AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:28

janderegelaa schreef:
Rubels is tweevoudig wereldkampioen en werd door Nederland afgevaardigd. Alleen werd het Duitse volkslied gespeeld omdat hij Oldenburgs geregistreerd was. Maar ja, dan is het een een dekhengst bij het KWPN en moet er reclame gemaakt worden.

Staat de selectie open voor anders gefokte paarden, is het ook weer niet goed.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:42

sassie81 schreef:
Het is idd een kwpn feestje. En ik denk dat ze daardoor goede paarden aan zich voorbij laten gaan. Maar daarentegen hebben ze de laatste jaren goede resultaten geboekt dus waarom zouden ze hun beleid aanpassen. Er zijn blijkbaar goede kwpn ers genoeg.
En als je echt wil kun je naar het buitenland. Ik zelf ben met mn Duitser naar de Duitse selectie dagen geweest. Dat valt natuurlijk ook niet mee als Nederlander.

Ga er nu maar vanuit dat de jury's van het KNHS, want die selecteert, heel serieus selecteren en alleen de allerbeste combinaties aanwijzen. Dat is ook zo in Duitsland. Word je niet geselecteerd, jammer, maar dan ben je gewoon niet goed genoeg.

En het is toch lachwekkend om het hier over andere rassen te hebben die niet gefokt zijn voor dressur, maar voor weet ik wat allemaal. Zolang Friezen worden afgewezen op wat wit in de voetzool dan ben je imo nog niet echt aan het selecteren op het fokdoel. Of het ís een onderdeel van het fokdoel??? Dan heb je ook echt helemaal niks te zoeken in deze selecties. Het komt zelfs wat lachwekkend over bij de serieuze fokkers van dressuurpaarden die al generaties lang bezig zijn om toppers te fokken.
En het is nog gekker om de selectiecommissies weet ik hoeveel tijd te laten verspillen met beoordelen van allerlei combinaties die er niks hebben te zoeken. Ze hebben wel wat beters te doen.
Dus toch maar vissen in de vijver met de beste vissen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:45

idefix4 schreef:
Focussed schreef:
De stamboeken van de paarden moeten door het WBSFH erkent zijn. Ik weet niet of dit geldt voor Haflinger en Tinker, maar bijvoorbeeld de PRE en de Lusitano zijn dit wel.

[***]: ik zal het even aanpassen!

Volgens mij is Haflinger ook erkend. Tinkers weet ik niet zeker, maar als ze geregistreerd staan bij het ICS zijn ze absoluut zeker ook een erkend ras. Het riekt een beetje naar discriminatie dat alleen KWPN en NRPS mogen meedoen. Dat is toch echt niet meer van deze tijd?

Nu haal je 2 dingen door elkaar: EU erkend stamboek en bij het WBFSH aangesloten stamboek.
Ik zal mijzelf maar even herhalen:
Roodvos schreef:
KoudbloedKim schreef:
Als ze die regels veranderen, mogen er dan bijv. ook Tinkers en Haflingers meedoen?

Nee, Tinker en Haflinger stamboek zijn geen lid van de WBFSH:
http://www.wbfsh.org/GB/Members/The%20M ... mbers.aspx

NRPS en KWPN zijn wel aangesloten bij het WBFSH en die mogen dus meedoen. Zo zijn de regels van het WBFSH. Net zoals ik met mijn KWPN-er niet mag meedoen met een Friezenwedstrijd, een Haflingerwedstrijd of een NRPS-wedstrijd.
WBFSH staat trouwens voor World Breeding Federation for Sport Horses.

sassie81

Re: AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:58

pff jullie snappen toch echt wel dat een haflinger en een tinker niet naar een wk jonge dressuurpaarden kunnen!! ik vind dit bijna off topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:19

[***] schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar wat is een sportpaard dan? Een sportpaard is toch een paard wat in de sport loopt en daar leuk presteert? Dat kan toch ook een tinker of een fjord zijn?

Heb jij dan een voorbeeld van een tinker of fjord die Grand Prix loopt?

Er is toch een welsh cob die GP loopt in de US

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:23

Babootje schreef:
Er is toch een welsh cob die GP loopt in de US

Ook een muildier volgens mij, maar als je de proef ziet is het belabberd.

