Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:12

Arme pony! Die IJslandregel lijkt mij hier ook wel wat. De meeste voeden hun hond goed op en gaan er verstandig mee om, in de zin van aanlijnen etc. Maar je hebt mensen.....doet hij anders nooit, en 'oooh dat ken wel' ...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:25

Voor alle mensen die zeggen ik zou m'n hond er niet voor afmaken, super hoor! -O- Want zo'n hond heeft mij toen ik 10? was dus aangevallen en in m'n hoofd gebeten toen ik mijn verzorg shet aan het poetsen was in de wei. Wat nou "jachtinstinct" dit kunnen ze er dus ook mee doen. Mij is dit dus overkomen en ik had heel wat hechtingen in mijn hoofd. Eigenaar heeft de hond laten afmaken, en terecht. Zo hoort dat met honden die zonder pardon dieren of mensen aanvallen daar ben ik heel simpel in. Dus denk na voor jullie die onzin uitkramen want een hond die aanvalt is extreem eng en pijnlijk op zo'n moment. Ik was doodsbang kan ik wel zeggen. Dus ja, afmaken die handel. Arme pony!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:29

Vreselijk nieuws voor beide partijen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:42

Die rassen kunnen er wel voor gefokt zijn, dat is de mijne ook...

Maar dan nog heeft deze hond zonder reden 2 pony's aangevallen. Is bewust een sloot overgestoken en heeft daar zijn slag geslagen. Als zo'n dier gefokt is om dat te doen (wat de Nederlandse honden naar mijn weten niet als werk doen) dan NOG heeft hij het onder de verkeerde omstandigheden gedaan.

En hoe verschrikkelijk is het als je erom heen staat, het maar ziet gebeuren en je mag als politie niet ingrijpen omdat er SPECIAAL iemand voor moet komen. Wellicht was er dan nog wat te redden geweest... Voor zowel pony als hond.

Je kúnt in deze samenleving niet tolereren dat je hond dit doet. Ervoor gefokt of niet... Ja, het zit in de genen, maar dat wil niet zeggen dat het maar te tolereren is. Ik heb hier ook 2 sterke rassen, maar die halen het niet in hun hoofd om een koe, paard of schaap dood te bijten hoor! En die zijn daar echt niet bewust voor ontlopen, maar het hoort er, het loopt er en er is niks aan de hand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:55

Wat een treurig nieuws. De eigenaar die zijn hond heeft laten afmaken wens ik veel sterkte toe :(:) . Ik zou ook mijn verantwoordelijkheid hebben gepakt en mijn hond af laten maken. Mijn broer heeft helaas om dezelfde reden (alleen had zijn hond nog niemand verwond, maar hij werd te onbetrouwbaar en gevaarlijk) moeten afmaken. Dit soort ongelukken moet je gewoon niet willen. Levensgevaarlijk voor mens en dier dit soort honden en dat vond de eigenaar gelukkig ook. +:)+

Ik heb even gegoogled en kwam hier op uit:

Citaat:
De staffordshire-bulterriër is een middelgroot, kortharig hondenras, dat oorspronkelijk gefokt werd voor het stieren- en berengevecht
.
Dus de hond herinnerde zich opeens zijn genen en zijn oorspronkelijke fok doel en het ging dus goed fout. Gelukkig staat dit ras verder goed bekend, maar tja kan altijd een keer mis gaan.

