Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:03

Amelandfreak schreef:
8nnemiek schreef:
Gelukkig alleen wat schaafwonden..
Maar af en toe verbaas ik me er over hoe het toch nog zo vaak goed gaat, zoals die wielrenners telkens met flinke snelheid vlak langs de paarden crossen..

Inderdaad! Ik heb wel eens tijdens een buitenrit een wielrenner gezien die tussen 2 overstekende paarden doorscheurde.. Hij werd net niet geraakt door de hoeven van het schrikkende paard... %) had verkeerd kunnen aflopen..

Ook hier eenzelfde ervaring. Ben je op het ruiterpad, zie je een mountainbiker aankomen, ben je bezig achter het paard van je mede-ruiter te gaan (niet nodig, je rijdt tenslotte op het ruiterpad, maar afijn we delen allemaal dat kleine stukje Nederland toch?) Fietst die malloot nog snel even met een rotgang tussen de paarden door voordat ze achter elkaar lopen. Levensmoe. Waar zit dan je verstand? Gelukkig geen mep. En ik gun het ook niemand. Maar als je dit soort olie-domme akties uithaalt, tja, daar kun je als ruiter weinig tegen beginnen.

Ook op de openbare weg verbaas ik me soms over de snelheid en onoplettendheid van groepen wielrenners. Ook als eens afgeremd met de auto op een parallelweg toen ik zo'n club me tegemoet reed. Ben minder dan stapsvoets gaan rijden omdat ze de hele weg in beslag namen. En dan nog, de rijders vooraan zagen de auto, de achterliggers reden in brede lijn door..... Ik ben met 1 van de ongelukkigen maar meegereden naar het ziekenhuis.... Ik gun niemand een ongeluk, maar je bent niet alleen op de weg. De meeste wielrenners leven met het beeld van de Tour-de-France geloof ik. Alle wegen vrij voor hun grote evenement 8-)

Eilatan

Re: Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:15

Tja, valt me nog mee dat dit zo verdomd weinig gebeurd eigenlijk. Grote groep wielrenners zijn belachelijk asociaal, naar alle andere weggebruikers, en met paarden is dat extra gevaarlijk.

Komen meer dan eens zonder aankondiging op veeeel te hoge snelheid, veelste dichtbij langs.
In dit geval was het het fietspad, voordeel van de wielrenner, maar meestal kom ik ze op de weg tegen, waar we alletwee net zoveel recht hebben om te komen.

En dan boos zitten worden als het paard een stap opzij doet en ze met zijn alle vallen. Tja. Snelheid misschien aanpassen? Ruimer passeren? Dan was dit niet gebeurd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:01

Een vervelende samenloop van omstandigheden. Op de fiets ben je erg kwetsbaar wanneer een paard een stapje opzij doen.

Op elk vervoersmiddel (ook paarden) zijn er mensen die dicht langs scheuren of onaangekondigd inhalen.
Dat is niet iets speciaals van wielrenners.
Met elkaar rekening houden op de weg schijnt al jaren vrij moeilijk te zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:33

Ik heb een aantal sportfietsclubs hier in de omgeving een vriendelijk mailtje gestuurd met het verzoek deze link op te nemen op hun website en eens in hun nieuwsbrief. Heb ik tot nu toe een paar aardige reacties op ontvangen. http://www.hippisch-toerisme.nl/fietser-vs-paard/
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 02-06-15 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:34

Ik word er een beetje moe van dat er nu geroepen wordt dat je met een paard niet op het fietspad mag... de ruiter zal er een reden voor gehad hebben daar te rijden. En ook als hij fout zat is het toch geen reden om als fietser roekeloos ficht langs te gaan rijden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:36

Nikass schreef:
Ik word er een beetje moe van dat er nu geroepen wordt dat je met een paard niet op het fietspad mag... de ruiter zal er een reden voor gehad hebben daar te rijden. En ook als hij fout zat is het toch geen reden om als fietser roekeloos ficht langs te gaan rijden?

Nou, maak een nieuw wetsvoorstel zou ik zeggen...

