Stille tocht voor paard dat gestorven is door vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

Re: Stille tocht voor paard dat gestorven is door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:05

Ik vind de reacties hier ook enorm hard. Je zou de eigenaar maar zijn en dit tegen komen op bokt. Belachelijk gemaakt omdat je om je paard geeft en actie wilt ondernemen tegen een van de oorzaken van de dood. Iedereen verwerkt dit soort dingen op zijn eigen manier.

Een stillen tocht is misschien overdreven in de ogen van veel mensen, maar als de eigenaar dit wilt, en er zijn mensen die daar aan mee willen doen, waarom niet?

Ik hoop dat ze er iets mee bereiken. Het is eigenlijk belachelijk dat de helft van de dierenhouders een keer per jaar hun dieren moeten sederen of een poging doen om ze kalm te houden omdat wij als mensen een beetje plezier beleven aan harde knallen. En het is niet "maar een avondje" In Almere konden we al vanaf eind november de hond niet uitlaten zonder dat er een paar rotjochies van 12/13/14 de buurt aan het terroriseren waren met rotjes.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:06

UhNee schreef:
Ben ik de enige die dit een beetje overdreven vind? : :=

Nee je bent niet de enige..

Ik vind het hartstikke sneu maar ik geloof dat de doodsoorzaak niet eens echt officieel bekend is.

Ik vind het een beetje provoceren omdat je een reden hebt. Het is hartstikke erg maar... Seriously....

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:06

xHaithi schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom hier zo belachelijk op wordt gereageerd.
Ten eerste, waarom niet voor 'maar een paard' maar wel voor 'maar een mens'? Ik vind dat behoorlijk neerbuigend overkomen. "'t Is maar een beest, who cares! Whahaha! Zo belachelijk!" Maar als er een idioot tegen een boom knalt bijvoorbeeld, of iemand wordt neergestoken, dan kan het blijkbaar wel want oh jeetje, een mens dood. Oeioei! Ramp oh ramp!

Een stille tocht heeft geen enkele betekenis meer als het te pas en onpas inzet om aandacht te vragen voor het leed dat je is aangedaan.
Ik stond sceptisch tegenover het bericht omdat ik het van weinig respect vind getuigen naar ergere incidenten. En ja, ik vind vermoorde kinderen erger dan doodgeschrokken paarden.

Als het echt ingezet is als demonstratie tegen vuurwerk vind ik het een heel ander verhaal, en jammer dat het zo verdraaid is.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:44

Ikeje schreef:
xHaithi schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom hier zo belachelijk op wordt gereageerd.
Ten eerste, waarom niet voor 'maar een paard' maar wel voor 'maar een mens'? Ik vind dat behoorlijk neerbuigend overkomen. "'t Is maar een beest, who cares! Whahaha! Zo belachelijk!" Maar als er een idioot tegen een boom knalt bijvoorbeeld, of iemand wordt neergestoken, dan kan het blijkbaar wel want oh jeetje, een mens dood. Oeioei! Ramp oh ramp!

Een stille tocht heeft geen enkele betekenis meer als het te pas en onpas inzet om aandacht te vragen voor het leed dat je is aangedaan.
Ik stond sceptisch tegenover het bericht omdat ik het van weinig respect vind getuigen naar ergere incidenten. En ja, ik vind vermoorde kinderen erger dan doodgeschrokken paarden.

Dat kan ik voor de volle 100% begrijpen maar dat wil nog niet zeggen dat je iemand belachelijk moet maken die dit wel voor zijn paard doet. Ik doel daarmee uiteraard niet op jou maar op andere reacties in dit topic. Ik zou dit zelf ook niet doen maar ik zou evenmin een stille tocht organiseren voor een doodgeschrokken kind. Mischien wel tegen zinloos geweld als dat van toepassing is of in dit geval voor beter reguleren van vuurwerk(gebruik).

