Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bastiaan02
Berichten: 419
Geregistreerd: 12-04-11
Woonplaats: Capelle aan den Ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:40

Ach! Arme stakker. Dit is toch vreselijk!

BigOne
Berichten: 38553
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:47

Volgens de fb pagina richten ze een stichting op waaruit alle oude westernpaarden en eigenaren die financieel de kar echt niet meer kunnen trekken een helpende hand word toegestoken om dit soort toestanden in de toekomst te kunnen voorkomen. Dus niet alleen voor Pebbles. Nobele gedachte maar triest dat ook hier weer een stichting voor opgericht moet worden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:01

terpentijn schreef:
Het zou inderdaad een heleboel verhelderen als ze zelf het op zou kunnen brengen om hier even te reageren. Maar dat is uiteraard geenszins een verplichting.


Vandaar dat ik heb gereageerd, uit naam van Sylva. Zij heeft het er, om niet vervelend uit te hoek te komen, al moeilijk genoeg voor om ook nog eens allerlei speculaties te ontkrachten. Ik ken haar ruim tien jaar en weet dat Pebbles voor haar alles betekende en betekent. Van een soort van 'simpelweg van de hand doen' is hier dus ook geen sprake. Ze gunde het paard juist een fantastisch pensioen dat ze hem vanwege omstandigheden niet kon geven. Als in eerste instantie dan ook nog alles prima lijkt, dan ga je er niet vanuit dat je paard ineens maanden later aan zijn lot wordt overgelaten...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:25

Maar wat ik dan niet begrijp...als dat paard alles voor haar betekende kon ze het dan niet 1x in die vijf jaar opzoeken?
Ik heb er alle begrip voor dat iemand een paard niet meer kan houden om wat voor reden dan ook.Maar wat ik hier begrijp is dat dat paard alles voor haar betekende.Maar haar gedrag uitte zich niet zo.Ook prima maar dan niet steeds dat noemen.

BigOne
Berichten: 38553
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:39

geerke schreef:
Maar wat ik dan niet begrijp...als dat paard alles voor haar betekende kon ze het dan niet 1x in die vijf jaar opzoeken?
Ik heb er alle begrip voor dat iemand een paard niet meer kan houden om wat voor reden dan ook.Maar wat ik hier begrijp is dat dat paard alles voor haar betekende.Maar haar gedrag uitte zich niet zo.Ook prima maar dan niet steeds dat noemen.

Geerke, ik snap jouw reactie maar ik begrijp ook de persoon die denkt een geweldige plek gevonden te hebben, ze heeft toen afstand van het paard gedaan en soms doe je je jezelf alleen verdriet door nog eens te gaan kijken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je , als je zelf niet meer het geld op kunt brengen om er voor te zorgen, heel blij bent dat je een goed tehuis vind. En er zal vast contact geweest zijn anders had diegene die het paard in bezit heeft gehad de afgelopen jaren niet een bericht gestuurd hebben aan Sylva dat het niet goed ging. Waarop het paard direct gehaald is. Inderdaad een riskante zaak want het dier kon blijkbaar bijna niet meer staan en dan in de trailer en op de boot, dan neem je een risico. Ik persoonlijk vind het een dram, zowel voor het paard en de oude eigenaar want je schrikt je het klaplazarus maar dat ze er niet elk jaar op de stoep stond om te kijken kan ik me ook alles bij voorstellen.

