Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:30

Janine1990 schreef:
Dan kan je nog 192 hebben gekregen, maar als de jury vindt dat het algehele beeld geen winstpunt zou moeten opleveren (door veel protest, niet harmonieus rijden, etc.) staat daar een onvoldoende. Of een ja of nee. Dan kan je meteen de combinaties bestraffen waar duidelijk geen basis aanwezig is.

Hm maar dan vraag je je af hoe de combi dan 192 punten heeft kunnen rijden als het niet winstwaardig was. Dan klopt er iets niet. Soms komt een combinatie net op winst uit terwijl ik soms denk dat het niet winstwaardig was. Maar dat gebeurt weleens. En ook andersom.

Maar met 192 punten was het dik winstwaardig natuurlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:32

Janine1990 schreef:
NatasjavE schreef:
Jawel :D Ik heb zelf een Gelderse....en dressuurpaarden hebben natuurlijk ook een opwaartse hals.

Maar gelijk aan de Friese paarden merk ik wel dat als die van mij niet goed loopt...ze hoog bovenin in een houdinkje achter de loodlijn knikt. Veel makkelijker dan mijn springgefokte paard die liever in de hand ging hangen. :)

Dus verder wel mee eens,...je moet ze echt goed over de rug in verbinding rijden. :) Dan lopen ze ook niet zo makkelijk achter de loodlijn.

Een paard met een valse knik loopt ook niet in verbinding van achter naar voor...
En dat is met een gewoon paard wat makkelijker omdat de achterhand over het algemeen daar van nature beter bij is ontwikkeld. Een fries heeft daar regelmatig wat meer moeite mee. En ja, dan is een knik voor het paard makkelijker als hij van achteren toch niet wordt bijgereden.

Een paard dat in de hand gaat hangen, is ook niet goed in verbinding gereden. Zelfde probleem, iets ander gevolg. Achterhand is niet sterk genoeg.

Ja helemaal mee eens hoor.
Met makkelijker bedoelde ik overigens....het voelt lekker ligt in de hand....hangt niet.
Rijtechnisch heb je er echter niks aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:38

Suzanne F. schreef:
Janine1990 schreef:
Dan kan je nog 192 hebben gekregen, maar als de jury vindt dat het algehele beeld geen winstpunt zou moeten opleveren (door veel protest, niet harmonieus rijden, etc.) staat daar een onvoldoende. Of een ja of nee. Dan kan je meteen de combinaties bestraffen waar duidelijk geen basis aanwezig is.

Hm maar dan vraag je je af hoe de combi dan 192 punten heeft kunnen rijden als het niet winstwaardig was. Dan klopt er iets niet. Soms komt een combinatie net op winst uit terwijl ik soms denk dat het niet winstwaardig was. Maar dat gebeurt weleens. En ook andersom.

Maar met 192 punten was het dik winstwaardig natuurlijk.

Is natuurlijk een beetje overtrokken, met een proef die niet winstwaardig is zou je geen 192 mogen scoren. Maar in theorie kan het best dat een paard flink wat protest laat zien tussen super goede stukken door... Die zonder dat protest op 210 was uitgekomen... Zoals Isabell Werth zilver kreeg in Hongkong ondanks dat gigantische stuk protest...

In de praktijk zal je waarschijnlijk vaker een negatieve beoordeling bij de situatie die jij schetst ;)

Of meer punten dubbel gaan tellen, dus niet alleen rijvaardigheid, maar ook de aanleuning e.d. En wat dacht je van de B/L1/L2 verzorging weglaten... Laat dat maar lekker voor de kinderen blijven...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:40

NatasjavE schreef:
Ja helemaal mee eens hoor.
Met makkelijker bedoelde ik overigens....het voelt lekker ligt in de hand....hangt niet.
Rijtechnisch heb je er echter niks aan.

