Kuggur schreef:Misschien is "wat men wil zien" wel de kern van het probleem....
Dat is de kern van het probleem!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cassidy schreef:En ook al is de basis van een ras een kruising, op een gegeven moment zijn de meeste stamboeken voor kruisingen gesloten. De populatie is dan zo groot geworden dat ze inbreng van vreemd bloed niet meer hoeven toe te staan. Het stamboek gericht openen voor specifieke hengsten en nieuw bloed kan ertoe leiden dat raskenmerken die typisch zijn voor het ras verloren gaan.Een schimmel Fries is ook geen Fries meer, en ook een vos Fries is niet wat men wil zien.

Cassidy schreef:Dat impliceert dat er een test is voor de aandoeningen die erfelijk doorgegeven worden. En laat dat nu net niet voor iedere erfelijke aandoening het geval zijn?
Kuggur schreef:Leonoor schreef:Als we bijvoorbeeld merle bij honden willen 'verwijderen' uit de populatie, zou je dit ook met Roan moeten doen bij de paarden.
Bij mijn weten komt homozygoot Roan gewoon niet tot ontwikkeling (maar ik kan het mis hebben), is toch een lethaal factor? Geen kans op gehandicapte paarden dus itt het merle verhaal.

Cassidy schreef:@Peterina, bij mijn weten is homozygoot roan niet levensvatbaar, ook niet bij Quarter Horses, maar als mijn kennis veroudert is, zou ik graag bij willen leren. Heb je artikelen of andere documentatie waaruit blijkt dat homozygoot roan bestaat en levensvatbaar is?