Sterkte ook voor de pony eigenaar. Lijkt me verschrikkelijk om zo iets mee te moeten maken :(:) .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:58

kimmie261 schreef:
Pluttersput schreef:
Wat ik apart vindt is dat mensen het over jachtinstinct hebben. Deze honden zijn daar zeer zeker niet op gefokt, en ik vind ook niet dat je ze daar onder mag schuiven. Jachtinstinct zit in de Drentse patrijs, de Jack Russel, en nog een hand vol. Maar deze niet. Dit zijn vechthonden. Dat is een heel ander instinct dan een jachtinstinct.
Heel triest dat het is gebeurd, dat zeker. Knap dat de eigenaresse de keus heeft gemaakt en kan garanderen dat het nooit meer gebeurd. Egaal wat voor hond het was, maakt niet uit. Ik vind het een knappe beslissing, en ik zou denk ik wel hetzelfde hebben gedaan :)

natuurlijk hebben die honden en jachtinstinct,kijk daar gaat het al mis,als mensen niet beseffen dat élke hond een jachtinstinct heeft ,de 1 in een wat hogere mate als de ander,maar een hond is en blijft een jager in genen...

en ik weet niet hoe groot de pony was,maar als het een shetje was dan is zo'n paardje niet zo heel veel groter als een schaap...mijn shetten zouden mijn honden ook echt met gemak dood bijten ,zoveel schelen die niet kwa formaat nl...

newt,nee een kat heeft een eigenaar,die heeft voor zijn HUISDIER gekozen,en moet gewoon zorgen dat deze geen huisdieren van andere mensen dood bijt welke ook nog eens op eigen terrein van die mensen zitten,nogmaals gaat mij niet om wilde muizen enz,maar wel dieren die veilig in een tuin zitten en welke vermoordt worden door andersmans huistijgert onder het mom van "das natuur "of zoals ik nu lees "kat is eigen baas" ,dat is in mijn ogen nl totaal niet anders als dat deze hond de pony gegrepen heeft... nl : 'iemands huisdier vermoordt iemands huisdier'

je zorgt maar gewoon dat jouw gekozen huisdier andermans dieren geen kwaad kan doen... en bij deze hond heeft de eigenaar zwaar gefaald,klopt,maar ik had mijn hond niet af laten maken...had wel andere maatregelen genomen ,maar dood maken...neh...

Het is nu wel duidelijk hoor, dat je niet van katten houdt.

Toen ik laatst aan het hardlopen was, liep er iemand met zijn hond aan de lijn en toen ik langs liep, hapte hij zo naar mijn arm! Sommige honden zijn zo onvoorspelbaar.
En baasjes vinden teveel goed, want ja, het blijft een hond he.
Pony doodgebeten? Ach ja, tis een hond hè, dat is zijn instinct. Niet normaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:06

chimello schreef:
Voor alle mensen die zeggen ik zou m'n hond er niet voor afmaken, super hoor! -O- Want zo'n hond heeft mij toen ik 10? was dus aangevallen en in m'n hoofd gebeten toen ik mijn verzorg shet aan het poetsen was in de wei. Wat nou "jachtinstinct" dit kunnen ze er dus ook mee doen. Mij is dit dus overkomen en ik had heel wat hechtingen in mijn hoofd. Eigenaar heeft de hond laten afmaken, en terecht. Zo hoort dat met honden die zonder pardon dieren of mensen aanvallen daar ben ik heel simpel in. Dus denk na voor jullie die onzin uitkramen want een hond die aanvalt is extreem eng en pijnlijk op zo'n moment. Ik was doodsbang kan ik wel zeggen. Dus ja, afmaken die handel. Arme pony!

Zo'n hond? De hond heeft een pony gebeten, geen mens. Niets met jouw situatie te maken dus.

En je zegt dat we moeten nadenken voor we onze onzin vertellen, met als reden jouw situatie. Maar we hebben het over een hond die dieren aanvalt. Een hond die mensen aanvalt zouden we misschien wel laten afmaken?

Ik vind je reactie eigenlijk een beetje raar. Het 'hoort' niet, jij vindt het horen. Jouw angst was/is heel rot voor je, maar vind ik (op zichzelf) niet bepaald een reden om in te slapen?

