Zwaargewond paard zonder oren herstelt boven verwachting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:33

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb wel eens van een paard gehoord wat al weken in stal stond na een zware operatie aan een gebroken been, het dier stond geïsoleerd in een hok terwijl het een kudde gewend was en had veel pijn.

Er stond een grote bak water in zijn stal waar hij steeds met z'n hoofd in ging liggen, ze hebben de bak weg moeten halen omdat hij anders zou verdrinken.

Het kwam blijkbaar bij niemand op dat hij dat wel eens bewust kon doen, omdat hij niet meer wilde...
Paarden die in een sloot/kanaal zijn gevallen en weten dat ze daar niet meer zelfstandig uitkomen, willen zich nog weleens vol laten lopen met water. :j
Heel sneu.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:56

Grappig hoe iedereen zich zorgen maakt over zijn paardwaardig bestaan...of hij nog wel volledig paard kan zijn....hoeveel van onze lieve rijdieren kunnen dat? Merendeel van de paarden worden constant geschoren, oren worden uitgeknipt, snorharen worden geschoren, dan lekker een dubbele trens erin en dan lekker natuurlijk een dressuurproef doen, dan lekker de stal in met een dubbeldikke deken met roze sterretjes erop...Dan lopen er enorm veel paarden rond met stress, blessures aan de benen, rug etc...die hebben ook dagelijks pijn terwijl de eigenaren er (begrijpelijk) alles aan doen om ze beter te maken. Een ernstige beenblessure of koliek is net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan ontbrekende oren...
Denk als is dit paard hersteld, wordt geadopteerd en en met lekker weer ergens buiten kan lopen, hij het niet slecht heeft getroffen. Een kapje voor de oren is wel te verzinnen tegen de regen lijkt me.
Laat de dierenartsen het beslissen daar. En ondanks dat de organisatie de bekendheid zoekt, doen ze ook goed werk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:59

Dat andere paarden het ook niet goed hebben is toch geen argument?

Als ik zie hoe vies mijn paard is (ja, ongeschoren en 24/7 buiten) en hoe vies zijn oren ook zijn dan heb ik het nu al met dat arme dier te doen; bij mijn pony zijn enkel de haren vies, het binnenste van de oren blijven schoon, regenvrij en vliegvrij... Infectiegevaar ligt op de loer zonder oren. Daarnaast vind ik het zeer onhandig als je continu de oren af moet dekken en dus het geluid dempt op de wei.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-01-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:01

En toch twijfel ik of die oren nu zo'n heikel punt zijn.
Heel lang geleden een paard gekend wat zijn oren niet kon bewegen. Die deed het prima in de groep.
Een paard communiceert veel met oren, maar niet alleen maar

sunny_l0ve

Re: Zwaargewond paard zonder oren herstelt boven verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:54

Dit paard zal geen pijn hebben aangezien er zoiets als pijnstillers bestaat :) daar zal misschien niet iedereen bij hebben nagedacht. Als ik de tekst lees van het artikel zelf klinkt dit als een vechtertje die de lol van leven nog wel in ziet. Ik zie wel eens gevallen voorbij komen die er veel ernstiger uit zien dan dit, die ook niet in worden geslapen. Persoonlijk zou ik niet weten wat ik zou doen, maar nu het paard herstellende is zie ik het zielige er niet meer van in en gaat die echt wel een fijn leven tegemoet. Ik durf alleen niet te zeggen wat ik had gedaan als ik het paard zo in het prikkeldraad had gevonden.
Ik vind het nogal dapper dat er zoveel mensen kunnen zeggen dat je dat paard zou laten inslapen. Ik denk dat velen anders zullen praten als het om hun eigen paard ging. Nu weet ik dat iedereen het zal ontkennen, dus neem vooral niet de moeite om dat nog een keer te zeggen want dat heb ik al gelezen. Ik vind het makkelijk gezegd vanachter het veilige computer scherm en makkelijk geoordeeld over een dierenleven.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:56

Als ik de foto bekijk. Zie ik een paard wat niet bepaald blij uit zijn ogen kijkt.
Hij had beter op de eeuwige groene weides kunnen zijn. Was hij beter af geweest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:09

LadyMadonna schreef:
En toch twijfel ik of die oren nu zo'n heikel punt zijn.
Heel lang geleden een paard gekend wat zijn oren niet kon bewegen. Die deed het prima in de groep.
Een paard communiceert veel met oren, maar niet alleen maar

De soortgenoten die hem regelmatig meemaken zullen al snel doorhebben dat zijn oren dan wel heel raar afwezig zijn, maar dat het verder gewoon een paard is.

