Klasses B en L1 mogelijk vanaf 2015 op Hippiade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:43

bigone schreef:
Wat promoveren betreft in de dressuur, je zou als combinatie eigenlijk gewoon vijf keer boven de bvb 65% moeten rijden om naar een hogere klasse over te mogen. Het is nu zo simpel, je start een meerdaags concours, rijd redelijk netjes en je hebt 4 wp binnen(B) dit doe je nog twee keer en je bent door naar de volgende klasse. Daar herhaal je hetzelfde, 10 proeven met net winst en hup naar de L 2 .
Om tot de conclusie te komen dat het steeds minder gaat en je in de M totaal vastloopt. Daarom zou ik die 65% score toejuichen, hoef je helemaal geen spectaculair paard voor te hebben maar wel een goed lopend paard en daar gaat het toch om.

met een beetje gezond boeren verstand kan je ook wel aanvoelen dat wanneer je gemiddeld rijd je vast gaat lopen bij weinig wedstrijd en wel punten bij promoveren.
Ik denk dat het voor velen dan erg teleurstellend is om 4 wedstrijden te rijden en je komt met niks thuis. sommige jury's zijn al zuinig met punten geven en dan maakt het soms niet uit hoe goed je paard in elkaar zit.
je 'mag' promoveren bij 10 het is niet verplicht! eigen keuze

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:52

Jenny_S schreef:
met een beetje gezond boeren verstand kan je ook wel aanvoelen dat wanneer je gemiddeld rijd je vast gaat lopen bij weinig wedstrijd en wel punten bij promoveren.
Ik denk dat het voor velen dan erg teleurstellend is om 4 wedstrijden te rijden en je komt met niks thuis. sommige jury's zijn al zuinig met punten geven en dan maakt het soms niet uit hoe goed je paard in elkaar zit.
je 'mag' promoveren bij 10 het is niet verplicht! eigen keuze

Nog nooit gemerkt dat jury's zuinig zijn met punten geven. :?
De ene jury is strenger dan de ander, maar bewust zuinig punten zullen ze niet doen. Ze punten vanuit hun perspectief en opleiding. Dressuur blijft nu eenmaal relatief.

Als je een beetje kan rijden is 65% rijden echt niet moeilijk.

Zo reed ik met mijn vorige paard vier proeven achter elkaar 65-70% met fouten in de proef. Paard kon leuk lopen, maar was niet uitzonderlijk getalenteerd en springgefokt (daar was de bouw ook naar).
Ik geloof ook niet dat ik zelf nu zo uitzonderlijk getalenteerd ben.

Jenny_S

Re: Klasses B en L1 mogelijk vanaf 2015 op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:57

Toch denk ik als je meer punten moet rijden voor een winstpunt dat er dan minder gestart gaat worden en dat willen ze ook niet. Vooral in de B en L verwacht ik dat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:10

Jenny_S schreef:
Toch denk ik als je meer punten moet rijden voor een winstpunt dat er dan minder gestart gaat worden en dat willen ze ook niet. Vooral in de B en L verwacht ik dat.

Wie zijn 'ze'? Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat een vereniging per combinatie met afdragen aan de KNHS...

Het minder starten zullen jury's niet erg vinden gok ik zo, waarschijnlijk krijgen ze dan ook meer kwaliteit te zien.

Daarbij, maargoed, dat is heel persoonlijk en ik besef me ook heel goed dat ik dat wel heb, vind ik het wel makkelijk om maar te stoppen als het moeilijker wordt. Als je altijd maar matige winstpunten rijdt en vaak geen winst. Wat is dan de lol van het wedstrijdrijden? Je hoeft dan niet de illusie te hebben dat je iets kan winnen, toch? Lijkt mij althans... Dan kan er toch een aparte impulsrubriek gemaakt worden? Lijkt me veel plezieriger voor de mensen die minder perfectionistisch zijn en echt voor hun lol rijden. Nogmaals, voor 65% (en dat is gemiddeld maar een 6,5) hoef je echt geen fantastisch paard te hebben of een topruiter te zijn.