Voor mij ligt het wat ingewikkelder. En ik ken jouw situatie niet, dus over afmaken kan ik niet oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:16

Hier hebben ze los loop route lopen door druk bezocht bos.
Ik denk dat tijd wordt dat er regels komen wat er wel en niet los mag lopen. Of dat ze net zo als in Amsterdam een mooi afgezonderd omheind stuk moeten maken zodat ander recreanten geen last van hebben.

Laats was aan wandelen en opeens stond zo grote hond bij mij. Eigenaar nergens te bekennen terwijl ik niet weet wat die hond van plan is.

Ook had ik keer dat bezig was met paard uit land te halen waarbij voorbij lopen wandelaar zo zijn hond in weiland liet schieten :( . Ging gelukkig goed.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:18

arm dier... (die pony dan he)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:19

Geryon schreef:
Zo'n hond? De hond heeft een pony gebeten, geen mens. Niets met jouw situatie te maken dus.

Die hond heeft pony vermoord, een hond die dat zo kan doen is het vermoorden van een mens kinderspel. Denk dat ook reden is waarom dier af is gemaakt. Nu pony uit niets aangevallen en vermoord, volgende keer buurman of familie lid die op visite is.... moet niet aan denken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-15 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:20

Er zit nogal wat verschil in of een grote bulldog iets aanvalt of een kat of jackrussel....
Het gaat om de grote van het dier, grote dieren kunnen meer schade aanrichten, daarom worden ze vaak afgemaakt als ze iets hebben vermoord, omdat zo'n groot dier ook schade kan aanrichten bij een mens of kind.

Ik ken genoeg kleine 'keffertjes' die een heel stuk agressiever zijn dan menig vechthond, maar die zijn klein en richten niet zoveel schade aan.

Dus een beetje een onzinnige discussie wat hier gaarne is.
Sterkte voor de hond en pony eigenaar!

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:24

Ter extra info:

Deze hond heeft al meer op zijn kerfstok.

Voor een paar weken geleden kwam mijn buurvrouw (vrouw van 33, opgeleid in de dierverzorging en werkt veel met honden) deze hond ook tegen. De hond liep los, de eigenaar loopt in de buurt, ze passeert de hond en uit het niets vliegt hij naar voren en beet haar in haar arm. Geen grote schade, 4 gaatjes in haar arm en een tetanusprik rijker, maar toch.

Eerder de week hadden mensen die met hun eigen hond aan het wandelen waren de betreffende hond al heel agressief zien reageren op de koeien die daar in het gebied lopen.

En er gaan nog wel wat dingen over deze hond rond.

Iedereen heeft het nu over respect voor de eigenaar, maar de eigenaar was op de hoogte van alle eerdere akkefietjes, en dan als nog je hond los laten... Dan neem je bewust een onverantwoord risico.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:27

Ik weet dat wanneer hier schapen worden aangevallen door honden en de politie komt erbij, zij zullen gelijk al zeer sterk "adviseren" dat de hond afgemaakt wordt.

Gebeurd het een tweede keer, dan heb je als eigenaar vaak echt een groot probleem.

Wij hebben al jaren verschillende rassen honden op de boerderij lopen. Gelukkig nog nooit dit soort problemen gehad met onze eigen honden maar ook wij zouden de hond na zo'n aanval laten inslapen.
1 moment van onoplettendheid en weg is de hond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:33

Tobbes schreef:
Geryon schreef:

Die hond heeft pony vermoord, een hond die dat zo kan doen is het vermoorden van een mens kinderspel. Denk dat ook reden is waarom dier af is gemaakt. Nu pony uit niets aangevallen en vermoord, volgende keer buurman of familie lid die op visite is.... moet niet aan denken.

Voor alle grote honden en vechthonden is het vermoorden van een mens sowieso al kinderspel.

Een ander dier is voor een hond echt heel anders dan een mens. Je hoeft niet bang te zijn voor een hond die andere dieren aanvalt. Honden die de volgende keer een buurman pakken, zijn echt uitzonderingen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:33

Ik zou idd ook wel willen wonen waar Kuggur woont.

