Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:15

Goh ruitje, van Gaal een koekenbakker? Das weer een hele andere discussie.

Ik heb te weinig van Gert gezien om een gefundeerde mening te hebben. Misschien is het voor sommige paarden super en voor andere niet. Er zijn zoveel verschillende paarden en ook heel veel verschillende methodes.

Maar het artikel vind ik ook onzin. Zwaar overtrokken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:15

ruitje schreef:
Iedereen mag een mening hebben, maar als ik een brief schrijf naar een krant waarbij ik meld dat van Gaal een koekenbakker is, zelf een website heb waarop ik voetbalcursussen geef maar nog geen bal in het net kan schoppen neemt ook niemand mij serieus :')

En dat staat dan weer los van het feit dat van Gaal gewoon een koekenbakker is ;) .

Gek genoeg ben ik namelijk geen voorstander van Gert en vind ik het artikel onzin, ook dat kan nog :')

Dus de eis is dat ze zelf ook meerdere porbleempaarden moet hebben gehad voor ze iets mag zeggen...als ze echt zo dom is, vind ik dat ze er nog best goed over nagedacht heeft. Beter als de gemiddelde bokker: in 15 minuten een onbeleerd paard alles leren in die omgeving is geen breken....nee, laten we het lichtelijke overdonderen noemen. We hebben het tenalotte over Gert van t Hof.

Billy

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:19

Ik denk dat ook een relatief jong springpaard overdonderd wordt de eerste keer op een heel groot concours...
Als dat niet mag, kun je een paard beter in de wei laten staan want dan leren ze nooit wat. Je moet ze in situaties brengen om ze te leren om er mee om te gaan.
Op zo'n show gebeurt dat gelijk, hebben ze dat alvast maar gehad...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:20

Ik zal wel een deel van bokt over me heen krijgen, maar ik vind de brief eigenlijk niet overdreven.
Heb meerdere video's op youtube van Gert voorbij zien komen en vind zijn manier van zadelmak maken (in ieder geval de manier hoe hij het op deze demonstraties doet) gewoonweg belachelijk.
Ik ben absoluut niet van het breken van paarden, want wat heb je hier nou als team aan? Neem toch de tijd die je paard nodig heeft om zadelmak te worden, en het paard niet te zien als een wezen wat je niet op zijn rug wil hebben puur om je dwars te zitten? Ik wil hier geen mensen mee afkraken, maar dit is gewoon mijn mening die ik naar ervaring heb opgebouwd.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:21

Maar een jong paard komt meestal niet meteen op jumping Amsterdam? Een jong paard gaat eerst naar kleinere concoursen. Natuurlijk moet ieder paard nieuwe dingen ervaren. Maar dit lijkt me wel heel veel.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:24

JudArthos schreef:
Ik zal wel een deel van bokt over me heen krijgen, maar ik vind de brief eigenlijk niet overdreven.
Heb meerdere video's op youtube van Gert voorbij zien komen en vind zijn manier van zadelmak maken (in ieder geval de manier hoe hij het op deze demonstraties doet) gewoonweg belachelijk.
Ik ben absoluut niet van het breken van paarden, want wat heb je hier nou als team aan? Neem toch de tijd die je paard nodig heeft om zadelmak te worden, en het paard niet te zien als een wezen wat je niet op zijn rug wil hebben puur om je dwars te zitten? Ik wil hier geen mensen mee afkraken, maar dit is gewoon mijn mening die ik naar ervaring heb opgebouwd.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:25

Ik denk dat dat er grotendeels aan ligt hoe je met een paard omgaat.
Ik denk dat een jong paard met een nerveuze ruiter meer spanning opbouwt op een oefenparcoursje op de manege, dan een jong paard met iemand die helemaal relaxed is op een groot concours.
het gaat toch om vertrouwen tussen ruiter en paard en het al dan niet overbrengen van spanning en zenuwen...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:26

Tuurlijk is het altijd fijner voor het paard als de ruiter zeker is. Maar waarom moet je als je zelfverzekerd bent dan gelijk het jonge/groene/zenuwachtige paard in een groot parcours gooien?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:27