Ik rij natuurlijk ook voor mijn lol, maar ben wel erg ambitieus. Ik begrijp terdege dat niet iedereen dat heeft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:24

Janine1990, ik vind dat je wel heel erg vanuit jezelf redeneert hoor. Ik begrijp je punt wel, maar het is gewoon echt niet zo dat iedere combinatie maar even 65% kan rijden in alle klassen. Ik heb zelf ook een paard gereden waar ik in de lagere klassen regelmatig dubbele punten mee reed, in het M2 nog zelden en in het Z1 geloof ik één keer (en dat was ehm, optimistisch gejureerd) dus dan had ik nooit Z2 mogen starten....Terwijl we wel winst reden in het Z2. Was geen bijzonder paard, liep op dat niveau ook op zijn top, maar hadden we daarom nooit Z mogen starten? Ik heb wel veel ervaring opgedaan met 'm en veel schik gehad.....
Er zijn ook genoeg ruiters die best netjes op een paard zitten, maar gewoon nooit echt ruitergevoel zullen ontwikkelen. Die rijden net hun puntjes, misschien af en toe een keer een prijsje maar zullen nooit regelmatig bovenaan staan, gaan nooit winnen in grote rubrieken en zullen ook zelden of nooit dubbele winstpunten rijden. Moeten die dan maar een andere hobby gaan zoeken?

Je zegt zelf al, je bent erg ambitieus. Ik ook. Ik ga niet op concours om net een winstpunt te rijden en ben ook zeker niet van plan om eindeloos in een klasse te blijven hangen. Maar ik heb wel begrip voor ruiters die op een andere manier ook plezier halen uit de sport. Die voor de gezelligheid een wedstrijdje rijden, dik tevreden zijn met hun bepaalde puntje en het prima vinden om na een jaar of misschien wel langer eens een klasse hoger te proberen. Ik begrijp niet waarom je deze groep uit zou willen sluiten of niet meer zou laten promoveren.

Ik vind het laten starten van B en L1 ruiters op de Hippiade echt een goede zaak. Enorme stimulans voor minder ervaren of pas beginnende wedstrijdruiters, het gevoel dat ze erbij horen en meetellen. Ik denk dat dat voor de sport belangrijk is. Het merendeel van de wedstrijdruiters blijft hangen in het B en L maar voor de sport zijn deze klassen imo wel erg belangrijk.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:33

Mooi verwoord 0000 :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:37

0000 schreef:
Janine1990, ik vind dat je wel heel erg vanuit jezelf redeneert hoor. Ik begrijp je punt wel, maar het is gewoon echt niet zo dat iedere combinatie maar even 65% kan rijden in alle klassen. Ik heb zelf ook een paard gereden waar ik in de lagere klassen regelmatig dubbele punten mee reed, in het M2 nog zelden en in het Z1 geloof ik één keer (en dat was ehm, optimistisch gejureerd) dus dan had ik nooit Z2 mogen starten....Terwijl we wel winst reden in het Z2. Was geen bijzonder paard, liep op dat niveau ook op zijn top, maar hadden we daarom nooit Z mogen starten? Ik heb wel veel ervaring opgedaan met 'm en veel schik gehad.....
Er zijn ook genoeg ruiters die best netjes op een paard zitten, maar gewoon nooit echt ruitergevoel zullen ontwikkelen. Die rijden net hun puntjes, misschien af en toe een keer een prijsje maar zullen nooit regelmatig bovenaan staan, gaan nooit winnen in grote rubrieken en zullen ook zelden of nooit dubbele winstpunten rijden. Moeten die dan maar een andere hobby gaan zoeken?

Je zegt zelf al, je bent erg ambitieus. Ik ook. Ik ga niet op concours om net een winstpunt te rijden en ben ook zeker niet van plan om eindeloos in een klasse te blijven hangen. Maar ik heb wel begrip voor ruiters die op een andere manier ook plezier halen uit de sport. Die voor de gezelligheid een wedstrijdje rijden, dik tevreden zijn met hun bepaalde puntje en het prima vinden om na een jaar of misschien wel langer eens een klasse hoger te proberen. Ik begrijp niet waarom je deze groep uit zou willen sluiten of niet meer zou laten promoveren.

