Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yipee schreef:Het gebied is te klein om een echt ecosysteem in stand te houden met grote grazers en wolven etc. We zullen moeten kiezen of we een gezellig safari park willen hebben (dieren bijvoeren en dus strenge populatie controle), of dat we echt natuur willen hebben. Willen we echt natuur dan hoeven we helemaal niets te doen, dat is het mooie. natuur ontstaat vanzelf. Dus geen beesten meer uitzetten, hooguit nu nog weghalen. Verder alles lekker zijn gang laten gaan. Dat is natuur.
Caily schreef:Beetje flauwekul als je het mij vraagt. Ik vind met de verandering en streven om 90 procent voor de natuurlijke dood te verlossen een boel verbeterd. De natuur is niet altijd lief en leuk, alleen maar omdat het grote dieren zijn gaat men zeuren over enkele individuen, kom op zeg. Nog even en ze eisen een opvang voor de verzwakte koniks en andere grazers, soort pieterburen voor hoefdieren?
Animal schreef:Mijn keuze zou zijn om een bepaling te doen hoeveel dieren er kunnen leven, en dan iedere nazomer het aantal dieren terug te dringen naar dat getal. Overige dieren afschieten en verwerken tot vlees, dan hebben ze na de dood ook nog enige nut.
Maarja, dan kun je er net zo goed een koppel zoogkoeien en slachtpaarden laten weiden natuurlijk.
randalinpony schreef:Het probleem is dat men daar helemaal niet oplossingsgericht wíl denken, het afschieten (als ze toch al liggen te creperen) is alleen maar onder druk van buitenaf tot stand gekomen, SBB vond het echt gewoon prima om die dieren te laten verhongeren dan af en toe eens te gaan kijken waar ze liggen.
Er word ook pas geschoten als het dier echt al bijna dood is, dus het leed is al geschied.
Er zijn in heel Europa heel wat natuurgebieden waar ruim voldoende ervaring voorhanden is met beheer door half wilde kuddes. En zo wordt het wiel weer uitgevonden, op kosten van de belastingbetaler op een bedje van dierenleed.![]()
Kadavers moeten ze ook verplicht ruimen, van de paarden en koeien. Dus in dat 'natuurgebied' staan in de winter containers waar met groot materiaal de kadavers in geflikkerd worden. Maar dat zag je niet in 'De nieuwe Wildernis'.
Animal schreef:Ik heb het nog even opgezocht, maar de Oostvaardersplassen is in totaal circa 6000 hectare, waarvan 2400 hectare gras en bos is. 1680x3=5040 dieren (uitgaande van herfst 2012). 2400/5040=0,48 hectare per grote grazer.
En na twee zomers en een zachte winter zou het zomaar kunnen dat er op dit moment nog meer dieren lopen als in de herfst van 2012. De winter van 2010 was een zeer harde/koude winter met heel veel sneeuw.
Animal schreef:Ik heb het nog even opgezocht, maar de Oostvaardersplassen is in totaal circa 6000 hectare, waarvan 2400 hectare gras en bos is. 1680x3=5040 dieren (uitgaande van herfst 2012). 2400/5040=0,48 hectare per grote grazer.
En na twee zomers en een zachte winter zou het zomaar kunnen dat er op dit moment nog meer dieren lopen als in de herfst van 2012. De winter van 2010 was een zeer harde/koude winter met heel veel sneeuw.
Edit; hier valt veel te lezen over de Oostvaardersplassen
http://www.staatsbosbeheer.nl/nieuws%20 ... jfers.aspx