Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:44

Sees schreef:
Bethje, ik denk dat je daar niet over kunt oordelen :o. Paarden die bijvoorbeeld doorgaans niet op stal staan zullen absoluut niet per definitie rustiger zijn als ze op stal staan. Hier staan de paarden (3 kuddes van ± 13 paarden) met onweer etc ook rustiger in het land dan op stal.

Inderdaad. De mijne wordt na een uur op stal staan al ellendig vervelend. Mijn paarden staan ook gewoon buiten op de weide zodat ze zich zeker niet verwonden in de stal. Ik heb er liever buiten eentje over de flos dan binnen.

Bij ons wordt er ook erg veel vuurwerk afgestoken maar de paarden draaien er hun hoef niet voor om.

fanta2

Re: Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:11

vorig jaar echt een ramp meegemaakt, paarden vlogen om me heen in paniek, heb verdoving gegeven wat een beetje hielp en de radio aangezet,
Maar toen werd het nog leuk, had geen casette of cd speler maar een strand radio en wat denk je? Tussendoor op de radio was er reclame en zelfs daarop vuurwerk te horen, tja dat hielp ook niet echt, heb echt tig zenders maar aan het scrollen geweest wat een drama, en daarom maar besloten dit jaar elders neer te zetten,ik had een rustige oud en nieuw, heerlijk

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:16

Helaas ben ik mijn pony ook door vuurwerk verloren,niet met oud en nieuw maar op 15 oktober(niet dit jaar).
Hij was nooit bang voor vuurwerk geweest,maar toen er onverwachts illegaal vuurwerk op het erf werd gegooid viel hij bijna direct dood neer.
Helaas stonden mijn kinderen van (toen) 8 en 10 jaar erbij.
Ik dacht in eerste instantie echt dat iemand hem doodgeschoten had,maar een stalgenoot heeft ze het vuurwerk zien gooien en weg zien rennen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 01:29

ik denk dat dit beestje hoe dan ook wel was gestorven was het nu niet dan de eerst volgende intensieve training.
voor iedereen die wel voor vuurwerk is maar niet particulier moet je voorstellen doodse stilte en ineens om 12 00 breekt de hel los nou dan krijg je pas paniek heir hebben ze er heel de avond rustig naartoe kunnen leven steeds hardere en meer knallen tot het hoogte punt om 12 uur ipv zo plotseling boem.

en ja die van mij bleven lekker buiten rennen doen ze toch ( Deden ze niet lekker wortels eten ) en liever dan niet in de stal rennen bovendien met al dat vuur zoveel brandgevaar

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 06:59

unihorses schreef:
ik denk dat dit beestje hoe dan ook wel was gestorven was het nu niet dan de eerst volgende intensieve training.

Ja, dus...??

Misschien werd het paard niet eens intensief getraind, maar dan zou dat een keuze (risico wellicht) van de eigenaar zijn geweest.
Mijn paard gaat ook een keer dood, maar ik hoop toch niet aan dit soort belachelijke externe factoren.
"Een feest" noemen ze dat, de jaarwisseling, maar voor veel dieren is het een hel.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:31

Wat een vervelende gebeurtenis.

We hebben weer een heel jaar de tijd om te denken hoe we het volgend jaar gaan doen.
Iedereen kent zijn haar paard het best, vanuit die ervaring maak je een zo goed mogelijke keuze en achteraf is het een stuk makkelijker.

Hier een groep in de wei, twee ervaren dames samen met 2 hengstveulens en thuis ook nog 2 paarden op stal. Dat zijn ze gewend, iets veranderen geeft ook stress. genoeg hooi en water en bij de controle een appel gegeven. We hebben ze een nieuwjaarsknuffel gegeven en verder van de bubbels genoten.

De ongelukkige eigenaar ook een knuff, wat een slecht begin van 2015.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:19

Lees nu dat het paard naar een kliniek is gebracht voor autopsie, als ze kunnen bewijzen dat het dier kerngezond was voor de jaarwisseling denkt de advocaat een goede kans te maken.
Kan me toch niet voorstellen dat een kerngezond paard zich 'doodschrikt'.

