Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:55

Even vanuit mijn niet medische achtergrond denk ik gelijk; dit hart had het hoe dan ook binnen korte termijn opgegeven. Vuurwerk had het proces misschien versneld, misschien was ook toeval en kreeg het paard op dat moment al een hartstilstand terwijl er vuurwerk was en als er geen vuurwerk was, was een toeterende vrachtwagen of een sprint de druppel die de emmer deed overlopen. Ook zonder vuurwerk, is het reeel dat dit paard vroeg kwam te sterven.

Mijn oom was ook kerngezond, maar overleed tijdens de wintersport aan een hartstilstand. Moet je wintersport maar gaan verbieden? Nee. Het zat helaas in zijn genen dat zijn hart er vroegtijdig mee op hield. Was niet te voorkomen.

Een stille tocht voor een natuurlijke doodsoorzaak.... Tja..

dromertje2

Re: Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:58

Dit is niet het enigste paard dat gestorven is die nacht, er zijn nog verschillende andere gestorven. Allemaal toevallig dat ze juist die nacht een hartaanval hebben gekregen of een veulen hebben verworpen!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:59

chanel1985 schreef:
Dit is niet het enigste paard dat gestorven is die nacht, er zijn nog verschillende andere gestorven. Allemaal toevallig dat ze juist die nacht een hartaanval hebben gekregen of een veulen hebben verworpen!

Ik gok zo dat er dagelijks/nachtelijks enkele tientallen paarden overlijden, en dat er ook meerder merries zijn die hun veulens verwerpen. Het feit dat dit ook gebeurt tijdens oud en nieuw wil wat mij betreft niet zeggen dat vuurwerk de oorzaak is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:01

Zo kan je alles aan het toeval wijten.
Als het tijdens het vuurwerk gebeurd, het paard zichtbaar in de stress is en over de rooie gaat, maar nee het ligt niet aan het vuurwerk, nee, het is louter toeval :O .
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 05-01-15 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:01

Om iets zinnigs te zeggen, heb ik eerst nodig hoeveel paarden er gemiddeld komen te overlijden of een veulen verwerpen per jaar/dag. Daarnaast zou je dan ook autopsie moeten uitvoeren om inhoudelijk iets erover te kunnen zeggen; indien een hart/veulen al een afwijking heeft, is vuurwerk mogelijk een druppel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:04

Janine1990 schreef:
Cayenne schreef:

Was vast grappig bedoeld, maar die stille tocht komt er dus serieus....

Wtf...

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150104_01457544

Ter nagedachtenis van Pullo, het paard dat afgelopen week in Nijlen stierf ten gevolge van het nieuwjaarsvuurwerk, organiseren de ‘Dierenvrienden tegen vuurwerk’ aanstaande zondag een optocht. ‘We vertrekken om 12 uur aan taverne De Slappe Uier (Laurys Gewatstraat 79, nvdr.)’, vertelt Annelies De Bue van de organiserende Facebookgroep. De organisatoren krijgen de steun van het Vlaams Paardenloket. Met de optocht ijveren de deelnemers voor een beter vuurwerkbeleid. Uit de vele berichten op de Facebookpagina blijkt dat nogal wat honden stierven of gewond raakten door nieuwjaarsvuurwerk. Een paard verloor halverwege haar dracht haar veulen door de stress.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-01-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:04

Hartinfarct ontstaat door zuurstoftekort, dit kan verschillende oorzaken hebben (vernauwing, stolsel, ontsteking). Zuurstoftekort zorgt voor kramp en in het ergste geval voor afsterven, de plaatst waar dit gebeurt (rechts, links, onder, boven) bepaalt o.a. ook de ernst. Er kán een hartstilstand optreden, dit hoeft niet persé. Het infarct is wel aantoonbaar in het bloed, ik neem aan dat dit getest is. Een hartstilstand kun je ook o.a. door ritmestoornissen of zelfs door een infectie krijgen en dat eerste zou kunnen bij een paniekaanval, maar wat er precies medisch aan de hand is geweest zou speculatie zijn. Vertrouw op de info van (dieren)arts.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:10

chanel1985 schreef:
Zo kan je alles aan het toeval wijten.
Als het tijdens het vuurwerk gebeurd, het paard zichtbaar in de stress is en over de rooie gaat, maar nee het ligt niet aan het vuurwerk, nee, het is louter toeval :O .

Ik weet niet of het toeval is, daarvoor is de hele situatie eenvoudigweg te onduidelijk.

