Eerste muildier ooit doet mee aan US Dressage Finals

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:06

Citaat:
je quote de verkeerde :P dit heb ik niet gezegd!

ik zou daar nl geen voorstander van zijn, mensen gaan klasses starten
waar ze rijtechnisch niet klaar voor zijn (nivo daalt daardoor enorm, is in Amerika ook veel lager dan in NL).
En als je lagere klasses blijft starten, terwijl je wel de klasse ontgroeid bent,
vind ik dat niet fair voor de ruiters welke net beginnen in een klasse.

Gewoon de klasse starten waar je in thuis hoort!

Zijn er landen om ons heen waar je kunt starten wat je wilt? Ik ben voor, het niveau daalt niet en met een minder paard krijg je eindelijk kansen. De motivatie om weer te starten zou bij mij direct terug zijn.
Maar goed, dat is een andere discussie.

Muilezels hebben wel 1 voordeel: de jury kan makkelijk het orenspel aflezen :D

femo

Re: Eerste muildier ooit doet mee aan US Dressage Finals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:27

dat die Z proef niet winstpunt waardig zou zijn is niet waar denk ik. Dit muildier loopt namelijk wel goed, alleen is het niet spectaculair. maar dat is dus ook de vergissing die mensen maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:00

femo schreef:
dat die Z proef niet winstpunt waardig zou zijn is niet waar denk ik. Dit muildier loopt namelijk wel goed, alleen is het niet spectaculair. maar dat is dus ook de vergissing die mensen maken.

Daarom is zelf je klasse kiezen ook beter, want je loopt dus tegen zulke beoordelingen aan. Overigens vind ik het te veel op de voorhand en dus niet winstpunt waardig, dier loopt niet gesloten. Maar dat maakt niet uit. Ontspannen is het wel. Dier heeft er geen hinder van dat het niet winstpuntwaardig is, je ziet een leuke combinatie.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:06

Ik vind dat ie wel degelijk verzameld. met name in galop. Het beestje heeft zijn bouw totaal niet mee.. heeft een rug van een kilometer ofzo.. :') Soms is het zo lastig om zacht te rijden, en verzameld te blijven. als je dna ook nog eens een beest heeft wat zijn bouw niet meeheeft, dan kun je daar bijna niet tegenop rijden.

Maar ik denk dat ik het zelf absoluut niet beter zou kunnen. Vind wel dat hij onrustig met zijn staart is. Oren zijn dan wel weer ontspannen. (of komt dat door die gigantische flappers? :') :') )

Ik heb laatst een muildier of fb gezien die deed passage en piaffe, zal eens kijken of ik die nog kan vinden!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:09

nee,kan m niet meer vinden!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:33

Deze misschien, femo?

De meeste muildieren hebben natuurlijk niet echt hun bouw mee voor de dressuur. Ze zijn wel ontzettend veelzijdig. Ik droom er al jaren van om ooit een muildier (en een grote ezel) te hebben, helaas zie je ze in Nederland erg weinig. Omdat we hier voornamelijk kleine ezels hebben worden ze meestal gekruist met Shetlanders (als het al voorkomt).
In Amerika zijn muildieren veel populairder, net als ezels... ze hebben daar bijv de Mammoth Jack, een groot ezelras, wat vaak gekruist wordt met paarden. Je hebt ook de zogenaamde 'gaited mules', ezels gekruist met gangenpaarden (ook erg populair in bijv Colombia)

In Amerika doen ze bijv ook coon jumping, vanuit stilstand zo hoog mogelijk springen;

Is ontstaan doordat coon hunters als ze op jacht waren soms over hekken moesten, en dan stapten ze af en lieten hun muildier er overheen springen.

Dit is overigens dezelfde als die van dat Z filmpje;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veelzijdig is 'ie zeker :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:17

nee, die bedoelde ik niet! die ik zag werd hard en naar getraind.. :S

Maargoed, wat een leuke beesten!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:22

Super dat hij mee mag doen en dat ook die van hierboven, lekker veelzijdig.
Toch vind ik het er persoonlijk niet uit zien haha.
Ook dat filmpje vind ik nou niet echt goed te noemen. Zie toch echt veel liever een paard.

elke30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:00

wouw wat leuk zeg!!!! :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:21

Mooie foto's worden hier gepost ! <3 Dank daarvoor !
En wat fijn dat ze een goede uitslag reed op day 1 ! Vind het beestje ook zo'n gave aftekeningen hebben, echt cute met zo'n satijnen velletje :j

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:48

Naar mijn weten rijdt ze in zz zwaar. Ze zei zelfs nog dat ze nog nooit zover was geraakt met eender welk paard dan de zz licht en daardoor zeker ging doorzetten.

