Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Re: Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:51

Ik heb een shetlander, in zijn hengstentijd vloog hij ook kinderen aan. Hij ging heel lief met de oortjes naar voren naar de kinderen toe en vloog ze dan uit het niets met de voorbenen aan.

Kort daarna heb ik hem laten castreren.
Nu 6 jaar later is het een goede sul, alleen durf ik hem nog steeds niet met een kind achter te laten.

Kinderen hebben hier ook een paarden verbod. zonder begeleiding van een volwassenen wil ik geen kind bij mijn paarden hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:59

Feit is dat Welsh pony's in het moederland Wales in precies dezelfde soort omgeving lopen: honderden (tot soms wel duizenden) hectares land, waar mensen in principe ook bij mogen komen. Misschien zijn de mensen in Wales iets beter opgevoed, want iemand met een beetje hersens blijft wel bij een halfwilde pony uit de buurt, zeker in de tijd dat er veulens zijn en gedekt wordt. Onze ponies lopen al 4 generaties in een Nederlands natuurgebied, daarvoor ontelbare generatie in een Welsh natuurgebied. Natuur is gevaarlijk, leer er mee omgaan. In de meeste landen lopen mensen wel met respect voor de natuur rond, want een ratelslang of spin kan je zomaar pakken. En ook in Nederland zie je mensen over de heide lopen met een kort broekje aan, alsof de ziekte van Lyme niet bestaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:00

Rizette schreef:
Jij heb w.s. nog nooit een boer onder een stier zien liggen,Een man die al 40 jaar een boerenbedrijf had en in zijn eigen weiland door zijn eigen stier te grazen werd genomen. En door niemand geholpen kon worden. Dat leer je niet dat overkomt je . Dat beest is sneller dan jij daar ren je niet tegen. M.a.w. totaal onverantwoord om daar iedereen doorheen te laten kuieren. Je hebt w.s ook nog nooit een hengst iemand aan zien vallen......... Mensen weten dat niet of gaan er vanuit dat het kan omdat het geheel zo aan wordt geboden. Of gaan terug staan stampen als een stier staat te stampen omdat hij zo leuk reageert. Of sluipen naar een veulentje wat er zo lekker ligt. Iedere Nederlander wordt ook geacht de grondwet te kennen die kennen ze ook niet. Maar bied je de omgeving zo aan om te recreeren dan vind ik diegene die het aanbiedt verantwoordelijkheid niet die onwetende fietser.

Toen hier in de buurt de koeien nog op de dijk liepen, (ze konden bij de fietspaden komen), zijn we wel eens bijna aangevallen door een koe, toen we daar liepen. Beest werd niet uitgedaagd, maar zag mijn man vermoedelijk aan voor "de boer" en koe had geen zin om gevangen te worden of zo, dus met een enorm snel groter wordende zwaaiende kop, met een soort van spaanse vechtstierpassen op ons af... Gelukkig konden we de koe toch nog afleiden, maar daar sta je dus met je peuter, we zouden geen schijn van kans hebben gehad als het afleiden mislukt was...
Later zagen we de vermoedelijke reden waarom koe vervelend was: bij een weiland verderop was een stier in de wei gelaten... vermoedelijk deden de hormonen de rest. Maar op het moment dat zo'n beest op je afloopt weet je dat niet, en heb je aan die kennis ook niets, je moet maar zien dat zo'n koe je niet "te grazen" neemt.