flinstone0
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:27

Ik ben degene die op Terschelling begin augustus de dierenbescherming heeft gebeld voor dit paard.
Na de melding heeft politie Terschelling contact met mij opgenomen, mede omdat zij het paard niet konden vinden.( stond behoorlijk verdekt opgesteld...)
Ik zou terug gebeld worden over hoe en wat eventueel verder, maar dat is niet gebeurd.
Mijn dochter en ik hebben in de twee weken na de melding regelmatig vers water gebracht en een paar handjes brokken per keer.
Na een week of 2 had hij ineens een deken om,
maar daar was ook alles mee gezegd...
Nu twee weken geleden gingen we er weer heen...paard weg!
Ik dacht het ergste....
Mijn dochter hoorde van andere paardenmeiden dat ie naar de wal verkocht was.
(verkoop leek mij stug gezien z'n ellendige toestand)
Afgelopen maandag kregen we , tijdens collecte lopen voor de dierenbescherming, ineens ergens te horen dat er een facebooksite opgericht was voor dit paard!
Wij zijn zo enorm blij dat ie nog leeft,
én dat ie nu weer echte verzorging krijgt!
Hij was er beroerder dan beroerd aan toe!
Ik ben nog steeds stomverbaasd als ik de foto's van Red Pebbles van "vroeger" zie....300 kg eraf!
Ik heb vandaag nog contact gehad met de politie Tersch om te vragen hoe dit alles nu verlopen is op het eiland,
maar ben nog niet veel wijzer.
Morgen bellen ze me terug.
Ik zou súper graag met Ina Maris, waar hij nu is, in contact komen.
Wil heeeeel graag weten hoe en wat er na mijn melding gebeurt/gedaan is.
Hoop op antwoorden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:29

eilander0....je bent net op tijd geweest...goede zet :j

quartel

Berichten: 15899
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:31

Je hebt hem misschien wel gered met die handjes brok.......
Het is te hopen dat hij dit te boven komt.......ik denk niet dat we willen weten hoe zijn weerstand nu is

flinstone0
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:42

geerke schreef:
[***] schreef:
Zeg ik dat ergens Geerke? Jij bent meer van de rare conclusies.



?ik van de rare conclusies?lees nou eens wat je schrijft....dat schrijf ik toch niet? :o?


Volgens mij bedoeld [***] dat deze mensen niks mankeren in de zin van dat er best voor hem gezorgd had kunnen worden...er lopen daar heel wat dieren rond waar zij verantwoordelijk schijnen te zijn, welke gelukkig in een iets betere staat verkeren dan Red Pebbles.

flinstone0
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:26

Heb net nog even terug gepuzzeld in mijn agenda,
en volgens mij heb ik 15 augustus de melding gedaan.
Heb besloten om de dierenbescherming te bellen omdat ik niet wist wie de eigenaar was,
anders was ik daar zelf gewoon heen gegaan....
( heb nu inmiddels een vermoeden wie de verantwoording voor dit dier op Tersch had)
Ik hoop dat er mensen zijn die dit lezen,
en mij meer kunnen vertellen over wát en hoe er nu precies in werking is gezet om dit paard een beter leven te geven.
Dit is dan ook de reden dat ik hier een account heb aangemaakt,
als digibeet zijnde...zit dan ook niet op facebook enzo.
Waar ik nu vooral op hoop is dat ik in contact kan komen met de dame waar Red Pebbles nu is.
Wie o wie weet meer?!

KootMiraDrum

Berichten: 8336
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:33


BigOne
Berichten: 38553
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:43

eilander0 schreef:
Heb net nog even terug gepuzzeld in mijn agenda,
en volgens mij heb ik 15 augustus de melding gedaan.
Heb besloten om de dierenbescherming te bellen omdat ik niet wist wie de eigenaar was,
anders was ik daar zelf gewoon heen gegaan....
( heb nu inmiddels een vermoeden wie de verantwoording voor dit dier op Tersch had)
Ik hoop dat er mensen zijn die dit lezen,
en mij meer kunnen vertellen over wát en hoe er nu precies in werking is gezet om dit paard een beter leven te geven.
Dit is dan ook de reden dat ik hier een account heb aangemaakt,
als digibeet zijnde...zit dan ook niet op facebook enzo.
Waar ik nu vooral op hoop is dat ik in contact kan komen met de dame waar Red Pebbles nu is.
Wie o wie weet meer?!