Wie zegt dat de fietsers roekeloos inhaalden? Dat is niet uit het artikel te halen immers.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:37

Nikass schreef:

Waar staat dat de fietser dat deed?? Zoals ik eerder zei. Voor hetzelfde geld was het een rotknol waar beter frikadellen van konden worden gedraaid.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:39

Nikass schreef:

Je kan er wel moe van worden maar het mag ook gewoon niet :')
Was jij er bij en heb je gezien dat de fietser zich roekeloos gedroeg? De ruiter zat gewoon fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:52

Ongeluk is simpel te voorkomen om eventjes te bellen voor inhalen en de ruiter/paard gelegenheid te geven om aan de kant te gaan.
Maarja je hebt van die wielrenners die geen bel hebben omdat te veel lucht weerstand geeft waardoor ze minder hard zouden gaan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:09

Tobbes schreef:
Ongeluk is simpel te voorkomen om eventjes te bellen voor inhalen en de ruiter/paard gelegenheid te geven om aan de kant te gaan.
Maarja je hebt van die wielrenners die geen bel hebben omdat te veel lucht weerstand geeft waardoor ze minder hard zouden gaan...

Paard kan ook rustig een stuk opzij springen natuurlijk, ook al haal je rustig in. Daarnaast heb je dan weer ruiters ertussen die klagen over bellende fietsers omdat hun paard dan schrikt.

Ongeluk is niet altijd te voorkomen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:11

Even roepen is fijner en wel zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:15

vuurneon schreef:
Paard kan ook rustig een stuk opzij springen natuurlijk, ook al haal je rustig in. Daarnaast heb je dan weer ruiters ertussen die klagen over bellende fietsers omdat hun paard dan schrikt.

Ongeluk is niet altijd te voorkomen.

Vandaar dat bellen zodat de ruiter er voor kan zorgen dat ver genoeg aan de kant rijdt voor geval dat zijn paard opzij springt. Van zeureden ruiters hoeft de fietser zich niks van aan te trekken, veiligheid eerst.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:20

Janine1990 schreef:
pol013 schreef:
Ik heb ook een aanvaring gehad met een weilrenner recent. Voorop gesteld dat het een heel vervelend ongeluk was en ik niemand gun dat hij zich pijn doet of iets beschadigd.
Ik hou echt rekening met overig verkeer. Snel aan de kant gaan (ook al is de berm inmens hoog begroeid) en vriendelijk groeten.
Maar dan moet ik ze wel kunnen zien of horen aankomen én tijd hebben om te reageren. Dit groepje kwam uit een onoverzichtlijke bocht te hard aanrijden en konden mij niet meer ontwijken waardoor mijn paard frontaal aangereden werd. De schade aan de wielrenner was natuurlijk groter maar ik kon er echt helemaal niets meer aan doen. Mijn paarden hebben zicht keurig gedragen en de situatie niet erger gemaakt dan nodig.
En dat vindt ik wel droevig. Ik gun iedereen zijn plezier maar op deze manier kan ik er niet zo veel sympathie meer voor opbrengen.
Je zult je als wielrenner wel moeten aanpassen aan de omstandigheden. Dat doe ik ook. Op de openbare weg én op het ruiterpad.

Maar in plaats van jij met je paard had daar ook een flinke auto/vrachtwagen kunnen komen aanrijden... Begrijp ik dat goed?
Dan had de chauffeur daarvan een levenslang trauma gehad... Want dan was het wat meer dan wat kleerscheuren en eventueel een paar botbreuken...

Nee, is de berm naast een fietspad. In dat fietspad zit een onoverzichtelijke bocht. Ik reed voor het overzicht aan de buitenkant van die bocht. Ik Had wel een wandelaar kunnen zijn want het is een fietspad wat ook als toegangsweg dient voor de rest van het bos/ kabouterbos voor kinderen........

