Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Re: Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:44

Unihorses, zoals ik al eerder vermeld hebben wij amper hete warme dagen in NL in de zomer ;) En ja ook die dagen vind ik dat paarden plek moeten hebben voor schaduw. Maar in de winter zonder beschuttig is gewoon echt NOT DONE en ik vind persoonlijk dat mensen die hun paarden zonder beschutting 24/7 buiten laten staan een dikke boete daarvoor mogen krijgen.
Je hebt paarden en dan moet je ervoor zorgen ook, en als jij je paarden niet een beschutting kan bieden wanneer zijn buiten staan, vind ik dat je geen paard moet houden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:49

Bambino schreef:
Unihorses, zoals ik al eerder vermeld hebben wij amper hete warme dagen in NL in de zomer ;) En ja ook die dagen vind ik dat paarden plek moeten hebben voor schaduw. Maar in de winter zonder beschuttig is gewoon echt NOT DONE en ik vind persoonlijk dat mensen die hun paarden zonder beschutting 24/7 buiten laten staan een dikke boete daarvoor mogen krijgen.
Je hebt paarden en dan moet je ervoor zorgen ook, en als jij je paarden niet een beschutting kan bieden wanneer zijn buiten staan, vind ik dat je geen paard moet houden.

Dus als je de stal opeens na jaren moet afbreken v.d. gemeente,terwijl die dat jarenlang had toegestaan en er vanaf wist,dan moet je je paarden maar verkopen?
Ik had het geluk dat ik nóg een weiland had,ik heb dat andere weiland,waarvan ik de schuilstal moest afbreken, opgezegd.Een weiland zonder een enkele beschutting vind ik ook te ver gaan.Een paard mag gewoon niet 24/7 in een bloedhete zon staan.

Een paar dagen in de zomer dat het heet is in Nederland? ga jij maar eens pal in de zon staan bij 23 graden.De temperaturen die ze geven zijn gemeten in de schaduw,niet in de volle zon.
Tel er maar gerust 10 graden bij op in de volle zon.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:23

Dan zorg je dat je ze tijdelijk ergens kan stallen waar ze snachts op stal kunnen, of evt enkel losse box huren en overdag op je eigen weide.
Dit als tijdelijke oplossing tot je wat anders gevonden hebt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:34

Bambino schreef:
Dan zorg je dat je ze tijdelijk ergens kan stallen waar ze snachts op stal kunnen, of evt enkel losse box huren en overdag op je eigen weide.
Dit als tijdelijke oplossing tot je wat anders gevonden hebt.

Dan zorg je! jij kan ook overal voor zorgen? álles lukt wat je wil?
Het is zó makkelijk praten,tot je zelf in zo'n situatie komt. Ga jij dan ook je paard[en] verkopen als je geen goede plek kan vinden voor je paard,omdat je je vorige plekje kwijt bent?

Iedereen die zo makkelijk praat heeft zelf nog niet in zo'n situatie gezeten,das wel duidelijk.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:45

Nee maar ik zorg in iedergeval dat ik ze ergens anders tijdelijk stal, dan maar zelf minder tevreden maar mijn dieren hoeven niet te lijden onder mijn wensen en 24/7 zonder beschutting te staan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:55

Bambino schreef:
Nee maar ik zorg in iedergeval dat ik ze ergens anders tijdelijk stal, dan maar zelf minder tevreden maar mijn dieren hoeven niet te lijden onder mijn wensen en 24/7 zonder beschutting te staan.

Dat snap ik wel dat jij dat zou doen.Maar wat als jij die mogelijk niet hebt om ze tijdelijk ergens anders te stallen? dát bedoel ik dus.Er zijn n.l. ook mensen die geen enkele mogelijkheid hebben om tijdelijk hun paard[en] ergens anders te stallen.Dan moeten ze hun paard[en] maar verkopen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:20

Hoezo geen mogelijkheid. Er is altijd wat te regelen. Alleen kost het soms, meestal wel wat. Er daar zit bij veel mensen nou net het probleem. Het mag vooral niet te veel kosten. Als je dus paarden hebt moet je een flinke buffer hebben. En niet alleen voor de beruchte dierenarts maar ook voor momenten dat je (tijdelijk) naar een andere vaak duurdere plek moet. Soms is het even niet anders en moet je als eigenaar je verantwoording nemen.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:14

