Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:02

Wilawander schreef:
Er komen steeds meer paarden (en ook andere dieren) die vol wormen zitten en ziek worden en negatief uit het wormonderzoek kwamen. Er zijn ook steeds meer dierenartsen die gewoon preventief ontwormen adviseren.

PRaziquantel is tegen lintwormen (ook niet te vinden bij een eittelling)

Oorzaak is niet het mestonderzoek, maar het niet correct uitvoeren en interpreteren van mest onderzoek en te grote conclusies verbinden aan de resultaten van het mestonderzoek. Je moet je wel blijven verdiepen in de materie. Ik zou hierin wel ook meer verantwoordelijkheid bij de gemiddelde dierenarts verwachten. Die zijn vaak toch wat gemakkelijk. Als over een paar jaar de wormkuren niet meer werken hebben we mooi een probleem met onze geliefde paarden!

Lintworm eitjes kan je wel zien in een mestonderzoek, maar het is lastiger.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:03

Sprintje schreef:
de pre-patente periode van de bloedworm is 6 weken, dus vandaar bij schone paarden na 4-6 weken weer een mestonderzoek doen. Bij lichte besmetting is in mijn ogen eens per twee weken voldoende monitoring, maar wellicht is dat ook beter te overleggen met de betrokken dierenarts. Hangt ook af of je het over een volwassen paarden hebt of een jong dier. Een dier welke je niet kent zal je wat strakker opvolgen dan een dier die al jaren goed onder controle is met betrekking tot bloedworm.

Citaat:
Levenscyclus

Als infectieuze larfjes door het paard worden opgenomen, penetreren ze bij aankomst de dikke darm onmiddellijk het darmslijmvlies. Na een ontwikkelingsperiode van minimaal 6 weken (de pre-patent period) in zowel het darmslijmvlies als de darminhoud vinden we volwassen eitjes legende wormen in de darmen. Larven kunnen ook enkele maanden rondkruipen in de darmwand. Omdat ze zich steeds verplaatsen, weet het afweersysteem van het paard zich veelal geen raad met deze indringers, met als resultaat een ontstoken darmwand. Dit geldt met name voor jonge paarden.

[ Afbeelding ]

Het bovenstaande plaatje laat ook mooi zien dat de helft van je wormbeleid buiten je paard plaats vind: dus een goed weidemanagement!

Nogmaals, als je dus een negatieve test hebt en je vier weken later weer negatief hebt, kan je paard alsnog behoorlijk wormen hebben omdat de uitscheiding zo verschilt dat de ene vol zit en de ander nagenoeg leeg...dus je moet elke dag voor meer dan een week wil je zekerheid..

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:06

Ja of je doet gewoon geen onderzoeken en geeft de hele kudde bij de eerste verschijnselen een kuur, klaar.

Praziquantel en Avermectine/ Ivermectine er eens in het jaar in als ik me niet vergis. Hebben nog nooit een paard ziek gehad met wormen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:12

gekvanfleur schreef:
Nogmaals, als je dus een negatieve test hebt en je vier weken later weer negatief hebt, kan je paard alsnog behoorlijk wormen hebben omdat de uitscheiding zo verschilt dat de ene vol zit en de ander nagenoeg leeg...dus je moet elke dag voor meer dan een week wil je zekerheid..

Daarom zei ik ook: Bij meerdere negatieve tellingen (dan noem ik een paard pas schoon, niet op basis van 1 telling) kan je de frequentie wat verlagen naar eens per 4-6 weken ;-)

@ SFC ooit verdiept in de resistentie problematiek?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:12

Die zit voorzover ik weet in de equimax . De equimax is dus niet tegen de ingekapselde bloedwormen!?

Ik ontworm 3 a 4x per jaar. najaar okt nov. Met de equimax . en tussendoor eraqeulle(invermectine) met equist afgewisseld. Is het verstandig nu dan met de equist pramox te doen.ipv equimax
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 14-10-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:13

Sprintje schreef:
Wilawander schreef:
Er komen steeds meer paarden (en ook andere dieren) die vol wormen zitten en ziek worden en negatief uit het wormonderzoek kwamen. Er zijn ook steeds meer dierenartsen die gewoon preventief ontwormen adviseren.

PRaziquantel is tegen lintwormen (ook niet te vinden bij een eittelling)

Oorzaak is niet het mestonderzoek, maar het niet correct uitvoeren en interpreteren van mest onderzoek en te grote conclusies verbinden aan de resultaten van het mestonderzoek. Je moet je wel blijven verdiepen in de materie. Ik zou hierin wel ook meer verantwoordelijkheid bij de gemiddelde dierenarts verwachten. Die zijn vaak toch wat gemakkelijk. Als over een paar jaar de wormkuren niet meer werken hebben we mooi een probleem met onze geliefde paarden!

