Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poesjes123

Re: Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:56

afschieten om dat er te veel is.... dat stukje... ben ik het niet mee eens. Draai de rollen eens om, er zijn te veel mensen in nederland dus schieten we maar een paar dood...
nee nee nee ik kan het daar niet mee eens worden..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:59

Yipee schreef:
Het gebied is te klein om een echt ecosysteem in stand te houden met grote grazers en wolven etc. We zullen moeten kiezen of we een gezellig safari park willen hebben (dieren bijvoeren en dus strenge populatie controle), of dat we echt natuur willen hebben. Willen we echt natuur dan hoeven we helemaal niets te doen, dat is het mooie. natuur ontstaat vanzelf. Dus geen beesten meer uitzetten, hooguit nu nog weghalen. Verder alles lekker zijn gang laten gaan. Dat is natuur.

Precies het leuke aan natuur is dat het overal ontstaat waar mensen hun pootjes terugtrekken.

Aangezien die hele onzalige toestand in de OVP zon miljoen per jaar aan belastinggelden kost (nog even afgezien van dat stukje propaganda, de Nieuwe Wildernis wat ook zeker zon 2 miljoen aan 'sponsorgelden' gekost heeft) lijkt het me gewoon handiger om dit postzegeltje opgespoten zeeklei terug aan de natuur te geven: hekken eraf, koeien eraf, paarden eraf.

Echt, ik word zo moe van alle drogwetenschap rondom de OVP.

Laatste grap was geloof ik dat ze beweerden dat er zon prachtig evenwicht tussen grasland en paarden was dat daardoor de 'productie' 'veel hoger' lag dan op de gemiddelde veehouderij...

Ik ga maar niet eens beginnen om hier op in te gaan, maar het geeft wel aan hoe wanhopig de wetenschappers in kwestie zichzelf menen te moeten rechtvaardigen.

En waar rechtvaardiging is, is iets te rechtvaardigen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:33

Caily schreef:
Beetje flauwekul als je het mij vraagt. Ik vind met de verandering en streven om 90 procent voor de natuurlijke dood te verlossen een boel verbeterd. De natuur is niet altijd lief en leuk, alleen maar omdat het grote dieren zijn gaat men zeuren over enkele individuen, kom op zeg. Nog even en ze eisen een opvang voor de verzwakte koniks en andere grazers, soort pieterburen voor hoefdieren?

Welke natuur? Dit is veehouderij in een parklandschap.
Mijn schapen hebben over de zomer een veel groter gebied ter beschikking dan de dieren in deze "vrije natuur".

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:08

Voer die dieren bij of dun de kuddes uit!! Net zoals het in Zweden gebeurt met Elanders

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:24

Mijn keuze zou zijn om een bepaling te doen hoeveel dieren er kunnen leven, en dan iedere nazomer het aantal dieren terug te dringen naar dat getal. Overige dieren afschieten en verwerken tot vlees, dan hebben ze na de dood ook nog enige nut.

Maarja, dan kun je er net zo goed een koppel zoogkoeien en slachtpaarden laten weiden natuurlijk.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:27

Animal schreef:
Mijn keuze zou zijn om een bepaling te doen hoeveel dieren er kunnen leven, en dan iedere nazomer het aantal dieren terug te dringen naar dat getal. Overige dieren afschieten en verwerken tot vlees, dan hebben ze na de dood ook nog enige nut.

Maarja, dan kun je er net zo goed een koppel zoogkoeien en slachtpaarden laten weiden natuurlijk.

Precies. Maar dan wel graag het predikaat 'natuur' dat ze gebruiken weghalen. Ik noem dat een safari park. :p

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:43

Ieder jaar komt deze discussie weer voorbij. Er is dus iets danig mis in de basis van hoe deze dieren gehouden worden. Jammer genoeg komt men qua oplossingsgericht denken telkens niet verder dan afschieten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:26

Het probleem is dat men daar helemaal niet oplossingsgericht wíl denken, het afschieten (als ze toch al liggen te creperen) is alleen maar onder druk van buitenaf tot stand gekomen, SBB vond het echt gewoon prima om die dieren te laten verhongeren dan af en toe eens te gaan kijken waar ze liggen.

Er word ook pas geschoten als het dier echt al bijna dood is, dus het leed is al geschied.

