Paard overleden aan atypische myopathie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucca

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:31

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:01

Vreselijk Lucca. Als ik die beelden weer zie, komt alles weer boven. Kan wel janken als ik die arme stumper daar zie liggen. Ik vond hem nog niet zo heel beroerd lopen. Bij mijn Angel was het lopen bijna niet mogelijk. We hebben haar alleen nog maar getild. Elke pas die ze zetten, zorgt ervoor dat ze meer verzuren. Bij een groot paard is er natuurlijk geen andere optie dan lopen, maar een kleintje kan je tillen.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:28

Hoi allemaal.

Al mijn drie paarden zijn in de afgelopen periode "aangetast" door AM.
Twee hebben het gelukkig overleefd.
Ik kan heel weinig gegevens vinden over de paarden die het wel gered hebben.
Zijn er hier mensen die kunnen vertellen hoe het hun paarden daarna is vergaan?
Hoe lang heeft het herstel geduurd etc?
En; hoe hebben jullie het met de bomen oid aangepakt? De bomen in mijn geval zijn van de buurman en er staan er nogal wat....hoe nu verder?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:09

Mijn oude bijrijdpaardje was net ingereden toen ze ziek werd. Ik geloof dat ze in oktober/november ziek werd. Ze heeft toen een hele tijd op rust gestaan in een ander weiland. In juni is ze naar mij gekomen en hebben we het rijden weer opgepakt. Ik geloof niet dat ze nog in dat weiland heeft gestaan. Andere oaarden wel en die zijn nooit ziek geworden.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:05

bedankt voor je informatie, mag ik nog vragen welk ras je bijrijd paardje was?
En nog meer mensen met ervaring?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:33

Lucca, bij mij was eentje met ziekteverschijnselen en eentje zonder, maar wel met te hoge verkeerde bloedwaarden. De eerste is overleden en de andere is beter geworden. Hij heeft nooit ergens last van gekregen. Ik heb wel gelezen dat het een paar maanden kan duren voor ze weer de oude zijn. Ik zelf zou met een paard die MA heeft gehad, bijvoorbeeld pas weer in het voorjaar langzaam aan gaan beginnen. Je kan ook overleggen met een dierenkliniek. Ik heb dan contact met kliniek Wolvega. Deze geven uitstekende begeleiding. Je kan ze altijd bellen voor overleg. Vraag dan naar M.arco de B.ruin.
Ik woon in het coulissenlandschap. Dat houdt in dat als je langs een weg rijdt de percelen weiland van elkaar afgescheiden zijn door boomwallen. Deze boomwallen mogen niet verwijderd worden. Daar is ook geen beginnen aan. Om mijn eigen erf en weiland( lees kampjes) staat ook boomwallen. Ik mag wel uitdunnen en heb wel esdoorn om laten zagen, maar er staat er ook nog steeds. Elk jaar doen we er een paar.
In najaar (nu) en het voorjaar staan mijn paarden in de paddock met onbeperkt ruwvoer. Zodat ze geen behoefte hebben om bladeren of andere dingen te eten. Snachts staan ze binnen. Ik hou altijd de site in de belgische site in de gaten, waar het gevaar voor AM op weer gegeven wordt. Alleen als het echt winter of zomer is, staan mijn paarden op het gras.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:53

Dat was een ijslander ;)

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:36

Wat fijn dat het goed gaat met je andere twee paardjes :)
Ik heb bij mijn shet die geen AM heeft gekregen geen bloed laten prikken dus geen idee of ze de ziekte misschien ook heeft gehad..ze toonde in ieder geval totaal geen ziekteverschijnselen gelukkig.
Na het lezen van jou topic heb ik nu zoiets van...misschien had ik haar ook moeten laten onderzoeken maargoed ik heb het niet gedaan en ga er van uit dat ze gewoon geen A.M heeft gehad.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:14

Alhoewel ik het natuurlijk niet hoop; vraag ik mij af of er geen nieuwe gevallen meer bij zijn gekomen de laatste maand? Kan het bijna niet voorstellen, maar zou natuurlijk fijn zijn als het niet zo is....

