Amerigo trapt volwassene tijdens intocht in Naarden *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:53

pinkie01 schreef:
hallo,

Ik ken het paard en hij heeft al veel vaker intochten gelopen tussen de drukte en mensen. wat nooit een probleem is geweest. Het was dus zeker een evrvaren paard!

Waar het dier last van heeft gehad is een raadsel. neemt niet weg dat het heel vervelend is wat er misschien gebeurd is en wat er allemaal verteld en opgeblazen word.

Ook schijnt er helemaal geen kind geschopt te zijn, maar heeft de zwartepiet die er naast liep een kontje gehad te hebben en ongelukkig tegen het kind zijn aangekomen te zijn.

Er is besloten om niet verder te gaan met het paard omdat er te veel stress bij het dier aanwezig was, dus voordat er wel ongelukken zouden kunnen gebeuren het dier uit de tocht weg te halen.

Ook stond er in de krant dat iedereen aan de kant moest omdat hij weer zou gaan trappen, ook dit is niet het geval. dit was zodat sinterklaas de ruimte had om van zijn paard af te stijgen.

Maargoed ik ben er niet bij geweest heb alleen langs de kant staan kijken, en leek mij allemaal reuze mee te vallen. en vind dat het goed is opgelost allemaal.

Ik vind het niet gek hoor, het blijven dieren. Het zoveelste "doet ie nooit".

Het is en blijft oppassen hoe dan ook en ineens kan het dier teveel zijn.

Fijn dat het is opgelost en dat er ook rekening werd gehouden met het dier om het te kalmeren en uit de tocht weg te halen.

Warboel

Re: Amerigo trapt kind tijdens intocht in Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:44

De spreekwoordelijke druppel voor het paard...

Het kan ineens teveel zijn voor die dieren. Wij hadden dit jaar voor het eerst geen paard bij de intocht, is veel beter... Helaas liep de sint alleen niet zo hard en duurde het wat langer dan normaal :D

Vorige week speelde ik met de pietenband in Leiderdorp en daar hadden ze een koets met 2 friezen die niet verblikten of verbloosden.

Hoop dat het meevalt voor dat kindje en dat het waar is dat hij/zij niet getrapt is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:42

Hoop dat het kind er niks aan over houd.
Ik heb me gisteren verbaasd over het paard van Sinterklaas bij ons in het dorp. Kuikenmakke mooie witte merrie. Liep met zwarte piet op haar rug zo de bordes trap op. Fanfare aan de ene kant, luidsprekers waar ik pijn in mijn oren van kreeg alom en joelende kinderen aan de andere kant. Geweldig! Zo onverstoorbaar.

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:00

Wat naar dat dat gebeurd is! Had t artikel even opgezocht op dichtbij.nl en dan bij Naarden gekeken, maar als ik zo de foto's zag, zat het hoofdstel ook niet helemaal zoals t hoorde... Kan natuurlijk gekomen zijn door wat er gebeurde, maar ik weet van het paard dat ik rij, dat die geïrriteerd wordt als er iets niet lekker/goed/fijn zit..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:16

Ik vind dat sinterklaas sowieso niet op een paard de intocht moet rijden.
Een paard blijft een paard en zeker met zoveel kinderen wordt er elke keer weer een groot risico genomen. Er zit meestal een onervaren iemand op de rug van het paard, kinderen vliegen in het rond, overal komen 'rare' geluiden vandaan en de sint heeft natuurlijk geen cap op :D.
De kinderen vinden het echt niet erg als de sint op een andere manier de intocht doorgaat. Op een paradewagen bijvoorbeeld. Kids zijn allang blij met de goedheilig man en het vooruitzicht de schoen te mogen zetten!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 04:37

Ookal op een paard bomproef in het dagelijks leven zo 'n optocht is wel heel wat anders.
Ik heb vroeger veel meegereden met de huifkar en de fanfare erin het is daar onwijs druk de rijen staan op sommige plekken zeker 5 meter dik.

Om te zorgen dat het voor Sinterklaas veilig is moet het paard gewoon gesedeneerd worden.
Kinderen zien Sinterklaas en willen daar naar toe die zien geen paard wat kan schrikken en ja kinderen kunnen watervlug zijn

Hier heeft niemand de schuld maar moet de organisatie toch denken hoe het veiliger kan.

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:28

Er is geen kind getrapt... Feit blijft wel dat Amerigo erg onrustig was en de (erg grote menigte) niet aan kon.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:36

arabgirl schreef:
De "Americo'' uit mijn dorp krijgt altijd een lichte sedatie voor de intocht.