Ik vind een vuurwerkverbod overdreven, mensen moeten maar goede maatregelen voor hun dieren treffen. Er zijn opvangtehuizen, daarnaast doet een harde radio of een verdovingspasta vaak ook al wonderen. Ik vind het zelf erg onverantwoord om doodsbange dieren met oud en nieuw buiten te zetten, een omheining gaat een paard dat echt weg wil ook niet altijd tegenhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:35

Wat betreft goede radiozender voor de paarden is klassiek (radio 4 volgens mij) wel aan te raden ;) Lijkt me ook erg sterk als je daar vuurwerk op tegen komt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:47

Wil toch ook even mijn verhaal delen over afgelopen nieuwjaarsnacht en wel of geen verbod voor vuurwerk of dat je dieren wel of niet op de wei moet laten staan.

Ik heb bomproof shetlanders, afdak, geen stal, dus ze kunnen niet naar binnen.
Daarbij lag er hier nog sneeuw en ijs en was de uitloop spekglad.
Keus gemaakt om ze op het achterste stukje wei te zetten, niet te groot, zodat ze niet zouden kunnen gaan rennen en beschut stonden bij bomen en struiken, zodat ze niet te veel zouden zien van het vuurwerk.
Ging prima, ze waren erg rustig.
Tot de achterburen (ongeveer 50 meter verderop) enorme vuurpijlen gingen afschieten ... de rest stukken vielen brandend naar beneden. Ik hoorde hoe een stuk het deken van één van de pony's schampte voor het brandend onder haar buik viel. Het was gelukkig even 1 vuurbal en toen was het over en geen schade, ook geen brandwonden, maar de schrik zat er goed in bij mij en de pony's.
Heb ze daarna direct over gebracht naar een stuk verderop gelegen, maar het risico bleef de hele nacht, dus ik ben ook tot half 2 bij ze gebleven.
Geen idee wat volgend jaar te doen overigens. Denk niet dat de achterburen zullen zeggen oh mevrouw we steken dan maar geen vuurwerk af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:56

Undefined schreef:
Ik vind een vuurwerkverbod overdreven, mensen moeten maar goede maatregelen voor hun dieren treffen. Er zijn opvangtehuizen, daarnaast doet een harde radio of een verdovingspasta vaak ook al wonderen. Ik vind het zelf erg onverantwoord om doodsbange dieren met oud en nieuw buiten te zetten, een omheining gaat een paard dat echt weg wil ook niet altijd tegenhouden.

Er is toch weer genoeg ellende geweest deze jaarwisseling. Die man die zijn huis en zaak zijn afgebrand door rondvliegend vuurwerk, voor het zelfde geld had hij ook een hond of kat in huis. Dat is toch afschuwelijk?
Mijn doodsbange honden in een opvanghuis zetten? Weet ik zeker dat ze doodgaan van de stress. .. en het moet toch niet gekker worden, dat je met oud en nieuw niet in je eigen huis kan zijn omdat een ander met zijn geknal jou en je dieren het leven zuur maakt.
Ik ging 31/12 om 17.00 uur van stal naar huis en vond het doodeng om door de groepen rotjes afstekende gastjes door te fietsen. Het is altijd leuk om een rotje in jouw richting te gooien nl.
Dit heb ik ook met mijn honden vaak genoeg meegemaakt.
Het meest asociale "feest" wat er bestaat is het.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:42

Undefined schreef:
Lees nu dat het paard naar een kliniek is gebracht voor autopsie, als ze kunnen bewijzen dat het dier kerngezond was voor de jaarwisseling denkt de advocaat een goede kans te maken.
Kan me toch niet voorstellen dat een kerngezond paard zich 'doodschrikt'.

Jij hebt blijkbaar nog nooit een doodsbang paard op stal gezien.....