Ooh zo...
Mijn fries is ook heel erg licht in de hand hoor. Maar ook een goede aanleuning, omdat hij verrekte traag voor het been is. Zeg maar hard werken, dus je doet eigenlijk niets anders dan hem voorwaarts te rijden, dus zoekt hij de hand ook automatisch constant op.
Elluk voordeel hep zu nadeel, denk ik dan maar... Want er zijn genoeg andere dingen om aan te werken :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:13

Janine1990 schreef:
Maar ook een goede aanleuning, omdat hij verrekte traag voor het been is.

Dat lijkt mij een onmogelijke combi :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:23

R12312 schreef:
Janine1990 schreef:
Maar ook een goede aanleuning, omdat hij verrekte traag voor het been is.

Dat lijkt mij een onmogelijke combi :D

Nah, laat ik het zo zeggen... Het staat er wat krom...
Doordat hij zo traag is, is het gewoon flink aanpoten, constant alert voor het been houden en voor het been houden. Dat lukt dan wel aardig en daardoor loopt hij heel makkelijk naar de hand toe.
Soort van dieseltje...

Heb ik als eenvoudigere aanleuning ervaren dan eentje die makkelijk voor het been is maar constant achter de teugel kruipt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:30

Suzanne F. schreef:
Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.

Als een paard een juist lichaamsgebruik heeft, een mooie verbinding maakt over de bovenlijn, dan uit zich juist in de correcte aanleuning met de neus op de loodlijn.

Hoevaak zie je niet dat als een paard eindelijk die hand durft aan te nemen, de ruiter iets gewicht voelt en ipv met been te komen gelijk weer begint te koppensnellen.

Een mooie aanleuning met de neus op de loodlijn is juist de uiting van een goed gereden paard. En geen doel op zich.
En dat begrijp ik niet dat dit zo'n verwaarloosd iets in de paardensport is tegenwoordig.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:31

Janine1990 schreef:
Heb ik als eenvoudigere aanleuning ervaren dan eentje die makkelijk voor het been is maar constant achter de teugel kruipt.

Als ie achter de teugel kruipt, is ie automatisch niet meer aan het been.........

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:56

R12312 schreef:
Janine1990 schreef:

Als ie achter de teugel kruipt, is ie automatisch niet meer aan het been.........

Nee, voor het been uit, dat is een stuk lastiger rijden dan eentje die constant scherp moet houden aan het been...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:09

Janine1990 schreef:
Nee, voor het been uit, dat is een stuk lastiger rijden dan eentje die constant scherp moet houden aan het been...

Ja dat weet ik, maar voor het been uit is dus niet juist, dat probeer ik er mee aan te geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:16

R12312 schreef:
Janine1990 schreef:

Ja dat weet ik, maar voor het been uit is dus niet juist, dat probeer ik er mee aan te geven.

Oooh zoo... Had absoluut niet de indruk willen wekken dat ik het tegendeel probeerde te beweren hoor. Ben het volledig met je eens!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:17

Suzanne F. schreef:
Als een paard structureel achter de loodlijn loopt, de gehele proef, dan kost dat inderdaad heel wat punten.

Achter de loodlijn wordt echt wel meegenomen in de beoordeling. Maar we hebben een marge van 0-10. Een paard wat heel fijn los door het lijf beweegt, met een goed ondertredend achterbeen, een licht verende aanleuning maar wat net achter de loodlijn loopt, kan nog zeker een 8 krijgen voor een onderdeel.
Je maakt altijd een afweging maar puur alleen de loodlijn is niet zo'n issue. Er zijn veel belangrijkere criteria waar een goed gereden paard/proef aan moet voldoen.
Een paard wat bij mij in de ring komt en perfect voor of op de loodlijn loopt en zijn hoofd doodstil houdt maar waar geen buiging inzit, elke wending uitzwaait, de rug helemaal vastzet en waar een ruiter op loopt te butsen, krijgt geen hoge punten.
Ik zie liever een paard wat los door het lijf beweegt, een achterbeen wat goed doortreedt, een verende rug met rek over de bovenlijn en dan net wat achter de loodlijn loopt dan bovengenoemd voorbeeld.

