Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:33

Maar ook dan moét er verbloed of nagespoten worden.

T is allemaal beetje vaag geregeld.
En veel mensen weten t verschil tussen schieten en slachten niet. En weten dus noch kant noch wal of hun paard nou wel of niet geschoten/geslacht mag worden.
En dat is zo jammer! Als alles wat duidelijker was... :D

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:36

Jolliegirl schreef:
Maar ook dan moét er verbloed of nagespoten worden.

T is allemaal beetje vaag geregeld.
En veel mensen weten t verschil tussen schieten en slachten niet. En weten dus noch kant noch wal of hun paard nou wel of niet geschoten/geslacht mag worden.
En dat is zo jammer! Als alles wat duidelijker was... :D

Er moet dan inderdaad nog verbloed worden (zie mijn eerdere post over het schietmasker). De vele onduidelijkheden over dit onderwerp zijn inderdaad zeer jammer :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:37

Onali schreef:
Geryon schreef:
Ik vind het niet fijn hoor. Je voelt dat je weg zakt.

Mijn ervaring is zuurstofmasker over je gezicht, spuit erin en weg ben je.

Als kind zijnde terugtellen van 10, heb de 8 nooit gehaald.
Als volwassene en iemand met medische ervaring mijn narcose exact hetzelfde ervaren.

Je voelt je niet wegzakken je bent gewoon ineens weg.
Het verschil is alleen dat je weet dat je wordt onder narcose word gebracht en hopelijk weer wakker word.

Een dier weet dit natuurlijk niet.

Ik voel het wel degelijk en denk dat ik ietsje beter weet wat ik voel dan jij.

Jolliegirl, stopt het hart na een tijdje alsnog niet vanzelf als iemand hersendood is?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:43

Ik heb altijd gezegd dat mijn paard naar de slacht ging, maar toen ik vorig jaar de keuze moest maken heb ik haar bewust thuis in laten slapen. Vooral omdat ik wilde dat haar kudde ook afscheid kon nemen. Op die stal was ze gewoon eindelijk thuis en tot rust gekomen. Dikke vriendjes geworden met 2paarden daar. Ik vond het dus fijner voor haar en de kudde dat ze bij elkaar waren en dat ik er tot het einde voor haar kon zijn.

Ze had zeker weten geen problemen gehad met vervoer naar kliniek of slachterij, maar dit paste beter bij mij/ons.
Ik vind het onderzoek zeker nuttig, maar ook al had er iets anders gebleken had ik me niet schuldig gaan voelen. Het ging heel rustig en mooi.
En dat is denk ik wat iedereen zou moeten (kunnen) bedenken; Wat past nu het beste bij mij en m'n paard. Dan is welke keuze dan ook een paardwaardig einde.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:07

Mooie laatste zinnen Yviertje.

De toon van Jolliegirl over "hoe sielugh het is om een paard te laten slachten" schiet bij mij verkeerd.

Het gaat mij niet eens zozeer om het proces namelijk. Maar als eigenaar kies je wat het beste is voor jou en je paard.

Voor mij was dat stress vermijden (trailer, ook al reden we járen wedstrijden) en afscheid nemen van m'n jonge paard. Oh ja, ik heb een beter gevoel bij inslapen en cremeren dan bij de slacht. En beide heb ik meegemaakt dus ik vind dat ik daar wel wat van mag vinden zonder voor 'onwetende Penny' uitgemaakt te worden. ;-)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:35

Helaas de laatste jaren een aantal paarden moeten laten inslapen. Mijn eerste merrie was een drama, dat wens ik echt nooit meer mee te maken. Toen ze een roesje kreeg en dreigde te gaan liggen explodeerde ze zo'n beetje, we hebben haar met man en macht op haar plek moeten houden tot ze lag... |( Daarna direct geëuthanaseerd, wat dan wel echt weer zo klaar was.

Aantal jaar later mn andere merrie, die was echt dood- en doodziek, dus alleen geëuthanaseerd (ze lag al), zonder problemen.