Het altijd makkelijk oordelen over een andermans situatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:57

Wat doet een bang paard? Rennen. Wat gaat een paniekerig paard op stal doen? Rennen. Desnoods door de stalwand als hij maar bang genoeg is.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:44

De pony die ik nog niet zo lang heb was gewend om altijd buiten te staan, toen ik hem in een box zetten flipte hij... Nou dan kunnen ze ook op stal hele gekke dingen doen. Als er dus iets engs zou zijn zou ik hem zeker weten buiten moeten laten, daar voelt hij zich het prettigste. Als ik zijn vriendje er bij weg haal gaat dat in de paddock goed, maar op stal niet. Het is dus net wat ze gewend zijn.. Gelukkig leert mijn pony nu langzaam dat de stal helemaal zo eng nog niet is.

Als ik wist dat mijn pony's zo bang zouden zijn voor vuurwerk dan had ik ze gesedeerd...

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:05

Sees schreef:
Equilibra, ik begrijp eerlijk gezegd niet wat beschutting voor voordeel zou geven in een dergelijk geval. Ten 1e denk ik dat slechts weinig paarden daar zouden (blijven) staan en ten 2e denk ik persoonlijk dat als paarden buiten staan, het beter is als ze A) kunnen zien hoe of wat en B) ze voldoende de ruimte hebben om weg te rennen (weiland en afrastering moeten hier uiteraard wel geschikt voor zijn).

Het geluid is heel wat minder hard binnen muren, al zijn het er maar 3. Plus minder zichtbare flitsen e.d.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:34

Voor mijn inmiddels overleden paard was het niets kunnen zien maar wel horen vele malen erger, die was veel beter af buiten dan op stal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:43

Het is een mediageile eigenaar, en bokt gaat er in mee door nu weer te plaatsen dat die eigenaar als 'eerbetoon een vuurwerkverbod wil'. Tja, zo verdien je geen respect in mijn ogen. Die aderbreuk was anders ook gebeurd, en het is inderdaad sneu dat je paard er aan overlijdt, maar je hoeft niet meteen zo veel aandacht te trekken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:46

Urielle schreef:
Wat doet een bang paard? Rennen. Wat gaat een paniekerig paard op stal doen? Rennen. Desnoods door de stalwand als hij maar bang genoeg is.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als een paard gewend is overdag op de wei en snachts op stal is de stal een veilige haven voor het dier. Dat is net als met brand, je krijgt ze amper hun stal uit omdat ze zich daar veilig voelen.

Ik ben overigens voor een totaal verbod. Het gaat niet alleen om de paarden, maar ook om vogels, katten, honden, herten enz. Het is vreselijk voor ieder dier. Het gehoor van het gemiddelde dier is veel beter dan van een mens, dus het is nog veel vervelender voor ze.

In iedere stad een professional die op 1 plek siervuurwerk afsteekt en verder niets.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:58

Ik ben voor een gereglementeerd gebruik. Alles raakt volgebouwd, meer en meer mensen schieten vuurwerk ongecontroleerd af. Laat vuurwerk toe op gereglementeerde plaatsen, maar niet overal waar men maar wil.
Ieder jaar sta ik in mijn stal nieuwjaar te vieren. En ja... hier zijn mensen die beweren dat je alle paarden op "logement" kan sturen naar een stal... maar daar wordt ook vuurwerk afgeschoten en dan staan ze op een voor hen vreemde plaats...
Verder ben ik er ook tegen dat ik, voor het plezier van anderen, mijn paarden/dieren zou moeten verdoven. Mensen mogen ook nadenken over de in het wild levende dieren....

Vroeger werd lang niet zoveel én zo lang vuurwerk afgeschoten. Vlaanderen (ik ben Belg) raakt volgebouwd... en het vuurwerk is werkelijk overal...

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:40

R12312 schreef:
Urielle schreef:

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als een paard gewend is overdag op de wei en snachts op stal is de stal een veilige haven voor het dier. Dat is net als met brand, je krijgt ze amper hun stal uit omdat ze zich daar veilig voelen.

Hier ben ik het mee eens.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:07

Ik lees hier veel van "als een paard dit gewend is" of "als een paard dat gewend is"...

Bij ons op de manege steken ze zelfs vuurwerk af. De weide daarnaast staan drie paarden. Vorig jaar stonden mijn paarden ook buiten. Mijn paarden zijn idd beginnen lopen... Stopten ook als er effe geen vuurwerk was...om dan terug te beginnen lopen als er opnieuw een knal was.

