ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:35

de juryleden moeten meer beoordelen dan alleen t frame! Er gaat bij de toppers natuurlijk ook heel veel goed.
Er was een reden waarom FEI die loodlijn beschreef. Er is een reden waarom t paard mooier loopt als ie voor de loodlijn blijft: t paard toont daarmee gewilligheid en vertrouwen!
Afgedwongen "t gekke loopje" vertonen is circuswerk, samenwerking tussen paard en mens is Kunst.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:51

Dorine92 schreef:
Ze zei niet loodlijn, ze zei neusje er iets uit houden. Dat is iets heel anders

Nee, inderdaad, dat betekent de neus vóór de loodlijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:03

joyce B schreef:
Maar er wordt beweerd dat met achter de loodlijn lopen (dus ook laag en rond) de luchtpijp dichtgedrukt wordt. En dat "acht de loodlijn" altijd slecht is.

de fei gaat uit van neus op of voor de loodlijn bij een opgerichte wedstrijdhouding. Dus met de nek als hoogste punt.
Als vervolgens het paard minder opgericht loopt en met zelfde teugellengte en zelfde mate van buiging in de nek en zelfde ruimte in de kaak ( of zelfs meer neusje er uit) de hals laat zakken vanuit de schoft, zal dat paard daardoor met de neus achter de loodlijn komen te lopen.

Om bij een minder opgerichte houding nog steeds de neus voor de loodlijn te houden zal het paard steeds meer zijn neus er uit moeten steken en vaak ook minder buiging krijgen in de hals. Aan elkaar rijden en het boogje aanspannen(de elastische verbinding) om meer kracht te krijgen wordt dan ook lastiger.

Jij verwoord het hoe het mij niet lukte haha.
Als ik inrij doe ik dat in een lange lage lijn. Mijn paard loopt dan achter de ll. Als hij in die lage lijn voor de ll komt drukt hij zich eruit en doet hij dus simpelweg helemaal geen ene moer :+.

Ga ik van daaruit meer richting dan komt het neusje eruit. (dan nog zorgen dat ie niet te lang wordt maar dat is punt 2).

Achter de ll oer definitie slecht? Nee. Maar het moet niet het beeld zijn wat op wedstrijden gewenst is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:46

cp112 schreef:
joyce B schreef:
Maar er wordt beweerd dat met achter de loodlijn lopen (dus ook laag en rond) de luchtpijp dichtgedrukt wordt. En dat "acht de loodlijn" altijd slecht is.

de fei gaat uit van neus op of voor de loodlijn bij een opgerichte wedstrijdhouding. Dus met de nek als hoogste punt.
Als vervolgens het paard minder opgericht loopt en met zelfde teugellengte en zelfde mate van buiging in de nek en zelfde ruimte in de kaak ( of zelfs meer neusje er uit) de hals laat zakken vanuit de schoft, zal dat paard daardoor met de neus achter de loodlijn komen te lopen.

Om bij een minder opgerichte houding nog steeds de neus voor de loodlijn te houden zal het paard steeds meer zijn neus er uit moeten steken en vaak ook minder buiging krijgen in de hals. Aan elkaar rijden en het boogje aanspannen(de elastische verbinding) om meer kracht te krijgen wordt dan ook lastiger.

Jij verwoord het hoe het mij niet lukte haha.
Als ik inrij doe ik dat in een lange lage lijn. Mijn paard loopt dan achter de ll. Als hij in die lage lijn voor de ll komt drukt hij zich eruit en doet hij dus simpelweg helemaal geen ene moer :+.

Ga ik van daaruit meer richting dan komt het neusje eruit. (dan nog zorgen dat ie niet te lang wordt maar dat is punt 2).

Achter de ll oer definitie slecht? Nee. Maar het moet niet het beeld zijn wat op wedstrijden gewenst is.

[ [url=m/2rgVRA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZICiok.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fkPmpF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gRUn7m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even simpel gesteld. Het gaat er toch juist om dat de wervels mooi uit elkaar staan van de rug en hals? Te zien aan de doorlopende halsspier is dit een 'juiste' houding. Mocht ze meer voor de ll lopen en zich eruit drukken is dit juist verloren lijkt me. Daarom (iets) achter de ll is mi niet per definitie slecht en paardgebonden (ivm bouw)

cp112

Re: ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:51

Precies, daarom ben ik het dus ook niet eens met iedereen die hier roept dat achter de ll altijd fout is.
Het moet alleen niet het (streef)beeld zijn in de ring/oprichting.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:53

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:07

*kijkt even langs houding v ruiter heen :Y)*
Ben ik het niet mee eens. M.n op de eerste foto zie ik toch geen fijn achterbeen gebruik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:11