En ja, daar op die dijk was het gewoon vrij toegankelijk voor fietsers en voetgangers, en nee, het was geen afgesloten natuurgebied, dus dat kan niemand ons verwijten dat we daar waren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:08

Ik ken veel van dergelijke verhalen Zoolgangster, het omgaan met vee en paarden in een natuurgebied wordt gigantisch onderschat en geeft aanleiding tot heel gevaarlijke situaties.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:40

joostvangestel schreef:
Feit is dat Welsh pony's in het moederland Wales in precies dezelfde soort omgeving lopen: honderden (tot soms wel duizenden) hectares land, waar mensen in principe ook bij mogen komen. Misschien zijn de mensen in Wales iets beter opgevoed, want iemand met een beetje hersens blijft wel bij een halfwilde pony uit de buurt, zeker in de tijd dat er veulens zijn en gedekt wordt. Onze ponies lopen al 4 generaties in een Nederlands natuurgebied, daarvoor ontelbare generatie in een Welsh natuurgebied. Natuur is gevaarlijk, leer er mee omgaan. In de meeste landen lopen mensen wel met respect voor de natuur rond, want een ratelslang of spin kan je zomaar pakken. En ook in Nederland zie je mensen over de heide lopen met een kort broekje aan, alsof de ziekte van Lyme niet bestaat.

De ziekte van Lyme kan je ook gewoon in je eigen achtertuin of in je weiland oplopen,Teken zitten overal,niet alleen op de heide.Je kan moeilijk bij 30 graden hitte een lange broek en trui met lange mouwen aan doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:05

Ik ken wel een paar landen waar het 50 graden is waar mensen wel meer aangekleed zijn. If die een tekenprobleem hebben gehad, is de vraag :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:37

gohya schreef:
De ziekte van Lyme kan je ook gewoon in je eigen achtertuin of in je weiland oplopen,Teken zitten overal,niet alleen op de heide.Je kan moeilijk bij 30 graden hitte een lange broek en trui met lange mouwen aan doen.

absoluut kan dat..

maaaaar, wij mensen behandelen onze huisdieren tegen teken, maaien onze gazonnetjes kort en houden onze struikjes bij.. met andere woorden, we maken onze leefomgeving teek onvriendelijk..

teken willen graag lang gras, bosjes waar veel dieren langskomen en dieren waar ze niet dood vanaf vallen. op bos en heide loop je daarom ook veel meer kans een tekenbeet te krijgen dan in je achtertuin..

er wordt daarom aangeraden om lange kleding te dragen als je door hoog gras wilt gaan struinen of in de bossen.. sokken over je broek etc.. zodat je de minste kans krijgt op een tekenbeet en daarmee het risico van een beet van een besmette teek verder verkleind.

bij 30 graden kun je overigens best een lange broek aantrekken en een shirt met lange mouwen (tropenbroek is ook een lange broek, die je op je plek van bestemming zo nodig af kunt ritsen).. kleding weert de zon ook nog eens van je huid en isoleert je eigen warmte beter waardoor je je warmte beter kunt reguleren dan met korte kleding.. (isoleren kun je ook doen tegen hitten in plaats van tegen kou)

Nu is het sowieso niet bevorderlijk om met 30 graden Celsius lange einden door de natuur te gaan struinen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:44

Gaat goed met de pony's, vanmiddag zijn ze door het water heen gelopen naar een meisje wat er met haar pony reed en hebben haar pony aangevallen. Haar pony is aan alle kanten getrapt en het meisje is met de schrik vrij gekomen zoals ze dat dan zegge. Die dieren horen gewoon achter het draad , de plek is w.s te klein en het is hier te druk. Mensen moeten er gewoon zonder gevaar langs en door kunnen en dat kan nu echt niet.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:24

Waarschijnlijk weet t meisje ook dat die pony's daar staan. Er zijn hier tig buitenrijmogelijkheden ga dan lekker ergens anders heen.

Die pony's hebben alle ruimte en er zijn meer mensen blij met ze dan mensen die ze weg willen hebben

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:29

Wij hadden vroeger in het bos paarden lopen, maar die moesten ook weg omdat ze agressief werden tegen mensen. Misschien kwam ze te dichtbij ofzo? En of schrok het paard van de fiets en sprong hij weg waardoor het meisje viel.

Zo'n berricht kan op meerdere mannieren geïnterpreteerd worden

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:35

Ik heb laatst met de eigenaar staan praten van de pony's.