Ook was er voordien van ver vuurwerk dat werd afgeschoten. Dat kon hun niet schelen, ze leken gefascineerd te kijken naar het lichtspektakel.

Ik denk dat het ergens goed is dat een paard zich aan zijn instinctieve vluchtreactie kan toegeven. Langs de andere kant zie ik ze liever niet lopen. Dus dit jaar heb ik ze in de binnenpiste gezet. Mijn paarden zijn lawaai gewend, dus die hebben niks gedaan op de knallen. Ze zagen gelukkig ook niet de combinatie met de knal en het licht. Das ook een groot verschil.

Mijn veulentje stond op stal. De eerste ogenblikken wou hij ook beginnen rennen. Begon supersnel te draaien (te spinnen :p) in zijn stal. Gelukkig kon ik zijn aandacht trekken met wat eten en leek hij zich bij mij wel veilig te voelen. Buiten het feit dat zijn oren op half zeven stonden :D en dat hij bij iedere knal verschrikt naar mij keek, heeft hij zich verder voorbeeldig gedragen.

Een paard van een vriendin is door de staldeur gegaan. We weten niet hoe, we stonden erbij. Paard begon ook te draaien, vond geen vluchtweg en is twee keer met volle fors tegen de staldeur aangebotst. De tweede keer is die opengegaan door de impact vd klap denk ik. Paard richting weien gaan lopen tijdens het vuurwerk. Gelukkig kunnen vangen en onder het vuurwerk terug naar stal gebracht. Hij voelde zich hélemaal niet op zijn gemak, maar kon door het bijzijn van de mens en de routine (halster, wandelen) toch kalmeren.

Het paard dat trouwens naast mijn veulen staat deed totaal niks! Stond met zijn hoofdje buiten en gaf geen kick bij de knallen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:35

En toch werkt dat niet zo. Een paard wat rent kan spanning afreageren, een paard wat stil moet staan bouwt spanning op tot hij ontploft. Daarom los je als ruiter problemen voorwaarts op. Een paard wat niet kan vluchten geeft je fight, freeze of faint reactie.

Een veilige haven is iets om naar toe te vluchten, als je er bedreigd wordt is het niet veilig en wil je weg.

De reactie op brand is eerder een freeze reactie en bovendien snapt een paard niet dat buiten frisse lucht en veiligheid is. Niet te vergelijken met vuurwerk achter of naast je stallen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:51

Urielle schreef:
En toch werkt dat niet zo. Een paard wat rent kan spanning afreageren, een paard wat stil moet staan bouwt spanning op tot hij ontploft. Daarom los je als ruiter problemen voorwaarts op. Een paard wat niet kan vluchten geeft je fight, freeze of faint reactie.

Een veilige haven is iets om naar toe te vluchten, als je er bedreigd wordt is het niet veilig en wil je weg.

De reactie op brand is eerder een freeze reactie en bovendien snapt een paard niet dat buiten frisse lucht en veiligheid is. Niet te vergelijken met vuurwerk achter of naast je stallen.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Er zijn namelijk situaties dat de spanning zo groot is, dat je juist als ruiter ipv voorwaarts rijdt, wacht tot de ademhaling weer normaal is. Juist op zo moment voorwaarts rijden kan ontploffingsgevaar opleveren. Is per situatie en per paard heel erg verschillend.

In het geval van vuurwerk kan een paard in blinde paniek ook door het draad een vliegen. Dan staan ze echt veiliger in een stal.
Maar sowieso met alle gekken tegenwoordig zou ik een paard met oud en nieuw nooit buiten zetten. Sowieso snachts gaan ze hier altijd naar binnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:08

Je weet de ligging niet hè.
Mijn paarden staan als ze buiten staan eigenlijk omringd door grote percelen achtertuin en bewaakte bedrijven. Dat is al een andere situatie dan een wei tussen de weides of een weitje aan de weg in een dorpskern.
Ik durf niet zonder meer te zeggen dat de paarden in Nijlen op stal hadden moeten staan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:13

Sees schreef:
Bethje, ik denk dat je daar niet over kunt oordelen :o. Paarden die bijvoorbeeld doorgaans niet op stal staan zullen absoluut niet per definitie rustiger zijn als ze op stal staan. Hier staan de paarden (3 kuddes van ± 13 paarden) met onweer etc ook rustiger in het land dan op stal.