Edit: Daarnet te vlug verzonden. Ik zit op mobiel :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:14

Gelukkig ben ik niet alleen in mijn mening. Toen ik dit las, kwam er maar 1 ding in mijn hoofd. BELACHELIJK.
Ook wij hebben hier een stel angsthazen met vuurwerk. Maar die zetten we in de binnenstal, luiken en deuren dicht, ruwvoer ruim erin en muziek aan, vlak voor middernacht een lading voederbieten en wilgentakken in de stallen. Angsthazen komen niet naast elkaar te staan, want dan steken ze elkaar alleen maar aan. Nergens last van gehad dit jaar. 1 van de vorige eigenaren spoot zijn paard altijd plat, waarschuwde ons nog tijdens aanschaf. Hebben niks gemerkt aan het paard.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:48

Ik vind het vooral belachelijk dat er een stille tocht wordt gehouden tegen vuurwerk, terwijl dat mogelijk nieteens de enige oorzaak is geweest van het overlijden. De kans is heel groot dat het paard al een zwakke plek had, het had ook door een andere stressfactor kunnen overlijden.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:57

@Jolien87: autopsie aan de Universiteit Gent heeft bevestigd dat het paard kerngezond was.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:59

billionache schreef:
@Jolien87: autopsie aan de Universiteit Gent heeft bevestigd dat het paard kerngezond was.

Heb ik daar dan overheen gelezen in dit topic?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:00

Heb het wel eens vermeld hoor :-) misschien overheen gelezen inderdaad.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:01

billionache schreef:
Heb het wel eens vermeld hoor :-) misschien overheen gelezen inderdaad.

Dat denk ik dan ook inderdaad, maar bedankt voor het herhalen. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:07

billionache schreef:

Zoals ik in het andere topic al zei is dat een verkeerde interpretatie van wat de universiteit heeft aangegeven. Het enige wat zij hebben gedaan is een doodsoorzaak aangeven.
Ze hebben niets gezegd over een oorzakelijk verband met vuurwerk, of dat dit een zwakke plek zou kunnen zijn.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:10

Ik vind sommige reacties hier nogal respectloos.. Ik deel de mening van de meesten van jullie maar sommigen mogen wel eens leren om hun mening op een andere manier te uiten.

Ik zou zelf ook niet kiezen voor een stille tocht voor een paard, omdat het mijn verdriet niet zou minderen maar ook omdat ik het qua zwaarte niet te vergelijken met een kind dat bijvoorbeeld vermoord is en waarvoor een stille tocht wordt gehouden. Verder vraag ik me ook af of er mensen op af komen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:19

@Wendy: dat klopt, maar het gaat hier om het feit dat het paard kerngezond was en er dus niet waarschijnlijk al een zwakke plek was waardoor hij bij wijze van spreken de dag erop had kunnen doodvallen, zoals veel bokkers beweren. Dat is namelijk wél bevestigd door de UGent :-)

Dat zijn hart het heeft begeven op het moment KAN inderdaad puur toeval zijn en een verband zal nooit 100% bewezen kunnen worden. Maar komop, het is toch zeer waarschijnlijk dat het dier overleden is ten gevolge van het vuurwerk. Ik word een beetje moe van sommige reacties. Die optocht vind ik ook niet het beste idee ever, maar het is wel vreselijk wat er gebeurd is. Sorry maar wat ongelooflijk respectloos tegenover de eigenaar, sommige mensen hier...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:21

Ik heb gelezen dat het om een geknapte slagader ging. Daarvoor is wel een zwak punt in de slagader zelf nodig :j

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:09

Ikeje schreef:
zigranta schreef:
Met een vuurwerkverbod krijg je nog veel meer illegale zooi lijkt mij, ze kunnen beter goed gaan handhaven.

Dit lees ik dus op meerdere plekken, ook in de media. Maar los van of ik voor of tegen een verbod ben vind ik dit een kulargument.
Er staat nergens dat het vuurwerk waar dit paard zogenaamd aan is overleden illegaal was. De brand in Alkmaar kan net zo goed een gewone vuurpijl zijn geweest en er was niets illegaals aan het rotje waarmee mijn buurjongen ooit zijn duim van zijn hand afknalde.
Het probleem is niet dat het vuurwerk te sterk is, meer dat het door iedereen en overal kan en mag worden afgestoken.