Ik vind het laten starten van B en L1 ruiters op de Hippiade echt een goede zaak. Enorme stimulans voor minder ervaren of pas beginnende wedstrijdruiters, het gevoel dat ze erbij horen en meetellen. Ik denk dat dat voor de sport belangrijk is. Het merendeel van de wedstrijdruiters blijft hangen in het B en L maar voor de sport zijn deze klassen imo wel erg belangrijk.

Goed gezegd, 0000.

Ik ben geen amazone die elke week op wedstrijd gaat en ook niet wil gaan. Zoek de leuke wedstrijden hier in de buurt uit. Laat dat per jaar eens een kleine 20 keer zijn. En kan zelf, samen met mijn instructeurs, heel goed redeneren of ik klaar ben voor een hogere klasse.

@ Janine. Dan zit jij in een regio waar altijd goed gepunt wordt. En kan je zeggen dat dat niet in alle regio's voorkomt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:39

0000 schreef:

Nouja, de 5x 65% was een voorbeeld... Maar ik kan me zeker vinden in het behalen van een minimaal bepaald percentage voor een aantal keer.
Ik kan me vooral vinden in het idee om iets dergelijks in te voeren. Je scheid het kaf van het koren en voorkomt geërgerde jury's in hogere klasses.

Waar ik met name op reageer is de reactie van Jenny_S dat jury's zuinig punten. Dat is iets waar ik het 9 van de 10 keer niet mee eens ben. Jury's punten niet om het punten, die hebben daar een opleiding voor gehad en proberen zo objectief mogelijk te redeneren in het geven van de punten. Helaas is dressuur toch wel relatief, waardoor de punten kunnen verschillen.
In mijn ogen wordt het probleem van het geen 65% rijden door Jenny_S naar de jury's verlegd, terwijl je als ruiter toch een hele hoop kan doen aan je punten. Goede instructie, begeleiding etc. Maakt een wereld van verschil!

Daarbij bedoel ik in mijn laatste reactie ook te zeggen dat ik me kan voorstellen dat niet iedereen met dezelfde instelling als ik op wedstrijd ga. Dat een dergelijke regel dan niet meer leuk is. Een soort impulsrubriek (die enkele jaren geleden is geopperd om de wedstrijdsport toegankelijker te maken) zou een oplossing kunnen zijn om die mensen hun plezier ook te gunnen. Bovendien maakt het het wedstrijdrijden ook goedkoper omdat je er geen startkaart voor hoeft te hebben. De standaardproef voor een impulsrubriek zou je kunnen vervangen door de gewone proeven in elke klasse, alleen krijg je er dan geen winstpunten voor, of niet geldende winstpunten. Een soort van HC starten en alleen promoveren binnen de impulsrubriek.

Wat betreft de reguliere wedstrijdsport, in het geval van zo'n regel kan je natuurlijk de regel ook aanpassen. Bij een x aantal keer 65% mag je versneld promoveren. Bij 15 of 20 winstpunten mag je zo over. Ik noem maar wat. Ik kan me inderdaad, zoals jij stelt, voorstellen dat het M2 (is toch het grootste pijnpunt onder de wedstrijdruiters) anders niet door is te komen.

B/L1 op de hippiade vind ik ook leuk, maar zou er dan ook een soort stijlrubriek van worden gemaakt zoals bij het B springen? Omdat er nog geen zekerheid over bestaat...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:39

FriesWytske schreef:
@ Janine. Dan zit jij in een regio waar altijd goed gepunt wordt. En kan je zeggen dat dat niet in alle regio's voorkomt.