Merrie en veulen stonden daar, hengst kwam eraan en wilde de merrie dekken maar die had daar geen behoefte aan, toen ontstond er een 'race' en dat ging recht op moeder en kind af, echter gingen ze voor die tijd (de pony's) al meer opzij. Maar moeders schrok zo dat ze de fiets voor die van t kind heeft gezet waardoor t kind is gevallen. Terwijl de pony's al lang een andere kant op zijn gegaan.

De eigenaar heeft deze pony's regelmatig in de hand, controleert ze en t zijn stuk voor stuk goeie beestjes. Maar hij zegt ook; als mensen is stoppen met voeren dan zijn ze een stuk liever.
Die beesten zit geen vlieg kwaad in.

Maar als jij een nieuw paard koopt en gooit m in de kudde ontstaat er ook oorlog omdat t get territorium is van de kudde en ze t uit gaan vechten. Als dit meisje met haar pony in t gebied van de pony's komt is het dan heel raar dat dit gebeurd? Nee... Wat ik zeg we hebben de helderse berg, Nijverdalse berg, wierdenseveld, heuvelrug, boksloot ga daar dan lekker heen

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:42

Dit gaat vast over de Amerikaanse pitbull paard.
Is het paard ingeslapen?

:+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:44

eldango schreef:
Is het paard ingeslapen?

Ik zie ineens deze titel en wilde alvast iets soortgelijks zeggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:49

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
eldango schreef:
Is het paard ingeslapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:50

Ik zou de paarden heropvoeden :j

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:59

Sorry kon het niet laten...
Heropvoeding is helaas niet mogelijk omdat het hier gaat om een zeer agressief type paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:45

eldango schreef:
Heropvoeding is helaas niet mogelijk omdat het hier gaat om een zeer agressief type paard...

*speelt het spelletje mee*
Hoe haal jij het in je hoofd om te beweren dat je een dier niet kan heropvoeden? Probleemkinderen krijgen die kans wel, maar een probleem paard zou dan maar dood moeten.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:54

Dames, willen jullie dit topic even heel laten?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 01:40

elenaMM77 schreef:
gohya schreef:

absoluut kan dat..

maaaaar, wij mensen behandelen onze huisdieren tegen teken, maaien onze gazonnetjes kort en houden onze struikjes bij.. met andere woorden, we maken onze leefomgeving teek onvriendelijk..

teken willen graag lang gras, bosjes waar veel dieren langskomen en dieren waar ze niet dood vanaf vallen. op bos en heide loop je daarom ook veel meer kans een tekenbeet te krijgen dan in je achtertuin..
mijn ouders hebben een wilde tuin , is regelmatig raak
er wordt daarom aangeraden om lange kleding te dragen als je door hoog gras wilt gaan struinen of in de bossen.. sokken over je broek etc.. zodat je de minste kans krijgt op een tekenbeet en daarmee het risico van een beet van een besmette teek verder verkleind.

bij 30 graden kun je overigens best een lange broek aantrekken en een shirt met lange mouwen (tropenbroek is ook een lange broek, die je op je plek van bestemming zo nodig af kunt ritsen).. kleding weert de zon ook nog eens van je huid en isoleert je eigen warmte beter waardoor je je warmte beter kunt reguleren dan met korte kleding.. (isoleren kun je ook doen tegen hitten in plaats van tegen kou)

Nu is het sowieso niet bevorderlijk om met 30 graden Celsius lange einden door de natuur te gaan struinen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 06:26