Los van het feit wat Bokkers zouden hebben beslist in zo'n geval. Paard is nu eenmaal tóch in leven gebleven en krijgt een kans. Dan is het alleen maar toe te juichen dat men er het beste van probeert te maken, en hopelijk is het paard er happy mee.
Paarden leven toch in het moment, volgens de spuitmaardoodpredikers? Nou dan.
Dood kan altijd nog.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:18

Ik ga geen oordeel geven want ik vind beslissen over leven en dood heel moeilijk. Wie ben ik om dat te beslissen? Kan me wel heel boos maken dat je het paard laat liggen omdat je denkt dat het dood is. Ik zou toch zijn gaan kijken.

Hoop het beste voor het paard, wat het ook mag zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:21

Over dat het paard niet bij uit z'n ogen kijkt.... Dat is toch logisch? Enig idee hoeveel energie herstel vraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:33

LadyMadonna schreef:
Over dat het paard niet bij uit z'n ogen kijkt.... Dat is toch logisch? Enig idee hoeveel energie herstel vraagt?

Precies. En hoe lang zal het voor dit paard wel niet duren voor ie weer een paardwaardig bestaan heeft?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:36

Eigenlijk gaat het er nog niet eens om of een paard als dit straks weer redelijk kan functioneren, soms moet je je ook afvragen of het hele proces waar je zo'n dier doorheen laat gaan wel paardwaardig is.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:43

bethje31 schreef:
Grappig hoe iedereen zich zorgen maakt over zijn paardwaardig bestaan...of hij nog wel volledig paard kan zijn....hoeveel van onze lieve rijdieren kunnen dat? Merendeel van de paarden worden constant geschoren, oren worden uitgeknipt, snorharen worden geschoren, dan lekker een dubbele trens erin en dan lekker natuurlijk een dressuurproef doen, dan lekker de stal in met een dubbeldikke deken met roze sterretjes erop...Dan lopen er enorm veel paarden rond met stress, blessures aan de benen, rug etc...die hebben ook dagelijks pijn terwijl de eigenaren er (begrijpelijk) alles aan doen om ze beter te maken. Een ernstige beenblessure of koliek is net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan ontbrekende oren...
Denk als is dit paard hersteld, wordt geadopteerd en en met lekker weer ergens buiten kan lopen, hij het niet slecht heeft getroffen. Een kapje voor de oren is wel te verzinnen tegen de regen lijkt me.
Laat de dierenartsen het beslissen daar. En ondanks dat de organisatie de bekendheid zoekt, doen ze ook goed werk.

Precies dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:45

bethje31 schreef:

Idd, en sommige paarden worden iedere dag zwaar mishandeld met stokken enzo in derdewereldlanden dus dit paard moet niet klagen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:50

Bizzybijtje schreef:
LadyMadonna schreef:

Precies. En hoe lang zal het voor dit paard wel niet duren voor ie weer een paardwaardig bestaan heeft?

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, ik ben geen arts.

Toen mijn paard pijn had door een serieuze peesblessure keek ze ook niet happy. Paard van een stalgenoot dat aan het herstellen is kijkt ook niet happy....
Tja....

Toevoeging
Ik weet idd nog dat springpaard, of wat dacht je van het verhaal van Suki?
http://repository.upenn.edu/cgi/viewcon ... bellwether

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:09

En ik vind dat er voor beide opties iets te zeggen valt, hoewel het lastig te beoordelen is vanuit de verte.
Daarnaast heeft ieder de vrijheid de juiste keuze in zijn of haar geval te maken. Waar de één kiest voor inslapen, doet de ander dat niet. Daar zit toch wel een marge in. Het is niet zwart wit.

Het paard leeft nu nog en nu vind ik afmaken geen optie meer. Niet alleen vanwege die oren. Daar leert ie vast mee leven. Een petje over die gaten en het komt vast goed.

Mijn paard staat 's zomers ook met een hoofdkap met rare oren, of met een zebradeken. Paarden passen zich dan wel aan.
Een blind paard kan zich ook niet zelf redden in de natuur, maar bij de mens thuis, kan het soms toch goed gaan.