Precies dat. Mijn paard staat altijd buiten, ik heb haar weleens geprobeerd een stal in te krijgen maar dat lukte pas met drie man: eentje trekken, eentje duwen en eentje in de stal met een emmer voer rammelen. Als ik haar in een stal opsluit tijdens de nieuwjaarsnacht, denk ik dat ze veel harder over de flos gaat dan als ze gewoon in haar vertrouwde weilandje met haar vriendjes buiten kan lopen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:35

Nog eentje in België...

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-dilb ... -a2169696/

Ook in Dilbeek stierf op oudejaarsavond een paard als gevolg van het vuurwerk. 'Miss' stond in de manege Zierbeek in Dilbeek toen ze een hartaderbreuk kreeg na de luide knallen. Eigenares Ann Vandevelde (44) uit Ukkel is van plan om een klacht in te dienen. "Dit mag nooit meer gebeuren", zegt ze.
KENN VAN LIJSEBETH

Hoewel er in Dilbeek een vuurwerkverbod geldt, werden er op oudjaar opnieuw verschillende vuurpijlen afgestoken. "Deze keer waren ze er heel vroeg bij", vertelt Jean Timmermans, eigenaar van manege Zierbeek. "Rond 21 uur hoorden we de eerste knallen, niet zo ver hier vandaan. Ik had alles goed afgesloten, zodat de dieren niet te hard zouden schrikken, maar dat mocht allemaal niet baten. Toen ik naar de paarden ging kijken, zag ik hoe nerveus ze waren. Na een tweede ronde van enkele luide knallen viel het paard van Ann plotseling op de grond. Een immense schok, want het dier weegt meer dan 600 kilogram."

Hartaderbreuk

Voor het arme dier kwam alle hulp te laat. "Ik zag meteen dat het paard aan een hartaderbreuk bezweken was, bij een andere doodsoorzaak zou het paard nog pijn geleden hebben, maar hier was het meteen gedaan."

Ann Vandevelde was op dat moment oudjaar aan het vieren met haar familie. "Ik kreeg rond 21.15 uur een telefoontje van Jean", vertelt ze. "Ik ben meteen in mijn auto gesprongen en naar de manege gereden. Toen ik aankwam, zag ik 'Miss' in haar stal liggen. Ik ben blij dat ik nog even bij haar ben geweest. Ze voelde nog warm aan."

Patrouilles uitsturen

Voor Ann is de maat vol. Ze hoopt op een reactie van de gemeente. "Ik heb de burgemeester (Willy Segers nvdr.) gebeld", zegt ze. "Hij vertelde mij dat het verboden is om vuurwerk af te steken in Dilbeek, maar dat het, volgens hem, onmogelijk is om alle 40.000 inwoners te controleren. Na wat aandringen, beloofde hij mij om volgend jaar enkele patrouilles te sturen." Maar dat volstaat voor Ann niet. "Ik dien een klacht in. Mensen moeten echt eens gaan beseffen wat ze aanrichten met hun vuurwerk. Paarden zijn dieren met enorm ontwikkelde zintuigen. Bij het horen van zo'n lawaai worden ze ontzettend nerveus. Dit jaar zijn er opvallend veel dieren gestorven door het vuurwerk. Dat moet echt stoppen. Om de mensen te sensibiliseren ben ik van plan om dit artikel in ieders bus te stoppen. Zo is de dood van 'Miss' toch niet voor niets geweest."

Eigenaar van manege Zierbeek Jean Timmermans heeft een goed contact met zijn buren. "Ik ga zelf eens praten met hen", vertelt de man. "Ik wil hen ook niet beschuldigen. Vaak begrijpen mensen gewoon niet wat vuurwerk bij dieren teweeg kan brengen. Er zijn hier in de buurt vier maneges, samen goed voor 150 paarden. De bewoners moeten daar rekening mee houden."