Het word steeds gekker! Dus om mensen te plezieren krijgt dat paard een sedatie wat waarschijnlijk nog veel meer stress opleverd... belachelijk! :n

Ik sta er altijd van te kijken dat mensen zeggen 'moet ie maar bomproof zijn', maar ondertussen zijn er een hoop gillende, schreeuwende, jengelende kinderen die rennen en doen. Ik kan me best voorstellen dat zoiets stress opleverd bij een paard, bomproof of niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:47

Jeetje.... Je kunt echt een stuk vuurwerk onder mijn schimmel afsteken, en ze zou het nog interessant vinden ook. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar uit te lenen voor zo'n situatie.
Kinderen staan veel te dicht erop, inderdaad één verkeerde beweging van het paard en hij staat al op een kind. (Op youtube vond ik een filmpje.)

Ik vind het prachtig hoor, sint op een mooie schimmel, maar dan moet je als organisatie wel voldoende maatregelen nemen. Als je sint op een wagen achter een trekker zet, rij je toch ook niet rakelings langs het publiek? Dus imo dranghekken en een stuk of wat paardenpieten eromheen. :j
En 't paard voor die dag verzekeren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:14

Toen de sint bij ons in het shetlandwagentje kwam vonden de kinderen dat niet vreemd hoor.Het viel ze wel op dat de sint dikker was dan het jaar ervoor.Het was voor het eerst een nieuwe sint.De vorige was met pensioen.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:49

Ik ken een hele trouwe fries die dat zou kunnen, maar om m nou wit te schilderen :D :D :D :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:18

Je kan toch zeggen dat Amerigo door de schoorsteen is gekropen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:48

KimD schreef:
Ik sta er altijd van te kijken dat mensen zeggen 'moet ie maar bomproof zijn', maar ondertussen zijn er een hoop gillende, schreeuwende, jengelende kinderen die rennen en doen. Ik kan me best voorstellen dat zoiets stress opleverd bij een paard, bomproof of niet.

Een paard wat echt 100% bombproof is, maalt daar niet om hoor. Kijk maar naar politiepaarden, die moeten op een schreeuwende, agressieve menigte in durven rennen. Als ze naast hun training ook een karakter hebben wat hiervoor geschikt is, dan hoeven ze hieraan geen stress te ondervinden.

Ik rij bij een showteam wat o.a soms ook paarden inzet voor reconstructies van veldslagen, inclusief kanonnen die afgeschoten worden. Geloof het of niet, onze paarden zien dit als een spelletje en hebben er lol in. Ze staan tussen het geratel van de geweren en de kruitdampen met één been opgetrokken te relaxen, tot het getrompetter van het aanvalssignaal klinkt, dan weten ze dat ze mogen en gaan de oortjes erop en gaan ze vol enthousiast op de (schreeuwende) linie af. Niet ieder paard is hiervoor geschikt, getraint of niet, en wij hebben dan ook lang moeten zoeken naar paarden met een karakter dat matched met onze rare activiteiten. Maar ze bestaan wel en een paard met het juiste karakter hoef je nauwelijks te trainen voor schrikdingen, mits ze qua basis onder het zadel braaf zijn afgericht.

Overigens is sederen een dom idee. Je moet ofwel zo heftig sederen dat het paard wiebelig wordt (gebeur ook weleens bij intochten want op Youtube zie je genoeg sint-schimmels ineens door de benen zakken) of licht genoeg dat het paard nog makkelijk kan lopen. Maar in dat laatste geval zal het paard, wanneer het adrenaline aan gaat maken door stress, uiteindelijk alsnog idioot gaan doen en is het door het 'high'effect van de sedatie bovendien het besef van grenzen kwijt en wordt het alleen maar gevaarlijker.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:55

KimD schreef:
arabgirl schreef:

Het word steeds gekker! Dus om mensen te plezieren krijgt dat paard een sedatie wat waarschijnlijk nog veel meer stress opleverd... belachelijk! :n

Ik dacht al dat ik de enige was die er net zo als Kim D over dacht |o Vind het echt belachelijk dat ze sedatie geven want jaa dan is die rustig....