Jij hebt er waarschijnlijk voor gezorgd dat de mensen waar hij stond en hem zo verwaarloosden toch de vorige eigenaresse op hebben gebeld, ze roken al nattigheid. Prima dat je dit aan de kaak stelt en de politie kunt wijzen op hoe hij er nu uitziet zodat de mensen zich moeten verantwoorden. Ze zullen waarschijnlijk denken dat de kous af is nu het paard niet meer bij hun staat maar ik hoop dat ze aangepakt worden, je krijgt van mij een virtueel lintje, top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:05

Sneu verhaal, alleen waarom kiezen niet voor om in te laten slapen of slacht?

Zelf heb ik er voor gekozen om zelf voor oude dag van mijn paard te zorgen en wanneer niet meer gaat gaat die naar de slacht. Juist omdat ik dit soort risicos niet wil lopen.

Waar slecht tegen kan zijn al die bedel acties op Facebook. Misschien moet ik ook maar pagina op zetten voor donaties voor de oude dag voorziening van mijn paard.

eilander

Berichten: 3252
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:21

Eilander0 , het is handig als je even een andere naam aan neemt...

Iris82

Berichten: 39864
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:22

Fjorj schreef:
Sneu verhaal, alleen waarom kiezen niet voor om in te laten slapen of slacht?

Zelf heb ik er voor gekozen om zelf voor oude dag van mijn paard te zorgen en wanneer niet meer gaat gaat die naar de slacht. Juist omdat ik dit soort risicos niet wil lopen.

Waar slecht tegen kan zijn al die bedel acties op Facebook. Misschien moet ik ook maar pagina op zetten voor donaties voor de oude dag voorziening van mijn paard.


Is er sprake van ondraaglijk lijden of geen toekomstperspectief dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:33

Als ik hem zo zie dan kan je zeker over lijden spreken. Toekomstperspectief, als de eigenaar niet het geld heeft of niet het geld er aan uit wil geven dan is dat geen goed perspectief.
En kans dat andere mensen voor deze kosten willen op draaien zal ik niet al te hoog achten.
En wat is mis met de slacht? Dankzij de mensen die dit wel doen worden er minder dieren voor de consumptie gefokt en in veelste kleine hokken gehouden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:47

Beetje kortzichtig: het opvangadres op Terschelling had hem overgenomen en had dus de volledige zeggenschap over Pebbles. Hij is hier echter in schrijnende conditie vandaan gekomen. Zij hebben net voordat het te laat is de eigenaresse die hem járenlang had en hem heeft verkocht aan hen, gecontact.
Nu is Pebbles in handen van de familie Maris. Hij is volledig gezond bevonden, zoals meerdere keren in dit topic te lezen valt, en het enige lijden dat hij kent is de ondervoeding. Deze wordt vakkundig opgepakt door de familie Maris in samenspraak met artsen. Als de artsen hadden uitgesproken dat er geen toekomst meer was voor Red Pebbles, dan had de huidige eigenaar dat zeker geaccepteerd en was hierin meegegaan. Echter is dat allesbehalve het oordeel geweest van de artsen. Waarom dan wel in laten slapen?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:54

Eilander0, super dat je hem in ieder geval van water en brokjes hebt voorzien. En hulp hebt geregeld, jammer dat ze je niet op de hoogte hebben gehouden. Hoop dat je in contact kan komen met de fam. Maris.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:08

Fjorj schreef:
Als ik hem zo zie dan kan je zeker over lijden spreken. Toekomstperspectief, als de eigenaar niet het geld heeft of niet het geld er aan uit wil geven dan is dat geen goed perspectief.
En kans dat andere mensen voor deze kosten willen op draaien zal ik niet al te hoog achten.
En wat is mis met de slacht? Dankzij de mensen die dit wel doen worden er minder dieren voor de consumptie gefokt en in veelste kleine hokken gehouden.


Sorry maar waar haal je het vandaan? Er zijn nu mensen met pebbles bezig. Mensen die er dus wel tijd, geld, liefde en moeite in willen steken. Bovendien valt mij het op dat er al snel over bedelen word gesproken wanneer er dingen niet helemaal lekker verlopen. Er zijn zat stichtingen waarbij de donaties vele paardenlevens hebben gered, kijk maar naar stichting paard in nood. Als het ineens anders is krijgt het woord donatie ineens de titel bedelen. Lekker negatief, als we allemaal zo waren dan stond pebbles daar nog steeds.. pfff

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:11

Heerlijk dat gespeculeer op bokt.... *kots* :n

Hou toch es ff op mensen.