Deze wedstrijd gaat om het selecteren van de beste sportpaarden op 5 en 6 jarige leeftijd, niet om paarden die ook het proefje door zouden kunnen komen te selecteren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:12

janderegelaa schreef:
Rubels is tweevoudig wereldkampioen en werd door Nederland afgevaardigd. Alleen werd het Duitse volkslied gespeeld omdat hij Oldenburgs geregistreerd was. Maar ja, dan is het een een dekhengst bij het KWPN en moet er reclame gemaakt worden.

Correctie: Rubels was NRPS goedgekeurd en later ook KWPN erkend.
Zelfde geval met Florencio. Het is dan ook best merkwaardig dat deze hengst bij KWPN "keur" is geworden, aangezien deze bij KWPN hooguit is erkend en niet is goedgekeurd. Ze hebben Donnerhall toch ook niet "keur" gemaakt? Dat is exact dezelfde situatie. Maar dat is weer een ander verhaal (een verhaal dat KWPN liever niet de wereld in ziet gaan)

Ik vind het positief dat AES nu stappen onderneemt om bij de KNHS af te dwingen te gaan functioneren als landelijke sportbond in plaats van als afdeling van 1 stamboek. KNHS hoort er te zijn voor ALLE stamboeken, en dus ook voor Tinkers en Friezen en IHW'ers. En ook voor papierloze dieren, trouwens.

Laat het paard wat het allerbeste is, maar boven komen drijven in open competitie. Zijn papier zou daarbij geen selecterende factor mogen zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:15

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Staat de selectie open voor anders gefokte paarden, is het ook weer niet goed.

Het is juist uitstekend Mister A! Alleen laten ze een paard (Rubels) wel mee doen als het hun uitkomt maar niet als het ze niet uitkomt. Daar wringt de schoen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:16

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Correctie: Rubels was NRPS goedgekeurd en later ook KWPN erkend.
Zelfde geval met Florencio. Het is dan ook best merkwaardig dat deze hengst bij KWPN "keur" is geworden, aangezien deze bij KWPN hooguit is erkend en niet is goedgekeurd. Ze hebben Donnerhall toch ook niet "keur" gemaakt? Dat is exact dezelfde situatie. Maar dat is weer een ander verhaal (een verhaal dat KWPN liever niet de wereld in ziet gaan)

Ik vind het positief dat AES nu stappen onderneemt om bij de KNHS af te dwingen te gaan functioneren als landelijke sportbond in plaats van als afdeling van 1 stamboek. KNHS hoort er te zijn voor ALLE stamboeken, en dus ook voor Tinkers en Friezen en IHW'ers. En ook voor papierloze dieren, trouwens.

Laat het paard wat het allerbeste is, maar boven komen drijven in open competitie. Zijn papier zou daarbij geen selecterende factor mogen zijn.

Het gaat om het stamboek van eerste registratie en in het geval van Rubels was dat Oldenburg.Rubels is niet KWPN erkend, hij heeft het verkort verrichtingsonderzoek gedaan in 2001 van 12-3 t/m 31-3. Florencio is ook niet erkend. Hij heeft verkort verrichtingsonderzoek in 2005 gedaan van 21-10 t/m 11-11.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:43

Je kunt natuurlijk heel lang praten om regeltjes te verdedigen maar een feit is dat ook de Subli-cup behalve voor KWPN en NRPS uitsluitend toegankelijk is voor KFHS en BWP. Dus een Oldenburger/Hannoveraan of een PRE of wat dan ook kan zich in Nederland niet plaatsen al was t het beste paard ter wereld. Maar een KWPN geregistreerd paard kan zich wel plaatsen in Duitsland of Frankrijk of Spanje. Dus een terechte klacht lijkt mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:48

Hermelientje schreef:
Je kunt natuurlijk heel lang praten om regeltjes te verdedigen maar een feit is dat ook de Subli-cup behalve voor KWPN en NRPS uitsluitend toegankelijk is voor KFHS en BWP. Dus een Oldenburger/Hannoveraan of een PRE of wat dan ook kan zich in Nederland niet plaatsen al was t het beste paard ter wereld. Maar een KWPN geregistreerd paard kan zich wel plaatsen in Duitsland of Frankrijk of Spanje. Dus een terechte klacht lijkt mij.