Gelukkig hebben wij hier agenten lopen die ook schieten als ik bel en ze zijn er voor de eigenaar zijn hond gepakt heeft. Want ja, das ook nog wel eens een issue als ie eenmaal aan het afslachten is.

Zal vanmiddag even wat foto's opduikelen, kijken of fiffy dan ook nog had mogen blijven leven.

Ow enne als mijn kat ooit iemands huisdier wil grijpen, wat ze overigens niet doen omdat ze weten dat ze dan op hun kop krijgen(zelf kooien met konijnen en cavia's die wel eens loslopen en een vijver met vissen en jawel koi's), mag je ze van mij ook een emmer water over hun kop gooien en een schop onder hun reet verkopen. Waarom? Omdat ze aan die 10000 muizen die er in het land lopen eerst wel genoeg hebben.

Ik snap echt niet dat een hond meer recht op leven heeft dan die pony's of schapen die ze doodgebeten hebben.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:34

santusha schreef:
Menssen dit is verschrikelijk voor die pony's maar niet gelijk zeggen van het is zon bulldog bla bla onzin elke hond kan een pony dood bijten maar deze had ze niet moeten laten los lopen

Ik heb anders nog nooit gehoord dat (pak-m-beet) een Chihuahua of een Pekinees een pony geveld heeft.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:41

Geryon schreef:
Tobbes schreef:

Voor alle grote honden en vechthonden is het vermoorden van een mens sowieso al kinderspel.

Een ander dier is voor een hond echt heel anders dan een mens. Je hoeft niet bang te zijn voor een hond die andere dieren aanvalt. Honden die de volgende keer een buurman pakken, zijn echt uitzonderingen.

Zéker wel, want hond die zo zijn gang kan gaan en andere dieren vermoord staat duidelijk niet goed onder appèl. Hij hoeft nog alleen maar in zijn hoofd te halen om bij een mens te doen en gaat fout.

Zie paar berichten boven je, daar lees je dat die hond ook al een mens heeft aangevallen. Bizar dat iemand zo hond los laat lopen zonder muil korf.

pipo

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:45

Heel erg dat het gebeurd is. Wel een hele dappere en wijze beslissing van de eigenaresse van de hond.
Sterkte voor alle betrokkenen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:00

Froukje schreef:
Misschien ligt het aan het feit dat wij inmiddels al voor bijna 10.000€ schade hebben gehad doordat andere mans honden onze schapen dood gebeten hebben, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er mensen zijn die dat normaal vinden omdat dat hun 'instinct' is.

Maar goed, ik ga die discussie niet aan. Want daar worden we het never nooit niet over eens.

volgens mij is er hier niemand die het normaal vind dat hun hond kuddes schapen uitmoord.

maar. stél dat mijn hond ooit bij schapen raakt en er doodbijt. dan laat ik haar daarom niet inslapen. want jagen is puur haar instinct. kan dat beest niks aan doen
het is wel MIJN schuld dat ze de kans kreeg om bij de schapen te raken (kennel niet in orde, niet aangelijnd, niet onder appél, effe niet opgelet,noem maar op). moet de hond daarom boeten? imo niet. uiteraard zou ik zorgen dat alle schade vergoed wordt (en daar schort het vaak, de verantwoordelijkheid dat mensen wel of niet nemen).
en dat hond niet meer er bij kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:07

Ik denk dat niet gaat om boeten, maar dat reëel naar wordt geken van hoe groot de kans is dat zich herhaalt of de volgende keer nog erger uit de hand loopt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:07

Women2 schreef:
Iedereen heeft het nu over respect voor de eigenaar, maar de eigenaar was op de hoogte van alle eerdere akkefietjes, en dan als nog je hond los laten... Dan neem je bewust een onverantwoord risico.

Als deze info correct is is het echt verbazingwekkend dat die hond nog los liep.... Belachelijk dat de eigenaar niet direct de verantwoordelijkheid had genomen.