Paard is wegens omstandigheden naar terschelling gegaan en dat is op de kop verkeerd gegaan.....punt!

Eigenaresse heeft geen nieuw paard, maar inderdaad nog een ouwetje wat ze al had, maar heeft kunnen houden.

Maak er nou verder geen soap van.

Laten we hopen dat Pebbles er bovenop komt en dat er meer paarden voor behoedt kunnen worden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:45

Fjorj schreef:
Als ik hem zo zie dan kan je zeker over lijden spreken. Toekomstperspectief, als de eigenaar niet het geld heeft of niet het geld er aan uit wil geven dan is dat geen goed perspectief.
En kans dat andere mensen voor deze kosten willen op draaien zal ik niet al te hoog achten.
En wat is mis met de slacht? Dankzij de mensen die dit wel doen worden er minder dieren voor de consumptie gefokt en in veelste kleine hokken gehouden.



hoezo lijden?paard heeft gewoon geen eten gehad....ik maak dat regelmatig mee hier in frankrijk.
Geen eten en geen ontworming,en als het weer dan een beetje niet mee zit(koud/nat)is het vrij dramatisch.Niet als je er op tijd bijbent.
Hoewel ik het al een aantal malen heb meegemaakt dat zo een paard niet te redden is.Ook niet op de kliniek.
Maar ik heb het over paarden die nog even een tandje dunner zijn dan deze pebbels.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:02

Wat een pracht paard was het, triets dat je zo wordt afgedankt als je zoveel heb gepresteerd (ik doel op de gene die hem heb verwaarloost niet helemaal de eigenaresse)

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:17

Het is inderdaad sneu, voor elk paard die zoiets moet meemaken.
Begrijp alleen niet wat de reden dat dit paard daarheen is gegaan ertoe doet.
Er zijn nu eenmaal omstandigheden waardoor je een paard niet meer kunt houden, wat die reden ook is.
Verder totaal onbelangrijk.
Er hoeft dus ook geen hele soap omheen verzonnen worden om de reden dat het paard daar stond.
Hij stond daar, punt, en is niet goed verzorgd.
En voor dit paard, en elk paard in zo'n conditie is het mooi dat ie daar weggehaald is en er weer boven op komt, op zijn nieuwe adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:06

Wat is bokt? Een discussie forum over paarden.

Enige wat ik doe is dat ik mijn mening deel. Ik snap niet waarom in leven houden van paard belangrijker is dan kwaliteit van leven.
Ik ben van mening dat je een paard van boven de 14 met een gebrek niet op een andere manier weg moet willen doen dan de slacht of inslapen. Want in de andere gevallen ben je heel erg afhankelijk van good wil van anderen, en geloof met veel mensen haak toch snel af bij paard waar mee ze nog geen band mee hebben en ook niks mee kunnen door het gebrek wat die heeft.
Dit risco wat je neem kan goed of slecht uitpakken en jammer genoeg zie je laaste vaak voorbij komen. Tuurlijk is achteraf makkelijk praten, maar denk zelf dat meest mensen hier wat reëler in mogen zijn.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:12

Ik denk dat jij er zelf ook wel iets kritischer naar kunt kijken. De reden waarom je dit vaak voorbij ziet komen is omdat er vaker gemeld word dat het verkeerd gaat dan alle gevallen die wel goed gaan. Het is immers een uitzondering op de regel dat een paard er zo aan toe is. Er zijn genoeg mensen die zich ervoor inzetten paarden op te vangen of een tweede kans te geven. Ik vind niet dat je voor god moet gaan spelen omdat je zelf vindt dat je als enige goed voor het paard zou kunnen zorgen. Als er niks te vinden is en je bent zelf niet meer in de positie om het paard te onderhouden dan liggen de zaken anders.