Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
joyce B schreef:Maar er wordt beweerd dat met achter de loodlijn lopen (dus ook laag en rond) de luchtpijp dichtgedrukt wordt. En dat "acht de loodlijn" altijd slecht is.
de fei gaat uit van neus op of voor de loodlijn bij een opgerichte wedstrijdhouding. Dus met de nek als hoogste punt.
Als vervolgens het paard minder opgericht loopt en met zelfde teugellengte en zelfde mate van buiging in de nek en zelfde ruimte in de kaak ( of zelfs meer neusje er uit) de hals laat zakken vanuit de schoft, zal dat paard daardoor met de neus achter de loodlijn komen te lopen.
Om bij een minder opgerichte houding nog steeds de neus voor de loodlijn te houden zal het paard steeds meer zijn neus er uit moeten steken en vaak ook minder buiging krijgen in de hals. Aan elkaar rijden en het boogje aanspannen(de elastische verbinding) om meer kracht te krijgen wordt dan ook lastiger.
.

cp112 schreef:joyce B schreef:Maar er wordt beweerd dat met achter de loodlijn lopen (dus ook laag en rond) de luchtpijp dichtgedrukt wordt. En dat "acht de loodlijn" altijd slecht is.
de fei gaat uit van neus op of voor de loodlijn bij een opgerichte wedstrijdhouding. Dus met de nek als hoogste punt.
Als vervolgens het paard minder opgericht loopt en met zelfde teugellengte en zelfde mate van buiging in de nek en zelfde ruimte in de kaak ( of zelfs meer neusje er uit) de hals laat zakken vanuit de schoft, zal dat paard daardoor met de neus achter de loodlijn komen te lopen.
Om bij een minder opgerichte houding nog steeds de neus voor de loodlijn te houden zal het paard steeds meer zijn neus er uit moeten steken en vaak ook minder buiging krijgen in de hals. Aan elkaar rijden en het boogje aanspannen(de elastische verbinding) om meer kracht te krijgen wordt dan ook lastiger.
Jij verwoord het hoe het mij niet lukte haha.
Als ik inrij doe ik dat in een lange lage lijn. Mijn paard loopt dan achter de ll. Als hij in die lage lijn voor de ll komt drukt hij zich eruit en doet hij dus simpelweg helemaal geen ene moer.
Ga ik van daaruit meer richting dan komt het neusje eruit. (dan nog zorgen dat ie niet te lang wordt maar dat is punt 2).
Achter de ll oer definitie slecht? Nee. Maar het moet niet het beeld zijn wat op wedstrijden gewenst is.
[ [url=m/2rgVRA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZICiok.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fkPmpF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gRUn7m.jpg]Afbeelding[/url] ]
*
LBLGypsyCobs schreef:Noedel steunt op jouw laatste foto op een voorbeen, het lijkt ook of er aardig wat gewicht op de teugels komt.
op de foto van de tinker zijn nog wel meer aanwijzingen die mijn gedachte bevestigen.
Dorine92 schreef:Zoals anky zegt: als je gaat trekken, is het hele effect weg. Ze hebben hier dan ook geen onderzoek gedaan naar het correcte gebruik van hyperflexie, maar naar na-apers die het verkeerd toepassen door te trekken. Trekken en dwingen is geen onderdeel van hyperflexie.
Oftewel de resultaten van het onderzoek zeggen niks over hyperflexie, maar over het verkeerde gebruik ervan.
De discussie over hyperflexie sta ik verder overigens neutraal in, maar het viel me gewoon op dat er dingen gezegd worden die niet kloppen