Lintworm eitjes kan je wel zien in een mestonderzoek, maar het is lastiger.

Mensen gaan nu eenmaal niet tig dagen verzamelen en zolang iedereen vol vertrouwt op mestonderzoeken enz. Zal dit niet werken. Overigens kan het ook bij correct uitvoeren mis gaan. Zelf gehad met een hond. Mest onderzoeken zijn daarbij correct uitgevoerd. Hond gaat geen wormen maar wel een verdacht op wormen. Door bloedonderzoek kwam er wel naar voren dat hij een fikse wormbesmetting had. En na de juiste middelen kwamen die er ook wel degelijk af. Met paarden hoor je het ook regelmatig ook op de grotere paardenklinieken en die weten vast wel wat ze doen :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:15

Sprintje schreef:
gekvanfleur schreef:

Daarom zei ik ook: Bij meerdere negatieve tellingen (dan noem ik een paard pas schoon, niet op basis van 1 telling) kan je de frequentie wat verlagen naar eens per 4-6 weken ;-)

We hebben in nederland gelukkig nog geen problematiek, en tot voor kort was het mijn dierenarts die me er het liefst zeven per jaar aansmeerde..en nu komen ze met een test die aan alle kanten rammelt.

Dus jij doet twee weken lang elke dag mest onderzoek? Dan zou je de eerste in NL zijn. ;)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:16

Sprintje schreef:

Ja, die komt als je er zo veel ingooit waardoor je paard zich er niet op kan aanpassen.

Hier krijgen ze gewoon een kuur als het nodig is. Rest van de tijd kunnen ze hun eigen immuniteit fijn aanmaken door de kleine hoeveelheid die áltijd wel aanwezig is qua wormen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:23

pien_2010 schreef:
Wij doen nooit mest testen. Wel ontwormen we veel in overleg met die dierenarts en regelmatig nadat een van onze paarden inderdaad veel bloedlarven bleek te hebben. Zo gevaarlijk! Ze zijn nu al jaren helemaal schoon.
Tevens ruimen we hier rond het huis ook de mest op.
Het enige risico dat we hier lopen is leverbot. Maar tot nu toe gaat het goed. Hier in Frankrijk zijn ook veel lintworm risico besmetting en horzel larven.

Tegen leverbot kun je ook ontwormen.
Geen idee hoe dat in frankrijk zit maar ik had vorig jaar een besmet paard en die heb ik ontwormt met fasinex. Dat gebruiken ze ook bij koeien en schapen en een goede boer ontwormt op tijd zijn vee tegen leverbot.

Pumpkins

Re: Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:39

Ik lees dat een aantal mensen standaard overdoseren, toch wil ik adviseren om je paard te wegen om nauwkeurig te kunnen doseren en niet overdoseren. Dit omdat de Equest Pramox echt vergif is en om hier teveel van aan je paard te voeren kan lelijke bijwerkingen geven. Hier een verhaal van een medebokker over slechte ervaring met Equest pramox.
[MD] Ontwormen met equest pramox -> de gevolgen...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:46

gekvanfleur schreef:
We hebben in nederland gelukkig nog geen problematiek, en tot voor kort was het mijn dierenarts die me er het liefst zeven per jaar aansmeerde..en nu komen ze met een test die aan alle kanten rammelt.

Dus jij doet twee weken lang elke dag mest onderzoek? Dan zou je de eerste in NL zijn. ;)

Jahoor bij een besmetting die ik niet vertrouw wel!

Resistentie is misschien nog geen groot probleem, maar zeker wel al aanwezig in Nederland! Hier een handje vol artikelen waar over resistentie wordt gesproken:
http://www.wormbestrijding.nl/paard_resistentie.html
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertise ... jzer-1.htm
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... onden.aspx
http://www.paardenarts.nl/kennisbank/wo ... j-paarden/
http://www.hipposupport.nl/index.php/ar ... ewoon-doet

Ik val in herhaling, maar goed weidemanagement is echt de helft van je worm management, en kan een besmetting bij je paard voorkomen! Als je de worm cyclus ook op de wei kan doorbreken heb je een vergelijkbaar effect als je paard wormvrij maken, beide goed timen en je slaat echt een goede slag in de wormbestrijding:

