief commentaar.

Geen dikke onzin en geen onsportief commentaar, hoe kom je erbij? Omdat er niet met de massa meegehuild wordt? Probeer een beetje objectief te blijven aub, ook als het om Edje gaat.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:52

pidoro schreef:
Coloured schreef:
Als je zó strak in je bek gehouden wordt, kun je je tong niet meer normaal houden. Arm beest.

Kan jij het beter dan, zeker op dat paard ???

Moet dat dan?

Anoniem

CharleyT schreef:
Vraag aan iedereen hier: Nu treft het Edward en het merendeel loopt over van begrip, bewondering , medeleven,medelijden en nog zo wat.
Maar stel je deze situatie voor met een andere ruiter en ander paard, wat was er dan gebeurd? Ook begrip etc, of genadeloos afmaken?

Dat ligt aan de situatie. Totilas liep gewoon niet rad, en daar vallen mensen inderdaad overheen. Nou is het ook nog eens Totilas en zit er dus wel een extra lading achter, maar toch.. Paard loopt niet rad, daar krijg je commentaar op. In dit geval gaat het overduidelijk om een paard dat extreem gespannen is, al vanaf het moment dat hij binnenkwam. Als je ziet dat een paard zo volledig over de zeik is en een ruiter speelt daar zo goed op in en accepteert zijn verlies ook nog eens... Dan heb ik zeker wel begrip en medeleven ja. Het is wel het EK, niet zomaar een wedstrijd op de boer z'n land op zaterdagochtend. Ik kan me heel goed voorstellen dat Gal nu even extreem pissig is dat het zo gelopen is. Toch laat hij dat niet zien en laat hij het al helemaal niet doorschemeren in zijn rijstijl. En dat vind ik knap.

xxrossiexx

op YouTube staat nu een filmpje, met daarbij het binnenkomen in de arena (niet bij nos filmpje).
zoek op Edward Gal upload vandaag

Cinnepin

CharleyT schreef:

idd...

CharleyT

Supervixen schreef:
Ik heb respect voor elke ruiter die zijn paard met zoveel rust de ring uitrijdt, terwijl het dier behoorlijk flipt.

Klasse, das pas sportief denken!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:53

Respect hoe Edward reageerde op het uitbellen. Paard belonen, publiek en jury groeten en toen toch maar weer twee handen aan het stuur en in een survivaltocht van het veld af. Hij kon niet meer doen dan het paard laten lopen en nog een beetje sturingscontrole te houden.

CharleyT, geen idee waar je op doelt of op aan wilt sturen in dit topic wat over Edward gaat, maar in mijn geval zou mijn commentaar voor elke willekeurige ruiter zijn die deze situatie toch met de meest mogelijke rust oplost.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:54

Emmaa_ schreef:
CharleyT schreef:

Dat ligt aan de situatie. Totilas liep gewoon niet rad, en daar vallen mensen inderdaad overheen. Nou is het ook nog eens Totilas en zit er dus wel een extra lading achter, maar toch.. Paard loopt niet rad, daar krijg je commentaar op. In dit geval gaat het overduidelijk om een paard dat extreem gespannen is, al vanaf het moment dat hij binnenkwam. Als je ziet dat een paard zo volledig over de zeik is en een ruiter speelt daar zo goed op in en accepteert zijn verlies ook nog eens... Dan heb ik zeker wel begrip en medeleven ja. Het is wel het EK, niet zomaar een wedstrijd op de boer z'n land op zaterdagochtend. Ik kan me heel goed voorstellen dat Gal nu even extreem pissig is dat het zo gelopen is. Toch laat hij dat niet zien en laat hij het al helemaal niet doorschemeren in zijn rijstijl. En dat vind ik knap.

het gaat om DEZE situatie, niet het Totilas is niet rad verhaal.