Het gaat er imo ook om of je paard de hand volgt naar beneden. Komt hij daarbij iets achter de ll maar blijft netjes in balans van achter naar voor doorlopen doe ik echt niet moeilijk over die neus achter de ll.
Afbeelding

Ik vindt mijn paard hier toch een fijner achterbeen gebruik hebbenen beter door zijn lijf lopen dan de schimmel op het eerste plaatje
Afbeelding

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:45

Waarom blijft iedereen altijd zo doordreunen op die halshouding en achterbenen... dat zijn voor mij alleen maar parameters die kunnen aangeven hoe het staat met je training;... door deze kunstmatig te gaan manipuleren neem je voor jezelf belangrijke indicatoren weg over hoever je staat in je training. En die hebben we nodig, beste mensen, want paarden kunnen nog altijd niet vertellen hoe ze zich voelen.

Het is, in mijn ogen, maar net zo gecompliceerd als je het zelf maakt.

Complexe trainingselementen kunnen in mijn ogen enkel een meerwaarde hebben als het gaat over het CORRIGEREN van verreden paarden of in zeer UITZONDERLIJKE probleemgevallen.

Het spijt me dat ik bot ben, maar ik zie het echt niet anders en hoewel ik er niet aan twijfel dat iedereen hier de beste bedoelingen heeft met zijn paard, worden er heel... onlogische.. dingen gezegd.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 12-08-15 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:50

Noedel steunt op jouw laatste foto op een voorbeen, het lijkt ook of er aardig wat gewicht op de teugels komt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:10

De dubbelgevouwen fries kan ik me bij voorstellen dat de luchtpijp dichtgeknepen kan worden. Bij een lage ronde houding zie je echt veel meer lucht/ruimte tussen kaak en hals.

Paardrijden en paarden trainen is niet zwart-wit. En een houding zou zeker niet statisch moeten zijn want dat verstijfd en verzuurt alleen maar.
Verder zijn foto's moment opnames.

op eerste foto loopt de schimmel op de voorhand en lijkt te stuwen ipv dragen
op de foto er onder lijkt het paard met holle rug te lopen, in mijn ogen te opgericht voor wat het paard lichamelijk aan kan op dat moment.

elke trainingsmethode heeft zijn eigen goede en minder goede kanten. De klassieke Dressuur is echt niet heilig. Je paard met geweld/kracht dubbelvouwen en vooruit prikken/schoppen/slaan is uiteraard ook not-done. Heb echter ook bij klassieke trainers minder paardvriendelijke acties gezien onder mom van "corrigeren" En heb ook paarden gezien waar alle beweging uitgereden is.

Een goede ruiter voelt de spierspanning en blokkades in het lijf van zijn paard, voelt war het dier nog kracht mist en probeert het dier sterker, losser en leniger te maken. Een fijn los, ontspannen, nagevelijk en licht aan de hulpen staand paard is een genot om te rijden. Het ene paard reageert hier goed op, het andere heeft net een andere benadering nodig. Bouw, lenigheid etc zijn niet bij elk paard hetelfde en karakters verschillen ook.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je kiest de weg die het beste bij jou en je paard past. Geweld hoort niet op die weg, maar "achter de loodlijn" of sterk inbuigen hoeft echt niet met geweld ontstaan te zijn. Genoeg paarden die uit zichzelf zich opkrullen en daar juist weer uit gereden moeten worden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:24

Lijkt me een goed idee als achter de loodlijn op wedstrijden minpunten betekend. Vind het raar dat dat nu niet het geval is.

Extreme gevallen zijn ronduit schadelijk, heel eventjes en een heel klein beetje lang niet altijd, maar correct is het ook niet. Soms een gevalletje van kan gebeuren, maar he, het is een wedstrijd, daar zou je niet beloond moeten worden voor kan gebeuren.

Wbt de extremere gevallen, rollkur, hyperflexie en dat soort onzin, daar zou van mij diskwalificatie op mogen staan, ook als het in de inrij ring gebeurd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:40

LBLGypsyCobs schreef:
Noedel steunt op jouw laatste foto op een voorbeen, het lijkt ook of er aardig wat gewicht op de teugels komt.

Zoals je op de foto erboven ziet absoluut niet het geval. Hij hangt nooit. Foto zal vertekenen misschien omdat hij daar volgens mij net wat verder weer inzakte.