- Zet de paarden regelmatig (iedere 6 weken = prepatente periode kleine rode bloedworm) om naar verschillende, het liefst schone, percelen.
- Verwijder minstens twee keer per week de mest uit het land. Indien dit niet mogelijk is zorg dan dat er goed gesleept wordt zodat de mest kan uitdrogen (ook aan te raden bij zeer stenge vorst!)
- Laat eens andere diersoorten zoals schapen je weide begrazen. Zij kunnen namelijk, net als mensen, niet besmet worden met paardenwormen. De wormeieren die de andere diersoort uitscheidt, zijn op hun beurt weer niet gevaarlijk voor paarden (denk er wel aan dat koeien weer leverbot aan paarden kunnen overbrengen! Leverbot is met de standaard mesttest niet aan te tonen. Als je hier risico op hebt moet je aanvullend laten testen, of preventief ontwormen specifiek voor leverbot).
- In plaats van een andere diersoort op het weiland te laten grazen, kan het land ook gemaaid worden. Zeer regelmatig de "toiletten" uitmaaien (iedere week) zorgt ervoor dat de wormcyclus verstoord wordt.
- Zorg dat er vóór het omweiden een goed mestonderzoek gedaan is en dat er, indien nodig, op tijd ontwormd is. Dan komen er zo min mogelijk eieren op de schone wei terecht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:02

Sprintje schreef:
gekvanfleur schreef:

Jahoor bij een besmetting die ik niet vertrouw wel!

Ik neem aan dat je dan zelf de mogelijkheid hebt om de mest te onderzoeken, want ieder dag mest naar het lab of de DA brengen wordt een aardige kostenpost..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:04

Sprintje, leverbot wordt ook door schapen overgebracht op paarden ( als het weiland waar de paarden ook op komen nat is of natte greppels heeft, waar de poelslak in voorkomt). Het kan zelfs door ganzen en hazen overgebracht worden op je land.

Cowgirl, Fasinex ( werkzame stof is Triclabendazol) kan werken tegen leverbot, maar in Noord-Holland is er bij schapen en koeien een grote resistentie tegen. Overigens is Fasinex officieel niet geregistreerd voor paarden. Endex ( werkzame stoffen Triclabendazol en Levamisol) is laatst bij twee paarden bij ons op stal gebruikt. Tegen Levamisol is nog geen resistentie bekend. Overigens is ook dit middel niet geregistreerd voor paarden. Het wordt gebruikt ( en is toegestaan) omdat er geen ander middel beschikbaar is.

Weer on topic: Equest en Equest Pramox zijn de enige wormmiddelen die langer doorwerken in een paardenlichaam, de enige die ingekapselde bloedwormen aanpakken en de enige die drie maanden werkzaam zijn!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:38

Anoli schreef:
“Geadviseerd wordt om alle paarden te behandelen tegen bloedworm tijdens de herfst en winter, onafhankelijk van het mestonderzoek”, aldus Wendy Talbot, paardengezondheidsmanager voor het bedrijf Zoetis. “Het is belangrijk om te beseffen dat je moet ontwormen tegen de bloedworm vóór de lente, ook al is het mestonderzoek van je paard negatief, om je paard te beschermen tegen deze dodelijke parasiet.”

De deskundige in dit geval is iemand van het bedrijf dat Equest/Equest pramox maakt :+

"Wij van WC-eend adviseren WC-eend".....

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:13

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:15

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:07

Inderdaad, zwakke argumentatie!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:08

Bij 't Woud doe ik geen mestonderzoeken meer. Een aantal keer gedaan en idd advies "niet ontwormen". Een aantal weken voor de bevalling van mijn drachtige merrie kwam de DA en die adviseerde haar nog te ontwormen, ze bleek dus vol rode bloedwormen te zitten! Voortaan laat ik mestonderzoek doen door de DA, is ten eerste een stuk goedkoper en ten tweede kent deze je paarden echt!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:34

ik heb op die pagina van het woud gereageerd:
Helaas is mestonderzoek levensgevaarlijk. Ik heb er zelf alleen slechte ervaringen mee. Op een pensionstal gestaan waar ze aan mestonderzoek deden. Een andere pensionklant en ik weigerden. We bleven 4 keer per jaar preventief ontwormen. Wat bleek? Al na een maand in het weideseizoen hadden ALLE paarden een wormbesmetting. KASSA. Dus moest er voor mestonderzoek EN een wormenkuur betaald worden. Gelukkig had ik alleen de kosten aan die 4 kuren per jaar. Ik ontworm nog steeds gewoon preventief, momenteel 3 keer per jaar. Mestonderzoek heeft helaas aangetoond dat het en veel te duur is (wij moesten in 2010 al 22 euro per keer betalen) en je loopt gewoon achter de feiten aan. Bovendien zit je met weideonderhoud waar niet elke pensionhouder aan wil of kan voldoen. Misschien ontworm ik mijn paard nu iets te vaak, maar ik heb me al nooit gehouden aan de geadviseerde elke 6-8 wekenzoals in het verleden gebruikelijk was.Voor nog geen 40 euro per jaar heb ik m'n paard netjes ontwormd, en werk niet mee aan resistentie. Vergeet niet dat je in het weideseizoen ELKE maand aan mestonderzoek moet doen en in de wintermaanden ook nog eens 2 keer geadviseerd wordt. Ik ben trouwens ook erg benieuwd of deze reactie blijft staan of verwijderd wordt. Mestonderzoek werkt gewoon niet, en ik ben niet de enige in mijn omgeving die dezelfde slechte ervaringen heeft.

