Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:18

listiglistje schreef:
keona schreef:
Deze stal komt wel vaker aan slechte dag ligt met vreemde trainings methodes.kijk maar toen ze power and paint trainden.niet mijn methodes

Dat was van Baalen :+ ergens de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt :')
inderdaad sorry niet juist gelezen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:18

hedwig111 schreef:
http://hippocampus-nl.com/fileupload/Ex ... eThiel.pdf
Misschien dit eens lezen voor iedereen die interesse heeft in de reden van de aanklacht...

Ik lees dat onderzoek en denk bij mezelf, wat heeft dit in godsnaam nog te maken met sport en harmonie? Dieren die worden uitgebuit voor een dikke portemonnee van de eigenaren. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:19

listiglistje schreef:
Joman schreef:
Nee, jij vraagt je af of je pensionhouder verantwoordelijk is als jij je paard aan gort rijdt met een zweep en sporen. En dat is in dit geval absoluut niet de vraag.

Joman lees mijn laatste post nog eens goed door...schijnbaar sla jij een stuk van mijn posts over. Ik weet het begrijpend lezen is moeilijk!

listiglistje schreef:
Het moet nog maar feitelijk bewezen worden of het paard de laatste jaren getraind werd onder begeleiding van Bartels.
+ volgens mij trainde M.Koot het paard al langer niet meer naar mijn weten, schade kan ook in 1 a 2 jaar tijd ontstaan zijn.
Volgens mijn bekende Belgische paardentandarts, was dit moeilijk te bewijzen in een rechtzaak.
Vermoedens zijn nl nog geen harde bewijzen, een rechter kijkt naar het bewijs op papier, rekeningafschriften (wanneer het paard werd getraind) ed.

Daarbij weet ik ook niet of M.Koot full time op de payroll staat of als ZZ'P'er of deels als ZZ-P'er.
Dat zal ook verschil maken voor de verantwoordelijkheid van Bartels.

IK zou het niet weten, ik ken niet al het bewijsmateriaal van beide partijen (niemand hier)
Een rechter doet hier uitspraak over, gebasseerd op juridische feiten, dat is wat anders dan een mening over het verhaal/training hebben.

Ik kan heel goed begrijpend lezen. In je andere posts zeg je iets heel anders namelijk, of ben je dat zelf voor het gemak vergeten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:22

setteke schreef:
hedwig111 schreef:
Misschien dit eens lezen voor iedereen die interesse heeft in de reden van de aanklacht...

Bij de naam van Ulrike Thiel gaat me wel een lichtje branden, zij is van het blad St Georg in Duitsland en heeft vaker in de clinch gelegen met een andere grote stal in NL over de trainingsmethode.

Nou dat had ik dus ook.
Ik ben wel erg benieuwd hoe dit gaat lopen, maar hoe het ook wend of keert.
Dit is niet goed voor stal Bartels ben ik bang.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:25

Dat was in een geheel andere context (eigen mening) en een KORTE reactie op een andere bokker, Joman wel verder doorlezen ;)

Ik kan een heel verhaal vertellen, maar om dan maar één zin (wat ook nog eens mijn eigen mening is) te onthouden en dat voor waar aan te nemen?
Waar blijft dan de rest van het feitelijke (hele) verhaal...

Het gaat om mijn laatste post, daarin zeggen wij duidelijk hetzelfde.(de payroll, de trainingsperiode, de feitelijke verantwoordelijkheid)

Verder wil ik het hier bij laten.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 10-03-15 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:26

keona schreef:
Deze stal komt wel vaker aan slechte dag ligt met vreemde trainings methodes.kijk maar toen ze power and paint trainden.niet mijn methodes

Je hebt blijkbaar geen idee waar je het over hebt. Van Baalen trainde Power and Paint, niet Bartels.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:28

Het is werkelijk onbegrijpelijk dat men hier de mens -Bartels in dit geval- de hand boven het hoofd durft te houden!
We zouden toch mogen verwachten dat we onvoorwaardelijk zouden moeten kiezen voor het paard, .... wanneer en in welke omstandigheid dan ook! We moeten ons dood schamen dat dit kan gebeuren, n.b., op wat men noemt, topniveau!!
U2 staat symbool voor duizenden paarden die dag in dag uit aan de hand van deze vreselijke trainingsmethode "getraind" worden.
Diegenen die murw geslagen zijn door de filmpjes en dit goed durven te praten, werken zeer waarschijnlijk op dezelfde wijze of zijn gewoon meelopers, napraters. Daarom wil men niet horen wat Ulrike Thiel zegt en gaat men ongefundeerd schoppen.
We beginnen zo te wennen aan deze afschuwelijke beelden dat we er doof voor worden, dat is heel ernstig.
Iedereen die zich ook maar een klein beetje verdiept in de anatomie, fysiologie en biomechanica van een paard zal snappen dat het wachten was op een eerste rechtszaak. Deze mevrouw kan het zich financieel gelukkig permitteren, want dat is altijd de case.
Het wordt hoog tijd dat de uitvoerders (en dat zijn er velen) van deze omstreden trainingsmethode in het openbaar nu eindelijk een halt toegeroepen wordt.

