Grote som geld opgehaald voor zwaar gewond paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Grote som geld opgehaald voor zwaar gewond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:57

Ik lees nergens iets over de eigenaar?Hoe kan men wel een paard zien liggen IN prikkeldraad maar niet even van dichtbij gaan kijken WAT er dan is gebeurd?En dat voor dagen lang?
Die eigenaar mag wel een HELE goede smoes hebben om zijn dier zo achter te laten als je weet dat je ze inschaart met prikkeldraad.

Dit paard heeft toch geen paardwaardig bestaan meer?Dit is in mijn ogen ook een klopje op de mensenborst van kijk eens hoe goed wij bezig zijn............niks goeds aan dit had voorkomen kunnen worden!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:14

Jeetje, wat moet dat paard bang zijn geweest... Vind het wel verwonderlijk dat het paard dan zo ernstig vast heeft gelegen in de prikkeldraad zonder levensbedreigende wonden op te lopen (volgens het artikel dan). Had ook verwacht dat het hele lijf onder de wonden of plekjes zou zitten maar in het filmpje lijkt dat mee te vallen. Ik kan dan ergens ook wel begrijpen dat ze voor dit dier willen vechten.

Horsegirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:27

Ik had m ook laten inslapen. Niet ivm de kosten of Whatever. Maar omdat ik het arme dier geen seconde meer pijn Had willen laten hebben. Arm arm dier

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:28

Beukenoot schreef:
Waarom nog een lijdensweg aangaan met dit paard.
Inslapen was beter geweest.

Ben je ooit in een brandwondencentrum geweest :(:)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:32

Soez schreef:
En dan vraag ik me af of de mensen die nu zo hard roepen om een spuitje ook meteen die keuze maken als ze zelf zoiets overkomen. Het is zoooo makkelijk om op afstand te roepen.

Arm beestje, hoop dat hij snel hersteld en weer kan genieten!

Als je dat niet kunt moet je geen dieren houden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:58

KimD schreef:
Soez schreef:
En dan vraag ik me af of de mensen die nu zo hard roepen om een spuitje ook meteen die keuze maken als ze zelf zoiets overkomen. Het is zoooo makkelijk om op afstand te roepen.

Arm beestje, hoop dat hij snel hersteld en weer kan genieten!

Als je dat niet kunt moet je geen dieren houden.

Dat, dus. :j Ik had hem ook in laten slapen. Arm, arm dier. :(:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:55

ceasario schreef:
Beukenoot schreef:
Waarom nog een lijdensweg aangaan met dit paard.
Inslapen was beter geweest.

Ben je ooit in een brandwondencentrum geweest :(:)

Wat heeft dat er nou weer mee te maken. Gaan we dieren weer vergelijken met mensen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:58

Soez schreef:

Ja, als een van mijn paarden zo gewond zou raken zou ik hem/haar inderdaad in laten slapen. Dat wil zeker niet zeggen dat ik het niet heel moeilijk zou hebben met zo'n beslissing....Maar ik denk oprecht dat ik wel een juiste beslissing maak in het belang van het dier.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:47

Ik denk dat ze er voor gekozen hebben om hem te helpen omdat het paard na twee dagen nog leefde en duidelijk niet wilde opgeven. Het geeft wel blijk van veel karakter dat nadat hij twee dagen had vastgelegen en aangevallen door honden nog wilde leven. Het is een uitzonderlijk geval maar als dit specifieke paard blijkbaar heeft besloten om in leven te blijven en dat fysiek ook kan...dan kan ik me voorstellen dat mensen die hem gevonden hebben een die met hem te maken hebben gehad, het willen proberen. Hoe gruwelijk het er ook uitziet....de wonden zijn vleeswonden en niet dodelijk op zich. Als een mens dit soort wonden heeft dan laten we hem of haar ook niet inslapen nietwaar? Het blijft typisch vind ik dat we voor onze eigen soort een andere standaard gebruiken dan voor andere dieren. Voor dieren vinden we snel iets zielig en is het leed te groot terwijl we voor onszelf heel erg ver gaan in het leed dat we onszelf en anderen toestaan te voelen. Als een mens kan worden gered dezelfde staat is als dit paard...waarom het paard dan niet...als het paard aangeeft te willen leven. Het is vrij arrogant om te beslissen voor een dier dat niet dood wil...om het dan maar een spuitje te geven omdat het anders zielig is. Dit paard vond zichzelf blijkbaar niet zielig anders had hij zich er wel neergelegd om ter plekke te sterven.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:48

bethje31 schreef:
Ik denk dat ze er voor gekozen hebben om hem te helpen omdat het paard na twee dagen nog leefde en duidelijk niet wilde opgeven. Het geeft wel blijk van veel karakter dat nadat hij twee dagen had vastgelegen en aangevallen door honden nog wilde leven. Het is een uitzonderlijk geval maar als dit specifieke paard blijkbaar heeft besloten om in leven te blijven en dat fysiek ook kan...dan kan ik me voorstellen dat mensen die hem gevonden hebben een die met hem te maken hebben gehad, het willen proberen. Hoe gruwelijk het er ook uitziet....de wonden zijn vleeswonden en niet dodelijk op zich. Als een mens dit soort wonden heeft dan laten we hem of haar ook niet inslapen nietwaar? Het blijft typisch vind ik dat we voor onze eigen soort een andere standaard gebruiken dan voor andere dieren. Voor dieren vinden we snel iets zielig en is het leed te groot terwijl we voor onszelf heel erg ver gaan in het leed dat we onszelf en anderen toestaan te voelen. Als een mens kan worden gered dezelfde staat is als dit paard...waarom het paard dan niet...als het paard aangeeft te willen leven. Het is vrij arrogant om te beslissen voor een dier dat niet dood wil...om het dan maar een spuitje te geven omdat het anders zielig is. Dit paard vond zichzelf blijkbaar niet zielig anders had hij zich er wel neergelegd om ter plekke te sterven.

