Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:20

Ben benieuwd naar de nieuwe proeven. In de mensport worden ook halve punten gegeven en sommige jury's gebruiken ze veel, sommigen helemaal niet.
Soms dan is het van 'twijfel tussen 7 of 8' en dat kan dan positief of negatief uitvallen; nu zit je er letterlijk mooi tussenin.

Ben benieuwd of ze de B en de L nu niet giga saai gaan maken; met als gevolg dat ze al eerder in de knup komen in L2.

Janine1990

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:47

Ik ben redelijk verrast door de uitkomsten en vraag me ook wel af wie de forumleden hebben gesproken.

Proeven rouleren per twee maanden vind ik niet zo gek, ik snap niet waarom je een proef zou oefenen. Ik heb juist geleerd niet een proef door en door te oefenen. Eens een keer doorrijden, oké, met voor mij persoonlijk als doel te checken of mijn paard de hele proef aan elkaar kan rijgen in dezelfde houding, impuls etc.. Maar ik ga meer voor het aan elkaar rijden van enkele oefeningen en dan weer iets anders doen. Hou het verrassend voor je paard. Drie maanden lang dezelfde proeven vind ik persoonlijk dodelijk saai. Maar doe er dan ook twee extra proeven bij.

Halve punten vind ik zeker interessant. 179,5 is dan een keer zo. Ja ik schreef ook regelmatig bij een jury die 179 geen leuke punten vond en als ze bang was daar op uit te komen gingen we ook altijd even tellen. Afhankelijk van de prestatie werd het dan 178 of 180. Als er al 179 stond, was het pech. Maar geeft het feit dat jury's dat soort dingen met voorbedachte rade niet juist aan dat ze kennelijk niet zo'n heel goed imago hebben? Dat de jurering nog altijd niet goed overgebracht kan worden aan de ruiter? Ik ben nog maar een kleine 13 jaar bekend met de wedstrijdsport, maar kan me voorstellen dat voorheen de jury op meer respect kon rekenen?
Want de jury die het in mijn geval betrof, vond het vreselijk om altijd maar 6en te geven, vreselijk om 179 te geven. Want ze wilde een jury zijn waar mensen graag bij reden, die eerlijk beoordeelde. En die geen zeikerd was. Helaas moet ik zeggen dat het niveau van de combinaties vaak zeer matig was, waardoor ze vaak gedwongen was om zesjesproeven te jureren en zeikerig te worden op simpele dingen in de basisafrichting.
Af en toe vraag ik me ook af wanneer mensen eens beginnen met naar zichzelf en hun eigen proeven te kijken, voordat ze de jury van van alles en nog wat beschuldigen.
Om maar weer terug te komen op de halve punten, ik kan me voorstellen dat het de jury daarmee een stuk gemakkelijker wordt gemaakt. Kreeg je eerder snel een 5 om één punt, krijg je dan misschien een 5,5. En waar eerder een bijna 8 altijd een 7 werd, kan nu een 7,5 worden. Voor de rekenkamers durf ik niet te spreken, het lijkt me in ieder geval erg lastig.

Minder overgangen in B & L proeven? Rij je paard maar wat beter voor elkaar voordat je op wedstrijd gaat. Hoeveel ongeleide projectielen ga je tegenkomen op concours als er minder overgangen in een proef komen te zitten? Gaat men dan niet te snel met een te jong en te groen paard op wedstrijd, met alle gevolgen van dien? Het word je al zo gemakkelijk gemaakt in de B en L, afwenden en een overgang. Simpeler kan je het niet krijgen geloof ik. Kan je paard het nog niet aan? Gewoon niet op wedstrijd gaan dan :)

Doorzitten loslaten vind ik ook een dingetje. Je ziet goed hoe een paard beïnvloed wordt door de ruiter. Als de ruiter niet kan doorzitten, zie je het meteen. Maar het af en aan wisselen tussen lichtrijden en doorzitten kan wel eens irritant zijn.
Ik weet niet goed wat ik me moet voorstellen bij vloeiendere M proeven. Voor het M1 lijkt me er weinig aan de hand, maar het M2 is veel in een kleine baan. Ik begrijp dat het Z1 in veel gevallen eenvoudiger is dan het M2.

Een klasse lager dan de B? Lijkt me behoorlijk onzinnig. Je krijgt de sport niet groter met lagere klasses, de kosten zijn denk ik vaak de hoogste drempel. En natuurlijk het hebben van een paard, het vervoer naar wedstrijden toe etc. Wil je een lager niveau, kan je toch instappen in de impulsrubrieken? Of gewoon lekker FNRS starten, want als je een lager niveau voor de B plaatst, gaat het niveau in de B ook snel genoeg omlaag. Alsof het nog niet laag genoeg is. Daarbij, waarom de aanleuning schrappen uit de beoordeling? Een paard met z'n hoofd tussen de sterren is niet bepaald het idee van een happy athlete toch? Ik begrijp sowieso niet waarom mensen met wedstrijdambitie (althans, zo lees ik het vaak wel op Bokt) niet de moeite nemen om hun paard in een fatsoenlijke houding te leren lopen en te blijven rijden. Wil je punten rijden? Dan investeer je tijd, moeite en lesgeld in het rijden van je paard. Wil je per se dat je paard met zijn hoofd in de spreekwoordelijke sterren laten lopen? Ook geen probleem, moet je ook geen punten en prijzen verwachten. Hard werken wordt beloond, zeuren niet.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:03