Wanneer ik zelf een paard zou hebben dat zo ongelofelijk in de stress schiet van vuurwerk, dan zou ik toch echt een andere oplossing hebben gezocht dan 'loslaten in het weiland en kijken wat hij doet'.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:14

Een ander paard dat gestorven is, stond in een stal in een manege waar de eigenaar alles had afgesloten om zoveel mogelijk geluid tegen te houden, maar als ze vlak naast de stal, al veel vroeger dan middernacht vuurwerk afschieten, wat kan je dan nog doen?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:15

Cayenne schreef:

Ter nagedachtenis van Pullo, het paard dat afgelopen week in Nijlen stierf ten gevolge van het nieuwjaarsvuurwerk, organiseren de ‘Dierenvrienden tegen vuurwerk’ aanstaande zondag een optocht. ‘We vertrekken om 12 uur aan taverneDe Slappe Uier (Laurys Gewatstraat 79, nvdr.)’, vertelt Annelies De Bue van de organiserende Facebookgroep. De organisatoren krijgen de steun van het Vlaams Paardenloket. Met de optocht ijveren de deelnemers voor een beter vuurwerkbeleid. Uit de vele berichten op de Facebookpagina blijkt dat nogal wat honden stierven of gewond raakten door nieuwjaarsvuurwerk. Een paard verloor halverwege haar dracht haar veulen door de stress.

Ik krijg er ook een slappe uier van }:0
Hoe ver kun je gaan?...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:16

Die tocht is inderdaad geen grap... Ironisch vind ik het. Want zo'n drukke tocht zal natuurlijk ook de nodige stress opleveren voor heel wat dieren die deelnemen. Maargoed, inmiddels durf ik al niets meer te zeggen in die Facebookgroep :=

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:18

Je kan vinden wat je wilt, ik ga ook niet naar die optocht, maar een beetje respect is ook wel op zijn plaats.
Ik vraag me af wat men had gezegd als dit had gebeurd met een paard van een (populaire) bokker?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:21

Ik dacht bij het lezen van het stukje over de stille tocht dat we met De Speld te maken hadden. Maar nee. de realiteit heeft De Speld ingehaald...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:54

Tsja als die man een stille tocht wil houden laat hem lekker... Blijkbaar zijn er meer mensen die er behoefte aan hebben..
Ik zie ook jaar na jaar weer wat voor ellende vuurwerk aanricht bij menig mens en dier ( mijn dieren maken zich er overigens gelukkig niet zo druk om maar dat is puur geluk). Voor mij mogen ze het verbieden.

Maar omdat veel mensen het toch mooi vinden is het misschien beter om het centraal te houden.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:59

Ik heb op die groep al vaak geopperd dat een algemeen vuurwerkverbod niets gaat uithalen. Mensen gaan dan illegaal afsteken op plaatsen die minder makkelijk te controleren zijn, en die plaatsen liggen vaak verder uit het centrum en dus dichter bij waar dieren staan opgestald...

imo veel nuttiger om voor een realistisch beleid te strijden dat vuurwerk toelaat, maar binnen de perken houdt. Bijvoorbeeld niet meer particulier (tenzij met vergunning) maar enkel vanuit de gemeente en in het dorpscentrum, zodat zoveel mogelijk paarden gespaard blijven. En dit enkel tussen 23u45 en 00u45, om maar wat te zeggen.

Maar dit soort dingen gaan verkondigen in die groep lijkt wel alsof je aan het praten bent tegen een muur :=

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:09

Het heeft sowieso geen zin meer om in die hele discussie je visie te geven, de discussie vuurwerkverbod ja/nee zit al net zo muurvast als de pietendiscussie en aan beide partijen voelen mensen zich letterlijk persoonlijk aangevallen wanneer er niet in hun straatje gereageerd wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:40

Cayenne schreef:

Ter nagedachtenis van Pullo, het paard dat afgelopen week in Nijlen stierf ten gevolge van het nieuwjaarsvuurwerk, organiseren de ‘Dierenvrienden tegen vuurwerk’ aanstaande zondag een optocht. ‘We vertrekken om 12 uur aan taverne De Slappe Uier (Laurys Gewatstraat 79, nvdr.)’, vertelt Annelies De Bue van de organiserende Facebookgroep. De organisatoren krijgen de steun van het Vlaams Paardenloket. Met de optocht ijveren de deelnemers voor een beter vuurwerkbeleid. Uit de vele berichten op de Facebookpagina blijkt dat nogal wat honden stierven of gewond raakten door nieuwjaarsvuurwerk. Een paard verloor halverwege haar dracht haar veulen door de stress.

