Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:59

Neem aan dat er bij die 50ha ook bergen/rotsen/water zit, dan houd je al snel veel minder over, het is immers geen Limburg ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:00

Het is een bergachtig gebied met ook grote rotsvlaktes en delen boven de boomgrens waar minder groeit. Maar er was genoeg voedsel om zo een grote kudde te ontwikkelen en nu zitten ze op een keerpunt. Maar het hoofdprobleem is denk ik dat de inheemse flora en fauna geen kans meer krijgt waardoor die uit het gebied verdwijnen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:02

fransje23 schreef:
Het is een bergachtig gebied met ook grote rotsvlaktes en delen boven de boomgrens waar minder groeit. Maar er was genoeg voedsel om zo een grote kudde te ontwikkelen en nu zitten ze op een keerpunt. Maar het hoofdprobleem is denk ik dat de inheemse flora en fauna geen kans meer krijgt waardoor die uit het gebied verdwijnen.

Precies dit dus. :j Ik ben even kwijt om welk gebied het gaat, vorig jaar was er ook al zoiets en dit ging toen om een gebied in het noorden westen van Australië. Dit is een gebied waar ze geen 4 seizoenen kennen, maar 6. Waaronder droogte, bosbranden, overstromingen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:03

Kostolany schreef:
Waarom niet een groot aantal hengsten vangen casteratie toepassen en weer los laten? Dan krijg je niet steeds die overbevolking en trek je ook geen verband uit de kuddes die bestaan? Snap ook het vangen wel en verkopen maar in deze tijd raak je ze niet kwijt. En slacht is dan alweer iets beter dan afschieten. Maar waarom niet zn oplossing? Dan beperk je je kudde en heb je toch natuur?

Waarom is slaht beter dan afschieten? Geeft veel meer stress qua vangen en transport en dood gaan ze uiteindelijk toch.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:05

afschieten is in mijn ogen beter, het levert veel minder stress op voor het paard dan slacht.

ik geloof dat er met deze info meer aan de hand is, delen van het land worden ook begrazen met schapen en het is een lobby voor het terug brengen van de populatie.

klinkt meer als een bewuste hetze tegen de bromby en het promoten om de aantallen (om verkeerde redenen) naar beneden te brengen. De info over kannibalisme is verspreid door jagers.

wees voorzichtig met wat je geloofd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:29

Dat van dat kannibalisme lijkt mij gewoon kolder, er is maar 1 bron van, met dezelfde heldere lichten als het filmpje in de beginpost.

Eerlijk, ik zie geen grote wond waar paarden uit staan te vreten, alleen een paar dieren die aan een dood dier snuffelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:35

Zilkesteyn70 schreef:
Als die paarden uit de buikholte aten, dan aten ze misschien de maag/darmen die nog gevuld waren met een beetje voedsel?

Dat kan, maar roofdieren eten ook uit de buikholte.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:38

randalinpony schreef:
Dat van dat kannibalisme lijkt mij gewoon kolder, er is maar 1 bron van, met dezelfde heldere lichten als het filmpje in de beginpost.

Eerlijk, ik zie geen grote wond waar paarden uit staan te vreten, alleen een paar dieren die aan een dood dier snuffelen.

In Polen is ook al ooit gemeld dat uitgehongerde paarden zich op (gedroogd) vlees stortten. Honger doet rare dingen met herbivoren. Overlevingsdrang heet dat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:41

BMHP schreef:
afschieten is in mijn ogen beter, het levert veel minder stress op voor het paard dan slacht.

ik geloof dat er met deze info meer aan de hand is, delen van het land worden ook begrazen met schapen en het is een lobby voor het terug brengen van de populatie.

klinkt meer als een bewuste hetze tegen de bromby en het promoten om de aantallen (om verkeerde redenen) naar beneden te brengen. De info over kannibalisme is verspreid door jagers.

Sure... mijn man heeft gezien dat konijnen jonge duiven aanvraten.
Nee, het lijkt er eerder op dat verstokte veganisten en/of verstokte anti-jacht mensen niet waar willen hebben dat 100% te allen tijde vegetarisch niet bestaat.

Riddershow

Re: Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:42

Het spreekwoord "als een koe een haas vangt" is ook ergens op gebaseerd; schijnbaar zijn er zelfs koeien die dit doelbewust doen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:46

Eh, het speekwoord is wachten TOT een koe een haas vangt, ofwel wachten tot st. Juttemus.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:54

Sizzle schreef:
Eh, het speekwoord is wachten TOT een koe een haas vangt, ofwel wachten tot st. Juttemus.

Nouja, het schijnt dat dit wel is gebeurd (ooit lang lang terug hier op bokt topic over geweest)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:57

Dat het gebeurt kan zijn staat los van de betekenis van het spreekwoord, dat betekend namelijk dat je oneindig kunt wachten.

Dat paarden af en toe een vogel doden of zelfs eten bijvoorbeeld is mij niet onbekend. Dan doet een koe dat vast ook wel eens.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:57

Hoe een koe een haas vangt kan betekenen dat het niet te voorspellen is. Of het kan betrekking hebben op een oplossing voor een schijnbaar onmogelijk op te lossen probleem.
En het is ook bekend als: "je kunt nooit weten hoe een koe een haas vangt."
Dan betekent het: dat je nooit kunt weten hoe iets onmogelijks toch kan gebeuren.

Er wordt in beide gevallen van uitgegaan dat het vangen van hazen door koeien eigenlijk onmogelijk is. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:00

Ik kan me dan wel weer voorstellen dat als een koe op een onbeweeglijke haas zou stuiten dat hij in al zijn nieuwsgierigheid (want koeien zijn me een partij nieuwsgierig) even zou willen weten hoe het proeft :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:06

BMHP schreef:

Feit is dat die paarden daar eigenlijk niet in de natuur horen en schade toe brengen en een bedreiging zijn voor de inheemse flora en fauna. Dat kannibalisme-ding vind ik minder interessant.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:10

Sizzle schreef:

Je weet nooit HOE een koe een haas vangt....