Afgelopen februari mn oudje in laten slapen, gelukkig een heel ander verhaal dan de eerste merrie. Zij ging rustig staan suffen bij het roesje, en kreeg daarna ketanest als extra sedatie. Hier worden paarden stoned van, en gek genoeg was dat ook te zien! Ze kreeg een blik in haar ogen alsof ze roze grasvelden voorbij zag galopperen, eigenlijk heel grappig... Daarna de laatste spuit en ook rustig ingeslapen.

Schieten zou ik nooit voor kiezen, maar dat is persoonlijk. Mijn beide ruinen houden niet van de trailer, dus dat zou al meer stress opleveren, en de geur van dood bij een slachthuis (dat ruiken ze echt wel) zou bij mijn paarden voor totale paniek zorgen. Dus mocht over tig jaren de tijd komen, dan gaan ze op dezelfde manier als mijn oudje: met ketanest, lekker stoned over de regenboog ;-)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:52

Leffroi schreef:
senna21 schreef:
Wel is belangrijk dat de DA de procedure goed volgt. Bij mijn paard is het helaas niet goed gegaan. Híj was snel' buiten westen' en leek dood. Pas ruim nadat de DA was vertrokken, ontdekte ik dat hij nog ademde. We hadden hem intussen verplaatst. Nog steeds weet ik niet wat het paard heeft meegekregen en of hij pijn heeft geleden.

Dit kan ook nog een soort van laatste adem zijn geweest. Er blijft wellicht altijd een beetje lucht achter in de longen en als je hem dan bijvoorbeeld verplaatst, komt er 'druk' op de longen en perst zo het laatste beetje lucht nog uit.

Dit was niet het geval,er was een ritmische ademhaling en hartslag. DA heeft fout erkent.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:58

Waarom moet een paard verbloeden als het thuis geschoten word? Hier worden de koeien
die ingeslapen worden ook niet de halsslagader door gesneden.
Die worden gewoon door Rendac op gehaald. De koeien die naar de noodslachter gaan worden geschoten hier op het erf en die moeten verbloeden maar dat is omdat het vlees dan nog voor consumptie geschikt is. Aaangezien mijn paarden niet opgegeten worden zouden ze dan toch gewoon geschoten kunnen worden zonder te verbloeden?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:03

Omdat een geschoten paard niet dood is.
Het schieten van een paard is alleen maar de verdoving. (Daarom dat moslims bijvoorbeeld niet schieten, aangezien voor hun geloof het verboden is een dier te verdoven bij het slachten.)
Maar het dier is pas dood als zijn hart stil valt doordat hij leeggebloed is.

Als je op een geslacht paard dezelfde parameters gaat testen als in het onderzoek van dit topic, dan ga je dus waarschijnlijk wel gelijkaardige resultaten bekomen hoor.
Het is een beetje een illusie dat een dier "snel dood" is als hij geschoten is. Het kan best wel ff duren voor een hart stil valt als een dier leeg bloedt. Zeker als het een groot dier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:05

Ik heb heel veel over slachten gelezen en ik mijn over buur is bij de slachting van haar paarden geweest, dit is voor mij voldoende om mijn paarden nooit naar de slacht te doen. Beide paarden van mijn over buur zijn fout geschoten en waren niet op slag dood. Wanneer mensen anoniem in slachthuizen gaan rondkijken, komen ze ook terug met verhalen van paarden die panikeren en slecht geschoten worden. Dat doe ik mijn mannen dus echt niet aan. Hier zal alles thuis ingeslapen worden, zo simpel is het. Zelfs als ze vechten tegen het laatste spuitje, is dat iets waar ze zich niet bewust van zijn. Ik heb al genoeg mensen tegen narcose zien vechten, zij weten daar nadien ook niets van, het is alleen maar eng voor zij die ernaast staan.
Die artikels waar ik op doel zijn in de jaren 80 gepubliceerd in een Belgisch tijdschrift, Hoefslag, vandaar dat ik geen link kan posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:15

Dan ben je gewoon bij een slecht slachthuis geweest.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:42

Yvank_ schreef:
Dan ben je gewoon bij een slecht slachthuis geweest.