Er zijn in heel Europa heel wat natuurgebieden waar ruim voldoende ervaring voorhanden is met beheer door half wilde kuddes. En zo wordt het wiel weer uitgevonden, op kosten van de belastingbetaler op een bedje van dierenleed. :roll:

Kadavers moeten ze ook verplicht ruimen, van de paarden en koeien. Dus in dat 'natuurgebied' staan in de winter containers waar met groot materiaal de kadavers in geflikkerd worden. Maar dat zag je niet in 'De nieuwe Wildernis'.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:43

randalinpony schreef:
Het probleem is dat men daar helemaal niet oplossingsgericht wíl denken, het afschieten (als ze toch al liggen te creperen) is alleen maar onder druk van buitenaf tot stand gekomen, SBB vond het echt gewoon prima om die dieren te laten verhongeren dan af en toe eens te gaan kijken waar ze liggen.

Er word ook pas geschoten als het dier echt al bijna dood is, dus het leed is al geschied.

Er zijn in heel Europa heel wat natuurgebieden waar ruim voldoende ervaring voorhanden is met beheer door half wilde kuddes. En zo wordt het wiel weer uitgevonden, op kosten van de belastingbetaler op een bedje van dierenleed. :roll:

Kadavers moeten ze ook verplicht ruimen, van de paarden en koeien. Dus in dat 'natuurgebied' staan in de winter containers waar met groot materiaal de kadavers in geflikkerd worden. Maar dat zag je niet in 'De nieuwe Wildernis'.

Het is maar goed ook dat ze de kadavers ruimen. In de winter van 2012-2013 zijn ruim 33% van de grote grazers gestorven. Als die dieren zouden blijven liggen gaat het echt gruwelijk mis. In totaal ging het om zo'n 1680 dieren..

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/10 ... assen-dood

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:50

OMG, wist niet dat het om zulke grote aantallen ging :wow:! En dat is maar een derde deel van wat er rondloopt... wat een bizarre hoeveelheid beesten op zo'n klein stukje dan zeg :=...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:30

Ik heb het nog even opgezocht, maar de Oostvaardersplassen is in totaal circa 6000 hectare, waarvan 2400 hectare gras en bos is. 1680x3=5040 dieren (uitgaande van herfst 2012). 2400/5040=0,48 hectare per grote grazer.

En na twee zomers en een zachte winter zou het zomaar kunnen dat er op dit moment nog meer dieren lopen als in de herfst van 2012. De winter van 2010 was een zeer harde/koude winter met heel veel sneeuw.

Edit; hier valt veel te lezen over de Oostvaardersplassen
http://www.staatsbosbeheer.nl/nieuws%20 ... jfers.aspx

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:33

Animal schreef:
Ik heb het nog even opgezocht, maar de Oostvaardersplassen is in totaal circa 6000 hectare, waarvan 2400 hectare gras en bos is. 1680x3=5040 dieren (uitgaande van herfst 2012). 2400/5040=0,48 hectare per grote grazer.

En na twee zomers en een zachte winter zou het zomaar kunnen dat er op dit moment nog meer dieren lopen als in de herfst van 2012. De winter van 2010 was een zeer harde/koude winter met heel veel sneeuw.

Minder dan een halve hectare gras en bos, dat is gewoon heel weinig...

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:10

De kudde is ook drie of vier keer zo groot als dat ze in het begin hadden afgesproken als de max. Boven dit aantal zouden ze gaan verplaatsen of afschieten. Dit gebeurt allebei niet en zie de ellende daar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:16

Animal schreef:

Edit; hier valt veel te lezen over de Oostvaardersplassen
http://www.staatsbosbeheer.nl/nieuws%20 ... jfers.aspx

Ja, SBB kon niet nalaten op de propagandatamtam te roffelen dat er zo weinig sterfte was afgelopen winter en voorjaar....

Er zijn niet veel hersens voor nodig om te beseffen wat er dus de eerstvolgende strenge periode gaat gebeuren daar. -O-

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:18

Een afschuwelijk drama. En men maar zwijmelen: "ja dat is de echte natuur, die laten ze echt zijn werk doen". Nee dat is een levende, omheinde hel zonder voedsel en wegloopmogelijkheden.