Ik ben dus ook zeer benieuwd of er censuur gepleegd gaat worden. Mestonderzoek werkt niet, gevaarlijk, levensgevaarlijk en duur. Mooi extra inkomsten voor een veearts.
Tuurlijk wil een wormenfabrikant ook inkomsten hebben, maar in dit geval werkt toch echt het beste je eigen gevoel en kop volgen :D

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:53

Mestonderzoek is heel erg afhankelijk van hoe het uitgevoerd wordt. Als ik zie hoe slordig dat soms gaat...

Het massaal gaan ontwormen met een moxidectine is trouwens ook gevaarlijk, dat vergeten heel veel mensen en fabrikanten. Kan een paard ook dood aan gaan.

Het meest gevaarlijk is mensen die klakkeloos een papiertje met de uitslag mestonderzoek volgen én mensen die klakkeloos de zogenaamde professionals (die onderzoeken doen die gesponsord worden door de fabrikant) geloven. Het belangrijkste is dat je kijkt naar je paard en dat je je gezonde verstand gebruikt. Mestonderzoek kan helpen om te bepalen welke wormen het paard heeft, maar het is niet sluitend. Doordat je wel enige indicatie hebt welke wormen er zijn, kan het helpen bij het tegengaan van resistentie. Aangezien de resistentie veel te hoog aan het worden is, is het noodzakelijk om manieren te vinden om dit tegen te gaan.

Je zal overigens Het Woud nooit horen zeggen dat een negatief mestonderzoek betekent dat het paard vrij van wormen is. Ze geven zelf al aan dat sommige wormen heel moeilijk tot niet te ontdekken zijn in de mest.

En ik las ergens dat resistentie komt als je er zo veel ingooit waardoor je paard zich er niet op kan aanpassen. Dat klopt helemaal niet. Resistentie komt als je zo weinig geeft waardoor de wormen zich er op kunnen aanpassen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:17

en te vaak ontwormd waardoor alleen de resistente wormn blijven leven en zich voortplanten.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:28

Ik verzamel mestballen van 3 dgn voor onderzoek, met de reden dat niet bij elke drol wormeieren worden uitgescheiden.

Je moet even oppassen met Equest, dit is namelijk voor maar 575 kg lg, dus bij een gemiddeld paard doseer je onder. Het middel is in de USA gemaakt/ontstaan voor de Quarters.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:27

Utrolig schreef:
Ik verzamel mestballen van 3 dgn voor onderzoek, met de reden dat niet bij elke drol wormeieren worden uitgescheiden.

Maar de instructie is toch dat het verse mest moet zijn?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:41

Utrolig schreef:
Je moet even oppassen met Equest, dit is namelijk voor maar 575 kg lg
Ze zijn er ook voor 700kg. Maar dan inderdaad wel opletten welke je pakt.

Ik blijf het maar een lastig verhaal vinden, alle verschillende adviezen met voor elke partij eigen belangen. Ik blijf voor nu in december standaard ontwormen met de pramox en verder mestonderzoek. En dagelijks de mest weg halen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:46

Grit schreef:
Utrolig schreef:
Je moet even oppassen met Equest, dit is namelijk voor maar 575 kg lg
Ze zijn er ook voor 700kg. Maar dan inderdaad wel opletten welke je pakt.

Ik blijf het maar een lastig verhaal vinden, alle verschillende adviezen met voor elke partij eigen belangen. Ik blijf voor nu in december standaard ontwormen met de pramox en verder mestonderzoek. En dagelijks de mest weg halen.

In november/december als ze van de wei af zijn inderdaad. En een schone wei is gewoon ook heel belangrijk, dat merkten wij toen wij als een van de weinigen de wei schoon hielden en de rest van onze landjes niet. Toen waren de paarden uit onze wei structureel "schoon" of schoner dan de rest van de paarden, dus daar merkte je echt verschil mee!

De Equest is nu al 2 jaar in grote maten beschikbaar hoor, dat was inderdaad altijd maar lastig die kleine hoeveelheden..