Alsof je zoiets kunt weten van tevoren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:08

De paarden van mijn over buur zijn naar de slacht gegaan, niet de mijne. Ik doe dat mijn paarden niet aan, zo simpel is het. Ieder moet met zijn of haar dieren doen waar hij of zij zichzelf goed bij voelt, zo simpel is het. Ik zal nooit iemand veroordelen omdat ie zijn paarden naar de slacht doet, maar de pro slachters mogen ook wel eens respect hebben voor de mensen die anti zijn. We hebben allen onze redenen om voor of tegen te zijn, gebaseerd op onze eigen levensvisie en onze eigen ervaringen, mensen moeten gewoon eens leren om mekaars meningen te respecteren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:15

Bij mensen (en ook bij dieren) hangt het er helemaal vanaf welk narcose middel je krijgt of je wel of niet beademt moet worden. Sommige middelen geven zoveel ademdepressie dat beademen noodzakelijk is, andere blijf je gewoon zelf doorademen. Intuberen kan altijd voor extra zuurstof, of gasnarcose en indien nodig beademen.
Alleen een barbituraat zonder voorafgaande verdoving/sedatie rechtstreeks in de ader mag zover ik weet niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:23

SandraVerl schreef:
De paarden van mijn over buur zijn naar de slacht gegaan, niet de mijne. Ik doe dat mijn paarden niet aan, zo simpel is het. Ieder moet met zijn of haar dieren doen waar hij of zij zichzelf goed bij voelt, zo simpel is het. Ik zal nooit iemand veroordelen omdat ie zijn paarden naar de slacht doet, maar de pro slachters mogen ook wel eens respect hebben voor de mensen die anti zijn. We hebben allen onze redenen om voor of tegen te zijn, gebaseerd op onze eigen levensvisie en onze eigen ervaringen, mensen moeten gewoon eens leren om mekaars meningen te respecteren.

Getuigd mijn reactie van geen respect dan? Ik heb ervaring met beide en heel simpel een slachter die geregeld mis schiet is geen goede slager. Ik laat of slachter bij een goed aangeschreven slachter of inslapen net wat het meest praktische is. Heb beide gedaan dus ik ben nergens voor of tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:34

Aangezien ik niemand ge-quoted heb, dacht ik dat het wel duidelijk was dat ik het algemeen bedoelde, niet iemand in het bijzonder.
Ik ben gewoon tegen het slachten van mijn eigen paarden, omdat ik in de jaren 80 verschillende onderzoeken gelezen heb van mensen die slachthuizen in de lage landen gingen bezoeken, waarbij vastgesteld werd dat vele paarden te nerveus zijn waardoor ze niet stil staan en er regelmatig misgeschoten wordt, in tegenstelling tot andere dieren, kan een paard niet verdoofd worden voor de slacht. Nog een reden voor mij om niet voor slachten te kiezen, daar ik tegen onverdoofd slachten ben. Maar dat is dan weer mijn eigen mening, ieder zijn ding.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 01:02

@jolliegirl jij deed toch rondleidingen inn slachthuis?

mijn pony vroeger is in de nu opgeheven slager westgeest ter zoetermeer geslacht en dat ging heel respectvol hij was rustig naar pony lief zelfs en t was zo gebeurt echt hoppa

ik ben bij inslapen bij paarden (vluchtdier) toch beetje "bang"dat ze er tegen vechten

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 06:29

Daarom is 3 spuiten aan te raden. Enige gevecht dat ik zag bij mijn merrie was op het moment dat ze moest liggen door de narcose. Maar dat was zo tegennatuurlijk voor haar, liggen deed ze alleen als ze dacht dat er geen mensen dichtbij waren. Maar narcose werkte zo rap dat dat nog geen 10 seconde duurde.
Ik heb het expres puur over mijn ervaring hiermee, want dat het bij mijn paard zo ging zegt niets over een ander paard. Ik denk wel dat de verschillende middelen een andere uitwerking kunnen hebben. Ik was ook onwijs bang voor vechten, omdat mijn merrie een rare was. Maar zelfs na het laatste middel bleef ze stil liggen, geen krampen, briesje of wat dan ook. DA zei erna ook dat dit een euthanasie is die je elke eigenaar wenst. Uit haar woorden maak ik dus op dat het niet altijd zo verloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:12

Luckystory schreef:
Het schieten van een paard is alleen maar de verdoving. (Daarom dat moslims bijvoorbeeld niet schieten, aangezien voor hun geloof het verboden is een dier te verdoven bij het slachten.)

