Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
chanel1985 schreef:Dit is niet het enigste paard dat gestorven is die nacht, er zijn nog verschillende andere gestorven. Allemaal toevallig dat ze juist die nacht een hartaanval hebben gekregen of een veulen hebben verworpen!
Janine1990 schreef:Cayenne schreef:
Was vast grappig bedoeld, maar die stille tocht komt er dus serieus....
Wtf...
chanel1985 schreef:Zo kan je alles aan het toeval wijten.
Als het tijdens het vuurwerk gebeurd, het paard zichtbaar in de stress is en over de rooie gaat, maar nee het ligt niet aan het vuurwerk, nee, het is louter toeval.
Cayenne schreef:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150104_01457544
Ter nagedachtenis van Pullo, het paard dat afgelopen week in Nijlen stierf ten gevolge van het nieuwjaarsvuurwerk, organiseren de ‘Dierenvrienden tegen vuurwerk’ aanstaande zondag een optocht. ‘We vertrekken om 12 uur aan taverneDe Slappe Uier (Laurys Gewatstraat 79, nvdr.)’, vertelt Annelies De Bue van de organiserende Facebookgroep. De organisatoren krijgen de steun van het Vlaams Paardenloket. Met de optocht ijveren de deelnemers voor een beter vuurwerkbeleid. Uit de vele berichten op de Facebookpagina blijkt dat nogal wat honden stierven of gewond raakten door nieuwjaarsvuurwerk. Een paard verloor halverwege haar dracht haar veulen door de stress.
Cayenne schreef:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150104_01457544
Ter nagedachtenis van Pullo, het paard dat afgelopen week in Nijlen stierf ten gevolge van het nieuwjaarsvuurwerk, organiseren de ‘Dierenvrienden tegen vuurwerk’ aanstaande zondag een optocht. ‘We vertrekken om 12 uur aan taverne De Slappe Uier (Laurys Gewatstraat 79, nvdr.)’, vertelt Annelies De Bue van de organiserende Facebookgroep. De organisatoren krijgen de steun van het Vlaams Paardenloket. Met de optocht ijveren de deelnemers voor een beter vuurwerkbeleid. Uit de vele berichten op de Facebookpagina blijkt dat nogal wat honden stierven of gewond raakten door nieuwjaarsvuurwerk. Een paard verloor halverwege haar dracht haar veulen door de stress.
Fanniehh schreef:Hartinfarct ontstaat door zuurstoftekort, dit kan verschillende oorzaken hebben (vernauwing, stolsel, ontsteking). Zuurstoftekort zorgt voor kramp en in het ergste geval voor afsterven, de plaatst waar dit gebeurt (rechts, links, onder, boven) bepaalt o.a. ook de ernst. Er kán een hartstilstand optreden, dit hoeft niet persé. Het infarct is wel aantoonbaar in het bloed, ik neem aan dat dit getest is. Een hartstilstand kun je ook o.a. door ritmestoornissen of zelfs door een infectie krijgen en dat eerste zou kunnen bij een paniekaanval, maar wat er precies medisch aan de hand is geweest zou speculatie zijn. Vertrouw op de info van (dieren)arts.
Ayasha schreef:Bij mensen is een hartinfarct een klonter die de bloedtoevoer af sluit, vaak door genetische aanleg en er zijn ook andere risico's, stress is daar één van maar dan hebben we het wel over langdurige stress, geen acute.Dus de kans is nog steeds reëel dat dit dier "gewoon" met een tijdbom liep.
Moet nog elke dag met de gevolgen er van leven.
Ayasha schreef:Ayasha schreef:Bij mensen is een hartinfarct een klonter die de bloedtoevoer af sluit, vaak door genetische aanleg en er zijn ook andere risico's, stress is daar één van maar dan hebben we het wel over langdurige stress, geen acute.Dus de kans is nog steeds reëel dat dit dier "gewoon" met een tijdbom liep.
Wat zeg ik hier Janine... Geloof me maar, ik weet wat een infarct is.Moet nog elke dag met de gevolgen er van leven.
Verder gaan ze nooit kunnen bewijzen dat vuurwerk (als dat zo zou zijn) de oorzaak is. Ik zou niet weten hoe ze dat gaan kunnen bewijzen. Een infarct is vaak ook gewoon aanleg gecombineerd met brute pech. Het is gewoon "toevallig" op nieuwjaar gebeurt maar had ook een week vroeger of later kunnen gebeuren. Er sterven elke dag paarden.. Nieuwjaar is gewoon een dag..
Infarct en aanval zijn ook in het vlaams twee verschillende dingen al worden ze, ook hier, net als overal vermoed ik, wel eens door elkaar gehaald.

Zeggen wij dan altijd...