Ik hoop dat ze de B (en L) korter en interessanter maken door de onderdelen sneller op elkaar te laten volgen. Ik ben pas vorig jaar gaan starten, maar vind de B-proeven nu erg saai (al helpt het daar ook niet bij dat paardlief M1 is en we thuis tot M2 oefeningen doen :P )
Er mogen wat mij betreft dus meer overgangen in i.p.v. minder.

Als teller bij een SGW met grote aantallen deelnemers ben ik wel benieuwd naar hoeveel tijd we straks extra kwijt zijn door het de halve punten tellen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:30

Iedereen die lid is van de KNHS heeft kunnen reageren via hun forumleden.
Dit heeft op social media, de paard en sport en ook volgens mij hier op bokt gestaan.
Je moest alleen zelf wel de tijd en moeite nemen om te mailen.
Doe je dat niet, dan komen je goede ideeën er ook nooit door. Of gaan slechte reglementen er nooit af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:42

Tendance schreef:
Dit heeft op social media, de paard en sport en ook volgens mij hier op bokt gestaan.
Doe je dat niet, dan komen je goede ideeën er ook nooit door. Of gaan slechte reglementen er nooit af.

Aaah dat heb ik dan waarschijnlijk gemist. Nouja, echt ideeën heb ik nu ook weer niet, moet ik eerlijk zeggen. Ik was wel tevreden met de veranderingen van 2011. Maar ik had niet verwacht dat 'men' dit vond...

MarChak schreef:
Ik hoop dat ze de B (en L) korter en interessanter maken door de onderdelen sneller op elkaar te laten volgen. Ik ben pas vorig jaar gaan starten, maar vind de B-proeven nu erg saai (al helpt het daar ook niet bij dat paardlief M1 is en we thuis tot M2 oefeningen doen :P )
Er mogen wat mij betreft dus meer overgangen in i.p.v. minder.

Als teller bij een SGW met grote aantallen deelnemers ben ik wel benieuwd naar hoeveel tijd we straks extra kwijt zijn door het de halve punten tellen.

Ik ben ook pas in maart begonnen met een paard en we vliegen er door... Paard is 8 en pas sinds januari serieus in training. Dus ik snap niet hoe het moeilijk kan zijn. Ja, mijn paard is redelijk getalenteerd, maar een normaal paard kan dit ook.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:47

Tendance schreef:

Dit was mij ook totaal ontgaan, anders had ik daar graag over meegedacht en suggesties gedaan. Zou ook niet weten wie 'mijn' forumleden daarbij zijn/waren.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:56

Ik heb daar ook niks van mee gekregen helaas

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:13

Ik ben afgelopen weekend in Duitsland op concours geweest, en de proeven zijn me daar zeer positief opgevallen. Een proef duurt daar maar 3.5 minuut en er word niet zoveel in een proef gepropt als in Nederland. Het paard kan meer lekker door het lijf lopen en er worden veel overgangen gevraagd. Bijv. Middenstap daarna keertwending. Arbeidsdraf daarna keertwending. Eenvoudige wissels ook in contragalop. Alles gebeurt vanuit een middenstap. Maar wat ik ook heel goed vond was het halsstrekken in galop en in draf waarbij men blijft doorzitten. En het uberstreichen, waarbij men drie paardlengtes in galop of in draf de handen naar voren moet brengen over de manenkam waarbij het paard in dezelfde houding blijft doorgaan. Wat mij vooral ook opviel was dat de ruiters en amazones allemaal over een onafhankelijke zit beschikken. Dat mis ik hier in Nederland nog wel eens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:24

... en wanneer wordt bitloos rijden in de hogere klassen nou eens toegestaan.....?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:31

Arabesk schreef:
... en wanneer wordt bitloos rijden in de hogere klassen nou eens toegestaan.....?

Zo te lezen was daar geen vraag naar...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:34

Ik heb daar ook niks van meegekregen inderdaad??

Proeven in Duitsland fijn? Die vond ik juist niks.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:36

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:

Ik heb ze ook nog nooit in het echt in de ring gezien, dus zou zomaar kunnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:17

Ik ook niet Nies... Op een wedstrijd ooit één keer gezien dat er twee deelnames waren. Maar meer ook niet. Op diezelfde wedstrijd worden wel veel manegestarts gedaan. Zo'n aparte startpas geloof ik? Maar op diezelfde wedstrijd heb ik nooit weer bitloos gezien. Kennelijk toch minder interesse dan men vooraf deed blijken. Want die interesse vooraf kon je echt niet omheen, dat was duidelijk aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:07

Ik mis in het verslag het gebruik van de zweep tm het ZZL.

