Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:11

Waarom belachelijk? Je hoeft het niet te doen......
Ik vond 2200 voor Cardento erg veel met een ook oudere merrie, die al eens gust was gebleven en koos dus voor zijn zoon Dakar van 800.
Maar belachelijk..... Nee hoor, alleen moet je het ervoor overhebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:11

Sonador schreef:
Een dier wat zo extreem beweegt, en misschien niet goed zijn grenzen weet ...
Dat is wachten op blessures, ik kan mij een interview herinneren met Edward Gal over het trainen met Totilas. Ik geloof in de bit of de hoefslag, geen idee welk blad het was, maar die had ik speciaal om dat interview gekocht destijds.

Gal legde daarin uit dat Totilas van galopperen hield, en dat je eigenlijk om hem te onderhouden alleen maar grote voltes hoefde te rijden, en te draven in een pony drafje met losse teugels.

En dat in aanloop van een wedstrijd de training meer richting de oefeningen en beweging ging.
Dat deden ze altijd met zeer veel gevoel, want er werd gezegd: we zijn zo bang dat hij geblesseerd raakt, of zichzelf aantikt...

Ik had geen respect voor de rollkür waarmee hij getraind is, maar wel hoe ermee werd omgegaan!

Altijd happy (op 1 wedstrijd na) werklustig, volle trotse ogen, die nog meer gingen glimmeren als hij tijdens de proef een klopje van zijn Edward kreeg.
Vooral van die specifieke band kon ik genieten, omdat je dat zelf ook met je eigen paard nastreeft.
Het was niet zozeer de prestatie of manier van lopen (Ook al had hij een heel erg mooie piaffe) ...

Ik vind het zo jammer dat we al 5jaar niet meer dat dier hebben gezien, en ik snap waarom mensen het nog steeds bezig houd, Totilas is "eigendom" van het publiek geworden!

Rath was briljant op Sterntaler, en minder briljant op Totilas ....

Ik hoop dat hij zijn carrière, en reputatie kan redden met toekomstige toppers.
En hopelijk ontspant hij zich weer beetje, want de stress druipt van die man af.
Wat je ook van hem of zijn familie denkt, ze hebben alles gegeven.

En toendertijd dekte Toot ook nog niet, ik denk dat de combinatie van En dekken en veel meer de oefeningen en het zware werk trainen om een combinatie te worden met Rath een grote fysieke belasting voor hem was. En Edward heeft als ruiter ontzettend veel gevoel en dat mist volgens mij een beetje bij Rath.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:22

Tendance schreef:
Ik vond 2200 voor Cardento erg veel met een ook oudere merrie, die al eens gust was gebleven en koos dus voor zijn zoon Dakar van 800.

Dus omdat hij Grand Prix loopt, moet je zoveel dekgeld vragen?? Beetje raar, Schockemohle hoopte zo zijn investering eruit te krijgen..Zijn de wereld hengsten die op het hoogste niveau lopen, en daar is het dekgeld ook niet zo hoog..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:24

kimberley12 schreef:
Tendance schreef:

Dus omdat hij Grand Prix loopt, moet je zoveel dekgeld vragen?? Beetje raar, Schockemohle hoopte zo zijn investering eruit te krijgen..Zijn de wereld hengsten die op het hoogste niveau lopen, en daar is het dekgeld ook niet zo hoog..

Niets hoeft, maar mensen betalen het, dus kan het.
Er is toch niemand die hem verplicht dit te vragen en toch ook niemand, die verplicht is bij hem af te nemen?
En omdat er zoveel dekhengsten zijn (valt in de dressuur mee hoor) die op dit niveau lopen, kun je dus ook zelf kiezen. Je hoeft niet voor die 8000 te gaan.

