Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:39

Ik schaar dat dan nog steeds onder een medische of rijtechnische oorzaak, ook al kan de huidige eigenaar er helemaal niets aan doen dat het bij een eerdere ruiter mis is gegaan of dat het paard ooit letsel aan de tong heeft gehad.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:32

idd verbieden dast ze nog een paard mag houden.
en uit de sport gooien.
onmenselijk mens. bah.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 02:36

In de aangespannen sport komt het vastzetten van de tong ook voor. En wij hebben het ook gedaan. En ik geef grif toe dat het ook om een rijtechnisch iets betrof. Hackney's in kwestie duwden de tong tegen het bit en de kiezen aan, en op een dusdanige manier dat de tong blauw werd, en gevoelloos, en het gevolg was dat ze uiteindelijk op de tong beten dusdanig dat er echt gaten in zaten. Probleem was lastig op te lossen, omdat deze pony's het alleen deden op wedstrijd door het enthousiasme en de spanning, en tijdens de training dit niet deden. Vroeger was het ook gewoon toegestaan in de aangespannen sport, tegenwoordig niet meer. Alleen de dieren die al wedstrijden liepen voor de nieuwe regels voor het vastzetten van de tong kunnen dispensatie aanvragen, zie ook https://www.knhs.nl/wedstrijden/wedstri ... spensatie/, vastzetten tong Aangespannen Sport staat er ook als keuzemogelijkheid tussen.
1 van de pony's waarbij we het gebruikten loopt nog steeds in de wedstrijdsport, inmiddels hebben we het niet meer nodig, met de jaren is ook het verstand gekomen.
Ik ben niet tegen het vastleggen van de tong, mits dit verstandig gebeurd. Deze pony's hadden de tong blauw bij het niet vastleggen, en normaal van kleur bij het vastleggen, en het spaarde ze heel wat wonden op de tong.
Of het wel ethisch is om wedstrijden te rijden met paarden (en zeker dit soort "probleempaarden") is een andere discussie. Sommige dieren hebben er echt plezier in. De pony waar we in het verleden de tong bij vast legden ook. Ze gaat alleen maar op de vrachtwagen naar wedstrijden, maar zet de klep van de vrachtwagen omlaag en de wei of stal open, en ze rent erin (terwijl het toch 50 meter verderop is) en is supervrolijk als ze er eenmaal in staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 04:43

Wat gestoord om zoiets te doen. Wat gaan mensen ver zeg... -O-

Een jury moet toch zien dat zo'n paard niet ontspannen loopt? Zegt wel weer genoeg over hoe er beoordeeld wordt: alleen maar op het uiterlijke plaatje, kop in de krul. En dat houdt dit soort wanpraktijken in stand. Walgelijk!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:44

Mede hierdoor heb ik afgelopen zomer op de zuid Hollandse kampioenschappen mogen starten.

Dame in kwestie is door jury betrapt tijdens de selecties.

Straf dat ze opgelegd kreeg vond ik erg mild. Paar weken niet starten en in het talenten team waar ze in reed kreeg ze een waarschuwing.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:51

Dan vind ik het in de reining sport wel een mooie oplossing. Na de proef moet het hoofdstel afgedaan worden en wordt gecontroleerd of alles is orde is. Dit zouden ze wat mij betreft in iedere discipline mogen invoeren .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:45

Eva1975 schreef:
Dan vind ik het in de reining sport wel een mooie oplossing. Na de proef moet het hoofdstel afgedaan worden en wordt gecontroleerd of alles is orde is. Dit zouden ze wat mij betreft in iedere discipline mogen invoeren .

Krijg je wel een mooie blanco sport van :)

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:02

Ik kom "ook" uit de drafsport en rij zelf dressuur en springen.
Het punt wat ik nogal heftig vindt is dat als we een draver de baan insturen met een panty is dat 12 minuten voor de start. Zodra deze de baan uitkomt zetten we het check af en maken we de tong los.
Dat zal dus max 15 min vast zitten. Als ik kijk op hoger niveau hoe lang er dan bij de dressuur los gereden wordt en dan nog 1 of 2 proeven met de tijd er tussen. Dan begrijp ik wel hoe dat dier aan plekken op zijn tong komt. Ook snap ik (buiten dat je het dan niet kan zien) de logica niet om het aan het bit vast te zetten, dat belemmert enorm en is verre van prettig.

