Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rizette schreef:Jij heb w.s. nog nooit een boer onder een stier zien liggen,Een man die al 40 jaar een boerenbedrijf had en in zijn eigen weiland door zijn eigen stier te grazen werd genomen. En door niemand geholpen kon worden. Dat leer je niet dat overkomt je . Dat beest is sneller dan jij daar ren je niet tegen. M.a.w. totaal onverantwoord om daar iedereen doorheen te laten kuieren. Je hebt w.s ook nog nooit een hengst iemand aan zien vallen......... Mensen weten dat niet of gaan er vanuit dat het kan omdat het geheel zo aan wordt geboden. Of gaan terug staan stampen als een stier staat te stampen omdat hij zo leuk reageert. Of sluipen naar een veulentje wat er zo lekker ligt. Iedere Nederlander wordt ook geacht de grondwet te kennen die kennen ze ook niet. Maar bied je de omgeving zo aan om te recreeren dan vind ik diegene die het aanbiedt verantwoordelijkheid niet die onwetende fietser.
joostvangestel schreef:Feit is dat Welsh pony's in het moederland Wales in precies dezelfde soort omgeving lopen: honderden (tot soms wel duizenden) hectares land, waar mensen in principe ook bij mogen komen. Misschien zijn de mensen in Wales iets beter opgevoed, want iemand met een beetje hersens blijft wel bij een halfwilde pony uit de buurt, zeker in de tijd dat er veulens zijn en gedekt wordt. Onze ponies lopen al 4 generaties in een Nederlands natuurgebied, daarvoor ontelbare generatie in een Welsh natuurgebied. Natuur is gevaarlijk, leer er mee omgaan. In de meeste landen lopen mensen wel met respect voor de natuur rond, want een ratelslang of spin kan je zomaar pakken. En ook in Nederland zie je mensen over de heide lopen met een kort broekje aan, alsof de ziekte van Lyme niet bestaat.
gohya schreef:De ziekte van Lyme kan je ook gewoon in je eigen achtertuin of in je weiland oplopen,Teken zitten overal,niet alleen op de heide.Je kan moeilijk bij 30 graden hitte een lange broek en trui met lange mouwen aan doen.
eldango schreef:Sorry kon het niet laten...
Heropvoeding is helaas niet mogelijk omdat het hier gaat om een zeer agressief type paard...
elenaMM77 schreef:gohya schreef:De ziekte van Lyme kan je ook gewoon in je eigen achtertuin of in je weiland oplopen,Teken zitten overal,niet alleen op de heide.Je kan moeilijk bij 30 graden hitte een lange broek en trui met lange mouwen aan doen.
absoluut kan dat..
maaaaar, wij mensen behandelen onze huisdieren tegen teken, maaien onze gazonnetjes kort en houden onze struikjes bij.. met andere woorden, we maken onze leefomgeving teek onvriendelijk..
teken willen graag lang gras, bosjes waar veel dieren langskomen en dieren waar ze niet dood vanaf vallen. op bos en heide loop je daarom ook veel meer kans een tekenbeet te krijgen dan in je achtertuin..
mijn ouders hebben een wilde tuin , is regelmatig raak
er wordt daarom aangeraden om lange kleding te dragen als je door hoog gras wilt gaan struinen of in de bossen.. sokken over je broek etc.. zodat je de minste kans krijgt op een tekenbeet en daarmee het risico van een beet van een besmette teek verder verkleind.
bij 30 graden kun je overigens best een lange broek aantrekken en een shirt met lange mouwen (tropenbroek is ook een lange broek, die je op je plek van bestemming zo nodig af kunt ritsen).. kleding weert de zon ook nog eens van je huid en isoleert je eigen warmte beter waardoor je je warmte beter kunt reguleren dan met korte kleding.. (isoleren kun je ook doen tegen hitten in plaats van tegen kou)
Nu is het sowieso niet bevorderlijk om met 30 graden Celsius lange einden door de natuur te gaan struinen.
SandraVerl schreef:eldango schreef:Sorry kon het niet laten...
Heropvoeding is helaas niet mogelijk omdat het hier gaat om een zeer agressief type paard...
*speelt het spelletje mee*
Hoe haal jij het in je hoofd om te beweren dat je een dier niet kan heropvoeden? Probleemkinderen krijgen die kans wel, maar een probleem paard zou dan maar dood moeten.
Amelandfreak schreef:Sleeper schreef:Ik ben ook weleens aangevallen door een paard in de wei. Liep er gewoon op weg naar een ander paard, op geen enkele manier bezig met het paard wat me aanviel. Ik was nog heel jong en had geluk dat de politie net in de buurt was. Ze zagen het gebeuren en hebben me uit het weiland gevist. Gelukkig alleen maar tanden in mn rug. Dus, om nou gelijk aanvallen af te doen als onzin.
Ik denk wel dat het mogelijk is hoor... Maar ben gewoon nieuwsgierig wat de oorzaak is dat het meisje is aangevallen. Ik heb zelf nog nooit een paard echt iemand zien aanvallen. Ja bijten en slaan etcetera. Maar niet dat een paard zoals jij vertelt op je af rent. Lijkt me best eng...
Rizette schreef:In dit geval ging het om een hengst die zijn kudde wilde beschermen en dwars door het water van de regge kwam om de pony van het meisje aan te vallen. Heel natuurlijk gedrag maar wel om achter een omheining te houden. Heel veel mensen vinden het mooi totdat ze zelf wat overkomt. Op last van de politie is deze hengst opgehaald maar er lopen blijkbaar nog meer hengsten.
Er zijn weinig mensen die met paarden om kunnen gaan op een goede manier en je kunt niet van elke passant verwachten dat ze in kunnen schatten wat de pony's gaan doen of niet gaan doen en daardoor krijg je paniek. Als er een hengst los op jou af komt en je staat met een paard in de hand dan wil je niet niet blij worden dat kan ik je wel vertellen. Mensen spreken schande van het feit dat iemand met een hengst op concours komt als diegene hem zelf niet al te goed kan controleren. Maar dat is nog heel wat anders als een loslopende hengst. Maar zoals altijd moeten er eerst ergere ongelukken gebeuren voordat er ingegrepen wordt. Wat nou als dat kind ernstiger verwondingen had gehad, had dat dan aan de moeder gelegen? Die in paniek reageert?