Zover zit ik niet bij jouw regio vandaan hoor ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:45

Mooi voor jouw, dat jij dan net de juryleden treft die durven te punten. Ik ben er tot nu toe niet veel tegen gekomen. Toevallig dit weekend wel eentje gehad. Alleen hadden we een aantal spanningsfouten. Die terecht af werden gestraft, maar de goede dingen werden ook goed gepunt. Zijn er genoeg die maar bij een zesje blijven als iets goed is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:54

Die 65% is niet om die ruiter te pesten die een aantal keren per jaar in de buurt op wedstrijd gaat, voor de lol van het wedstrijdrijden. Als die ruiter goed traint en het paard goed voor elkaar heeft zal hij/zij ook in die paar wedstrijden regelmatig 65% scoren. Wat wel opvalt en dat heb ik de afgelopen jaren regelmatig gezien, zijn ruiters die onder de middelmaat kunnen rijden,paard niet voor elkaar hebben maar toch na heel veel wedstrijden en jaren de Z bereiken om daar oeverloos te starten en nooit of heel soms bij een "slechte" jury een wp te halen. Dit zijn mensen die twee jaar over de M2 doen en dan met een 10 keer 60% score naar de Z gaan. Alleen maar om te kunnen zeggen dat ze Z zijn, ja echt, dat zijn er veel meer dan iedereen denkt. Ik vind dat in de B en L teveel met wp gesmeten word. Daardoor komen er veel ruiters later in de problemen met alle frustraties van dien. Mensen denken te kunnen rijden want ze Z of M maar hebben zelfs in B een paard nog nooit echt correct voorgesteld en dat zal verbeteren door een 65% score in te voeren. Dan duurt het net even langer en hebben jury's een extra middel om aan te geven of ze de combinatie wel of niet geschikt vinden voor de volgende klasse. Zo voorkom je ook dat bepaalde klassen overspoeld worden door combinaties die daar geen ruk te zoeken hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:44

65% is voor sommige paarden vaak te veel hoor (ligt niet aan het paard of ruiter maar aan de jury). Dus nee, absoluut tegen. En 10 keer net 180 of 181 maakt je echt wel klaar voor de volgende klasse, je mag immers ook tot 30 of 40 punten doorrijden. Ik ben zo ook met exact 10 punten overgegaan van de M1 naar de M2, donderdags 10e winstpunt, zondags M2 (snel laten omzetten). 5 weken later had ik 6 winstpunten en toen was de motivatie weg omdat ik een paar keer een jury trof die mijn paard gewoon echt lelijk vond (en dus tegen schrijfsters zei: daar heb jeh aar weer met dat lelijke paard). Dressuur is gewoon een oneerlijke sport omdat er met jury's gewerkt wordt. Voor mij dus reden om er mee te stoppen en gewoon door te trainen. We rijden thuis gewoon nu onze wissels en appuyementen en bevalt mij prima. Maar ik heb nooit moelijkheden ondervonden door direct met 10 punten over te gaan. Ik rij inderdaad voor de punten en puur en alleen voor de punten om zo verder te komen. Anders is er aan wedstrijdrijden ook niets aan. Maar goed, ieder zijn ding. Ik rij nu gewoon thuis Z en zit niet meer met 6-jes jury's. Want die zijn er echt heel veel, die tref ik eigenlijk altijd. Er zijn ook 6jes ruiters, maar minstens net zo veel jury's die alleen maar 6jes geven. En een 6 is voldoende. Ik heb wel eens goede jury's getroffen, maar het is mij ook vaak genoeg overkomen dat ik in de ene ring 1e of 2e was en in d e andere ring met een gelijkwaardige proef laatste. Dat kan natuurlijk gewoon niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:58

Bij het springen heb je ook gewoon jury's hoor... :+

Het zijn niet de jury's die de schuld hebben aan het oneerlijk zijn, zoals jij het noemt.
Het is de relativiteit van de interpretatie van de oefeningen die het ingewikkelder maakt om dressuur te jureren dan springen. Is het dan oneerlijk? Nee, het is gewoon relatief. Een balk is een balk.

Je rijdt thuis geen Z, je rijdt thuis oefeningen uit het Z. Je kan jezelf niet Z geklasseerd noemen als je niet Z1+1 bent...