Mungbean

Re: Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:26

In de renpaarden wereld kan een dekking nog wel 3x zo duur zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:34

Sizzle schreef:

Klopt en die paarden gaan uiteindelijk vaak minder lang mee in de sport.
En ook dan hoef je niet voor de hoofdprijs te gaan. Ook dan zijn er prijscategorieën.
Het is een keuze die de fokker maakt.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:51

Wat ik me oprecht afvraag is, hij heeft al tig blessures gehad, zal waarschijnlijk ook nooit meer helemaal weggaan, waarom zou iemand zijn merrie laten dekken door een hengst dat eigenlijk altijd heeft lopen sukkelen met blessures? Qua beweging en naam is het wel een goede hengst voor de fokkerij, maar je wil later toch geen veulen dat erg blessure gevoelig is...? :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:53

Flemmingh heeft toch ook veel gedekt?
Is ook niet omdat hij zo lekker lang meegegaan is :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:54

Sizzle schreef:

Dat kan ook te maken hebben met het feit dat men bij Engelse Volbloeds geen K.I. accepteert, bij K.I. wordt het veulen niet ingeschreven in het General Studbook en is daarmee gediskwalificeerd voor de rensport.

Bij K.I. kunnen ze per sprong meerdere rietjes vangen en daarmee makkelijk meerdere merries bevruchten wat dus niet kan bij een natuurlijke dekking. Ik kan me voorstellen dat K.I. in principe dus goedkoper is. (Vanuit de economie bezien: bij voldoende aanbod dalen de prijzen, bij schaarste van een product stijgen de prijzen.)
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 16-08-15 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:55

Het gaat niet alleen om het paard. Ook om de bloedlijnen.
Plus fokken is sowieso altijd gokken en als je een sterke merrie hebt, die er goed bij past......
Plus dat de blessures die hij heeft en heeft gehad in principe niet erfelijk zijn.

Ik vind het lastig om een dekking van Totilas te verantwoorden of uit te leggen, omdat ik hem nooit maar dan ook nooit zou kiezen, maar goed. Genoeg die het wel doen.

Ik heb gekozen voor Dakar. Ja ik weet het, die kost maar 10% van een dekking van Totilas, maar ook daar loop je net zo hard risico, want wat weten we nu eigenlijk al echt van dit dier in de hogere sport en hoe hij zich gaat houden..... heel weinig tot niets.
En toch neem ik de gok op basis van bloedlijnen en dat de hengst me aanspreekt.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 16-08-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:56

Bij KI komen weer kosten die je bij natuursprong niet hebt.
Volgens mij was de duurste renpaard dekking al over de 30.000 euro.
Dan heb je het echt niet over net kosten dekkend :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-08-15 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:58

Sizzle schreef:
Bij KI komen weer kosten die je bij natuursprong niet hebt.
Volgens mij was de duurste renpaard dekking al over de 30.000 euro.
Dan heb je het echt niet over net kosten dekkend :D

Bij KI valt het nog mee hoor. Bij KI met diepvries heb je over het algemeen als je het goed wilt doen behoorlijke kosten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:59

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:02

Even puur hypothetisch:

Stel dat de blessure zodanig is dat hij niet meer mag dekken, starten of zelfs in de wei lopen.
Er liggen vast nog wel wat Totilasjes in de diepvries, maar als die voorraad niet meer aangevuld kan worden, zal de prijs per rietje dan niet omhoog gaan?

Zijn ze hem trouwens nog niet gaan klonen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:04

LBLGypsyCobs schreef:
Even puur hypothetisch:

Stel dat de blessure zodanig is dat hij niet meer mag dekken, starten of zelfs in de wei lopen.
Er liggen vast nog wel wat Totilasjes in de diepvries, maar als die voorraad niet meer aangevuld kan worden, zal de prijs per rietje dan niet omhoog gaan?

Zijn ze hem trouwens nog niet gaan klonen?

Dat hangt af van de vraag naar de rietjes, maar een stel dat de blessure te groot is , is hier al niet aan de orde, want die is niet te groot om volgend jaar gewoon als dekhengst te fungeren. Sterker nog, dan is het vast voortdurend vers ipv diepvries en dat is toch wel interessanter.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:06

Toch weet ik niet of het te wijten valt aan het al op jonge leeftijd Grand Prix lopen. Er zijn zoveel getalenteerde paarden die dat op jonge leeftijd doen. Nu tijdens het EK zag ik er al een aantal, die er wel degelijk erg ontspannen uitzagen. En volgens mij liepen Bonfire en Sali ook al op vrij jonge leeftijd Grand Prix, en hoe gezond zijn die wel niet (gebleven). Ik denk dat Toot gewoon heel veel pech heeft gehad, misschien toch veel gedekt en veel getraind. Of misschien heeft hij toch niet de bouw of het gestel om dit niveau voor langere tijd vast te houden. Het blijft giswerk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:06

Er zijn ook geblesseerde hengsten die geleerd hebben in stand te dekken.