Ze is ook zwaar gesponsord voor meer dan 10.000 dollar :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:08

KingChay schreef:
Naar mijn weten rijdt ze in zz zwaar. Ze zei zelfs nog dat ze nog nooit zover was geraakt met eender welk paard dan de zz licht en daardoor zeker ging doorzetten.

Ze is ook zwaar gesponsord voor meer dan 10.000 dollar :)

Die zwarte hierboven rijdt ZZ licht (4th level). De vos uit de OP rijd in de B: http://www.centerlinescores.com/Horse/D ... rBy=scores

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:43

Wat leuk om eens een ander dier dan een paard in de ring te zien. :)

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:35

Wat leuk!

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:36

Wat een mooierd ook!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:11

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:56

Leuk B proefje.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:28

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:48

Nessah schreef:
Calimero_ schreef:

Ik denk wel de max voor zijn bouw, ik vind het keurig gereden :)
Jammer alleen dat hij in stapt heel snel de telgang loopt. Maar verder een leuk dier :)

Helemaal mee eens!
Toch knap gedaan! Maar ik had alleen gedacht dat ze veel hoger reed :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:03

Leuk filmpje! Knap gedaan, ook omdat muildieren niet zo simpel zijn als paarden :P
Er is dit topic al vaker voorbij gekomen dat ze in de B reed overigens.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:23

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:39

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:54

Zijn er landen om ons heen waar je kunt starten wat je wilt? Ik ben voor, het niveau daalt niet en met een minder paard krijg je eindelijk kansen. De motivatie om weer te starten zou bij mij direct terug zijn.
Maar goed, dat is een andere discussie.

Muilezels hebben wel 1 voordeel: de jury kan makkelijk het orenspel aflezen :D[/quote]
In België bij de VLP (niet bij LRV) mag je starten wat je zelf wilt,maar eens gekozen moet je die klasse uitrijden of blijven plakken als je niet goed genoeg bent. Met een nieuw paard mag je opnieuw kiezen.

Vind dit muildier wel leuk, ok misschien niet winstwaardig, maar in mijn ogen ook niet verlieswaardig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:08

Vind die muilezels erg leuk voor de recreatie, maar wedstrijd gericht vrees ik dat ze heel wat te kort komen. Heb nog geen een foto of filmpje gezien waarvan ik dacht hè die loopt leuk.

Maar recreatief is zo'n vlak en braaf/nuchter beestje natuurlijk heel wat waard. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:36

Het ligt er natuurlijk wel aan welke tak van sport je kiest. Voor dressuur zal een muildier (en muilezel idem) altijd zijn bouw tegen hebben, dus zeer hoog zullen ze niet eindigen.

Maar er zijn ook muildieren die met succes zware endurance races hebben gelopen. Denk aan Arabian mules of thoroughbred mules.
Ze combineren het beste van paard en ezel om tot een nog beter dier te komen (hybrid vigor); zijn extreem intelligent, hebben een groter uithoudingsvermogen, kunnen beter tegen de hitte, hebben een zekerdere tred etc. Hun nadeel is dat ze vaak niet extreem snel zijn, maar dat kan gecompenseerd worden met hun andere kwaliteiten zeker op ruig terrein.
Dit alles maakt ze wel een grotere uitdaging om mee te werken. Ze zeggen niet voor niets 'een paard zeg je wat te doen, een ezel vraag je, en met een muildier moet je onderhandelen' :D
Dus een makkelijk, braaf recreatiedier... het moet echt je ding zijn, er zijn een hoop mensen die er niet mee overweg kunnen (hetzelfde met ezels)

Die eigenschappen hebben ook hun voordeel in bijv trail riding en in de VS doen ze er ook veel western mee natuurlijk. En er zijn ook competities voor de gaited mules die naast de VS in landen zoals Columbia populair zijn.