Maar je neemt het mee in de gehele beoordeling en het mag duidelijk zijn dat als een paard loopt zoals gewenst en dit koppelt aan op/voor de loodlijn, de punten dan hoger zijn.

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg! :j
Ook bij mij hangt het het heel erg van het algemene beeld af of ik iets door de vingers zie.
Loopt een paard fijn door het lijf, weet de ruiter waar het om gaat, dan accepteer ik meer, maar maak ik wel duidelijk dat ik er niet altijd blij mee ben.
Wordt er een mechanische proef neergezet zonder 'dressuur', en ik heb medelijden met een paard dat alleen maar vastgereden wordt, dan ben ik echt per onderdeel zo streng als is toegestaan.
Omdat ik een boodschap af wil geven. Eh .. af MOET geven.

Ik zit er niet als jurylid om een ruiter of eigenaar of wie dan ook te 'pleasen'. Ik zit er voor het paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:42

R12312 schreef:
Een mooie aanleuning met de neus op de loodlijn is juist de uiting van een goed gereden paard. En geen doel op zich.

Typeer: Een mooie aanleuning. :)

Als dat alleen stil is met de neus op de loodlijn dan is dat geen garantie voor een goed gereden paard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:50

Suzanne F. schreef:
R12312 schreef:

Als dat alleen stil is met de neus op de loodlijn dan is dat geen garantie voor een goed gereden paard.

Moet ik dat echt voor jou typeren?
Waarom ga jij er van uit dat ik bedoel dat het alleen stil met de neus op de loodlijn is?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:15

Suzanne F. schreef:
R12312 schreef:

Je kunt het ook anders zeggen, buiten de dressuurboekjes en -regels om. :+
Een fijne aanleuning is er wanneer een paard 'eager' is, blij. Eager in de zin van 'baas, wat wil je dat ik doe?' Waarbij hulpen doorkomen door het hele lijf. Waarbij vooral het achterbeen een vrije swing naar voren kan blijven maken. Waarbij een paard op vier benen loopt, kan schakelen met behoud van balans, takt, regelmaat.
Blijheid. Losheid. Vertrouwen.

Ik zie die eagerness, die blijheid bergop naar voren, die lossigheid, eerlijk gezegd nooit bij een paard dat met de neus achter de loodlijn loopt.

Overigens is 'loodlijn' niet altijd alleszeggend. Een IJslander kan tijdens het tölten met de neus horizontaal lopen, en volledig nageeflijk zijn. <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:17

Suzanne F. schreef:

Typeer een mooie aanleuning?
Valegro! *\o/*

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:25

bertie schreef:
Suzanne F. schreef:

Typeer een mooie aanleuning?
Valegro! *\o/*

Zo vind ik hm op zijn mooist, einde van het filmpje:

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:03

Bertie, mooi gezegd van die eagerness! En wat IJslanders in tölt betreft, die kunnen inderdaad in een vrije, hoge houding nog helemaal nageeflijk zijn, mits de balans goed is. Dan heb je zoveel oprichting en is het paard zo voor je dat je op het gewicht van de teugel nageeflijkheid hebt -een supergevoel. Maar kost wel veel training en ruitergevoel.
Dat hele lichte aan de voorkant mis ik vaak in de topdressuur, los van het achter de loodlijn verhaal. Als een paard correct kan verzamelen heb je toch nauwelijks teugeldruk meer nodig? En zou het niet zo zijn dat de paarden meer voor de loodlijn zouden komen als er minder op (teugel) druk gereden zou worden? In de laatste Bit staat een mooie (trainings)foto van een Engelse dressuuramazone met een piafferend paard met een prachtige lichte aanleuning, open in de hals en toch helemaal bergop. Waarom zie je dat niet vaker, bijv bij onze Nederlandse toppers? Ik bedoel dit als serieuze vraag, niet als statement!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:17