Jemig, wat een overtrokken reacties allemaal. Als Gert zo wreed is en de paarden "breekt", wie is dan wel goed? Onze paarden worden allemaal bereden, onnatuurlijk, worden veelal alleen meegenomen weg van hun soortgenootjes, onnatuurlijk, worden veelal gehouden in hokjes van 3 x 3, onnatuurlijk. We leren ze in alle mogelijke situaties wijken voor druk, dát is de basis van onze training op welke niveau en discipline dan ook, komt overal in terug, en alleen dat al is zo vreselijk tegen het instinct van een paard in.... En wat denk je wat voor impact sommige dingen uit de basisopvoeding hebben? Doorgaans is geen enkel persoon dat jonge paarden opleid geen doetje. Of het nou extreem Monty Roberts is of extreem Gert vh Hof of extreem weet ik veel wie...

Ik wil niet zeggen dat ik voorstander ben van Gert, maar denk eens andersom: De paarden van Gert hebben maar heel even last van stress doordat er iets vreemds met ze gedaan wordt. Paarden waarop eerst wordt gehangen, dag/week later eens gezeten, weer dag/week later een zadel op krijgen en ga zo een half jaar door met eerste keer longeren, eerste keer iemand opstijgen, eerste keer stap, eerste keer draf, die paarden krijgen steeds weer stress door vreemde tegennatuurlijke situaties. Dan ga ik me echt afvragen wat beter is?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:27

Dat is ook zo Billy. Toen ik het verhaal als eerste hoorde dacht ik wat zielig voor het paard. Toen ik dit topic las, en las dat het paard eigenlijk heel relaxed was, ben ik er al anders over nadenken.

Daarom lees je toch discussies he? Niet om een ander te overtuigen, maar om te kijken of je eigen mening wel goed is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:28

JudArthos schreef:
Tuurlijk is het altijd fijner voor het paard als de ruiter zeker is. Maar waarom moet je als je zelfverzekerd bent dan gelijk het jonge/groene/zenuwachtige paard in een groot parcours gooien?

Omdat dat een goeie leer is? Hebben ze gelijk alles maar gehad...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:29

Air schreef:
Vergeet niet dat het geen kunde verhaal een aanname van je is en daarnaast een persoonlijke mening, geen waarheid. Dat maakt het dus ook niet gelijk aan het 'geen voetbal in het net kunnen schoppen'.

Klopt! 100% gelijk! Hetzelfde geld echter voor de mening die zij en sommige anderen over Gert van het Hof hebben, dat zijn ook aanname's.

Zo bezien is deze discussie nutteloos :')

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:29

Caily, maar hoe weet ik of dit paard nu zadelmak is? Ik ben heel benieuwd naar het hele plaatje. Niet alleen van een bepaald moment.

Ok. Er heeft iemand opgezeten. Maar morgen? En overmorgen. Daar heb ik dus geen idee van.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:31

Billy schreef:
JudArthos schreef:

Omdat dat een goeie leer is? Hebben ze gelijk alles maar gehad...

Tja daar zit natuurlijk inderdaad niks fouts in. Ik zie het gewoon liever rustig opgebouwd :)

Heike schreef:
Caily, maar hoe weet ik of dit paard nu zadelmak is? Ik ben heel benieuwd naar het hele plaatje. Niet alleen van een bepaald moment.

Ok. Er heeft iemand opgezeten. Maar morgen? En overmorgen. Daar heb ik dus geen idee van.

Ik denk ook niet dat na een kwartier alles eruit te laten bokken het paard de volgende keren gelijk weer weer wat rijden is en zich dus geen zorgen hoeft te maken. Natuurlijk hoeft dit niet altijd zo te zijn, maar ik heb genoeg heethoofden gereden waarbij wekenlang het rijden weer net zo spannend was als de eerste keer.
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 02-02-15 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:32

Gert wijst daar tijdens zij demonstraties ook op dat het paard nog verder beleerd moet worden. Hij biedt ook aan volgens mij om het verder bij hem te doen, tegen betaling uiteraard, en anders thuis rustig verder te gaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:35

@ Gek van Fleur, nee hoor, ik zeg dat helemaal niet. Ik zeg alleen dat wanneer je zelf niks gepresteerd heb( wat zoals al eerder aangegeven een aanname van mij is) ik de mening minder relevant vind( zie van gaal verhaal) . Wil niet zeggen dat iemand dan geen gelijk kan hebben of geen mening mag hebben?