Een KWPNer die in de VS staat ondergaat hetzelfde lot.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:53

Als je de top 10 uitslag van de 5 jarige paarden van vorig jaar kijkt dan zijn 4 van de paarden niet in een stamboek van het land van uitzending. Dat is gewoon 40%! Ik verwacht dat het KNHS bakzeil moet halen.
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:56

Dat iets kan/mag is iets anders dan dat het moet.
En dat gaat me niet om regeltjes verdedigen. Maar er wordt nu gezegd "Spanje heeft een KWPN-er afgevaardigd DUS is KNHS fout".
En die conclusie is naar mijn mening te kort door de bocht. Dat Spanje gebruikt maakt van die mogelijkheid betekent nog niet dat de KNHS fout is om de selectie alleen voor KWPN en NRPS toegankelijk te maken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:00

NatasjavE schreef:
Hermelientje schreef:

Een KWPNer die in de VS staat ondergaat hetzelfde lot.

Hoezo?Een paard moet in de VS net als in veel andere landen een registratie hebben bij een stamboek dat is erkend door de WBFSH. Dus precies wat het AES hier in Nederland wil lijkt mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:08

Hermelientje schreef:
Hoezo?Een paard moet in de VS net als in veel andere landen een registratie hebben bij een stamboek dat is erkend door de WBFSH. Dus precies wat het AES hier in Nederland wil lijkt mij.

Een paard wat geboren is in Nederland en geëxporteerd is naar de VS zal hier in Nederland zich moeten selecteren.(en dan heb ik het over een KWPner.)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:19

Nee dat is niet zo. Vitalis ging als 5-jarige voor Nederland naar Verden (in 2012) en een jaar later was hij de enige afvaardiging uit de VS. Vorig jaar waren er 3 Oldenburgers uit de VS. Je hoeft toch maar naar de deelnemerslijsten te kijken om te zien dat alleen Nederland het anders doet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:05

Hermelientje schreef:
Nee dat is niet zo. Vitalis ging als 5-jarige voor Nederland naar Verden (in 2012) en een jaar later was hij de enige afvaardiging uit de VS. Vorig jaar waren er 3 Oldenburgers uit de VS. Je hoeft toch maar naar de deelnemerslijsten te kijken om te zien dat alleen Nederland het anders doet.

Er zijn een klein aantal wildcards te verkrijgen en dat kan een mogelijkheid zijn dat het naar Verden gekomen is.
Maar het KWPN heeft ook nog eens een een afdeling in Noord-America welke ook is aangesloten bij de WBFSH.

Daarnaast zeg je dat er 3 Oldenburgers uit de VS kwamen....Oldenburg heeft dus een afdeling in de VS

En volgens mij is het dan dus ook zo dat Oldenburg daar ook kan selecteren.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:18

Maar nu zeg je dus zelf dat het wel kan in de VS terwijl het eerst niet kon volgens jou. Vitalis is gewoon geselecteerd op een aangewezen reguliere selectiewedstrijd in de VS, niks wildcard. En die selectiewedstrijden zijn dus open voor alle "reguliere" stamboeken (alleen pony's en muilezels worden uitgesloten in de VS, ja echt dat staat in de regels :D )

Ik snap niet waar die hardnekkigheid hier vandaan komt om het KWPN/KNHS zo te verdedigen. Wat is er op tegen om het net zo te doen als in andere landen. Als de paarden uit andere stamboeken niet goed genoeg zijn/minder goed zijn dan zal dat wel blijken. Deze hele discussie lijkt wel een beetje op de argumenten die vroeger altijd gebruikt werden om vrouwen uit te mogen sluiten bij sollicitatieprocedures voor bepaalde banen, ze willen het zelf niet, ze kunnen het niet, zijn niet goed genoeg, wij mannen weten/kunnen het beter enz. , geen enkele noodzaak dus om de wet aan te passen. ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:35