Maar je ziet duidelijk dat hij veel ruimer is en meer draagt dan de schimmel op de eerste foto. Zoals iemand al zei lijkt die daar te stuwen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:31

Als je alleen al naar de schenkel van de schimmel kijkt zie je dat deze ver ondertreedt en het achterbeen nog binnen het frame is... Beide zie ik niet op de foto van jouw (?) paard terug. Dus ik weet niet waar jij naar kijkt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:57

Alles heeft ook te maken met het moment van de foto. Had de fotograaf van de dame op de schimmel op hetzelfde moment geklikt maar aan de andere kant gestaan, dan had het beeld er anders uitgezien. Persoonlijk vind ik dat het derde plaatje van de dame op de schimmel een behoorlijk weggedrukte rug laat zien. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het de foto is genomen op het monent dat het binnenachterbeen naar voren treedt. Het moment waarop je bolling in de rug zou moeten zien. Als je aan de kant staat dat het achterbeen naar achteren gaat, zoals bij de tinker, zal je altijd een holler beeld hebben. Als je dan die plaatjes vergelijkt kan ik niet anders concluderen dan dat de tinker beter over de rug loopt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:03

Tja ik zie dat toch echt anders :) op de foto van de tinker zijn nog wel meer aanwijzingen die mijn gedachte bevestigen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:08

Ik snap elisa2 wel. De loodlijn is hierin ongelukkig gekozen, aangezien dat een gewone natuurkundige lijn is ten opzichte van de grond. Maar die natuurkundige lijn heeft dus imo helemaal niets met biomechanica te maken. Waar het om gaat is dat er ruimte en soepelheid in de kaak is. Als je een paard laag en rond rijdt, kun je hem dus zonder fysiek geweld en zonder alle rolkur issues wel wat achter de loodlijn hebben, als er maar ruimte in die kaak is. Als het paard maar los in het lijf is, en van achteruit actief de schoft omhoog wil brengen. Dat zie ik dus wel bij het plaatje van elisa 2. Dan hoeft achter de loodlijn niets met kin naar de borst trekken te maken te hebben. Voor mij is de natuurkundige loodlijn daarom ook alleen een graadmeter op het moment dat een paard in een oprichting loopt dat de nek ook daadwerkelijk het hoogste punt is. Maar ik zie honderd keer liever een paard dat los is in het lijf, nog niet in de oprichting maar wel nageeflijk, met de neus iets achter de looslijn maar wel met kaakruimte, als die op de loodlijn gefixeerde ruiters, met een paard met een hals alsof er een bezemsteel is ingeslikt, een rug als een plank maar wel het nek als hoogste punt en de neus eruit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:27

Ik streef er naar om in elke houding het hoofd voor of op de loodlijn te hebben, zelfs als m'n pony zowat loopt te stofzuigen.

Ik heb hem lang in de krul getrokken omdat ook ik dacht dat het zo moest en zat met een pony die ontzettend snel opkrulde, de rug wegdrukte en blokkeerde.

Ik ben ontzettend blij dat ie nu kan uitschuiven, dat de beweging ongehinderd door zijn lijf kan vloeien, zelfs als ie het moeilijk vindt of ergens van schrikt, krult hij niet meer op.

Het moet naar mijn idee niet zo zijn dat een paard in een lagere houding achter de LL komt met het excuus dat hij bij het oprichten wel voor de LL loopt.
Als het paard laag ingesteld wordt maar ook nog eens achter de LL, kan de achterhand er niet goed onder komen en kukelt het paard op de voorhand.
Tuurlijk gaat een lager ingesteld paard meer op de voorhand dan een hoger ingesteld paard, maar er is een verschil tussen op de voorhand gaan en op de voorhand vallen.

Verzameling vraagt om een actieve achterhand, maar ook lang en laag heeft weinig zin als de achterhand niet actief is, dan valt het paard op de voorhand.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:25

zoals je schrijft gaat het om het gevoel.

Jij hebt een dier wat zich opkrulde en dus achter de teugel ging lopen (en waarschijnlijk ook achter het been evt met vluchtgedrag) en daarbij het lijf niet goed gebruikte.
Een mooi schijnkrulletje dus.

Dat is wat anders dan een correct laag en rond over de rug van achter naar voren gereden paard wat in verbinding loopt en door de ruiter in de gewenste houding en mate van aanspanning en oprichting gereden kan worden, zich goed laat schakelen en je fijn laat zitten (meeneemt in de beweging)

Een paard moet eerst het bit aan willen nemen, je hand opzoeken en er naar toe willen rekken om echt verbinding te kunnen krijgen

Maar goed, ik ben maar klein en kan niets met paarden die zich sterk maken. Ik wil gewoon een fijn paard dat licht in de hand is, licht aan het been en los door het lijf loopt en me makkelijk laat zitten. Dat makkelijke zitten komt pas als ze over de rug lopen. Dat probeer ik als basis voor elkaar te krijgen en laag en rond rijden, dus ook achter de loodlijn als ze daar fijner door gaan voelen, hoort daar ook bij. Pas als een paard sterker wordt en zichzelfs meer gaat dragen gaat het zich vanzelf meer oprichten als je er meer aan gaat rijden. Wil je eerder naar die wedstrijdhouding met nek als hoogste punt en neus er uit is mijn ervaring dat het paard snel strak wordt en afbreekt in de rug (hol wordt) omdat je geforceerd het hoofd en de hals te veel optilt in plaats van dat het paard meer gaat dragen/zakken van achter en zichzelf op tilt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:41

Klopt en dat gevoel krijg je als het paard van achter naar voor door het lijf kan gaan, als gummi is, zelfs als ie terugschakelt en meer op de achterhand komt. Dat ie al maar meer gaat dansen.
Trek je hem dan achter de LL vraag je hem te dansen terwijl je z'n lijf blokkeert.