Zij mag haar mening hebben en ik mag vinden dat ze mij te weinig overtuigd in haar ervaring met dit onderwerp om een realistische kijk op dit onderdeel te hebben.

Wil niet zeggen dat haar mening in het algemeen niet gegeven mag worden of niets waard is :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:39

Heike schreef:
Dat is ook zo Billy. Toen ik het verhaal als eerste hoorde dacht ik wat zielig voor het paard. Toen ik dit topic las, en las dat het paard eigenlijk heel relaxed was, ben ik er al anders over nadenken.

Daarom lees je toch discussies he? Niet om een ander te overtuigen, maar om te kijken of je eigen mening wel goed is.

Vind jouw vraag ook wel een boeiende gedachte. Heeft een paard meer stress als het in een showvorm is? Maakt het een paaed uit dat er meer mensen op de tribune zitten? Ik vraag mij dat echt oprecht af, of dat het het vermenselijken is?

Had het voor dit paard anders geweest als het bij Gert thuis was gebeurd?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:41

Dat vraag ik me dus ook af. Zonder er meteen een mening over te hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:41

Over Gert is veel te vinden. Hij heeft genoeg referenties..... van de anderen zijn weinig voorbeelden te vinden. Daarbij zijn het vooral sportpaarden die bij Gert worden gebracht, dat is van een wat ander niveau.
Nergens wordt door Gert (en inderdaad broer Bert) beweerd, dat het met een kwartier klaar is...... vaak blijft paard een paar weken. Dit was gewoon een demo om wat te laten zien hoe hij het aanpakt en wat zijn visie is. Hij begeleidt de ruiter ook een paar x (indien nodig) om te kijken of probleem is opgelost. Soms adviseert hij verkoop, omdat het nooit wat wordt.

JudArtos..... je bent 17 ........ dat is niet te vergelijken met de ervaring van Gert en Bert ;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 02-02-15 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:42

ruitje schreef:
Heike schreef:

Vind jouw vraag ook wel een boeiende gedachte. Heeft een paard meer stress als het in een showvorm is? Maakt het een paaed uit dat er meer mensen op de tribune zitten? Ik vraag mij dat echt oprecht af, of dat het het vermenselijken is?

Had het voor dit paard anders geweest als het bij Gert thuis was gebeurd?

Dat denk ik wel. Er gebeurd namelijk een hoop in een drukke showring (beweging, geluid, energie) en een paard wat hier nog niet mee in aanraking is gekomen zal er waarschijnlijk wel zenuwachtig van worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:49

Waarom zou een paard druk worden van beweging, geluid en energie als hij daar tot dan toe geen (negatieve) ervaring bij heeft en er een duidelijke leider is die aangeeft dit geen probleem te vinden en daarnaast nog eens moeilijke dingen van 'm vraagt waardoor hij daar op gefocussed is?

Zou nog eerder in een 'shutdown' geloven omdat er teveel prikkels zijn dan. Misschien 'helpt' een showaspect in het zadelmak maken juist omdat er zoveel ruis is dat ze minder met Gert bezig zijn.

Ook een boeiende theorie, waar ik het niet persee mee eens hoef te zijn overigens :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:50

Waarschijnlijk.....aanname...Als paarden er zenuwachtig en onhandelbaar of paniekerig van zouden worden denk je dat dat Gert er op zou gaan zitten? Die neemt echt geen onnodige risico's, die moet z'n brood verdienen met dit werk.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:52

Inderdaad geen stomme gedachtegang nee :)
Maar gaat een bang paard niet juist nog meer energie opnemen van "enge" dingen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:54

Maar waarom zou een paard bang worden van iets wat hij niet kent, en waarvan de leider die met hem bezig is helemaal niet onder de indruk is.
Dan is er toch niks om bang voor te zijn en hoef je ook niet onder de indruk te zijn. Zolang je maar op je leider let, is het immers goed.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:57

Dat klopt, maar dan moet het paard eerst de ruiter wel als leider zien. Als je even kort longeerd en er dan op gaat zitten, ben je dan wel een leider voor het paard of een roofdier?