Het overgaan met tien winstpunten betrek je te veel op jezelf. Ik ging ook over met 10 winstpunten. Maar wel de laatste vier proeven 65-70% gescoord. Ook een aantal proeven compleet verpest en geen winst gehaald. Had ik toen vijfjes jury's? Nee, ik reed gewoon slecht.

Jij trof goede en slechte jury's? Dat is ook relatief... Jouw mening... Ze hebben met het behalen van hun 'diploma' allemaal aan dezelfde richtlijn voldaan hoor. Het enige verschil is de relativiteit van de interpretatie, daar zijn we nu eenmaal mens voor.

En wat zegt het over jou dat je altijd 6-jes jury's trof? Jij vindt jezelf kennelijk geen 6-jes ruiter. Heb je ooit de jury's gevraagd waarom je zoveel 6en kreeg? Weet jij hoe een punt tot stand komt? Ik betwijfel het namelijk...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:05

Tuurlijk trof ik ook wel eens een 190 of 195 score, maar het is me ook overkomen dat ik 195 had en 1e in ring 1 en 160 en laatste in ring 2 met 2 gelijkwaardige proeven. En dat kan natuurlijk niet.
Ik weet van mezelf waar ik op kan scoren: achterwaarts, halthouden, groten, voltes. De mindere punten van mijn paard zijn strekken. De overgangen zijn weer netjes. Toch had ik echt wel eens een uit elkaar gevallen middendraf(ja, wel ruim, maar ik moest hangen zeg maar om het nog een beetje bij elkaar te houden) wat dan een 7 waard was volgens de jury terwijl ik dat dan een 5 vond en mijn achterwaarts is dan een 8 en dan krijg je daar een 6 op. Het waren altijd dezelfde jury's waarbij ik niet kon scoren, ook al reed je bij wijze van 30 proeven daar. Terwijl ik echt niet 30 keer slecht reed. Ik weet wel wanneer het goedgaat en wanneer niet. En ik blijf er bij, 5 punten is genoeg om over te gaan, als het er 10 moeten zijn, dan is 10 keer een 6 gemiddeld ook ruim genoeg.
Bij springen is een balk een balk en dat is natuurlijk veel eerlijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:56

Citaat:
Je scheid het kaf van het koren en voorkomt geërgerde jury's in hogere klasses.

Als die zich ergeren aan slechte proeven moeten ze hoognodig zélf eens een andere hobby zoeken.
De ruiter van 153, 183 en 203 punten hebben allemaal voor hun proefjes betaald, mogen allemaal de ring in en hebben allemaal recht op een correcte opbouwende beoordeling >;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:34

Citaat:

Uit die opmerking lees ik dat het toch weer aan de jury's ligt. Wij vinden het echt niet leuk om laag te punten, maar als een ruiter ervoor kiest om in die klasse te starten, dan kunnen wij daar niets aan veranderen. Ik denk eerder dat er een grotere taak voor de instructeurs is weggelegd. Zij moeten hun leerlingen duidelijker aangeven of ze toe zijn aan de oefeningen in een hogere klasse.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:40

kleinvosje schreef:
Citaat:

Uit die opmerking lees ik dat het toch weer aan de jury's ligt. Wij vinden het echt niet leuk om laag te punten, maar als een ruiter ervoor kiest om in die klasse te starten, dan kunnen wij daar niets aan veranderen. Ik denk eerder dat er een grotere taak voor de instructeurs is weggelegd. Zij moeten hun leerlingen duidelijker aangeven of ze toe zijn aan de oefeningen in een hogere klasse.