Daartegenover moet de verbinding ook zo zijn dat je het paard kunt laten zakken en langer laten worden, terwijl die beweging door het lijf laat gaan, ook dan moet je het paard niet achter de LL laten knikken, hoofd en hals zijn ook een stuk evenwicht en balans voor het paard.

Die hele spiergroep die van achter naar voor loopt, die de beweging voor het paard in balans moet houden, kan niet opgerekt worden zoals men dat zegt te doen met hyperflexie, LDR, Rollkür of whatever.
Die spiergroepen volgen de rondingen van het lijf en kunnen niet goed werken als die hals in een foute knik komt zoals we dat zo vaak zien bij paarden achter de LL.
Dan raakt de beweging verstoord, dat zie je wel, veel voorbeen en weinig achterhand gebruik.
Diagonale benenparen zouden parallel aan elkaar moeten bewegen, anders gaat het paard onzuiver.

Als ze die regel in Aken gaan hanteren, kunnen er heel veel naar huis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:04

je verwart achter de loodlijn met een valse knik.
En je bent er blijkbaar echt van overtuigd dat je een paard achter de loodlijn moet trekken ipv dat een paard zelf zijn hals zo kan laten vallen dat je met een vrij lange teugel een paard hebt wat natuurkundig/wiskundig gezien achter de loodlijn loopt maar wel ontspannen is.

Jammer dat je blijkbaar alleen maar die nare beelden kent. Maar goed het gaat in dit artikel over hyperflexie en dat lijkt mij inderdaad niet comfortabel voor het paard.
Net als in opgerichte houding achter de loodlijn lopen, want dan vouw je ze gewoon dubbel en blijft er weinig ruimte over tussen kaak en hals wat mij ook zou benauwen.

Ik vind het gewoon overtrokken dat men het (in lagere houding) achter de loodlijn komen op gezelfde lijn doortrekt als slecht terwijl ik merk hoeveel fijner ik paarden vind lopen wanneer je ze lager en wat ronder instelt ipv van lang en laag met neus er echt uit, of in opgerichte houding rond moet kneden door ze tegen je hand aan te rijden. Die laatste manier werkt voor mij echt niet omdat ofwel ik of het paard dan te sterk en strak wordt.

"Liften", zoals men dat in de klassieke rijkunst vaak gebruikt, valt voor mij ook onder geforceerd oprichten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 12-08-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:14

Ik heb inderdaad geen positieve associaties met laag rijden en toch achter de LL, of je nu trekt of dat je een licht contact hebt, ik vind de houding gewoon niet logisch en onnodig.

Een paard wat graast komt ook wel eens korte momenten achter de LL, maar is dan zelden actief aan het werk en hoeft dat niet met een ruiter op zijn rug langere stukken vol te houden.

Maar meer dan dat, daar zie ik het nut niet van.
Zeker nu ik ervaar dat m'n pony liever zijn neusje er uit heeft als ik hem lager instel, hij blijft dan echt fijner lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:20

ander type paard met andere bouw misschien.
Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:31

Kijk en dit vind ik al heel anders tonen, waarschijnlijk omdat er geen bit in omhooggetrokken mondhoeken hangt met strakke teugels er aan.

Achterhand is actief, benen parallel, helemaal goed.

Je hebt gelijk joyce B, door wat je helaas maar al te vaak in de ring ziet, zou je vergeten dat een paard zoals in dit geval prima even achter de LL kan komen zonder verstoring van de beweging.
Dit paard klapt ook niet op de voorhand.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:48

Dorine92 schreef:
Zoals anky zegt: als je gaat trekken, is het hele effect weg. Ze hebben hier dan ook geen onderzoek gedaan naar het correcte gebruik van hyperflexie, maar naar na-apers die het verkeerd toepassen door te trekken. Trekken en dwingen is geen onderdeel van hyperflexie.
Oftewel de resultaten van het onderzoek zeggen niks over hyperflexie, maar over het verkeerde gebruik ervan.
De discussie over hyperflexie sta ik verder overigens neutraal in, maar het viel me gewoon op dat er dingen gezegd worden die niet kloppen

Gelukkig doet Anky het zonder trekken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het een schandalige trainingsmethode die werkelijk niets te maken heeft met paarden happy athlete's maken en op een paardvriendelijke manier gymnastiseren