Nu er voor gekozen is hem een kans te geven, wens ik hem en de verzorgers het allerbeste en ik hoop dat hij het goed gaat doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:17

Daar geef je een goed punt aan. Genoeg blinde paarden. Die dus geen communicatie (waaronder oren) kunnen zien.
Daar hoor je de meeste niet over

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:37

Ik vermoed ook wel dat dit paard in de kudde een paardwaardig bestaan zou kunnen gaan krijgen zonder oren. Het hangt een beetje van de kudde af, maar niet alle paarden geven daar evenveel om. Qua lijdensweg waar hij doorheen moet om beter te worden, er zijn toch ook zat paarden die maanden van boxrust krijgen, om een blessure te laten herstellen? Dat is, op dat moment, ook niet paardwaardig (geen kudde, geen vrij beweging), maar wordt wel gedaan, om het dier daarna weer een paardwaardig bestaan te geven.

Het geluid dempen met een 'muts', wat iemand hier boven schreef, lijkt me juist wel gewenst. Normaliter wordt geluid al gedempt door alle haren (niet de haartjes die het geluid transporteren, maar wel de gewone haren). Bij dit paard kan het geluid wel eens harder binnen komen. Een kap is dan helemaal niet onaangenaam.

Nee, over zijn oren maak ik me, gek genoeg, niet eens de meeste zorgen. Maar de aangevreten en ontbrekende oogleden. Die lijken me serieus ernstig. Onze oogleden en die van alle dieren met oogleden, zijn onmisbaar. Hoe gaan ze dit opvangen/behandelen?

Goed, dat gezegd hebbende. Ik had persoonlijk dit dier wel laten gaan. Het trauma, de lijdensweg en dan de serieuze lichamelijke ongemakken die dit paard zal hebben/houden, zijn voldoende. Niet alles moet gered. Soms is de andere keuze een betere... hoe sneu ook.

Daarnaast vind ik het verhaal van op 1 januari het dier zien liggen en van een afstand besluiten dat ie dood is, en op 2 januari nogmaals beter gaan kijken en zien dat ie leeft...op zijn zachtst gezegd nogal twijfelachtig. Bizar eigenlijk.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:44

Dat dus ook he, een paard wat zo stil ligt dat het dood lijkt.

Die ligt niet in het prikkeldraad te zonnen of van de omgeving te genieten.

Die heeft het op dat moment opgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:31

Bizzybijtje schreef:
[naam] schreef:
Rudy had more injuries than just his ears, Michelle. His face and legs were affected. I'm talking about the healing process being cosmetic. Horses do use their ears for all you said, but they can survive quite well without them. A hood would give protection, plus our veterinarian is going to be able to do more surgically for his ears. Horses also use their whole bodies for communication, not just their ears. Missing his ears is going to affect his life a little, but his quality of life is not going to be diminished. Anyone with a disablity will have their life affected, but they still enjoy their life.

Hoezo blok beton voor je kop. ..

Michelle meldt zich. Zat ook te koken. :n

Al die lui hebben een kronkel in hun kop :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:27

LBLGypsyCobs schreef:
Dat dus ook he, een paard wat zo stil ligt dat het dood lijkt.

Die ligt niet in het prikkeldraad te zonnen of van de omgeving te genieten.

Die heeft het op dat moment opgegeven.

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt met een paard dat muurvast in de modder zat.
Maar het werd gered en dan wil het gewoon weer verder leven hoor. :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:32

Een paard leeft in het nu, als je hem weer losmaakt komt ie weer tot leven, iets met overlevingsinstinct.

Maar overleven is niet altijd een feestje, zeker niet voor een dier wat gemaakt is om veel te bewegen op een vlakte en door ons wordt opgesloten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:56

Mmm, vreemd hoe mensen klaarblijkelijk een veterinair oordeel kunnen vellen via foto's? Hoe ongenuanceerd... lijkt me.

brazil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:08

Ik kan maar niet snappen waarom hij is achtergelaten zonder dat er ook maar iemand 100% zekerheid heeft dat hij dood zou zijn. En ik vind het inderdaad ook niet echt diervriendelijk om er nu al meteen honden rond te laten lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:42

scoxxx schreef:
Mmm, vreemd hoe mensen klaarblijkelijk een veterinair oordeel kunnen vellen via foto's? Hoe ongenuanceerd... lijkt me.

knap he?En het hele paard nog nooit in het echt hebben meegemaakt...sta er ook van te kijken.Bokt is een forum voor paardenliefhebbers...het is maar dat je het weet ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:58

Honden te laten lopen? Het is niet in nl he.... Waar elke hond een baas heeft