Helemaal mee eens.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:41

Ik ben al jaren secretariaat
En ik heb werkelijk nog nooit mee gemaakt dat een jurylid geërgerd is door de ruiters in de hogere klasse
En dan zijn er in al die jaren heus wel eens hele slechte combinaties in de baan geweest.
Misschien moeten deelnemers eens de moeite nemen om met juryleden te gaan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:45

bigone schreef:
Wat promoveren betreft in de dressuur, je zou als combinatie eigenlijk gewoon vijf keer boven de bvb 65% moeten rijden om naar een hogere klasse over te mogen. Het is nu zo simpel, je start een meerdaags concours, rijd redelijk netjes en je hebt 4 wp binnen(B) dit doe je nog twee keer en je bent door naar de volgende klasse. Daar herhaal je hetzelfde, 10 proeven met net winst en hup naar de L 2 .
Om tot de conclusie te komen dat het steeds minder gaat en je in de M totaal vastloopt. Daarom zou ik die 65% score toejuichen, hoef je helemaal geen spectaculair paard voor te hebben maar wel een goed lopend paard en daar gaat het toch om.

Gaat het echt om een goed lopend paard of ook om het correct voorgesteld paard?

65% is totaal onnodig. Dan ga je het probleem enkel verleggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:49

kleinvosje schreef:
Citaat:

Zo is het beslist niet bedoeld!! Wellicht is geërgerd ook niet goed uitgedrukt. Teleurgesteld? Gedesillusioneerd? Ik kan me namelijk helemaal voorstellen dat een jury graag hoog wil punten. Ik weet dit ook uit ervaring met schrijven bij meerdere jury's.

En ben het verder volledig met je eens, zoals ik al heb gezegd, je punten beginnen bij je begeleiding.

Germie, enorme puntverschillen horen inderdaad niet. Hoewel ik zelf wel eens 20 punten verschil reed met gelijkwaardige proeven. 188 en 167. Ik was echter meer tevreden met de lage punten, omdat die jury had gepunt naar gevoel en overal opmerkingen bij had geschreven. Die andere jury had geen opmerkingen en rare punten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:47

vonneke schreef:
bigone schreef:

Gaat het echt om een goed lopend paard of ook om het correct voorgesteld paard?

65% is totaal onnodig. Dan ga je het probleem enkel verleggen.

Volgens mij is een goed lopend paard een correct lopend paard volgens het skala en zeer zeker een happy athlete. Ik weet niet wat jij bedoelt met het probleem verleggen, leg eens uit.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:08

Ik snap niet waarom we het hier over punten en jury beoordelingen hebben, maar ben nog steeds benieuwd of iemand mij het nut van flexibel starten in de dressuur kan uitleggen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:15

@stoffel... nou ik kan mij voorstellen dat als je er bijvoorbeeld een tijd uit geweest ben door bijv. blessure dat het prettig is als je nog niet zoveel ervaring had in een klasse dat je dan even nog een klasse lager kan starten. Of bijv. als je een nieuw paard hebt gekocht en je beide wel samen een klasse hebt maar omdat je nog aan elkaar moet wennen dat je nog een klasse lager kan starten.
Of als je best beetje faalangst hebt... wel al paar keer 200 punten hebt gehaald in de B maar niet durft over te stappen omdat je denkt dat jij en je pony dat niet redden (wat je instructrice ook zegt)

Denk wel dat het niet echt nodig is om binnen 1 wedstrijddag twee verschillende klasses te rijden. Maar dat de mogelijkheid om gedurende een periode een klasse lager of juist hoger te starten wel prettig kan zijn en ook sommige over een drempel kan helpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:46

in eventing mag (en kan) je ook niet twee klasses op een dag starten, maar kun je tot je op +4 in de hogere klasse staat, in twee klasses voor punten en prijzen rijden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:25

Ik ben positief verrast dat de B en L1 mogelijk ook weer naar de Hippiade kunnen, wat een goeie verandering! Nu mogen ze bij mij in de regio wel meedoen met de Kring en Regio, maar daarna houdt het op.

Even een vraagje over onderstaande verandering:
Citaat:
In het kader van de vereenvoudiging van de regels is besloten dat bij het verkennen van de rijbaan het nu voor alle klassen is toegestaan de ring te betreden. Deze wijziging gaat in per 1 april 2015.

Betekent dit dat je vanaf de M1 niet meer om de ring heen moet en dus gewoon (net zoals in de B t/m L2) gelijk de ring in mag?