Ik denk niet dat wij het ooit eens gaan worden Gohya, jij hebt jou mening ik de mijne, ik zou als ik zoiets als mijn paarden ergens anders onderbrengen financieel niet kan opbrengen of uit egoisme niet, mijn paarden inderdaad verkopen.
Want waar een wil is een weg maar in jou ogen blijkbaar niet en moeten de paarden maar tijdelijk zonder beschutting staan 24/7.. erg vreemd een dierenliefhebber met zo denkwijze.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:28

Helaas is het niet altijd waar dat waar een wil is, ook daadwerkelijk een weg is.

En dat wordt dan helaas ook alleen geloofd door mensen die er ooit voor gestaan hebben.
Hoe goed je ook je best doet, het lukt gewoon niet altijd om dat voor elkaar te krijgen wat je eigenlijk zou willen. En dan moet je soms genoegen nemen met het beste dat je wel voor elkaar kunt krijgen, in de gegeven omstandigheden.

Uiteraard is er nooit een excuus voor echte mishandeling of verwaarlozing. Maar er is nog altijd een heel groot grijs gebied tussen "perfect" en verwaarlozing/mishandeling.

Ik durf ronduit te zeggen dat mijn paard niet perfect staat. Maar dat er ook absoluut geen sprake is van mishandeling of verwaarlozing.

Hoe dat hier in dit specifieke geval Amersfoort zit, weet ik niet. Dat gaf ik in mijn eerste bericht in dit topic ook al aan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:47

beatje schreef:
Vroeger hè,toen bokt nog niet bestond en er ook nog geen Penny was.Hadden mensen ook paarden.Die paarden stonden op weilanden zonder schuilstal en omheind met prikkeldraad.Die paarden aten gras en hooi en kregen s'winters brok.En raad eens,de paarden werden gewoon gezond oud.En volgens mij ouder als paarden tegenwoordig.Maar paarden(de meeste paarden )mochten gewoon paard zijn.

Die paarden stonden in de winter de godganse dag in een stand of kleine box waar ze pas in het voorjaar weer uitkwamen. En als we nog wat verder terug gaan dan stonden diezelfde paarden van s'ochtends vroeg tot laat in de avond voor de ploeg en later in het seizoen (hooien en later de oogst) de hele dag voor de kar.
Overigens bestaat de penny al erg lang hoor; heb op zolder nog wel ponyclubs (hetzelfde als de penny) uit de jaren 70 liggen met dezelfde fantasieverhalen als de penny. En mn oudste pennies komen ook uit begin jaren 80. Ook toen lazen we al dat je zomaar een paard in het bos kon vinden die je gewoon in een verlate schuurtje opsloot (of bij meer coulante ouders; in de garage) en werd er op de fiets een pakje konijnenhooi bij de dierenwinkel gehaald en daar werd het paard dan dagen van gevoed. :+ Om uiteraard na 2/3 maanden iedereen versteld te laten staan bij een grote wedstrijd, die uiteraard door de heldin en haar gevonden paard gewonnen werd.

Dus zoveel wijzer waren wij mensen nu ook weer niet vroeger.

Flauw ik weet het, want snap wat je bedoeld en je hebt tot op zekere hoogte absoluut gelijk; toen was het niet zielig om een rotschop terug te geven als een paard losse hoefjes had. En werd er niet gelijk naar een osteopaat gerend bij de eerste de beste bok.

Voor het ontopic gedeelte; tja persoonlijk zou ik sowieso niet mijn paard op een weilandje stallen die midden tussen de huizen van woonwijken ligt. Omdat je gegarandeerd die praktijken krijgt die ook al in het artikel wordt genoemd; vernielingen, jongeren die de dieren opjagen of stiekem rijden.

Verder ken ik de hele situatie niet daar, dus kan hier niet over oordelen.Alleen dit; paarden kunnen prima zonder schuilstal, mits er wel een plek is waar ze beschut kunnen staan; denk aan een goede, dichte haag of een flinke, dichtbegroeide boswal die de wind en regen tegen houdt. Zodat er toch een hoek is waar ze uit de wind kunnen staan en enigszins beschut zijn tegen regen. En uiteraard droge plekken om te liggen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 02-01-15 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:55

Het is nogal een verschil om paarden in de zomer op het weiland te laten en ze op een stuk met schaduw te zetten. En in ons geval staat er altijd wel wind op het land. De schimmel gaat naar binnen, want zijn huid kan niet zo best tegen de zon en hij zoekt zelf de schaduw niet op.