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:29

Pallatin schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Klinkt misschien hard wat ik typte, maar toen ik er dus laatst afviel door mountainbikers, stopte er geen 1 om te vragen hoe het met me ging.. Dus ja dan kan ik hier ook niet wakker van liggen.
Voor hetzelfde geld lag ik daar met een gebroken been in het bos.
Maar hier fietsen ze ook met hele grote groepen, en tegenwoordig stap ik maar af als ik ze aan zie komen want heb nu zoveel nare ervaringen met ze gehad. En indd zou ik nog de schuldige zijn..

Ik zie niet wat jouw vervelende ervaring met het ongeluk in de openingspost te maken heeft. Omdat jij met een groep mountainbikers narigheid hebt gehad, vind je het niet erg dat een fietser zich te barsten valt die nota bene op een fietspad rijdt?. :n
Jammer dat je je eigen ervaringen niet kan loskoppelen van die van anderen..
Ik hoop dat paard snel van de schrik is bekomen en dat de fietsers snel weer op de been/fiets zijn!

Omdat dit een openbaar forum is waar ik ook dingen op mag zetten... Als het je niet aanstaat lees je het toch niet? Ik heb het over het gevaar met wielrenners over het algemeen. En zoals je leest hebben meer mensen akkefietjes met wielrenners gehad.[/quote]
Je had het over mountainbikers :') dus erg genuanceerd ben je niet...prima! als je niet wil dat mensen je post lezen moet je niet posten... :D
Ik heb als ruiter ook akkefietjes gehad, met fietsers, met andere asociale Ruiters', maar als fietser ook vaak genoeg met knollen op t fietspad, die ik keurig netjes passeerde rustig en ruim passeerde en alsnog mij en mn fiets een hoop schade hebben berokkend....kon een grote bek krijgen en heeft me heel wat moeite gekocht om de schade te verhalen _-:(

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:33

Dorien66 schreef:
Ik heb een aantal sportfietsclubs hier in de omgeving een vriendelijk mailtje gestuurd met het verzoek deze link op te nemen op hun website en eens in hun nieuwsbrief. Heb ik tot nu toe een paar aardige reacties op ontvangen. http://www.hippisch-toerisme.nl/fietser-vs-paard/

Wat goed! Dit zouden eigenlijk alle maneges die aan buitenritten doen in Nederland moeten versturen naar wielerverenigingen in de omgeving.
Soms is het gedrag van wielrenners ook een gevolg van een kennistekort over paarden. Ze denken bijvoorbeeld dat paarden ze altijd wel horen aankomen bijvoorbeeld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:38

_Zsazsa_ schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom paarden niet op het fietspad mogen. Is daar een goede reden voor? Er ligt midden in een dorp wel overal een stoep, maar in het buitengebied vaak niet. Hoe moet je dan in het bos komen? De weg met auto's is te gevaarlijk, de stoep te smal meestal.. Fietspad zou eigenlijk toch logisch zijn?

Omdat sommige paarden nu eenmaal schrikken en meer dan 1 stap opzij zetten, of zich zelfs omdraaien en de passerende fietser verrot schoppen. Dus ja, ik kan me dat wel voorstellen.
Dan ga je waarschijnlijk zeggen: meer ruimte geven als je passeert, maar A: zo heel breed zijn veel fietspaden niet en B: als een paard zich een kwartslag omdraait kan hij ineens een heel pad blokkeren, zodat je ertegenop rijdt, en/of het paard je van je fiets trapt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:50

Die regels zijn gewoon heel moeilijk. Als je je er echt aan houdt ben je vaak gevaarlijker bezig dan nodig. Het fietspad en de berm daar zijn vaak gewoon echt veel veiliger.
En daarnaast reken ik nergens op wat betreft inlevingsvermogen van mijn medeweg gebruikers en leid ik mijn paarden op voor extreme situaties.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:51

pol013 schreef:
Nee, is de berm naast een fietspad. In dat fietspad zit een onoverzichtelijke bocht. Ik reed voor het overzicht aan de buitenkant van die bocht. Ik Had wel een wandelaar kunnen zijn want het is een fietspad wat ook als toegangsweg dient voor de rest van het bos/ kabouterbos voor kinderen........