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:43

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:49

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:53

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:40

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:38

Ik las vandaag op een duitse site dat de bomen op een leeftijd van 20 a 30 jaar "volwassen" zijn en dan de bladeren en zaden ook giftiger zouden zijn?
Dat zou misschien verklaren dat paarden al jaren in en weiland naast esdoorns lopen en dat het dan opeens toch mis gaat. Ook heeft de conditie van het paard er mee te maken en het klimaat. Heeft de boom "stress" gehad door bv. een hele droge periode in de zomer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:52

Ik vraag me af of dat klopt, omdat ze afgelopen jaar ook juist zaailingen wilden hebben voor onderzoek. Ik vind het wel lastig om recent onderzoek erover te vinden, het meeste is toch van vorige winter of van daarvoor.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:47

Zaailingen zijn ook giftig, die komen juist van de volwassen bomen af.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:48

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:55

lucca schreef:
Lezing van 8 november 2014 over AM
http://www.youtube.com/watch?v=lzokboF2DtY

dit is de meest nuttige en uitgebreide info die ik tot nu toe gezien of gelezen heb over AM!

Die boom die bij mij staat had eigenlijk vandaag geveld moeten worden, is iets tussen gekomen, hij heeft letterlijk uitstel executie gekregen....maar er zullen nooit meer blaadjes aan komen, dat is een ding dat zeker is.

Bedankt voor het plaatsen van deze info ! hoe is het nu met je 2 overgebleven paarden ?

edit; ik heb wageningen nu al 2 x een email gestuurd of ze al uitslag hebben van mijn boom- ik hou ze angstvallig op de middelste wei nu vanwege die k.t boom. elke keer dat ik mail is die Hans Mol met vakantie !

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:45

Mist, misschien zie jij wat anders dan ik hoor, maar ik zie er niets nieuws in. Het is denk ik wel het eerste in het Nederlands dat die aantallen zaden noemt.
Het artikel van de link onder aan de pagina van jouw link is van 2012, dat is wel wat achterhaald inmiddels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:42

O, ik heb een paar weken geleden uitslag gehad over onze zaden, dat die inderdaad standaard zaden zijn met het spulletje er in.

Tja. Ze eten er hier toch niet echt van, hebben onbeperkt toegang tot hooi en we halen bladeren en zaden weg. We laten de boom die echt in de paddock staat nog even staan zodat die wat dikker wordt en dan zagen we volgend jaar de bovenkant er wel af voordat de bladeren gaan vallen zodat we de stam kunnen gebruiken om de schuurborstel aan vast te maken :P

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:33

Zo, dan ben je vast wel blij dat je het hebt laten onderzoeken denk ik zo. Lijkt me wel een mooi idee om van de stam een schuurpaal te gaan maken, dan nog maar even zo door als je nu doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:26

Mwoah, je gaat er al vanuit dat het kwaad kan en we zien toch dat ze er niet of nauwelijks van eten, meeste valt ook in het zand en als je dan altijd toegang hebt tot gras of hooi is het niet zo interessant. Dus echt zorgen maakten we ons niet hoor :)

Gaat bovendien om paarden die je al niet meer tot jonge dieren rekent en ik begrijp dat het risico wat dat betreft ook laag lijkt te liggen.

Maar wel goed om het nu zeker te weten, dan mag de boom nog een jaartje groeien en dan gaat hij er aan, scheelt weer zooi ruimen en hebben we meteen een fijne schuurpaal die echt goed diep vast in de grond staat....althans dat hoop je dan...onderschat nooit de lompheid van een Fjord :P

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:33

Ik krijg morgen de uitslag van de bladeren, maar het RIKILT had mij al gezegd de uitslag bij mij al te weten, ....vanwege 3 zieke paarden...

Morgen wordt mijn ene paard weer bloed afgenomen om te kijken hoe het er nu voor staat. De leverwaarden waren behoorlijk afwijkend 4 weken geleden. Dus ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Ik merk wel dat ze elke dag meer "praatjes" krijgt, meer kracht en ondeugend vrolijk. Dus ik heb goede hoop dat het weer helemaal goed komt.

Ook ik hoorde "nieuwe" dingen in het filmpje....

6-12 -14 dus weer twee nieuwe gevallen erbij zoals ik hier boven al linkte.....helaas ;-(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:19

Pmarena, de stomp gaat gewoon weer uitlopen hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:29

Ja, en...? :)