Askja schreef:
Bertie, mooi gezegd van die eagerness! En wat IJslanders in tölt betreft, die kunnen inderdaad in een vrije, hoge houding nog helemaal nageeflijk zijn, mits de balans goed is. Dan heb je zoveel oprichting en is het paard zo voor je dat je op het gewicht van de teugel nageeflijkheid hebt -een supergevoel. Maar kost wel veel training en ruitergevoel.
Dat hele lichte aan de voorkant mis ik vaak in de topdressuur, los van het achter de loodlijn verhaal. Als een paard correct kan verzamelen heb je toch nauwelijks teugeldruk meer nodig? En zou het niet zo zijn dat de paarden meer voor de loodlijn zouden komen als er minder op (teugel) druk gereden zou worden? In de laatste Bit staat een mooie (trainings)foto van een Engelse dressuuramazone met een piafferend paard met een prachtige lichte aanleuning, open in de hals en toch helemaal bergop. Waarom zie je dat niet vaker, bijv bij onze Nederlandse toppers? Ik bedoel dit als serieuze vraag, niet als statement!

Ik mis het lichte aan de voorkant ook.
Daarom ben ik in de 30 jaar dat ik jureer altijd uitgegaan van wat ik vind waar fijn dressuur rijden toe kan leiden.
Ik doen geen water bij de wijn, in dat opzicht.

Waarom je ziet dat een Engelse dressuuramazone een beweging laat zien met "een prachtige lichte aanleuning, open in de hals en toch helemaal bergop" en je vraagt je af waarom niet bij 'onze Nederlandse toppers'?

Je stelt de vraag serieus, niet als statement.
Maar het is natuurlijk een inkoppertje.
Natuurlijk heeft het Anky-rijden grenzen verlegd. En wat je er ook van mag vinden, dat grensverleggende is bijzonder en verdient respect.

Dan zien we ineens Valegro! *\o/*
En is er in de dressuur opnieuw een grens verlegd.

In Valegro zie ik het ultiem op eigen benen lopen, met een fijne, open aanleuning. Een amazone die mooi stil in balans in het midden kan zitten. Prachtig!

Dat heb ik bij het Anky-rijden nooit gezien. Achterover zitten, vasthouden aan de teugels. Gesjor.

Het is natuurlijk gemakkelijk aan de hand van plaatjes net te doen dat er geen baanbrekend werk gedaan is in 'de weg er naar toe'.

Ik heb nooit gehouden van het Anky-rijden. Maar waarschijnlijk is het Anky-rijden wél een opstap geweest naar een FIJNE manier van dressuurrijden. :j

Ik ben nooit Anky-fan geweest. Ben wél valegro-fan.
En ondertussen: respect voor het baanbrekende werk van het Anky-rijden.

Nu dan even terug naar het onderwerp van het topic.
Waarom achter-de-loodlijn (ADL) hoger gewaardeerd wordt.

Het extreme ADL van Anky heeft de dressuur wel op een hoger plan gebracht.
Juryleden zien alleen het resultaat, en koppelen (naar mijn idee ten onrechte) aan het LDR en daarmee ook aan 'achter de loodlijn' aan 'goed rijden'.

Ik zie dat als een denkfout.

Helaas hebben veel juryleden en instructeurs die denkfout overgenomen.
Veel menen rijden daarom nu de paarden totaal op de kop - op de voorhand. Terwijl eerste doel van rijden is een paard in balans op vier benen te krijgen.

Door die denkfout rijden veel mensen hun paard kapot, en is er een hele (para)medische economie (of moet ik zeggen circus) ontstaan rond verkeerd gereden paarden.

jeetje, veel te lang antwoord, alweer. _-:(

Janine1990

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:26

Bertie, ik volg je uitleg op het waarom helemaal... Maar zeker als jurylid op FEI en Olympisch (!!!) niveau zouden ze toch beter moeten weten... En niet uit moeten gaan van LDR in training om een proef te beoordelen? Die moeten toch JUIST weten dat LDR een manier van trainen is, om toe te komen aan het gestelde juryreglement...