Goh, dat maakt het imago van de wielrenner niet veel beter op die manier... Als ze zelf niet het meest kwetsbaar zijn dan boeien de medeweggebruikers niet. Ongelooflijk slecht...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:52

vuurneon schreef:
Nikass schreef:

Nou, maak een nieuw wetsvoorstel zou ik zeggen...

Wie zegt dat de fietsers roekeloos inhaalden? Dat is niet uit het artikel te halen immers.

Als je met genoeg afstand inhaalt lig je er niet onder. :+
En wie zegt dat die ruiter niet net even een stukje fietspad moest nemen omdat de weg/het ruiterpad was afgezet?
De praktijk past niet altijd in de regeltjes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:53

jessdaniels schreef:
Nikass schreef:

Je kan er wel moe van worden maar het mag ook gewoon niet :')
Was jij er bij en heb je gezien dat de fietser zich roekeloos gedroeg? De ruiter zat gewoon fout.

Dat weet jij dus ook niet. Het leven is niet zo zwart/wit

Wielrenners zijn bij ons in het bos ook de grootste irritatie bron. Van wandelaars, ruiters én "gewone" fietsers. Ze gaan te hard, komen onhoorbaar óf je verrot scheldend voorbij en weigeren te allen tijde om gas terug te nemen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-06-15 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:56

Tobbes schreef:

En de vaart eruit. Gewoon langzamer fietsen als je voetgangers/paarden of andere langzame verkeersdeelnemers tegenkomt. Dat maakt het voor de overige verkeersdeelnemers voorspelbaarder.

Dat vind ik belangrijker nog dan bellen of roepen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:56

Gelukkig kwam ik vandaag weer een wielrenner tegen die ons ' de tijd' (dat zijn 2 stappassen) gaf aan de kant te gaan en ons daarvoor netjes bedankte. Die zij er echt om hoor! Maar helaas is dat niet de meerderheid.
Dus heus! Er zijn ook wielrenners die precies doen wat ik van andere weggebruikers verwacht. Beeeetje rekening houden met elkaar maakt het voor iedereen aangenamer.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:57

Amelandfreak schreef:
Dorien66 schreef:

Wat goed! Dit zouden eigenlijk alle maneges die aan buitenritten doen in Nederland moeten versturen naar wielerverenigingen in de omgeving.
Soms is het gedrag van wielrenners ook een gevolg van een kennistekort over paarden. Ze denken bijvoorbeeld dat paarden ze altijd wel horen aankomen bijvoorbeeld.

Daarom hou ik de begeleidende mail heel vriendelijk, met stroop vang je nou eenmaal meer vliegen dan met azijn.
En wat let je om die link ook rond te sturen in jouw omgeving? Maneges etc is ook een goed idee, met het verzoek door te sturen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:10

Nikass schreef:
Dat weet jij dus ook niet. Het leven is niet zo zwart/wit

Wielrenners zijn bij ons in het bos ook de grootste irritatie bron. Van wandelaars, ruiters én "gewone" fietsers. Ze gaan te hard, komen onhoorbaar óf je verrot scheldend voorbij en weigeren te allen tijde om gas terug te nemen.

Ik was er ook niet bij nee, daarom baseer ik mijn reactie op wat er bekend is. Speculeren heeft geen zin, ruiters zijn net zo'n groot irritatiepunt voor alle andere weggebruikers.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:13

NatasjavE schreef:
Tobbes schreef:

En de vaart eruit. Gewoon langzamer fietsen als je voetgangers/paarden of andere langzame verkeersdeelnemers tegenkomt. Dat maakt het voor de overige verkeersdeelnemers voorspelbaarder.

Dat vind ik belangrijker nog dan bellen of roepen.

Dat heeft dus geen zin. Voor ons is de vaart eruit halen voor jullie nog hard. Roepen is beter. Bellen hebben geen zin, want vanaf de afstand dat we moeten gaan bellen, horen de meeste mensen ons niet. Ik zie ook het nut van de vaart eruit halen bij een paard niet in. Gewoon uitwijken, klaar. Auto's passeren ook met 30.