Ze ijveren voor een beter vuurwerkbeleid, geen vuurwerkverbod.
Ik ga nou niet meteen meelopen met de optocht, maar een beter vuurwerkbeleid daartegen kan ik niet zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:47

Fanniehh schreef:
Hartinfarct ontstaat door zuurstoftekort, dit kan verschillende oorzaken hebben (vernauwing, stolsel, ontsteking). Zuurstoftekort zorgt voor kramp en in het ergste geval voor afsterven, de plaatst waar dit gebeurt (rechts, links, onder, boven) bepaalt o.a. ook de ernst. Er kán een hartstilstand optreden, dit hoeft niet persé. Het infarct is wel aantoonbaar in het bloed, ik neem aan dat dit getest is. Een hartstilstand kun je ook o.a. door ritmestoornissen of zelfs door een infectie krijgen en dat eerste zou kunnen bij een paniekaanval, maar wat er precies medisch aan de hand is geweest zou speculatie zijn. Vertrouw op de info van (dieren)arts.

Ook voor Ayasha, een hartinfarct en een hartaanval zijn verschillend. Een hartinfarct kan leiden tot een hartaanval. Bij een hartinfarct heb je namelijk last van een bloedprop, waardoor een deel van je hart afsterft. Afhankelijk van welk deel en hoe groot dat deel is, kan je een hartstilstand krijgen. Bij een hartaanval stopt je hart er gewoon mee. Dit hoeft niet door een infarct te komen.

Dus nogmaals de vraag: Hoe weten ze zeker dat het vuurwerk de reden is. Er sterven mensen en dieren in hun slaap aan een hartaanval... De oorzaken van infarcten kent bijna iedereen wel. Of was het een infarct en is een hartaanval en een infarct in het Vlaams hetzelfde? Of loop ik nu onzin uit te kramen?

Edit: sortie Fanniehh ik las je bericht maar half :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:57

Ayasha schreef:
Bij mensen is een hartinfarct een klonter die de bloedtoevoer af sluit, vaak door genetische aanleg en er zijn ook andere risico's, stress is daar één van maar dan hebben we het wel over langdurige stress, geen acute. :) Dus de kans is nog steeds reëel dat dit dier "gewoon" met een tijdbom liep.

Wat zeg ik hier Janine... Geloof me maar, ik weet wat een infarct is. :D Moet nog elke dag met de gevolgen er van leven.
Verder gaan ze nooit kunnen bewijzen dat vuurwerk (als dat zo zou zijn) de oorzaak is. Ik zou niet weten hoe ze dat gaan kunnen bewijzen. Een infarct is vaak ook gewoon aanleg gecombineerd met brute pech. Het is gewoon "toevallig" op nieuwjaar gebeurt maar had ook een week vroeger of later kunnen gebeuren. Er sterven elke dag paarden.. Nieuwjaar is gewoon een dag..
Infarct en aanval zijn ook in het vlaams twee verschillende dingen al worden ze, ook hier, net als overal vermoed ik, wel eens door elkaar gehaald. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:35

Ayasha schreef:
Ayasha schreef:
Bij mensen is een hartinfarct een klonter die de bloedtoevoer af sluit, vaak door genetische aanleg en er zijn ook andere risico's, stress is daar één van maar dan hebben we het wel over langdurige stress, geen acute. :) Dus de kans is nog steeds reëel dat dit dier "gewoon" met een tijdbom liep.

Wat zeg ik hier Janine... Geloof me maar, ik weet wat een infarct is. :D Moet nog elke dag met de gevolgen er van leven.
Verder gaan ze nooit kunnen bewijzen dat vuurwerk (als dat zo zou zijn) de oorzaak is. Ik zou niet weten hoe ze dat gaan kunnen bewijzen. Een infarct is vaak ook gewoon aanleg gecombineerd met brute pech. Het is gewoon "toevallig" op nieuwjaar gebeurt maar had ook een week vroeger of later kunnen gebeuren. Er sterven elke dag paarden.. Nieuwjaar is gewoon een dag..
Infarct en aanval zijn ook in het vlaams twee verschillende dingen al worden ze, ook hier, net als overal vermoed ik, wel eens door elkaar gehaald. :)

Maar als oorzaak werd toch een hartaanval genoemd?

Ik zal beide dingen niet door elkaar halen, heb dat ook nergens gedaan hoor... :?

Edit: Een hartstilstand... Maakt het nog mooier, de meeste organismen gaan dood doordat het hart stil blijft staan :Y) Zeggen wij dan altijd...
Dus dan is nog de vraag, is het een hartaanval geweest of een hartinfarct? Want een hartinfarct is naar mijn idee beter te rijmen als gevolg van angst/stress voor/door vuurwerk.