Training heeft toch nooit iets te maken met wat er in de ring getoond wordt?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:00

bertie schreef:
Dat hele lichte aan de voorkant mis ik vaak
Ik mis het lichte aan de voorkant ook.
Daarom ben ik in de 30 jaar dat ik jureer altijd uitgegaan van wat ik vind waar fijn dressuur rijden toe kan leiden.
Ik doen geen water bij de wijn, in dat opzicht.

Waarom je ziet dat een Engelse dressuuramazone een beweging laat zien met "een prachtige lichte aanleuning, open in de hals en toch helemaal bergop" en je vraagt je af waarom niet bij 'onze Nederlandse toppers'?

Je stelt de vraag serieus, niet als statement.
Maar het is natuurlijk een inkoppertje.
Natuurlijk heeft het Anky-rijden grenzen verlegd. En wat je er ook van mag vinden, dat grensverleggende is bijzonder en verdient respect.

Dan zien we ineens Valegro! *\o/*
En is er in de dressuur opnieuw een grens verlegd.

In Valegro zie ik het ultiem op eigen benen lopen, met een fijne, open aanleuning. Een amazone die mooi stil in balans in het midden kan zitten. Prachtig!

Dat heb ik bij het Anky-rijden nooit gezien. Achterover zitten, vasthouden aan de teugels. Gesjor.

Het is natuurlijk gemakkelijk aan de hand van plaatjes net te doen dat er geen baanbrekend werk gedaan is in 'de weg er naar toe'.

Ik heb nooit gehouden van het Anky-rijden. Maar waarschijnlijk is het Anky-rijden wél een opstap geweest naar een FIJNE manier van dressuurrijden. :j

Ik ben nooit Anky-fan geweest. Ben wél valegro-fan.
En ondertussen: respect voor het baanbrekende werk van het Anky-rijden.

Nu dan even terug naar het onderwerp van het topic.
Waarom achter-de-loodlijn (ADL) hoger gewaardeerd wordt.

Het extreme ADL van Anky heeft de dressuur wel op een hoger plan gebracht.
Juryleden zien alleen het resultaat, en koppelen (naar mijn idee ten onrechte) aan het LDR en daarmee ook aan 'achter de loodlijn' aan 'goed rijden'.

Ik zie dat als een denkfout.

Helaas hebben veel juryleden en instructeurs die denkfout overgenomen.
Veel menen rijden daarom nu de paarden totaal op de kop - op de voorhand. Terwijl eerste doel van rijden is een paard in balans op vier benen te krijgen.

Door die denkfout rijden veel mensen hun paard kapot, en is er een hele (para)medische economie (of moet ik zeggen circus) ontstaan rond verkeerd gereden paarden.

jeetje, veel te lang antwoord, alweer. _-:(

Amen!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:17

Niet vergeten waarom dit onderzoek is uitgevoerd. Het is onderzoek uit de oogpunt van welzijn van het paard. Hoewel deze gaat puur over het achter de loodlijn lopen en hogere dressuur scoren. Er is nog meer onderzoek dat toont dat achter de loodlijn lopen resulteert in meer conflict gedrag bij paarden, bijvoorbeeld:

PLoS One. 2014 Aug 4;9(8):e103140. doi: 10.1371/journal.pone.0103140. eCollection
2014.

Prevalence of different head-neck positions in horses shown at dressage
competitions and their relation to conflict behaviour and performance marks.

Kienapfel K(1), Link Y(2), König V Borstel U(3).