De positieve kant van het verhaal is dat we in de praktijk gelukkig een kentering gaan zien, terug naar eerlijk paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:29

listiglistje schreef:
Dat was in een geheel andere context (eigen mening) en een KORTE reactie op een andere bokker, Joman wel verder doorlezen ;)

Ik kan een heel verhaal vertellen, maar om dan maar één zin (wat ook nog eens mijn eigen mening is) te onthouden en dat voor waar aan te nemen?
Waar blijft dan de rest van het feitelijke (hele) verhaal...

Het gaat om mijn laatste post, daarin zeggen wij duidelijk hetzelfde.(de payroll, de trainingsperiode, de feitelijke verantwoordelijkheid)

Verder wil ik het hier bij laten.

Naja, je gaat verschillende keren in op de vraag of de pensionhouder al dan niet verantwoordelijk zou zijn. Dat is totaal niet aan de orde in deze zaak. Maargoed, als jij je kop in t zand wil steken, prima!

Hoop dat de waarheid aan het licht komt. Wat die waarheid ook mag zijn :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:35

AnnetB schreef:
hedwig111 schreef:

Ik lees dat onderzoek en denk bij mezelf, wat heeft dit in godsnaam nog te maken met sport en harmonie? Dieren die worden uitgebuit voor een dikke portemonnee van de eigenaren. :n

Dat is toch niks nieuws ? Zo snel als er geld mee te verdienen is vervagen er grenzen voor sommigen.
Zo ook de mening van listig listje (die ik deel) dat pension stal houders de klanten best in de gaten mag en zou moeten houden en op ongewenst gedrag aan zou moeten spreken- dat gebeurd niet omdat je dan klanten kwijtraakt en geld misloopt..
Ik heb hier in de regio werkwijze lessen/ clinicsvan zusje van Koot gezien en ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen fan van ben, en foto's uit het artikel erin herken, of de andere zus net zo traint?
Ik ben echt nieuwsgierig wat er uit deze rechtszaak voor oordeel komt - alhoewel ik wel moeite heb met mw thiel en haar werkwijze , vrees ik dat dit een behoorlijke smet op de bartels gaat zijn

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:37

murphy102 schreef:
De positieve kant van het verhaal is dat we in de praktijk gelukkig een kentering gaan zien, terug naar eerlijk paardrijden.

:7 Ja zal vast gaan gebeuren, zelfs al wint L. Engel de zaak....dream on!
Waar (top)sport wordt bedreven worden grenzen opgezocht en overschreden.

En wat is paardenleed, een recreant welke elke dag weer scheef op zijn paard zit veroorzaakt ook onherstelbare schade :o paard heeft ook pijn...
Er gebeurd zoveel leed in de achtertuin, zowel bij de prof als recreant, eigenlijk zouden we helemaal niet op een paard moeten gaan zitten!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:38

Joman schreef:
Naja, je gaat verschillende keren in op de vraag of de pensionhouder al dan niet verantwoordelijk zou zijn. Dat is totaal niet aan de orde in deze zaak. Maargoed, als jij je kop in t zand wil steken, prima!

Hoop dat de waarheid aan het licht komt. Wat die waarheid ook mag zijn :)

murphy102 legt het heel goed uit, als jij ziet dat een paard
zo hardhandig "getraind" wordt, waar je zeg maar het paard
zelf niet van ziet opknappen, zeg je er dan wat van, of loop je door?

Of je dan Bartels van je achternaam heet of Janssen, het gaat erom of
je dan of je opkomt voor het welzijn van het paard.