@Eva 1975 dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:59

vickers schreef:
Ik kom "ook" uit de drafsport en rij zelf dressuur en springen.
Het punt wat ik nogal heftig vindt is dat als we een draver de baan insturen met een panty is dat 12 minuten voor de start. Zodra deze de baan uitkomt zetten we het check af en maken we de tong los.
Dat zal dus max 15 min vast zitten. Als ik kijk op hoger niveau hoe lang er dan bij de dressuur los gereden wordt en dan nog 1 of 2 proeven met de tijd er tussen. Dan begrijp ik wel hoe dat dier aan plekken op zijn tong komt. Ook snap ik (buiten dat je het dan niet kan zien) de logica niet om het aan het bit vast te zetten, dat belemmert enorm en is verre van prettig.

@Eva 1975 dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn:)

Ik vind dat je het nu bagatelliseert. Omdat het "maar" 15 minuten is, is het niet zo erg ofzo. Ik vind als iemand op een dergelijke manier sport wil bedrijven dat er dan een behoorlijk steekje los zit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:05

Nikass,
Heb jij de rest van het topic gelezen?
Een tongcheck is bij de dravers wel wat anders als dat het bij deze ruiter gebeurd is...
Dit is ook te zien in de posts van ruitje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:23

M_D_H schreef:
Nikass,
Heb jij de rest van het topic gelezen?
Een tongcheck is bij de dravers wel wat anders als dat het bij deze ruiter gebeurd is...
Dit is ook te zien in de posts van ruitje.

Ik heb het hele topic gelezen. Er zijn gradaties in erg, maar het is niet dat ik het normaal vind wat er in de drafsport gebeurt. Je gaat imo te ver als je dat soort hulpmiddelen nodig hebt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:05

Dat vind jij...
Ik ben het daar niet mee eens... :)
als je een paard kan helpen door b.v. meer lucht te krijgen tijdens het draven, dan vind ik niet dat je te ver gaat...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:31

Als jouw sport (algemeen gesteld) ervoor zorgt dat je paard geen lucht krijgt tijdens het draven dan gaat dat tever. Dan ga je niet het symptoom bestrijden maar de sport aanpassen.
En ja natuurlijk is dat MIJN mening. Ik post geen meningen van anderen.

Zoals jij het zegt help je niet je paard, maar jezelf

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:39

Geen lucht is iets anders dan meer lucht.

Daarnaast vind ik niet dat er 'een steekje los' zit bij mij en vind het ook niet nodig om dat soort uitspraken te doen eigenlijk, zou zonde zijn van een mooie discussie als het persoonlijk word :) .

Maar nogmaals, in principe worden er heel erg veel symptomen bestreden. Een neusriem, sperriem, een zweep, sporen. Eigenlijk zelfs vergezocht is een zadel een symptoom bestrijden( het is niet het paard zijn schuld dat jij niet kan blijven zitten, dus je helpt ook alleen jezelf) .

Alleen een tongenbandje is niet bekend, dus is het ineens 'te ver' . Nogmaals, wij gebruiken zelden een sperriem, wat er overigens voor zorgt dat er vaak 'gruwelijke' foto's gepost worden van mijn sport: want kijk, hij heeft zijn mond open. Dan denk ik: ja, dat KAN bij ons, omdat wij dat willen zien, op die manier kun je namelijk kijken wanneer je te hard inkomt of je bit te scherp is.

Het is een beetje wat de boer niet kent.... :) .

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:05

Nikass schreef:
Als jouw sport (algemeen gesteld) ervoor zorgt dat je paard geen lucht krijgt tijdens het draven dan gaat dat tever. Dan ga je niet het symptoom bestrijden maar de sport aanpassen.
En ja natuurlijk is dat MIJN mening. Ik post geen meningen van anderen.

Zoals jij het zegt help je niet je paard, maar jezelf

helemaal mee eens. Pas je (sport) aan aan het dier, en niet andersom! Paardomwaardig vind ik het, respectloos naar het dier toe (niet alleen dit overigens,er gebeurt in de "sport" zoveel dat ik respectloos vind tegenover het dier).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:19

ruitje schreef:
Geen lucht is iets anders dan meer lucht.

Daarnaast vind ik niet dat er 'een steekje los' zit bij mij en vind het ook niet nodig om dat soort uitspraken te doen eigenlijk, zou zonde zijn van een mooie discussie als het persoonlijk word :) .