"Results of the present study indicate that horses are frequently ridden at dressage competitions with an HNP behind the vertical, although more commonly so during warm-up compared to the competition itself. Such a flexed HNP is penalized with lower marks in the lower, but not in the higher competition levels. Furthermore, the current results indicate that horses show conflict behaviour more frequently when ridden with an HNP behind the vertical rather than at or in front of the vertical. Since this effect was observed regardless of the competition level, it is suggested that the flexed posture itself rather than the rider's skills or the training level of the horse is the main factor inducing conflict behaviour."

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:36

Er is momenteel in mijn ogen enorm veel aandacht voor die loodlijn. Volgens mij een beetje teveel focus daarop, voortkomend uit de controverse rondom allerlei trainingsmethoden die al dan niet schadelijk zijn voor het paard. Waar je bijna niemand over hoort, maar wat volgens de fei richtlijnen net zo goed een aanleunings criterium is, is dat bij vrijwel de gehele top, de nek voor het grootste deel van de tijd niet meer het hoogste punt is. Niet bij de klassiekers, niet bij de moderne, niet bij de engelsen, niet bij de duitsers, niet bij de Nederlanders. Als je dat vergelijkt met bv de aanleuning zoals indertijd bij dr Reiner Klimke, daar was vaak de nek wel het hoogste punt. Ik ben wel benieuwd wat de echte dressuurkenners daar van vinden. Heeft dat niet eenzelfde nadelig effect op het totaal door het lijf zijn en ontspanning van de rug, als het net achter de loodlijn lopen. Voor de duidelijkheid, ik heb daar geen waardeoordeel over, ik ben gewoon nieuwsgierig. Is dit nieuwe beeld een gevolg van trainingsmethoden of bv van de andere bouw van het moderne sportpaard? En in het geval van het laatste, geldt dan niet hetzelfde voor ietsje achter de loodlijn lopen (heb het zeker niet over kin op de borst, maar hoofd een 5 -10 graden achter de loodlijn).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:18

Bertie, thanks voor je uitgebreide reactie en uitleg! Posts zoals die van jou maken discussies als deze interessant en leerzaam
. Ik ben het wel met je eens wat Anky betreft, dat haar methode (of lievr gezegd die van Sjef Jansen) ervoor gezorgd heeft dat de NL dressuur een stap naar een hoger niveau heeft kunnen zetten. Maar als buitenstaander die e.e.a. vanuit een andere discipline bekijkt, ziet het er voor mij uit dat die methode een beetje te veel is doorgeschoten richting controle en dat dit soms ten koste gaat van de harmonie en lichtheid. Misschien omdat er lange tijd geen 'tegenwicht' was vanuit andere benaderingen doordat de methode- Sjef zo succesvol en daardoor zoveel navolging vond, dat de balans een beetje zoek raakte? Immers, de winnaar heeft altijd gelijk?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:50

Oji, dat de nek niet meer het hoogste punt is, lijkt mij idd vooral een kwestie van verandering van type paard, dressuurpaarden hebben veel meer kap dan vroeger.Achter de loodlijn lijkt me daarentegen absoluut geen gevolg van fokkerij maar echt een rijtechnisch iets. Biomechanisch: paard gaat adl als de hoek tussen onderkaak en halswervelkolom kleiner wordt,doordat het paard meer buigt tussen de tweede derde halswervel. Dit door (te veel?) begrenzing aan de voorkant, te weinig van achter naar voren rijden of combi van beide. Het lijkt mij dat als je je paard correct vanaf de basis opleidt, dus vanuit een vwnw houding, dat ie nooit vanzelf structureel achter de loodlijn gaat lopen. Dan kun je best een keer je paard iets lager en ronder ( en dus iets achter de loodlijn) hebben in de training als dat op dat moment functioneel is, maar moet je hem daar in feite op elk gewenst moment weer uit kunnen rijden. Van adl in verzameling/oprichting, ook al is het maar enkele cm, zie ik persoonlijk nut en noodzaak niet in. Want er zijn toch ook voldoende voorbeelden van topdressuurpaarden die niet structureel iets achter de loodlijn voorgesteld worden? ( Valegro, Damon Hill, Arlando)