Maar dv wordt vaak eerst duurder, en op den duur als de vraag weg is gaan ze per dosis voor een vaste prijs.
Het kan ook gelimiteerd worden voor uitzonderlijke merries, net als bij contango bijvoorbeeld.
Alles staat en gaat met vraag en aanbod.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:07

Op zich is een botontsteking niet erfelijk, maar de pech die Totilas steeds met zijn gezondheid had (zich aantikken) kan te maken hebben gehad met de extreme bewegingen...

Ik kan me nog herinneren, zo'n 11 jaar terug, dat ik een artikel in "Horse and Hound" las waarin de schrijver zich afvroeg waar het heenging in de dressuur, verscheidene bekende dressuurcombinaties werden besproken, en men vroeg zich af of het allemaal niet teveel richting extreme bewegingen ging (de "Wauw" -factor), in plaats van het correct toepassen van de rijkunst...

Ik dacht toen nog: "Ach, het is een Brit, die houden meer van springen dan van dressuur" maar ik begrijp het punt van die schrijver nu wel aardig...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:16

Sunrise_ schreef:
En volgens mij liepen Bonfire en Sali ook al op vrij jonge leeftijd Grand Prix, en hoe gezond zijn die wel niet (gebleven).

En heeft Anky ook niet het LDR rijden uitgevonden?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:21

Nee, het heet nu LDR, maar het principe is veel en veel ouder.

Ook toen was er genoeg discussie over, op een perkamenten versie van Bokt zeg maar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:22

Sunrise_ schreef:
Toch weet ik niet of het te wijten valt aan het al op jonge leeftijd Grand Prix lopen. Er zijn zoveel getalenteerde paarden die dat op jonge leeftijd doen. Nu tijdens het EK zag ik er al een aantal, die er wel degelijk erg ontspannen uitzagen. En volgens mij liepen Bonfire en Sali ook al op vrij jonge leeftijd Grand Prix, en hoe gezond zijn die wel niet (gebleven). Ik denk dat Toot gewoon heel veel pech heeft gehad, misschien toch veel gedekt en veel getraind. Of misschien heeft hij toch niet de bouw of het gestel om dit niveau voor langere tijd vast te houden. Het blijft giswerk.

Ik denk met name die bouw!
Hij klopt gewoon net niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:38

Lienboon schreef:
Ook een bijzonder kritisch artikel uit Duitsland... zegt genoeg... Zij vragen zich ook af hoe Totilas de ring in heeft kunnen komen...

http://www.sueddeutsche.de/sport/totila ... -1.2608840

Inderdaad. Twee hele goede artikelen die de vinger op de pijnplek leggen. Compliment voor deze Duitse kwaliteitskrant en de journalist die de rotzooi in eigen huis aan de kaak durven te stellen: "Totilas, het misbruikte paard" en "Totilas als 'merk'" ..

Maar beste mensen.. kijk nog eens terug naar het interview met Sjef Janssen, dat geeft aan wat het arme dier is overkomen en wat hij weerloos heeft moeten ondergaan. Dat krijg je als de commerciële belangen zo groot zijn dat een dier niet meer telt:

"Hij kampt voortdurend met Robben-blessures", vertelt Sjef Janssen, trainer van het toppaard. "Het is de ene blessure na de andere.
We hebben hem wel weer aan de praat gekregen. Maar je wordt er helemaal tureluurs van. Misschien moeten we hem z'n oude dag gunnen."

Die uitspraak schetst - wellicht onbedoeld - het leed van Totilas in een notedop.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:32

Alsof het een auto betreft. Arm paard, helemaal uitgemolken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:45

Een koe dan toch?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:49

Wat ik mij afvraag. Glock wou Toot destijds terugkopen, Maar ann kathrin wou dit niet.
Ann heeft de sportrechten, En Paul de dekrechten.
Op het moment dat toot niet meer mag starten, zou Paul hem eventueel kunnen terugverkopen aan Glock. Om nog deels van de investering eruit te krijgen. Ann heeft hierop niks te zeggen zolang Edward hem niet meer start...
Zou Glock ( die toch geld teveel heeft) hem misschien dan niet willen terugkopen?
Of ben ik nu te fantasierijk?