Als je op een geslacht paard dezelfde parameters gaat testen als in het onderzoek van dit topic, dan ga je dus waarschijnlijk wel gelijkaardige resultaten bekomen hoor.
Het is een beetje een illusie dat een dier "snel dood" is als hij geschoten is. Het kan best wel ff duren voor een hart stil valt als een dier leeg bloedt. Zeker als het een groot dier is.

Sorry, maar dit is dus onzin hé. Heel de bedoeling van het schieten is dat je de hersenstam raakt, vallen die uit, dan ben je dood. Een wezen dat hersendood is kan zelf niet meer ademen, een hart zal vertragen daar het deels autonoom werkt, maar valt uiteindelijk ook stil. Donoren die hersendood zijn gaan aan de beademing en krijgen medicatie om het hart te ondersteunen, omdat er anders niet genoeg tijd is om de organen eruit te halen. De enige reden om het aan te kleden dat het een soort verdoving is, is om niet te moeten toegeven dat de kans groot is dat een slachter de hersenstam niet raakt, waardoor het dier slechts buiten westen is en je niet kan inschatten of de hersenschade al dan niet voldoende is om het te laten overlijden. Vanuit dat oogpunt is het nodig om het dier te laten verbloeden of alsnog een spuitje te geven. Maar nogmaals, het is geen verdoving.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:40

Luckystory schreef:

ik snap hier niets van...een geschoten paard is niet dood?
(ik wacht met smart tot Pim fortyun weer opstaat :7 )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:59

Luckystory schreef:

Moslims mogen best verdoven: http://www.islam-koran.net/page/eten-halal-en-haram

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:59

Nee serieus, ik verzin dit echt niet zomaar.
(Ik heb ooit wel eens wat universitaire credits behaald mbt dit onderwerp. Ik weet echt wel waarover ik het heb. ;) )
Schieten is echt alleen maar 'de verdoving'. Als dat correct gebeurd, zal het dier waarschijnlijk wel hersendood zijn of toch alleszins buiten bewustzijn. Redelijk onomkeerbaar dus, maar in theorie wel de verdoving.
Je moet inderdaad ook niet te lang wachten tussen het schieten en het laten leegbloeden.
Want het is niet helemaal onmogelijk dat een dier weer zou bijkomen. (Vooral dan als het schot niet precies genoeg was)
En het is ook niet onmogelijk dat de vitale functies nog heel lang blijven bestaan terwijl een dier al wel geschoten is. In een slachthuis gaan ze daar uiteraard niet op zitten wachten.
Maar zo gebeurt het wel eens dat wanneer veedieven een koe hebben willen slachten in het weiland. (diefstal dus) En gestoord worden waardoor ze op de vlucht slaan, dat de boer dan s'morgens zijn koe nog levend op het weiland vindt. Wel geschoten, maar adem halend en met kloppend hart, soms zelfs met enige vorm van bewustzijn. Dat beest heeft daar dan uren gelegen.
Dan is die arme boer nog genoodzaakt om er zelf voor te zorgen dat de job wordt afgemaakt.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 24-05-15 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:01

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:14

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:19

Tja, zulke dingen zijn altijd voor discussie vatbaar hé.
Wat er juist wel of niet in de Koran staat en hoe dat geïnterpreteerd moet worden, zijn ze het vaak onderling niet over eens.
Zoveel verschillende stromingen.
Feit is alleszins dat Halal-vlees onverdoofd geslacht wordt.
En dat betekent in het geval van een schaap of koe, toch echt dat ze er geen pin doorheen jagen voor ze het beest de keel oversnijden.
Omdat zo makkelijk mogelijk te maken, hebben ze zelfs wat gadgets uitgevonden zoals kantelboxen enzo.
Google daar maar eens op... En als je dan zo'n filmpje bekijkt ofzo, vooral in gedachten houden dat een koe begint te stikken zodra ze horizontaal ligt.
Erg amusant allemaal...