Maargoed misschien wilde americo wel gewoon een state ment maken! Weg met de zwarte pieten want dat is dicriminerend _O-

Maar helaas arm paard begrepen ze het niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:00

Juliette61 schreef:
He gatver, dat is schrikken voor zo'n kind!
Niet handig van de ouders, een kind bij een paard in de buurt laten komen als je niet 100% zeker weet dat er niks kan gebeuren. :n

Wut? Nu hebben de ouders er schuld aan?
Welke eigenaar laat zijn paard aan zoiets meedoen als je weet dat hij niet 100% vertrouwd is en waarom heeft er niemand al eerder ingegrepen? Waarom moet het paard eerst niet meer te hanteren zijn en iemand schoppen voor er wordt bedacht dat het beter is het zonder paard verder te doen?
Die ouders valt niets te verwijten, dat zijn geen paardenkenners en als bezoeker ga je er toch vanuit dat het veilig is.

Maar hoe is het met het kind? Want dat mis ik wel in het verhaal.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:05

Afbeelding
Afbeelding

Zo doen wij dat dus.

Ik loop met m'n paard en de sint erop achter de fanfare met genoeg ruimte. En dan de stok en dan de mensen in de stoet, dus weinig/geen kinderen langs de kant.

Deze sint rijdt dus normaal niet maar komt altijd even oefenen.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 24-11-14 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:06

Waarom wordt er gelijk maar weer van uit gegaan dat de sinterklaas een dikke vent is die totaal geen paardrij ervaring heeft. Er zijn nog altijd ook mannen die paardrijden. Bij ons werd vroeger oom de schimmel al sinterklaas paard gebruikt. De sinterklaas reed elke week op het paard, dus zo kan het ook.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:13

KimD schreef:
arabgirl schreef:

Volgens mij worden er bij heel veel intochten paarden gesedeerd hoor. Amerigo in de grote intocht zal al helemaal niet snel de dopingtest halen :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:23

rider schreef:
Een paard wat echt 100% bombproof is, maalt daar niet om hoor. Kijk maar naar politiepaarden, die moeten op een schreeuwende, agressieve menigte in durven rennen. Als ze naast hun training ook een karakter hebben wat hiervoor geschikt is, dan hoeven ze hieraan geen stress te ondervinden.

Ik rij bij een showteam wat o.a soms ook paarden inzet voor reconstructies van veldslagen, inclusief kanonnen die afgeschoten worden. Geloof het of niet, onze paarden zien dit als een spelletje en hebben er lol in. Ze staan tussen het geratel van de geweren en de kruitdampen met één been opgetrokken te relaxen, tot het getrompetter van het aanvalssignaal klinkt, dan weten ze dat ze mogen en gaan de oortjes erop en gaan ze vol enthousiast op de (schreeuwende) linie af. Niet ieder paard is hiervoor geschikt, getraint of niet, en wij hebben dan ook lang moeten zoeken naar paarden met een karakter dat matched met onze rare activiteiten. Maar ze bestaan wel en een paard met het juiste karakter hoef je nauwelijks te trainen voor schrikdingen, mits ze qua basis onder het zadel braaf zijn afgericht.

Overigens is sederen een dom idee. Je moet ofwel zo heftig sederen dat het paard wiebelig wordt (gebeur ook weleens bij intochten want op Youtube zie je genoeg sint-schimmels ineens door de benen zakken) of licht genoeg dat het paard nog makkelijk kan lopen. Maar in dat laatste geval zal het paard, wanneer het adrenaline aan gaat maken door stress, uiteindelijk alsnog idioot gaan doen en is het door het 'high'effect van de sedatie bovendien het besef van grenzen kwijt en wordt het alleen maar gevaarlijker.

Ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar kan ongeveer raden wat erin staat. Mijn eigen paarden zijn ook 100% bomproof, niks wat hun van de was kan brengen. Waarschijnlijk zou een intocht ook geen probleem zijn, nog sterker, ik weet het wel zeker want mijn mini heeft meegelopen als de 'te heet ggewassen versie van Amerigo'. Hij vond dit absoluut geen probleem, maar mensen stonden op afstand achter dranghekken. Echter als al die mensen schreeuwend, gillend, juichend om ons heen zouden rennen zou ik niet weten wat hij zou doen. Als hij daar een schrikreactie van krijgt of zelfs paniek, kan ik goed begrijpen, het is namelijk voor een paard moeilijk te plaatsen. Net zoals wielrenners die maar blijven langskomen en komen, een paard kan zoiets niet plaatsen.