In dit geval ging het om een hengst die zijn kudde wilde beschermen en dwars door het water van de regge kwam om de pony van het meisje aan te vallen. Heel natuurlijk gedrag maar wel om achter een omheining te houden. Heel veel mensen vinden het mooi totdat ze zelf wat overkomt. Op last van de politie is deze hengst opgehaald maar er lopen blijkbaar nog meer hengsten.
Er zijn weinig mensen die met paarden om kunnen gaan op een goede manier en je kunt niet van elke passant verwachten dat ze in kunnen schatten wat de pony's gaan doen of niet gaan doen en daardoor krijg je paniek. Als er een hengst los op jou af komt en je staat met een paard in de hand dan wil je niet niet blij worden dat kan ik je wel vertellen. Mensen spreken schande van het feit dat iemand met een hengst op concours komt als diegene hem zelf niet al te goed kan controleren. Maar dat is nog heel wat anders als een loslopende hengst. Maar zoals altijd moeten er eerst ergere ongelukken gebeuren voordat er ingegrepen wordt. Wat nou als dat kind ernstiger verwondingen had gehad, had dat dan aan de moeder gelegen? Die in paniek reageert?

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 06:34

SandraVerl schreef:
eldango schreef:

*speelt het spelletje mee*
Hoe haal jij het in je hoofd om te beweren dat je een dier niet kan heropvoeden? Probleemkinderen krijgen die kans wel, maar een probleem paard zou dan maar dood moeten.

Een mensenleven is gewoon meer waard dan die van een paard. Deal with it....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:36

Amelandfreak schreef:
Sleeper schreef:
Ik ben ook weleens aangevallen door een paard in de wei. Liep er gewoon op weg naar een ander paard, op geen enkele manier bezig met het paard wat me aanviel. Ik was nog heel jong en had geluk dat de politie net in de buurt was. Ze zagen het gebeuren en hebben me uit het weiland gevist. Gelukkig alleen maar tanden in mn rug. Dus, om nou gelijk aanvallen af te doen als onzin.

Ik denk wel dat het mogelijk is hoor... Maar ben gewoon nieuwsgierig wat de oorzaak is dat het meisje is aangevallen. Ik heb zelf nog nooit een paard echt iemand zien aanvallen. Ja bijten en slaan etcetera. Maar niet dat een paard zoals jij vertelt op je af rent. Lijkt me best eng...

Bij deze:
http://youtu.be/-xjeGwEs9Kk

Natuurlijk zie je hier al wat signalen maar ik wilde het vastleggen dus wachtte met opzet tot ze dit zou doen. Bij mij is het op één keer na bij dreigen gebleven, mede omdat ik aan haar wel kon zien wanneer het menens was maar vreemden of mensen die bang voor haar waren hoefden het land niet in te komen want dan zette ze wel door, als mensen langs de draad liepen waarschuwde ze al flink door dreigend op ze af te komen..
Die ene keer dat ze me wel echt aanviel zag ik ook wel aankomen maar ik moest de draden maken en ik zag haar van achter aankomen, het was haar meteen duidelijk dat ze dat niet weer hoefde te flikken.
Paarden kunnen dus wel degelijk 'gewoon' aanvallen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:52

Ja, ik kan er ook van meepraten. M'n eigen paard. Die was toch al jaren geruind en had ik ook al vanaf veulen. Men, wat een macho ellendeling is dat toch nog jaren geweest.
Die viel mij, de Da, iedereen (zelfs een auto met watertank) meteen aan als je bij hem in de wei kwam.
Dat is zeer ernstig geworden, dat ik bij de waterpomp in de wei stond en hij tot 7 (!) keer toe op mij in rende vanaf een meter of dertig afstand, keihard galoppeerend, oren plat, tanden ontbloot.
Ik kon alleen maar met de lege emmer zwaaien en iets brullen, dan nam hij een bocht en een aanloop en dan wéér. na keer 7 dacht ik : Ik kom nooit bij dat hek, en ben ik schreeuwend en zwaaiend met de lege emmer op hém ingerend. Dat had-ie niet verwacht.
Nooit meer gebeurd.
Dit is de nu fameuze (maar nog steeds niet makkelijke) Bonte Jaopie, die nu ruim 11 jaar is.
Toen dat plaatsvond was hij denk ik een jaar of 5.
Staaltje van "geen respect hebben", dus. Nog steeds wordt hij zeer pissig als er vreemden in zijn weide komen. Hij ziet meteen wie er ervaring heeft of onder de indruk is of niet.

