Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
vickers schreef:Ik kom "ook" uit de drafsport en rij zelf dressuur en springen.
Het punt wat ik nogal heftig vindt is dat als we een draver de baan insturen met een panty is dat 12 minuten voor de start. Zodra deze de baan uitkomt zetten we het check af en maken we de tong los.
Dat zal dus max 15 min vast zitten. Als ik kijk op hoger niveau hoe lang er dan bij de dressuur los gereden wordt en dan nog 1 of 2 proeven met de tijd er tussen. Dan begrijp ik wel hoe dat dier aan plekken op zijn tong komt. Ook snap ik (buiten dat je het dan niet kan zien) de logica niet om het aan het bit vast te zetten, dat belemmert enorm en is verre van prettig.
@Eva 1975 dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn:)
M_D_H schreef:Nikass,
Heb jij de rest van het topic gelezen?
Een tongcheck is bij de dravers wel wat anders als dat het bij deze ruiter gebeurd is...
Dit is ook te zien in de posts van ruitje.

.
. Nikass schreef:Als jouw sport (algemeen gesteld) ervoor zorgt dat je paard geen lucht krijgt tijdens het draven dan gaat dat tever. Dan ga je niet het symptoom bestrijden maar de sport aanpassen.
En ja natuurlijk is dat MIJN mening. Ik post geen meningen van anderen.
Zoals jij het zegt help je niet je paard, maar jezelf
ruitje schreef:Geen lucht is iets anders dan meer lucht.
Daarnaast vind ik niet dat er 'een steekje los' zit bij mij en vind het ook niet nodig om dat soort uitspraken te doen eigenlijk, zou zonde zijn van een mooie discussie als het persoonlijk word.
Maar nogmaals, in principe worden er heel erg veel symptomen bestreden. Een neusriem, sperriem, een zweep, sporen. Eigenlijk zelfs vergezocht is een zadel een symptoom bestrijden( het is niet het paard zijn schuld dat jij niet kan blijven zitten, dus je helpt ook alleen jezelf) .
Alleen een tongenbandje is niet bekend, dus is het ineens 'te ver' . Nogmaals, wij gebruiken zelden een sperriem, wat er overigens voor zorgt dat er vaak 'gruwelijke' foto's gepost worden van mijn sport: want kijk, hij heeft zijn mond open. Dan denk ik: ja, dat KAN bij ons, omdat wij dat willen zien, op die manier kun je namelijk kijken wanneer je te hard inkomt of je bit te scherp is.
Het is een beetje wat de boer niet kent.....
Nikass schreef:Ruitje, of jij het persoonlijk opvat is niet aan mij. Als hier een topic wordt geopend over iemand die zijn paard slaat en schopt dan mag ik wel zeggen dat er een steekje los zit?
Ik weet overigens niet hoe jij paard rijdt, maar als ik rij dan krijgt mijn paard voldoende lucht, anders zou ik er niet op gaan zitten. En welk symptoom bestrijdt je volgens jou door op een paard te gaan zitten?
Ik heb daarnaast niet gezegd dat je niets voor jezelf mag doen. Ik reageerde op het feit dat MDH zegt dat ze het paard helpt door zijn tong vast te binden... kom op zeg, dat is een staaltje goedpraterij, daar trapt toch niemand in?
.
. Om op je eerste post te reageren, jij mag zeggen dat er een steekje los zit, maar dat zorgt niet voor een constructieve discussie, wat jammer is want dit is best een boeiend onderwerp
. Daarnaast, ik zeg niet dat rijden symptoom bestrijding is, ik zeg dat een zadel gebruiken dat is. Het is immers alleen maar een hulpmiddel om jezelf te helpen( om jouw woorden te gebruiken) .
.
)