Ik weet alleen niet of je verantwoordelijk gehouden kan worden als pensioneigenaar
als dit onder jouw dak aan de orde is geweest :).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:46

Ik mag hopen dat de Fam. Bartels zich door echte medische deskundigen laat bijstaan. Thiel klept een eind weg maar heeft geen enkele medisch/fysiologische basis en achtergrond om haar beweringen wetenschappelijk te staven. Ze is immers niet meer dat een veredelde lesgeefster en stalhoudster met en doctorstitel in de menswetenschappen. Het is allemaal al aan de orde geweest in het eerdere topic.
Daarbij is ze al een jarenlange tegenstander van alles wat maar enigszins naar de hedendaagse dressuurmethodes riekt en dat afwijkt van de door haar geleerde en gestelde norm. Haar rapport is niet, zoals het een onpartijdig beoordelaar betaamt, vrij van persoonlijke opvattingen en gelardeerd met haar persoonlijke hetze tegen de dressuurwereld.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:49

Fantastisch dat de grote stallen en de wedstrijdcultuur zo steeds vaker kritisch bekeken worden!

Ik heb zoveel ellende gezien dat ik een grote afkeer tegen "dressuur" heb gekregen en nu nog niet eens in de B zou willen starten, al kreeg ik geld toe. Zoveel paarden gezien met pees, rug, nek, mond en psychische blessures. Na een half jaar in de kudde zie je zeweer een beetje paard wordn. En dan begint het rechtrichten, het paard weer leren dat het er mag zijn, dat het mag strekken, dat het mag aangeven dat het pijn heeft. Bij ons op stal staat een oud ZZ paard (afgedankt wegens, uiteraard, een peesblessure) dat nu, na vele jaren, nog steeds direct in een valse knik gaat lopen. Hoe kon dat in godsnaam zo hoog lopen in de sport vraag je je dan af?

Zoveel paarden gezien die veel te jong de wedstrijdcategorieen door gejast werden. Zoveel paarden die met slof, sporen, strakke sperriempjes en harde hand getraind worden, tot ze de deuken permanent in de neus hebben staan. En dan hebben we het nog niet over trailer"laden" op manieren waar de honden geen brood van lusten, het paard op stal houden vanwege wedstrijden en allerlei andere welzijnsaspecten die samen hangen met de wedstrijdsport.

En allemaal met de beste bedoelingen hoor, dit zijn geen keiharde dierenmishandelaars maar wel mensen (jonge meiden ook) die vergeten zijn waar gymnastiseren op de eerste plaats om draait: het welzijn van het paard!

Dus dressuur heeft voor mij afgedaan. Een paard kopen dat Z dressuur is geweest op 8 jarige leeftijd? No way, dan weet je dat je een bak ellende koopt. Terwijl het tegenovergestelde het geval zou moeten zijn! Zo' n paard zou een 'happy athlete' moeten zijn, in balans, in staat gezond een ruter te dragen. Helaas... Zo is het niet... De wedstrijddressuur is ziek... Heel ziek...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:53

Jannepauli schreef:
Ik mag hopen dat de Fam. Bartels zich door echte medische deskundigen laat bijstaan. Thiel klept een eind weg maar heeft geen enkele medisch/fysiologische basis en achtergrond om haar beweringen wetenschappelijk te staven. Ze is immers niet meer dat een veredelde lesgeefster en stalhoudster met en doctorstitel in de menswetenschappen. Het is allemaal al aan de orde geweest in het eerdere topic.
Daarbij is ze al een jarenlange tegenstander van alles wat maar enigszins naar de hedendaagse dressuurmethodes riekt en dat afwijkt van de door haar geleerde en gestelde norm. Haar rapport is niet, zoals het een onpartijdig beoordelaar betaamt, vrij van persoonlijke opvattingen en gelardeerd met haar persoonlijke hetze tegen de dressuurwereld.

Tja, misschien heeft ze dezelfde ervaringen als ik... Het staat Bartels volledig vrij om een onafhankelijk onderzoek te eisen. Al vanaf het moment dat de aanklacht binnen kwam had ze dit kunnen doen. Dit heeft ze misschien ook wel gedaan? Tenzij het makkelijker voor haar is om helemaal geen bewijs te hebben van een dierenarts maar je te beroepen op de onkunde van Thiel. Ook een taktiek..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:55