5 spreekwoorden en uitdrukkingen bevatten `hoe een koe een haas vangt`
hoe een koe een haas vangt (=het is niet te voorspellen / Een oplossing voor een schijnbaar onmogelijk oplosbaar probleem.)
je kunt nooit weten hoe een koe een haas vangt (=je weet nooit hoe het onmogelijke toch waar wordt)
je weet nooit hoe een koe een haas vangt. (=het kan altijd wel eens lukken)
men kan niet weten hoe een koe een haas vangt. / Men weet nooit hoe een koe een haas vangt. (=op onverwachte wijze tot een oplossing komen)
men weet nooit hoe een koe een haas vangt (=je weet nooit of het onmogelijke toch niet waar zou kunnen worden)

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 9vxHN8_jSE
http://www.degroeneman.nl/fotografie/sp ... jn.jpg.php

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:37

Amandavd schreef:
kanniet schreef:
@ Amandavd: Die fietsen erdoor en filmen de boel....

Het was maar een vraag, maar als jij zo graag wilt lachen op de vroege ochtend :P

Dit was geen grapje van mij maar echt serieus bedoeld.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:22

Wie zei dat paarden geen vlees aten? :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:39

fransje23 schreef:
Feit is dat die paarden daar eigenlijk niet in de natuur horen en schade toe brengen en een bedreiging zijn voor de inheemse flora en fauna. Dat kannibalisme-ding vind ik minder interessant.

De Brunby is een deel van de Australische geschiedenis en cultuur, nee geen inheemse soort dat klopt.
In het natuurgebied is schade door overbegrazing, klopt
een flink deel van die overbegrazing komt voor rekening van schapen, ook geen inheems dier!
Het paard moet wijken voor financiële belangen?

De schade aan de natuur moet je eens vergelijken met de OVP, daar is het bos totaal verdwenen.
geloof je dat hier op dezelfde schaal de dieren verhongeren?

Begrijp mij niet verkeerd, de Brunby heeft eigenlijk geen natuurlijke vijanden, ik ben niet tegen beheer van de kuddes. Maar wie doet het beheer en op welke gronden?

In Amerika doet de BLM dat, een organisatie die voor dat het paard beschermt werd voornamelijk op het paard jaagde. De BLM behartigd ook de belangen van boeren om landen te verpachten voor begrazing.
belangen verstrengeling dus.

In Nederland is StaatsBosBeheer verantwoordelijk voor wilde paarden, ook een organisatie die ik mijn paard niet toevertrouw.
probeer eens verder te kijken en wees critisch op wat er wordt bericht

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:16

Kunnen ze de inheemse roofdieren populatie niet een beetje opkrikken in gebieden met veel wilde paarden en zonder schaapjes? :)*

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:25

Het Kosciuszko Park ligt in het zuid-oosten van Australia, zuid NSW, om precies te zijn zo wat halve wegen tussen Sydney en Melbourne; z'n 370 km onder Sydney.
Dit is een ruig berggebied waar er geen gras vlaktes zijn. Oppervlakte is 6735 km².

Wat de Brumbies betreft: wij komen hier uit de zomer, daar komen ze uit de winter ... dus logisch dat er nu geen voer meer te vinden is in het gebergte. En dan krijgt je van dit type sensatie pers om zacht hartige mensen op stang te jagen.

Zijn er te veel ... ja maar door oa natural selection sterven er iedere jaar toch wel een aantal af.
In zo'n klein gebied als deze Park ... en ja 6735 km² wordt in Australia aangezien als een KLEIN gebied! ... zijn er te veel voor de voedsel voorraad, dus natuurlijk krijgt je overbegrazing en verhongering van de overlevende paarden.

Afschieten gebeurt al decenia, het is niets nieuw, kan alleen gebeuren volgens strikt regulatie en wordt
streng gecontroleerd. Het is niet zo dat iedere boer of cowboy in een helicopter kan springen en zijn gang gaan. Over het algemeen zijn de afschieters 'licensed shooters' voor deze taak en moeten meer gezien als scherpschieters dan afschieters. Het is niet aan iedereen de kunnen om vanuit het lucht een snel lopend dier dood te schieten. Wanneer er twijfel is of het geraakt dier feitelijk dodelijk getroffen is, wordt er terug overgevlogen en wordt nog een kogel afgeschoten.

Ophalen van karkas is onbegonnen werk ... ten eerste vanwege het terrein (oa geen wegen!), ten tweede vanwege de afstanden, ten derde vanwege het weer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:26

Laura_Zodine schreef:
Kunnen ze de inheemse roofdieren populatie niet een beetje opkrikken in gebieden met veel wilde paarden en zonder schaapjes? :)*

Er zijn geen inheemse roofdieren in Australia!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:36

Door de geïsoleerde ligging van Australië zijn veel dieren afwijkend geëvolueerd. Vanwege het schamele voedselaanbod en de populatie bijna niet groeit, alleen ververst, zijn roofdieren behalve op Tasmanië niet aanwezig. De Dingo is geen hond en komt van de Indonesische archipel.
Bijna alle zoogdieren, behalve de marsupials, zijn ingevoerd en met alle destructieve gevolgen van dien.

ps: Weet iemand hoe een koe een haas vangt???

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:36

Hij gaat achter een boom staan en maakt het geluid van een worteltje

Kanniet, ik moet duidelijk ook weer eens mijn spreekwoordenboek tevoorschijn halen :)