Ik verzeker je echter dat ik toen ook echt peentjes heb gezweten!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:53

Rizette schreef:
In dit geval ging het om een hengst die zijn kudde wilde beschermen en dwars door het water van de regge kwam om de pony van het meisje aan te vallen. Heel natuurlijk gedrag maar wel om achter een omheining te houden. Heel veel mensen vinden het mooi totdat ze zelf wat overkomt. Op last van de politie is deze hengst opgehaald maar er lopen blijkbaar nog meer hengsten.
Er zijn weinig mensen die met paarden om kunnen gaan op een goede manier en je kunt niet van elke passant verwachten dat ze in kunnen schatten wat de pony's gaan doen of niet gaan doen en daardoor krijg je paniek. Als er een hengst los op jou af komt en je staat met een paard in de hand dan wil je niet niet blij worden dat kan ik je wel vertellen. Mensen spreken schande van het feit dat iemand met een hengst op concours komt als diegene hem zelf niet al te goed kan controleren. Maar dat is nog heel wat anders als een loslopende hengst. Maar zoals altijd moeten er eerst ergere ongelukken gebeuren voordat er ingegrepen wordt. Wat nou als dat kind ernstiger verwondingen had gehad, had dat dan aan de moeder gelegen? Die in paniek reageert?

Je gaat volledig aan het feit voorbij dat deze dieren achter de omheining lopen. Om tussen de pony's te komen moet je of over een wildrooster of door zo'n speciaal draaihekje.
Dat meisje dat is 'aangevallen' door de hengst omdat ze daar reed is dus zelf degene die door de hekjes is gegaan, niet de hengst die uit zijn eigen gebied ontsnapt om zijn merries te verdedigen.

Heb je persoonlijk een probleem met dat deze pony's hier lopen? Of slechte persoonlijke ervaringen met loslopende pony's in het verleden?

Omdat de toon van je berichten nog al fel is en veroordelend. Weet niet of je op de hoogte bent van de situatie daar maar aan bovenstaande te lezen niet. Oordelen is prima maar wel als je de feiten op een rij kan zetten.

(en ja ik woon hier vlak bij en de eigenaar van de pony's ken ik zelf persoonlijk)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:27

Niet mijn woorden anders neerschrijven MarliesV , het meisje werd niet aangevallen , haar paard werd aangevallen. De hengst kwam dwars door het water, zitten daar ook roosters in? Ik heb er geen problemen dat de pony's er lopen of waar dan ook vee loopt. Vind het zelfs erg mooi om te zien. Maar dit is narigheid zoeken. En als er incidenten komen omdat de dieren tussen de mensen lopen vind ik het niet wijs als daar de ogen voor gesloten worden. Het is een kleine moeite om de dieren achter de draden te zetten en te zorgen dat het veilig blijft voor iedereen toch? Ik zou niet graag Jan en alleman tussen mijn paarden hebben lopen met inderdaad eten wat weggegooid wordt in plastic zakjes of wat dan ook. Of met een totaal verkeerde benadering. Ik vind het voor de dieren slecht en voor de mensen slecht. Kan me ook niet voorstellen dat je als eigenaar blij bent met al die mensen tussen je paarden door als je er al een paar dood hebt omdat er gevoerd wordt. Zou mijn pony's daar ook tegen beschermen. Wie wordt hier nu echt blij van? Vraag me ook af hoe het verzekeringstechnisch zit als je wat overkomt met de pony's ? Of is dat allemaal eigen risico voor iedereen ? En wat ga jij zeggen als er eens echte ongelukken van komen? Wat niet herstelbaar is?