Land op kleigrond is gewoon niet geschikt om in de winter paarden op te houden. Zelfs een te natte paddock willen paarden niet in. Het motto dat paarden in de natuur ook 24/7 buiten staan gaat voor mij niet op hoor; paarden hebben dan wel de mogelijkheid om naar een droger stuk te verkassen. In Nederland ben je met een klein stukje grond al snel aan het dwingen om ze in een stuk drek te laten lopen.

En om nog even terug te komen op dressuurmuts... Ik ben er ook een van, maar mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten. Ik kan mezelf wel eens voor mn kop slaan als ik weer eens veel tijd kwijt ben aan het sleuren naar een binnenbak, omdat het buiten niet te doen is, alleen ik ben er maar WAT trots op dat ik dat over heb voor het welzijn van mijn paarden, want hoeveel sportmensen knallen hun paard op een pensionstal met binnenbak? Heel veel. En dat de paarden maar heel kort buiten komen... Tja, maar dat is de schuld van de pensionstal? :(:) :z

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:19

Bambino schreef:
Ik denk niet dat wij het ooit eens gaan worden Gohya, jij hebt jou mening ik de mijne, ik zou als ik zoiets als mijn paarden ergens anders onderbrengen financieel niet kan opbrengen of uit egoisme niet, mijn paarden inderdaad verkopen.
Want waar een wil is een weg maar in jou ogen blijkbaar niet en moeten de paarden maar tijdelijk zonder beschutting staan 24/7.. erg vreemd een dierenliefhebber met zo denkwijze.

Ho,ho, je hoort mij nergens zeggen dat een paard 24/7 buiten kan staan zonder beschutting van wat dan ook.Ook niet tijdelijk zonder beschutting.Maar ze hoeven niet persé een stal te hebben,bomen of een afdak is ook goed.
Nogmaals,paarden zonder enige beschutting keur ik dus echt niet goed!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:11

Oke Gohya dan zijn we het daar gelukkig wel over eens haha :D, ik bedoelde het ook niet aanvallend als dat het misschien overkomt, mijn excuses daarvoor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:22

Bambino schreef:
Oke Gohya dan zijn we het daar gelukkig wel over eens haha :D, ik bedoelde het ook niet aanvallend als dat het misschien overkomt, mijn excuses daarvoor.

Nee hoor,kwam niet aanvallend over. ;) Ieder mag zijn eigen mening zeggen. :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:21

ik ken klaas bakker persoonlijk en geloof er dus ook niks van dat zijn dieren verwaarloosd zijn.
kan zo al een paar foto,s plaatsen van hun pony,s en hun conditie.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:27

farahdiba46 schreef:
Ik vind het echt schokkend dat dit op nota bene een paardenforum wordt goedgepraat en vraag me dan ook serieus af hoe de paarden van de goedpraters erbij staan. Zal niet best zijn vrees ik.

ik zou zeggen kijk in mijn profiel en bekijk mijn foto,s hier op bokt maar eens....niks mis mee dacht ik zo

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:38

Mosh schreef:
Het is nogal een verschil om paarden in de zomer op het weiland te laten en ze op een stuk met schaduw te zetten. En in ons geval staat er altijd wel wind op het land. De schimmel gaat naar binnen, want zijn huid kan niet zo best tegen de zon en hij zoekt zelf de schaduw niet op.

Land op kleigrond is gewoon niet geschikt om in de winter paarden op te houden. Zelfs een te natte paddock willen paarden niet in. Het motto dat paarden in de natuur ook 24/7 buiten staan gaat voor mij niet op hoor; paarden hebben dan wel de mogelijkheid om naar een droger stuk te verkassen. In Nederland ben je met een klein stukje grond al snel aan het dwingen om ze in een stuk drek te laten lopen.