De selectie is er op gericht om de allerbeste Nederlandse paarden in Verden te krijgen en dat lukt vrij goed, lijkt me. Andere paarden van wat voor stamboek hebben geen schijn van kans, anders liepen ze er echt wel. En ik denk dat eigenaren of ruiters er heel veel aan is gelegen om geselecteerd te worden en dan zijn ze vindingrijk genoeg om dat linksom of rechtsom te proberen. Die mogelijkheden zijn er, bijv. 4 mei de selectie voor een wildcard. Dus ik zou zeggen, kom maar op.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:36

Jan, je moet wel de uitslag van 2014 plaatsen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:37

misterA schreef:
De selectie is er op gericht om de allerbeste Nederlandse paarden in Verden te krijgen en dat lukt vrij goed, lijkt me. Andere paarden van wat voor stamboek hebben geen schijn van kans, anders liepen ze er echt wel. En ik denk dat eigenaren of ruiters er heel veel aan is gelegen om geselecteerd te worden en dan zijn ze vindingrijk genoeg om dat linksom of rechtsom te proberen. Die mogelijkheden zijn er, bijv. 4 mei de selectie voor een wildcard. Dus ik zou zeggen, kom maar op.

Er bestaat meer dan alleen dressuur he! Het gaat net zo goed om Lanaken als Verden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:37

misterA schreef:
Jan, je moet wel de uitslag van 2014 plaatsen.

Je hebt gelijk Mister A. Ik had alleen wel gezocht op 2014. Maar 2013 is ook prima om te zien hoe het werkelijk zit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:38

Jeetje, wat een aanname misterA. Kan je zeggen dat dit echt een KWPN-feestje is. Want KNHS en KWPN zorgen er wel voor dat andere rassen hier in Nederland niet mee mogen doen met de selectie. Weet dat het KFPS al jarenlang bezig is om hier toegang toe te krijgen. Maar dat de KNHS het erkennen blokkeert.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:08

Hier in de VS mag je wel meedoen en selecteren met een Fries geloof ik... Maar dan mag je niet naar Verden denk ik.
Kwpn mag hier ook gewoon meedoen hoor! Niks geen wildcards... Zelfde voor Oldenburg

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:11

FriesWytske schreef:
Jeetje, wat een aanname misterA. Kan je zeggen dat dit echt een KWPN-feestje is. Want KNHS en KWPN zorgen er wel voor dat andere rassen hier in Nederland niet mee mogen doen met de selectie. Weet dat het KFPS al jarenlang bezig is om hier toegang toe te krijgen. Maar dat de KNHS het erkennen blokkeert.

Is geen aanname hoor, maar eigen ervaring. Van mij mogen de friezen heus wel meedoen hoor, ongeacht of dat statutair mogelijk is, daar hebben we als rijpaardfokkers voorlopig nog niks van te vrezen.
Ik heb nog wel een andere aaname, en die gaat nog wel wat verder. Het AES stelt wat fokkerij betreft ,helemaal niets voor. De resultaten die tot nu toe zijn bereikt in de moderne sportpaardenfokkerij komen vrijwel uitsluitend op het conto van de fokkers die zijn aangesloten bij de echte fokkerijorganisaties.. Daarbij hebben ze veel ondersteuning van hun fokkerijorgansaties. Om het KWPN, NRPS, BWP, Old. enz. een stamboek te noemen doet deze organisaties geen recht. Ze doen nl. veel meer dan een veulentje registreren. Dit in tegenstelling tot wat het AES doet. Echt niet te vergelijken. AES doet niet veel anders dan een aantal afgewezen hengsten van door de, noem het maar, A-Stamboeken inschrijven. En dat zijn er inmiddels al zo veel waardoor er zeker wel een paar goede tussen zitten. Maar de oorsprong van deze paarden ligt vrijwel geheel bij fokkers die aangesloten zijn bij de echte fokkerijorganisaties. En daar zit het verschil. Nog een opmerking, zie de column van D.W.Rosie van vandaag in de Paardenkrant, ook hij gaat gemakshalve maar alle registratie-kantoortjes stamboeken noemen en gooit ze op één hoop.Die hebben de fokkers verder ook niets te bieden. En kunnen daardoor ook "goedkoop" werken.Dat is, zoals al eerder gezegd, niet eens meer appels met peren vergelijken maar appels en peren met fopspenen.