Op de site van het dressuurforum heb ik een veel uitgebreider verslag gelezen met veel meer (betere) punten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:12

Ik had het wel gelezen en heb mijn input doorgestuurd. Helaas ging ik liever moeilijker dan makkelijker en blijkbaar was mijn mening niet populair. :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:15

Is dat uitgebreidere verslag ook nog ergens te lezen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 01:14

Halve punten lijkt mij wel een verbetering. Nog simpeler maken van de proeven niet. Het is geen bestgaande rubriek en je moet je rijtechnisch onderscheiden. Ik vind dat het best gereden paard bovenaan hoort te staan en niet het paard wat het beste over de benen gaat in alle gangen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 04:44

vonneke schreef:

Op de site van het dressuurforum heb ik een veel uitgebreider verslag gelezen met veel meer (betere) punten!

Kun je dat verslag hier plaatsen? Ik ben wel benieuwd :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:19

MarChak schreef:
Tendance schreef:

Dit was mij ook totaal ontgaan, anders had ik daar graag over meegedacht en suggesties gedaan. Zou ook niet weten wie 'mijn' forumleden daarbij zijn/waren.

Wie precies de forumleden van je regio zijn is terug te vinden op de site van de knhs.
Je kon bijvoorbeeld commentaar geven op de proeven enz.
Één van de dingen die ik heb ingediend is dat ik het in proef 14 van de L2 als jury niet fijn vind, dat het halsstrekken en van hand veranderen 1 punt zijn en dat een ander onderdeel in tweeën geknipt wordt, die prima als 1 onderdeel door kan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:23

listiglistje schreef:
vonneke schreef:

Het hele verslag staat als linkje in de openingspost onderaan. Gewoon even aanklikken en downloaden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:26

Tendence ik reageer op Vonneke (zie de quote), want schijnbaar is er een uitgebreider verslag op de site van het dressuurforum zelf.

die link van het verslag in de OP zie ik ook wel ;) maar daar vraag ik dus niet naar

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:30

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:

Naar wat ik begreep was hier inderdaad geen vraag naar.

Heb afgelopen 1,5 jaar ongeveer 50 keer B en L gejureerd en heb 1 keer in de B en 1 keer in de L1 iemand gehad, die Bitloos reed.
Bij beide paarden ontbrak aanleuning en was een onprettig inwerking op het hoofd van het paard zichtbaar. Het werd gewoon letterlijk in een houding getrokken. Ene paard kwam hier ook tegen in verzet.
Beide amazones rijden nu een jaar later nog in de B en de L1 en met weinig winstpunten, dan heeft het ook niet veel zin om voor hun de M en Z vrij te geven.
Op de wedstrijden zelf hoor ik er ook nooit iemand over.

Om nu te voorkomen, dat we een discussie krijgen over mensen die het bit niet op de juiste manier gebruiken.... Ook die heb ik natuurlijk in de ring gehad, maar ik weet niet of die paarden er beter vanaf zouden komen met een bitloos hoofdstel.
Die hand blijft hard, onvriendelijk en oneerlijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:30

Nadeel van zo'n forum is dat mensen die gewoon tevreden zijn met hoe het nu is, geen reactie insturen waardoor het lijkt alsof het meerendeel wel iets wil veranderen.
Tja een lageren klasse om de instroom te vergemakkelijken. Volgens mij is het grootste struikelblok voor instromen het hebben van een eigen wedstrijdpaard en transport. Dat kan toch echt niet het niveau van de B proef zijn.
Dat met een zweep mogen rijden t/m ZZL heb ik gemist. Waar staat dag? Dat zou ik echt te belachelijk voor woorden vinden. Als je een paard in de M niet aan het been hebt, heb je gewoon niets in de M te zoeken. Ik zou dan eerder zeggen, B (en L?) verplichten zonder sporen om ruiters in de basis maar eens fatsoenlijk leren een paard aan het been te krijgen zonder hulpmiddelen. Hoe vaak zie je niet al in de lagere klasses dat een paard maar continue vooruit geprikt wordt om de boel maar enigszins aan de praat te houden. Tja, ik snap dat die combinaties in de M de zweep wel missen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:34

Ik zou persoonlijk niet de sporen afschaffen, maar wel de lengte ervan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:39

listiglistje schreef:
vonneke schreef:

Het verslag in de link is "het" verslag. Er is geen ander verslag van 8 juni.

Natuurlijk zijn er wel verslagen te vinden van vergaderingen eerder in het jaar.
Dingen die daar besproken zijn zijn of al verwerkt in de reglementen of afgewezen door de KNHS.
Zoals het mogen betreden van de ring voor de proef, wat eerder vanaf het M niet mocht.
En het mogen verkennen van de proef.

Weet niet waar dat van die zweep in het ZZL vandaan komt.