Maar nogmaals, in principe worden er heel erg veel symptomen bestreden. Een neusriem, sperriem, een zweep, sporen. Eigenlijk zelfs vergezocht is een zadel een symptoom bestrijden( het is niet het paard zijn schuld dat jij niet kan blijven zitten, dus je helpt ook alleen jezelf) .

Alleen een tongenbandje is niet bekend, dus is het ineens 'te ver' . Nogmaals, wij gebruiken zelden een sperriem, wat er overigens voor zorgt dat er vaak 'gruwelijke' foto's gepost worden van mijn sport: want kijk, hij heeft zijn mond open. Dan denk ik: ja, dat KAN bij ons, omdat wij dat willen zien, op die manier kun je namelijk kijken wanneer je te hard inkomt of je bit te scherp is.

Het is een beetje wat de boer niet kent.... :) .

Hier ben ik het voor de volle 100% mee eens!

Technisch gezien is alles wat je doet symptoom bestrijding bij de paarden...
En doe je alles in de paardensport en zelfs in de paardenhouderij voor jezelf.

En het is echt heel makkelijk om van iets wat je niet kent iets slecht te maken...
Maar of het dan ook daadwerkelijk slecht is...

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:25

Ik wilde vrijwel hetzelfde typen als Neonlight en Ruitje, vastbinden van de tong gebeurt echt heel vaak in alle takken van de (hogere) sport. En als het op een normale manier gebeurt dan is dit niet schadelijk of vervelend voor het paard. Het is alleen jammer en verdrietig dat veel ruiters hun rijtechnische problemen op die manier proberen te verdoezelen, maar doen we dat niet stiekem ook allemaal een beetje met de aansnoer-neusriem en strakke sperriem?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:33

Tabaluga12 schreef:
Absurd..

Heerlijk je onderschrift er ook bij als eerste reactie :')

Maar idd absurd, je wil toch niet het risico nemen dat het paard zich aan de tong blesseerd en daardoor misschien niet meer te rijden is... Moet daarnaast ook zwaar pijnlijk zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:45

Ruitje, of jij het persoonlijk opvat is niet aan mij. Als hier een topic wordt geopend over iemand die zijn paard slaat en schopt dan mag ik wel zeggen dat er een steekje los zit?

Ik weet overigens niet hoe jij paard rijdt, maar als ik rij dan krijgt mijn paard voldoende lucht, anders zou ik er niet op gaan zitten. En welk symptoom bestrijdt je volgens jou door op een paard te gaan zitten?

Ik heb daarnaast niet gezegd dat je niets voor jezelf mag doen. Ik reageerde op het feit dat MDH zegt dat ze het paard helpt door zijn tong vast te binden... kom op zeg, dat is een staaltje goedpraterij, daar trapt toch niemand in?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:51

Gestoord. Mensen zijn de dressuursport als iets standaards gaan zien waar je gewoon met je paard even een wedstrijd gaat rijden en thuiskomt met een prijs in je hand. En als je niet op niveau bent ga je niet harder trainen of zoeken naar de oorzaak van je problemen, nee dan bind je de tong van je paard vast aan je bit. Want geld uitgeven en hard trainen hoort er niet meer bij, waarom zou je dat ook doen als er dingen bestaan als sporen, hulpteugels, en hanseflansjes om je paard mee in de krul te zetten? Het geeft toch hetzelfde resultaat?
Niet dat iedereen dat doet hoor, maar er zitten echt gekken bij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:10

Nikass schreef:
Ruitje, of jij het persoonlijk opvat is niet aan mij. Als hier een topic wordt geopend over iemand die zijn paard slaat en schopt dan mag ik wel zeggen dat er een steekje los zit?

Ik weet overigens niet hoe jij paard rijdt, maar als ik rij dan krijgt mijn paard voldoende lucht, anders zou ik er niet op gaan zitten. En welk symptoom bestrijdt je volgens jou door op een paard te gaan zitten?

Ik heb daarnaast niet gezegd dat je niets voor jezelf mag doen. Ik reageerde op het feit dat MDH zegt dat ze het paard helpt door zijn tong vast te binden... kom op zeg, dat is een staaltje goedpraterij, daar trapt toch niemand in?

