Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KimD schreef:Soez schreef:En dan vraag ik me af of de mensen die nu zo hard roepen om een spuitje ook meteen die keuze maken als ze zelf zoiets overkomen. Het is zoooo makkelijk om op afstand te roepen.
Arm beestje, hoop dat hij snel hersteld en weer kan genieten!
Als je dat niet kunt moet je geen dieren houden.
Ik had hem ook in laten slapen. Arm, arm dier.

Soez schreef:En dan vraag ik me af of de mensen die nu zo hard roepen om een spuitje ook meteen die keuze maken als ze zelf zoiets overkomen. Het is zoooo makkelijk om op afstand te roepen.
bethje31 schreef:Ik denk dat ze er voor gekozen hebben om hem te helpen omdat het paard na twee dagen nog leefde en duidelijk niet wilde opgeven. Het geeft wel blijk van veel karakter dat nadat hij twee dagen had vastgelegen en aangevallen door honden nog wilde leven. Het is een uitzonderlijk geval maar als dit specifieke paard blijkbaar heeft besloten om in leven te blijven en dat fysiek ook kan...dan kan ik me voorstellen dat mensen die hem gevonden hebben een die met hem te maken hebben gehad, het willen proberen. Hoe gruwelijk het er ook uitziet....de wonden zijn vleeswonden en niet dodelijk op zich. Als een mens dit soort wonden heeft dan laten we hem of haar ook niet inslapen nietwaar? Het blijft typisch vind ik dat we voor onze eigen soort een andere standaard gebruiken dan voor andere dieren. Voor dieren vinden we snel iets zielig en is het leed te groot terwijl we voor onszelf heel erg ver gaan in het leed dat we onszelf en anderen toestaan te voelen. Als een mens kan worden gered dezelfde staat is als dit paard...waarom het paard dan niet...als het paard aangeeft te willen leven. Het is vrij arrogant om te beslissen voor een dier dat niet dood wil...om het dan maar een spuitje te geven omdat het anders zielig is. Dit paard vond zichzelf blijkbaar niet zielig anders had hij zich er wel neergelegd om ter plekke te sterven.
bethje31 schreef:Niet dat wij in de hersens van een dier kunnen kijken maar hun instinct is overleven....niet "vragen" om verlossing van hun lijden. Dat paard hinnikte omdat hij blij was een mens te zien niet omdat hij dood wilde. Ik denk zeker wel dat een paard kan besluiten het op te geven en dat hij dan eerder overlijdt. Werkt ook zo met mensen. Ik heb zieke mensen het zien opgeven....het lichaam geeft het dan heel snel op kan ik je vertellen. En ik vergelijk mensen zeker wel met dieren, zouden we meer moeten doen. Wij zijn ook zoogdieren met dezelfde manieren om pijn te voelen, in feite zijn wij het enige vergelijkingsmateriaal. Onze zenuwen werken hetzelfde, onze pijn is hetzelfde hoewel de pijngrens van een paard misschien wel hoger ligt. Dus als een mens met afgerukte oren verder kan leven dan kan een paard dat ook en misschien nog wel beter. Een paard weet niet wat er morgen gaat gebeuren en hoe lang iets duurt maar dat betekent ook dat als de pijn voorbij is, hij het snel zal vergeten en niet meer weet hoe lang het geduurd heeft.
Ik denk ook wel dat een dierenarts kan inschatten hoe de situatie is...beter dan wij in ieder geval...