Ik vind dat wij heel veel van onze dieren vragen, en dat is ook niet erg, maar dan moeten we het niet op hun afschuiven als het wel een keer fout gaat.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:39

Ik heb in alkmaar eens het sinterklaaspaard flauw zien vallen... erg zielig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:10

jessdaniels schreef:
KimD schreef:

Volgens mij worden er bij heel veel intochten paarden gesedeerd hoor. Amerigo in de grote intocht zal al helemaal niet snel de dopingtest halen :+

Ik hoop dat de eigenaren en begeleiders die daarbij zijn meer verstand hebben, een paard sederen en daarna in een stressvolle situatie brengen is het domste wat je kunt doen, hierboven legt ook iemand dat al uit. En er zijn genoeg paarden die braaf genoeg zijn om wel gewoon tegen zo'n situatie te kunnen. De 'officiele' amerigo is een paard van de bereden politie zover ik weet, die zal echt wel bomproof zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:57

anneliesdj schreef:
Juliette61 schreef:
He gatver, dat is schrikken voor zo'n kind!
Niet handig van de ouders, een kind bij een paard in de buurt laten komen als je niet 100% zeker weet dat er niks kan gebeuren. :n

Wut? Nu hebben de ouders er schuld aan?
Welke eigenaar laat zijn paard aan zoiets meedoen als je weet dat hij niet 100% vertrouwd is en waarom heeft er niemand al eerder ingegrepen? Waarom moet het paard eerst niet meer te hanteren zijn en iemand schoppen voor er wordt bedacht dat het beter is het zonder paard verder te doen?
Die ouders valt niets te verwijten, dat zijn geen paardenkenners en als bezoeker ga je er toch vanuit dat het veilig is.

Maar hoe is het met het kind? Want dat mis ik wel in het verhaal.

Tuurlijk valt er de ouders alles te verwijten. De meeste kinderen zijn te klein om zelf te bepalen hoe dicht ze bij een paard komen. Dat doen de ouders. En in dit geval dus niet helemaal goed ingeschat. Maar als je het topic had doorgelezen dan had je gelezen dat het kind helemaal niet is geraakt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:04

Hahaha, iedereen rolt weer over elkaar heen. Terwijl er dus daadwerkelijk niks gebeurd is zoals jullie een stukje terug kunnen lezen. Kusje erop en weer verder! Geen enkel paard is 100 procent bomproof, zoals, hoop ik dan tenminste, alle paardenmensen(of mensen met paarden) weten!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:06

KimD schreef:
Mijn eigen paarden zijn ook 100% bomproof, niks wat hun van de was kan brengen.

Citaat:
Als hij daar een schrikreactie van krijgt of zelfs paniek, kan ik goed begrijpen, het is namelijk voor een paard moeilijk te plaatsen.

Niet vervelend bedoelt, maar als je paard nergens door van de wijs raakt is hij inderdaad (voor zover mogelijk) 100% bombproof. Krijgt hij ' misschien zelfs paniek' door een stel kinderen of wielrenners, dan kun je toch niet zeggen dat hij 100% bombproof is? Zo extreem zijn de geschetste situaties nu ook weer niet...

Een schrikreactie ergens op geven mag. Dat doet mijn showpaard ook weleens. Dan staat hij stil en kijkt naar datgene waar hij van schrok. Dat mag. Stapt hij opzij, gaat hij dribbelen of wat dan ook, dan krijgt hij op z'n kop. Dat gedrag pik ik niet. Hij mag best aangeven iets eng te vinden, maar moet het oordeel van wat er met die inschatting gedaan wordt, aan mij overlaten, ik ben namelijk de baas. En als ik vind dat het niet eng is moet hij er gewoon langs/over/onderdoor zonder tegenspartelen.

Een paard dat een paniekreactie geeft is voor dit soort dingen ongeschikt, klaar. Slaan, steigeren, op de plaats galloperen, er vandoor rennen = onacceptabel. En dat is iets dat je maar tot op zekere hoogte zelf kunt vormen, 50% van wat een dier doet in een enge situatie is karakter. En sommige karakters zijn voor bepaalde doeleindes niet geschikt. Als ruiters/eigenaren daar eens eerlijk over waren, gebeurde er niet zoveel ongelukken met dit soort dingen.

De enige prikkel die alles overstijgend is, is extreme pijn. Extreme pijnprikkels zijn in mijn ogen de enige reden dat een paard een paniekreactie mag geven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:11

Kleine kinderen en het paard van Sint Maarten ook geen goede combinatie.