Verder altijd leuk dat er altijd zo'n discussie opvliegt over hondenrassen. Al was het een chihuahua, het feit dat een hond zo iets groots dood maakt geeft teveel risico voor eventueel kinderen etc. Het feit dat het een paard is en we hier op een paardenforum zitten en dat misschien wat gevoeliger ligt maakt ook niet uit. Al was het een lama, het feit dat het zo iets groots is, maakt het wel zorgwekkend.

Het loslopen van honden inperken is nergens voor nodig. Dat dat ook altijd direct omhoog moet komen. Er zijn al zo weinig losloop gebieden. Mensen moeten gewoon nadenken voor ze honden nemen, hun verantwoordelijkheid nemen over het dier en zorgen dat het dier onder apel staat.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:15

Duhelo schreef:
Froukje schreef:
Misschien ligt het aan het feit dat wij inmiddels al voor bijna 10.000€ schade hebben gehad doordat andere mans honden onze schapen dood gebeten hebben, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er mensen zijn die dat normaal vinden omdat dat hun 'instinct' is.

Maar goed, ik ga die discussie niet aan. Want daar worden we het never nooit niet over eens.

volgens mij is er hier niemand die het normaal vind dat hun hond kuddes schapen uitmoord.

maar. stél dat mijn hond ooit bij schapen raakt en er doodbijt. dan laat ik haar daarom niet inslapen. want jagen is puur haar instinct. kan dat beest niks aan doen
het is wel MIJN schuld dat ze de kans kreeg om bij de schapen te raken (kennel niet in orde, niet aangelijnd, niet onder appél, effe niet opgelet,noem maar op). moet de hond daarom boeten? imo niet. uiteraard zou ik zorgen dat alle schade vergoed wordt (en daar schort het vaak, de verantwoordelijkheid dat mensen wel of niet nemen).
en dat hond niet meer er bij kan...

Nee, mijn schapen moeten boeten omdat het blijkbaar jouw schuld is. What's the difference?

Een hond maakt het echt geen bal uit of ie morgen dood is of over 10 jaar, het zijn de eigenaren die het niet over hun hart kunnen verkrijgen hun hond af te laten maken. Dus IMO boet een hond helemaal nergens voor maar zijn het de eigenaren die dan achterblijven met dubbele schuldgevoelens.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:19

Women2 schreef:
Ter extra info:

Deze hond heeft al meer op zijn kerfstok.

Voor een paar weken geleden kwam mijn buurvrouw (vrouw van 33, opgeleid in de dierverzorging en werkt veel met honden) deze hond ook tegen. De hond liep los, de eigenaar loopt in de buurt, ze passeert de hond en uit het niets vliegt hij naar voren en beet haar in haar arm. Geen grote schade, 4 gaatjes in haar arm en een tetanusprik rijker, maar toch.

Eerder de week hadden mensen die met hun eigen hond aan het wandelen waren de betreffende hond al heel agressief zien reageren op de koeien die daar in het gebied lopen.

En er gaan nog wel wat dingen over deze hond rond.

Als dit waar is, werpt het toch een heel ander licht op de zaak!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:21

Tobbes schreef:
Geryon schreef:

Gelukkig is dat niet het geval.
Mijn hond greep (toen hij wat jonger was..) gewoon een zwaan/gans in de wei.
En nee; die heeft nooit een mens/kind/baby aangevallen.

Ik snap wel dat deze eigenaar de betreffende hond heeft laten inslapen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:28

Tuurlijk heeft iedere hond een jacht instinct. Maar het verschil is er wel degelijk.
In dat opzicht dat een jager achter iets aan gaat. Iets rent weg, triggert reactie, en hond jaagt er achteraan.
In dit geval is er geen sprake van jachtinstinct. Hond besluit ineens op eigen houtje om die ponys aan te vallen. Nee, vind ik echt wel een groot verschil met het fenomeen jacht instinct.