Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Re: Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:28

Mi lag het probleem niet zo zeer in de regels zelf, maar in het feit dat er pas zo laat gecontroleerd werd! Hoeveel wedstrijden hebben die deelnemers al wel niet gereden daarvoor... Dat de KNHS nu de regels wijzigt is goed om het fiasco van vorig jaar te voorkomen in de toekomst, maar er moet gewoon veel meer gecontroleerd worden. Misschien niet zo zeer op de 'gewone' wedstrijden, maar zeker wel op de selectiewedstrijden!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:35

Ik controleer iedere outdoor wedstrijd.
En het is niet een eenmalig fiasco. Het is al meerdere jaren achter elkaar, dat dit gebeurt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:49

Het gebeurt al een aantal jaren dat er mensen naar huis gestuurd worden, zelfs op Ermelo. Maar ik vind het toch wel de verantwoording van de deelnemer zelf dat de entingen kloppen. En de verantwoording van de vereniging waar hij voor uitkomt, om hem op dit soort regels te wijzen.
Overigens checkte ik toen ik het wedstrijdsecretariaat van onze vereniging deed ook paspoorten bij onze wedstrijden. Als het dan niet klopte wees ik daarop, maar ze mochten van mij nog wel starten. Als je nu dan kan aanvinken dat het zo gegaan is, zou dat mooi zijn, dan moeten ze een volgende wedstrijd de entingen wel in orde hebben en kunnen ze niet doen alsof hun neus bloedt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:57

Natuurlijk is een correcte enting geschiedenis de verantwoordelijkheid vande ruiter.
Maar uitsluiten door een missende stempel of sticker is krom vind ik. Want overal buiten Nederland en op FEI wedstrijden, waar de controles en de vaccinatie regels veel strenger zijn, worden deze paspoorten wel geaccepteerd.

Als de knhs deze regel heeft, prima. Maar houdt het dan op een schriftelijke waarschuwing, waarna een herstel getoond moet worden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:07

Persoonlijk vind ik dat de regels gewoon moeten blijven staan. Maar! Zoals schoentje zegt is het onzin dat als de enting gewoon ehlemaal correct erin staat maar er een stickertje mist ze bets coulant mogen zijn.

Wel vind ik dat men de entingen altijd moeten controleren bij inschrijving en niet als de combinatie al van start geweest is. dan heeft die hele controle totaal geen nut. Mocht het paard ziektes bij zich hebben heeft hij die al verspreid.

Wat betreft het over vaccineren. Er zijn een aantal ruiters die hun paarden helemaal niet vaccineren. ja op papier wel maar er gaat geen spuit in. Er word een hoop mee gesjoemeld met het enten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:18

Schoentje, jij hebt inderdaad internationale ervaringen, ik niet. Overigens is dit niet het eerste waarin de KNHS Roomser is dan de paus... Er zijn meer regels strenger, dat kan soms best jammer zijn en niet altijd ten goede van de sporters, zowel paard als ruiter.

Bliver, ik snap niet als je "hoog" start, dat je dan je paarden niet laat enten. Ik snap wel dat die mensen dat makkelijker kunnen doen dan Jan-op-de-hoek...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:30

Ik begrijp het stickerverhaal wel. Er zitten evenveel stickers als entingen in het doosje. Een arts kan zo dus moeilijker frauderen. Als er een sticker, die bij flesje vaccinatievloeistof hoort, mist, waar is die dan gebleven of voor gebruikt?
Maar goed, de arts heeft er wel zijn stempel en naam achter gezet, dus dan kun je er vanuit gaan dat het paard geënt is.

Artsen die makkelijk frauderen begrijp ik niet zo goed. Als een paard de ziekte zou krijgen en eventueel voor een uitbraak op een stal zou zorgen, dan staat zijn naam wel in al die paspoorten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:38

Jet schreef:
Schoentje, jij hebt inderdaad internationale ervaringen, ik niet. Overigens is dit niet het eerste waarin de KNHS Roomser is dan de paus... Er zijn meer regels strenger, dat kan soms best jammer zijn en niet altijd ten goede van de sporters, zowel paard als ruiter.

Bliver, ik snap niet als je "hoog" start, dat je dan je paarden niet laat enten. Ik snap wel dat die mensen dat makkelijker kunnen doen dan Jan-op-de-hoek...

Omdat ze geen rotzooi in hun paard willen hebben. Ik moet zeggen toen ik in de paarden werkte was de dierenarts ook erg meewerkend hoor qua invullen van entingen. Maar die paarden werden over het algemeen wel echt geeent.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:11

Het is straks een administratieve fout. Dit moet op het verslag van de federatievertegenwoordiger aangegeven worden.
KNHS registreert dit en als er een tweede melding komt, dan grijpen ze in.
Je hoeft dus niet aan te tonen, dat het op orde is, maar bij een volgende controle moet het wel juist zijn.