Ik help het paard niet (mijn paard houd zijn tong netjes in zijn mond en ik ben niet actief in de drafsport of rensport) ik zeg dat het een paard kan helpen door meer licht te krijgen, of door te voorkomen dat de dieren onbestuurbaar worden met alle gevolgen van dien (gevolgen die zowel schadelijk kunnen zijn voor het paard als voor de bestuurder...)
Dat is wel een nuance verschil he ;).

En nee dat is geen goedpraterij, dat is wel degelijk de waarheid, je kan je paard namelijk wel degelijk op deze manier helpen...

en het is altijd zo gemakkelijk om te oordelen over hoe een ander rijd en dat je het zelf zoveel beter kan, maar dat is niet helemaal fair he?
Niet elk paard is namelijk hetzelfde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:25

Je draait het om MDH, misschien moet men met een dergelijk paard niet de drafsport in gaan, of, zoals Arc_En_Ciel schrijft zoeken naar de oorzaak of een andere vorm van training. Nee mensen willen kostte wat kost hun doel bereiken. (Meestal een kwestie van geld of status) Het welzijn van het paard mag daarvoor worden opgeofferd. En dan zeggen dat het in het belang van het paard is, is wel degelijk goedpraten. Wees dan tenminste eerlijk en geef toe dat je -in algemene zin - het welzijn van je paard niet zo boeit zolang jezelf maar lol hebt.

Ik weet niet waar jij ziet staan dat ik van mening ben dat ik beter rij dan een ander? Kan me niet herinneren dat gepost te hebben. Quote het dan voortaan even, over fair gesproken, ipv je eigen conclusies te trekken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:16

Je leest mijn post niet goed, of wil het niet lezen dat weet ik niet :) . Om op je eerste post te reageren, jij mag zeggen dat er een steekje los zit, maar dat zorgt niet voor een constructieve discussie, wat jammer is want dit is best een boeiend onderwerp :) . Daarnaast, ik zeg niet dat rijden symptoom bestrijding is, ik zeg dat een zadel gebruiken dat is. Het is immers alleen maar een hulpmiddel om jezelf te helpen( om jouw woorden te gebruiken) .

Hoe ik rij? Mijn paard word gereden zonder tongenbandje want die krijgt genoeg lucht en gooit haar tong niet over het bit. Mijn vorige merrie echter kon wel eens besluiten zelf de koers in te gaan delen en dan wil ik echt wel bestuurbaar blijven. Het is erg te prijzen in mensen dat zij denken dat alles rijtechnisch op te lossen is, maar dat is gewoon niet altijd zo :) .

Ik vind dat 'sport boven welzijn' zo'n bizar punt, ja ik heb mijn paard voor de sport. Iedereen heeft een paard voor zijn eigen plezier, anders had je geen paard.

Daarnaast, als een ieder het welzijn van zijn paard voorop stelde, reed niemand paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:26

Welk symptoom bestrijd dat zadel dan?

Suggereren dat iemand niet wil lezen is ook niet erg constructief. Ik kan het wel mooier omschrijven hoor, als je dat liever hebt :)

Ik zeg niet dat alles rijtechnisch op te lossen is. Ik zeg dat je niet alles van elk paard moet willen. Dat is iets anders (en uiteraard ook een kwestie van goed lezen ;) )

Een paard voor je eigen plezier hebben hoeft niet ten koste te gaan van zijn welzijn, maar het kan wel. En als eigenaar heb je de verantwoordelijkheid om dat welzijn in het oog te houden en grenzen te stellen aan wat je vraagt van je paard.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:52

Het zadel beschermt het paard juist tegen onze harde botten. Ik zie de vergelijking niet hoor met het fixeren van de tong. Bah wat zijn mensen toch egoistisch en gemeen soms.

in wat voor discipline ook, zouden deze mensen er over nadenken hoe benauwend het moet voelen voor het paard om belemmerd te worden in de beweging met je tong. Het bit an sich is al een belemmering maar nee joh, laten we ook de tong vastmaken en met een strakke neusriem ook nog belemmeren dattie de mond opent, hoe moet ie nog slikken en ademen dan? En dan maar presteren bah bah, hoe kun je dit goedpraten of vergelijken met recreatierijden? Altijd die dooddoeners dat je dan maar helemaal niet op een paard moet gaan zitten? Echt appels met peren vergelijken.