Studies tonen nadelige effecten aan bij hyperflexie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:02

bruintje123 schreef:
Anky gebruikt nooit dwang

[ Afbeelding ]

mensen die foto's als deze gebruiken zijn echt te kinderachtig. Je ziet dat dat paard hier met zn staart op zijn rug loopt. Waarschijnlijk schrikt ie daar net of iets dergelijks. Als je zulke foto's nodig hebt om je gelijk te krijgen dan heb je blijkbaar nooit echt goed in deze materie verdiept

bruintje123

Re: Studies tonen nadelige effecten aan bij hyperflexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:23

Ga maar eens kijken bij het los rijden en je ziet dit echt zoveel vaker bij haar en pupillen.
Geen gelijk halen gewoon je hoofd niet weg draaien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:27

Rechterhand is erg vriendelijk, geen dwang.
Geen staart omhoog bliver.

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:34

Ik kan op de foto niet zien of de mond open is...het ziet er inderdaad op eerste gezicht niet fijn uit...maar als dit maar kort durende acties zijn kan ik me voorstellen dat je de boel goed rekt en strekt...maar langdurig moet het toch niet de bedoeling zijn....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:38

bruintje123 schreef:
Rechterhand is erg vriendelijk, geen dwang.
Geen staart omhoog bliver.

[ Afbeelding ]

toevallig ben ik bij deze clinic geweest en ook deze foto's zijn moment opnames. Op het moment van de foto's is zij uitleg aan het geven over het gene wat zij doet en waarom en hoe. Sowieso vind ik dat foto's als voorbeeld geschrapt moeten worden. Ga eens naar een hele clinic van haar en luister eens naar de uitleg. Ze doet echt niet zo maar iets.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:41

*niet gelezen*

Hyperflexie bij een paard wat dit niet gewend is levert altijd stress op en vernauwingen en spanning en en en... is net alsof je een kind pakt en in de spagaat duwt zonder uit te leggen wat je doet en het niet stapje voor stapje te doen.

Wil wel eens halsfotos van sportpaarden zien, wat wel en niet met hyperflexie getraind worden.

2 van mijn paarden lopen het lekkerste als ze even "rollkur" hebben gelopen, even compleet los op eigen benen, langzaam opwarmen richting ldr en dan gewoon oprichten, weer los en eraf. Niks aan de hand, geen stress, geen getrek. Ze lijken niet ongelukkiger als de rest, werken graag en ik hoef ze ook niks te dwingen. Lopen gewoon fijner als ze zo losgereden worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:48

Ik ben bij clinics van haar geweest.
En een paard dat zonder dwang diep loopt heb ik niets op tegen.
Maar zoveel kracht, moment of niet, vind ik geen paardrijden meer. Maar worstelen.
Als mensen dan ook nog beweren dat het zonder dwang gaat kijken ze toch echt niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:17

bruintje123 schreef:
Maar zoveel kracht, moment of niet, vind ik geen paardrijden meer. Maar worstelen.
Als mensen dan ook nog beweren dat het zonder dwang gaat kijken ze toch echt niet.

dan heb je denk ik niet zo goed opgelet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:20

Nee dat heb ik niet.
Dat tonen de honderden "moment" opnames ook aan die te vinden zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:25

Bliver, ik ben ook bij een clinic van haar geweest.
Ik was teleurgesteld.

Heb nog gevraagd wat te doen met een paard dat geleerd heeft hard te zijn in de mond. Antwoord was ook weer: vasthouden tot hij het opgeeft en anders als recreatiepaard verkopen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:37

bruintje123 schreef:

Zo was er een kledinglijn die meer ruimte overliet voor de biceps :+
Dat is natuurlijk wel nodig na deze "kracht"training }>

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:53

Als ik de videos van Anky's clinics op youtube zie wordt ik daar ook nooit blij van. Het zijn mooie praatjes dit en dat over zus en zo. Maar als ik naar haar paard kijk zie ik toch echt dwang, zeker als het hoofd verder omlaag begint te vragen zit ze een aantal keer echt goed in zijn mond om de houding vast te houden. Natuurlijk valt het niet precies te beoordelen vanaf een scherm, maar wat ik zie vind ik nou niet ontzettend positief.