En om nog even terug te komen op dressuurmuts... Ik ben er ook een van, maar mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten. Ik kan mezelf wel eens voor mn kop slaan als ik weer eens veel tijd kwijt ben aan het sleuren naar een binnenbak, omdat het buiten niet te doen is, alleen ik ben er maar WAT trots op dat ik dat over heb voor het welzijn van mijn paarden, want hoeveel sportmensen knallen hun paard op een pensionstal met binnenbak? Heel veel. En dat de paarden maar heel kort buiten komen... Tja, maar dat is de schuld van de pensionstal? :(:) :z

blijkbaar ken jij dan alleen maar verwijfde paarden want hier vinden ze het allemaal heerlijk om modder te ploegen maar ja dat is dan ook geen paddock maar er is meer ruimte ook droge ruimte maar die drek heerlijk vooral als je net gepoetst ben }>

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:45

Denk dat er ook veel aan de gemeente(s) te verwijten is...die zijn vaak critisch met wilt bouw van schuilstallen en verhardingen. Denk dat daar eens een flinke verandering moet komen bij die gemeente(s) als de schuilvoorziening er netjes uitziet voor het aangezicht,dat ze er ook niet over moeten mauwen...ben zelf ook flink pissig geweest op de gemeente die moeilijk deed betreft paardenschuil voorziening te plaatsen.
Was zo boos dat"ik tegen die Mw zei" vindt u zeker ook fijn om in een hoosbui te staan zeker?" Néé antw de ambtenaar!"
Nou onze dieren ook niet je kan bij mijn lékker het heen en weer krijgen, en ik zet er gewoon een schuiltent neer en dat mag!
Dus hebben wij zo'n kroftman paardenschuil tent gekocht, en zo'n tent mag je zonder vergunning neer zetten...alleen zijn ze wel best kostbaar in aanschaf.
Iedereen verzorgd zijn dier op zijn manier dat hij/zij denkt dat goed is?"
Als je een stok zoekt om een hond te slaan dan vindt je hem altijd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:56

Bambino schreef:

Nee op stal zetten is dan zeker veel beter?

}:0

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:03

inowa schreef:
ik ken klaas bakker persoonlijk en geloof er dus ook niks van dat zijn dieren verwaarloosd zijn.
kan zo al een paar foto,s plaatsen van hun pony,s en hun conditie.

Als ik zo kijk naar de foto's die ik heb ben ik toch wel benieuwd wat jij verstaat onder 'niet verwaarloosd'...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:12

Wat zijn er weer een hoop mensen hier die alles beter lijken te weten over andermans paard :n .
Ja, een paard heeft beschutting nodig. Maar ze op stal zetten omdat ze anders onbeschut buiten staan? Wat een onzin... Onze weides hebben aan 3 kanten bomen, maar als het regent of hard waait, staan de paarden veelal gewoon in het midden te grazen. Met extreem warm weer gaan de paarden overdag op stal en staan ze 's nachts buiten...

Ik ben wel benieuwd naar foto's eigenlijk. Ik ken de situatie daar niet genoeg om een oordeel te vellen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:14

Arabesk schreef:
Bambino schreef:

Nee op stal zetten is dan zeker veel beter?

}:0

Stemmingmakerij, dat zegt ze nergens.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:18

Marjoow schreef:
Wat zijn er weer een hoop mensen hier die alles beter lijken te weten over andermans paard :n .
Ja, een paard heeft beschutting nodig. Maar ze op stal zetten omdat ze anders onbeschut buiten staan? Wat een onzin... Onze weides hebben aan 3 kanten bomen, maar als het regent of hard waait, staan de paarden veelal gewoon in het midden te grazen. Met extreem warm weer gaan de paarden overdag op stal en staan ze 's nachts buiten...

Ik ben wel benieuwd naar foto's eigenlijk. Ik ken de situatie daar niet genoeg om een oordeel te vellen

Mag dat hier open en bloot worden neergezet?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:19

HeartOfHorse schreef:
Marjoow schreef:

Mag dat hier open en bloot worden neergezet?

Weet ik niet. Maar anders via PB?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:22

Bambino schreef:

Maar onderbouw eens concreet wat je bedoelt met "lijden"? En dan bedoel ik vanuit het paard geredeneerd. Wat gebeurt er volgens jou precies met paarden in het algemeen als er geen beschutting is?