Dat zeg ik toch ook niet? Maar ik heb liever vuurwerk wat nog aan enige eisen moet voldoen en dan verkocht mag worden, (ondanks dat er altijd mensen zijn die daar alsnog niet mee overweg kunnen)dan dat er een algeheel verbod komt en de illegale en dus ook zwaardere zooi je (nog meer)om de oren gaat vliegen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 01:46

Ik vind het hele idee van een stille tocht vaak toch al een beetje een soort raar ramp toerisme en nu grijpt men blijkbaar ook elk excuus aan om er een te houden? :n

Ik snap opzich dat het heel sneu is dat je paard overlijd maar ik begreep uit het artikel niet dat men met opzet deze paarden heeft aangevallen met vuurwerk? Het paard is zich gewoon doodgeschrokken van vuurwerk dat is kut en wat mij betreft zou vuurwerk bijvoorbeeld ook best bijvoorbeeld tot bepaalde plekken beperkt mogen worden oid. Maar het is ook iets waarvan je toch van te voren weet dat het er weer aan komt en waarin het jou taak is je dier te beschermen. Ik snap dat verdriet ook gekke dingen doet maar imo is het toch meer op zijn plaats om de hand in eigen boezem te steken dan boos te zijn op de maatschappij en vuurwerk?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 05:20

Belachelijk puur aandacht zoeken op een verkeerde manier, het het verschrikkelijk dat het is gebeurd maar laat het rusten je veranderd er niks meer aan.

Vond het eerste artikel ook zwaar irritant dat ze de burgemeester heeft gebeld en zijn kinderen erbij haalde wat kan die man met zijn gezin eraan doen.

Je weet er is ieder jaar vuurwerk zorg dan dat je je paarden op een veilige plek heb staan of blijf erbij als je paard zo bang is.

Ze zet zichzelf hiermee voor schut door een stille tocht en ja dan krijg je zulke reacties.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:38

Ik ben mijn pony ook op deze manier verloren,maar om er nou een stille tocht voor te gaan houden vind ik een beetje overdreven.
Dat van mij is niet eens in het nieuws geweest(waaruit mensen hier op bokt dus maar opmaakte dat het gelogen was,want het was niet in het nieuws geweest)
Topic te vinden via mijn eerste berichten hier op bokt(topic was niet door mij aangemaakt maar door 1 van de gooiers)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:42

8)7

Meer ga ik er niet aan vuil maken. Gaat echt nergens meer over….

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:45

Anoli schreef:
Dit is wel wat overdreven ja, maar goed daar zijn meerdere mensen goed in. * denkt aan stille tocht voor die walvis Johannes*

_O- _O-

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:47

lifaya schreef:
okeeee.....vervelend wat er gebeurd is maar een stille tocht lijkt me totaal ongepast. Dit gebeurt bij vermissing of dood door mishandeling etc bij mensen.

Helemaal mee eens! Wat een aandacht-trekkerij..

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:50

Overdreven, heel erg overdreven!

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:00

Ik vind dat de meesten (bijna allemaal) onrespectloos reageren. Je moet maar eens de eigenaar zijn en dit lezen hier.

De optocht wordt trouwens gehouden om meer aandacht te schenken dat je niet zomaar waar en wanneer je zin hebt vuurwerk kan afschieten.
Ze willen hiermee aandacht trekken dat dit zeker niet kan naast weiden/stallen waar dieren gehuisvest zijn.

Het paard in kwestie stond op stal. Er is een autoptie gevraagd omdat ze er zeker van wilde zijn waaraan het dier gestorven was.
Het paard was nog niet zo oud en in goede conditie!

Het is dan gebleken dat het dier een hartaderbreuk had en hieraan bezweken is.
Dit zou te wijten zijn aan extreem hoge stress en dat is mogelijks afkomstig door de knallen van het vuurwerk.

Ik wil er ook nog aan toevoegen dat ik in het verleden ook (deze waren min of meer kennisen in de paardewereld om het zo maar te zeggen) nog 2 keer paarden plots hebben zien overleden.
Hier was telkens ook ineens een enorme stressfactor de oorzaak!
Deze beiden paarden zijn toen ook overleden aan hartfalen!!!

Dus voor diegene die het zo belachelijk vinden, niet enkel vuurwerk kan dit veroorzaken! Er zijn ook andere situatie waar dit kan maar mensen die niet van paarden (ea weide dieren) kennen doen maar op!

Ik vind het zeker niet slecht dat ze dit hier nu eens extra aandacht schenken!
Het zal jouw paard maar wezen!

En nee ik ken de mensen niet van wie het paard is noch het paard.
Wie de juiste informatie leest en niet enkel de titel hier op dit forum zou anders reageren.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:15

Ook wel weer mee eens :)

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:07

Waar haal je vandaan dat het paard op stal stond? In alle nieuwsberichten staat juist dat hij in de wei heeft gestaan.