Precies dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:09

Mensen moeten eens ophouden met dieren te vergelijken met de mens. Een dier weet niet dat hij zich volgend jaar beter voelt, en dat kun je hem ook niet vertellen. Een dier weet alleen hoe ellendig het nu is en hoeveel pijn het nu heeft.
Dat hij nog leeft na twee dagen heeft het dier zelf behoorlijk weinig invloed op (als jij vast ligt in de kou en je accepteert dat je dood gaat, ben je ook niet dood wanneer jij dat wil). Dat het hinnikt naar de dierenarts kan een schreeuw om aandacht zijn, 'verlos mij uit mijn lijden'.

Hebben jullie het filmpje gezien? Daarop zie je duidelijk een hoopje ellende met, ondanks pijnstilling, veel pijn.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:58

Niet dat wij in de hersens van een dier kunnen kijken maar hun instinct is overleven....niet "vragen" om verlossing van hun lijden. Dat paard hinnikte omdat hij blij was een mens te zien niet omdat hij dood wilde. Ik denk zeker wel dat een paard kan besluiten het op te geven en dat hij dan eerder overlijdt. Werkt ook zo met mensen. Ik heb zieke mensen het zien opgeven....het lichaam geeft het dan heel snel op kan ik je vertellen. En ik vergelijk mensen zeker wel met dieren, zouden we meer moeten doen. Wij zijn ook zoogdieren met dezelfde manieren om pijn te voelen, in feite zijn wij het enige vergelijkingsmateriaal. Onze zenuwen werken hetzelfde, onze pijn is hetzelfde hoewel de pijngrens van een paard misschien wel hoger ligt. Dus als een mens met afgerukte oren verder kan leven dan kan een paard dat ook en misschien nog wel beter. Een paard weet niet wat er morgen gaat gebeuren en hoe lang iets duurt maar dat betekent ook dat als de pijn voorbij is, hij het snel zal vergeten en niet meer weet hoe lang het geduurd heeft.
Ik denk ook wel dat een dierenarts kan inschatten hoe de situatie is...beter dan wij in ieder geval...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:10

bethje31 schreef:
Niet dat wij in de hersens van een dier kunnen kijken maar hun instinct is overleven....niet "vragen" om verlossing van hun lijden. Dat paard hinnikte omdat hij blij was een mens te zien niet omdat hij dood wilde. Ik denk zeker wel dat een paard kan besluiten het op te geven en dat hij dan eerder overlijdt. Werkt ook zo met mensen. Ik heb zieke mensen het zien opgeven....het lichaam geeft het dan heel snel op kan ik je vertellen. En ik vergelijk mensen zeker wel met dieren, zouden we meer moeten doen. Wij zijn ook zoogdieren met dezelfde manieren om pijn te voelen, in feite zijn wij het enige vergelijkingsmateriaal. Onze zenuwen werken hetzelfde, onze pijn is hetzelfde hoewel de pijngrens van een paard misschien wel hoger ligt. Dus als een mens met afgerukte oren verder kan leven dan kan een paard dat ook en misschien nog wel beter. Een paard weet niet wat er morgen gaat gebeuren en hoe lang iets duurt maar dat betekent ook dat als de pijn voorbij is, hij het snel zal vergeten en niet meer weet hoe lang het geduurd heeft.
Ik denk ook wel dat een dierenarts kan inschatten hoe de situatie is...beter dan wij in ieder geval...

Een paard beseft ook niet dat het morgen wordt ingeslapen. Wij verbinden zelf als mens veel et veel emoties en waarde aan bepaalde dingen. Een paard leeft in het hier en nu en denkt niet na over morgen. Dit paard heeft ten eerste een hele lijdensweg nog te gaan en is gehandicapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:14

Inderdaad, ik vraag mij af hoe paardwaardig zijn toekomst eruit ziet. Trauma's, gebrekkige communicatie met soortgenoten, noem maar op.

Het vermenselijken van dieren moet je gewoon niet doen. Wij zijn wat dat betreft veel intelligenter, kunnen redeneren, hebben emoties van heel andere orde. Ik vind het sneu om een dier dat zo lijdt in leven te houden. Je doet het paard zelf er geen plezier mee, in ieder geval.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:34

Heel simpel, als het mijn paard was geweest (dan had ie er sowieso niet 2 dagen ingelegen..) maar dan had ik hem, zolang het paardwaardig was, gewoon laten helpen.

Ik vraag me echt af, of dit niet paardwaardig is... Voor mijn gevoel is het dat wel... Geen oren is natuurlijk wel een belemmering, maar hoeveel dove/blinde paarden laten we hier niet in leven? Paarden met maar 1 oog etc. Het beest kan nog zien, kan nog horen...

(Heel bot gezegd, ik roep wel weer dat als mijn pony naar een manege zou moeten (en dan die hier in de buurt) dat ik hem liever afmaak omdat ik dat niet paardwaardig vind... stallen vind ik niet je van het, paarden komen niet (dagelijks) buiten en alles...) Maar denk dat ik mijn paard zonder oren en met deze verwondingen, nog best een leven kan geven... Maar is ook maar net hoe het met het paard gaat... Aan je eigen paard merk je wel of het genoeg is... Dus denk niet dat we zo snel kunnen oordelen over een verhaaltje en een paar foto's...