murphy102 schreef:
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat men hier de mens -Bartels in dit geval- de hand boven het hoofd durft te houden!
We zouden toch mogen verwachten dat we onvoorwaardelijk zouden moeten kiezen voor het paard, .... wanneer en in welke omstandigheid dan ook! We moeten ons dood schamen dat dit kan gebeuren, n.b., op wat men noemt, topniveau!!
U2 staat symbool voor duizenden paarden die dag in dag uit aan de hand van deze vreselijke trainingsmethode "getraind" worden.
Diegenen die murw geslagen zijn door de filmpjes en dit goed durven te praten, werken zeer waarschijnlijk op dezelfde wijze of zijn gewoon meelopers, napraters. Daarom wil men niet horen wat Ulrike Thiel zegt en gaat men ongefundeerd schoppen.
We beginnen zo te wennen aan deze afschuwelijke beelden dat we er doof voor worden, dat is heel ernstig.
Iedereen die zich ook maar een klein beetje verdiept in de anatomie, fysiologie en biomechanica van een paard zal snappen dat het wachten was op een eerste rechtszaak. Deze mevrouw kan het zich financieel gelukkig permitteren, want dat is altijd de case.
Het wordt hoog tijd dat de uitvoerders (en dat zijn er velen) van deze omstreden trainingsmethode in het openbaar nu eindelijk een halt toegeroepen wordt.

Ik vind dat je hier inderdaad een punt hebt, maar dat veel mensen twijfelen komt denk ik ook hoe alles naar buiten is gebracht en dat weinig mensen het zich voor kunnen stellen.
Ulrike heeft al vaker haar kanttekeningen gezet bij sommige Nederlandse topruiters.
Maar vind dit uitgebreide verslag wel heel erg duidelijk en ik schrik ervan.
En dan valt Bartels handig door de mand.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen.
Laatst bijgewerkt door jesito op 10-03-15 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:56

Ook goedmorgen Waves :+ volgens mij staat je eigen aversie tegen de wedstrijdsport los van de zaak......

Dus alle wedstrijdruiters zijn dierenbeulen en alle paarden van Z en hoger zijn in de puin gereden
of worden binnen no time afgeschreven, fijn om te weten op deze vroege ochtend :=

Urielle

Re: Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:07

Misschien kun je nog tijdig bij Thiel gaan lessen LL, voor je paard in de poeier ligt. GRAPJE!

Het is me een raadsel waarom Barbara er trouwens bij wordt gehaald, alleen omdat ze de zus van is?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:08

Laten we maar gewoon afwachten wat er gebeurt en hopen dat het paard het goed maakt (:

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:17

Ben ik nu de enige die het 'raar' vind dat het paard klaargestoomd wordt voor de GP door een ander, terwijl eigenaar geld verdiend met mooi zijn. Zodat eigenaar straks kan shinen in de showring met een door een ander getraind paard? :+ Je moet het maar willen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:18

Ben benieuwd; dacht al: wanneer horen we er een keer van terug. Bijna zover dus :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:20

Elspelsz88 schreef:
Ben ik nu de enige die het 'raar' vind dat het paard klaargestoomd wordt voor de GP door een ander, terwijl eigenaar geld verdiend met mooi zijn. Zodat eigenaar straks kan shinen in de showring met een door een ander getraind paard? :+ Je moet het maar willen.

Vind jij dat tegenwoordig nog raar? Dat vind ik dan weer raar, hahaha :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:24

murphy102 schreef:

:j

Dus, alle mensen die vinden dat Ulrieke onzin verklaart... Jullie vinden dit heel normaal?
https://www.youtube.com/watch?v=0xqexCk ... 8118F2B2E0

Hoe zit het met die 'valse krul' en 'holle rug' waar Bokt het altijd kritisch over heeft? Ik ben serieus benieuwd naar tegenargumenten :j Ik sta namelijk best open in de kwestie, maar ik heb nog geen argumenten gelezen hier dat dat wat Ulrieke zegt niet waar zou zijn.

MarjanB

Re: Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:26

Ik heb nu meer verhalen gehoord en ook paarden gezien die kapot gereden zijn met de dergelijke methode die daar wordt gebruikt.. Ik denk dat veel mensen hun kop in het zand steken en eigenaren denken dat ze hun paard op een goed adres hebben staan. Feitelijk gaat het alleen maar om geld, paard zo snel mogelijk naar de top rijden en eigenaren die onwetend zijn denken dat het allemaal maar goed is. Totdat paarden ineens niet meer willen en via de achterdeur verdwijnen..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:38

Ik vind het een mooi verslag, goed en duidelijk.
Wat er ook uitkomt, het is in mijn ogen belangrijk dat er inzicht komt in de dressuurwereld over het juist en paardvriendelijk trainen.
Als dat door deze rechtzaak mensen aan het denken zet, en er wellicht zelfs regelgeving op wordt aangepast vind ik dat een hele goeie zaak!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:40

Hang de vuile was maar buiten Marjan, welke paarden die bij Bartels getraind zijn, zijn nu kapot?