Dat hele lichte aan de voorkant mis ik vaak
Ik mis het lichte aan de voorkant ook.
Daarom ben ik in de 30 jaar dat ik jureer altijd uitgegaan van wat ik vind waar fijn dressuur rijden toe kan leiden.
Ik doen geen water bij de wijn, in dat opzicht.
Waarom je ziet dat een Engelse dressuuramazone een beweging laat zien met "een prachtige lichte aanleuning, open in de hals en toch helemaal bergop" en je vraagt je af waarom niet bij 'onze Nederlandse toppers'?
Je stelt de vraag serieus, niet als statement.
Maar het is natuurlijk een inkoppertje.
Natuurlijk heeft het Anky-rijden grenzen verlegd. En wat je er ook van mag vinden, dat grensverleggende is bijzonder en verdient respect.
Dan zien we ineens Valegro!
En is er in de dressuur opnieuw een grens verlegd.
In Valegro zie ik het ultiem op eigen benen lopen, met een fijne, open aanleuning. Een amazone die mooi stil in balans in het midden kan zitten. Prachtig!
Dat heb ik bij het Anky-rijden nooit gezien. Achterover zitten, vasthouden aan de teugels. Gesjor.
Het is natuurlijk gemakkelijk aan de hand van plaatjes net te doen dat er geen baanbrekend werk gedaan is in 'de weg er naar toe'.
Ik heb nooit gehouden van het Anky-rijden. Maar waarschijnlijk is het Anky-rijden wél een opstap geweest naar een FIJNE manier van dressuurrijden.
Ik ben nooit Anky-fan geweest. Ben wél valegro-fan.
En ondertussen: respect voor het baanbrekende werk van het Anky-rijden.
Nu dan even terug naar het onderwerp van het topic.
Waarom achter-de-loodlijn (ADL) hoger gewaardeerd wordt.
Het extreme ADL van Anky heeft de dressuur wel op een hoger plan gebracht.
Juryleden zien alleen het resultaat, en koppelen (naar mijn idee ten onrechte) aan het LDR en daarmee ook aan 'achter de loodlijn' aan 'goed rijden'.
Ik zie dat als een denkfout.
Helaas hebben veel juryleden en instructeurs die denkfout overgenomen.
Veel menen rijden daarom nu de paarden totaal op de kop - op de voorhand. Terwijl eerste doel van rijden is een paard in balans op vier benen te krijgen.
Door die denkfout rijden veel mensen hun paard kapot, en is er een hele (para)medische economie (of moet ik zeggen circus) ontstaan rond verkeerd gereden paarden.
jeetje, veel te lang antwoord, alweer.