Omega-3 vetzuren mogelijk antwoord op zomereczeem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 08:51

Nu is mijn merrie weliswaar geen ernstig geval van zomereczeem, maar wel een punt van aandacht in het weideseizoen. Vorig jaar heb ik haar gemalen lijnzaad door het voer gegeven en moet zeggen dat haar eczeem aanzienlijk verbeterde.

In 2013 stond zij onder RSI deken en werd om de twee dagen behandeld met Derfen. Zij stond alleen overdag in het land.

In 2014 (met lijnzaad) onder een Rambo Protector en voldeed het om haar staart en manen 1a2x per week te wassen met een beetje groene zeep. Zij stond toen 24x7 in het land.

Al met al vind ik het geen slechte ontwikkeling, dus of lijnzaad wat kan betekenen voor ZE? Persoonlijk denk ik van wel.

Ik voer haar nu, ter voorbereiding op het weideseizoen de Trias Omega, al vraag ik mij wel af wat nu daadwerkelijk het verschil is qua lijnzaad en de Omega 3 olie. Is het de verhouding wat betreft de 3, 6 en 9? Lijnzaad is in verhouding een aardig stuk goedkoper dan de Omega olie. Vandaar ook dat ik mij afvraag; blijf ik de Omega geven? Of schakel ik toch over naar de lijnzaad.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:04

Jaan81 schreef:
Blijf dit bere-interessant vinden, ben er alleen niet zo voor om ineens wat te gaan geven aan m'n paard. Kan het ook neveneffecten hebben?
Die van mij staat met straalkanker en auto-immuunziekte, waarvoor hij prednison krijgt. En glucosamine voor d'r artrose. Verder kruidenbrok en hooi, meer niet.
Maar kan je het zo naast alles geven?

Absoluut. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het licht bloedverdunnend is, mocht je paard geopereerd of mocht er om een andere reden een incisie gemaakt worden dan moet je er een week van te voren mee stoppen.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:02

Ik heb een vraagje voor degenen die lijnzaad voeren en er baat bij hebben voor hun paard:
Voeren jullie ook een halve kilo per dag en in welke vorm? Dus rauw, heel, gebroken, gekookt enz.

Alvast veel dank voor de info.

Icrack

Re: Omega-3 vetzuren mogelijk antwoord op zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:10

Ik voer per dag 150gram lijnzaad Sassy. Ik koop hele zaadjes en maal dit zelf. Niks geen gedoe met koken oid.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:14

Ik denk dat ik niet de lijnzaad ga proberen, maar Omega 3-6-9 van Subli. Ik moet mijn voer klaarzetten in bakjes, als ik olie voer zit het dus in het bakje ipv in haar mond.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:24

Ik zet eigenlijk altijd voer voor een kleine week neer in bakjes, daarom ook gekozen voor hele zaadjes en zelf malen. Ten eerste is het veel langer houdbaar, ten tweede is gemalen lijnzaad makkelijk door het voer te mengen zonder geknoei en ten derde...ook niet onbelangrijk vind ik persoonlijk dat je van alle goeds wat lijnzaad te bieden heeft ook gebruik maakt plus dat alles opgenomen wordt door het paardenlijf. Met het voeren van hele zaadjes wil het nogal eens terug te vinden zijn in de mest.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:20

Okay bedankt, ik heb nu een zak hele lijnzaad van de Welkoop, nu nog iets vinden om het mee te malen...

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:05

Bij de blokker of marskramer heb je kleine koffiemolentjes, kosten iets van 10a15 euro. Deze zijn fijn in gebruik, van Tomado ;-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:19

Hoeveel gemalen lijnzaad voeren jullie per 100 kilo paard?? En gebruiken jullie de bruine of de gele.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:54

Ik gebruik zelf de bruine en 150 gram 1x per dag door het voer Bigone.