Stretchen doen mensen ook, maar in zulke maten en dan nog rennen doen wij ook niet en met een reden. Stretchen is dan ook het probleem niet zolang dit een paar seconden is in stilstand.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:08

Ik blijf erbij, je kan wel aantonen dat hyperflexie slecht is.
Maar als de topruiters in de sport er mee blijven scoren, dan blijven ze het ook gebruiken (onder LDR Pseudoniem).

En helaas gaan mensen dat nadoen!

Je zou dus kritisch moeten kijken naar hoe alles gejureerd word, en wat er van een paard word verwacht tijdens een dressuur proef.

Als je kijkt naar de olympische spelen in de jaren tachtig, dat waren allemaal normaal bewegende paarden, dat is eigenlijk de tijd waar ik nu persoonlijk graag terug wil.

Hedendaags is het zo dat ze idioot groot moeten bewegen, extreem moeten inbuigen etc etc etc
Dan gaan mensen ook opzoek naar een extreme methode om dat te bewerkstelligen ...

Dit vind ik mooi, gewoon een normaal mooi bewegend paard.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:42

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:52

Dat zegt alleen maar iets over de conclusies die er aan verbonden zijn, niet over de gemeten resultaten (eerste proef waarbij gekeken werd naar hoofdhoudingen en opening larynx).

Citaat:
Ook bij onze studie kwam eruit dat bij alle hoofd/nekposities, uitgezonderd de normale, vrije positie er sprake is van een zekere vernauwing van het strottenhoofd. Dus dat klopt en heel bijzonder is dat niet, want het kan ook niet anders als je naar de anatomie van het paard kijkt.’

Citaat:
Volgens Van Weeren gaat het er echter vooral om wat voor effect deze vernauwing heeft op het paard.

... en dat vind ik erg raar beschreven inderdaad. Dat viel al op.

Als je kijkt naar het tweede onderzoek, verbaast het mij met deze gegevens dat het artikel is doorgelaten:

Citaat:
Wat je daarmee doet, is een paard, dat niet gewend is om op die manier gereden te worden, opeens heel diep en rond rijden. Dat is natuurlijk niet een manier van doen.’

Dat het tweede onderzoek vaag is, lees je ook al in het artikel terug. Ik had bij sommige dingen al mijn bedenkingen. Het eerste onderzoek is qua opzet en metingen netjes uitgevoerd, naar mijn mening, maar er zijn mug-naar-olifant conclusies uit getrokken en dat is jammer.

Andere onderzoeken, als je kijkt naar bronnen in de artikelen, deden het toch netter.

Conclusies kunnen altijd wat gekleurd zijn, vooral als je in een gebied zit waar het allemaal nog niet zo "uitgevonden" is. Dat zei zo, daarom moet je gelukkig ook altijd gebruik maken van meerdere bronnen.
Maar het verbaast mij vooral dat ze bij de coritsol metingen dergelijke onervaren paarden hebben gebruikt. :n

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:51

bliver schreef:
bruintje123 schreef:
Anky gebruikt nooit dwang

[ Afbeelding ]

mensen die foto's als deze gebruiken zijn echt te kinderachtig. Je ziet dat dat paard hier met zn staart op zijn rug loopt. Waarschijnlijk schrikt ie daar net of iets dergelijks. Als je zulke foto's nodig hebt om je gelijk te krijgen dan heb je blijkbaar nooit echt goed in deze materie verdiept

Nou,nou,nou..zie je niet dat ze aan zijn mond hangt?
Het is namelijk 'prikken en hangen' = snelle reactie vragen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:02

Sonador schreef:

Noem dat maar een normaal bewegend paard... Ook dit paard heeft echt wel exceptionele bewegingen, dat ook in de huidige tijd nog de gemiddelde paardensportliefhebber zijn budget ver te boven gaat. Dr Klimke ging echt niet met een "normaal" bewegend paard naar de OS, ook niet in 1984.

Wat is er mis mee dat topsportpaarden momenteel dusdanig gefokt worden dat zij alles mee krijgen om zo geweldig mogelijk te presteren? Extreme bewegingen kunnen uitvoeren is een pré voor een sportpaard. De kunst van de ruiter is ze er correct uit te rijden, met een achterhand en voorhand die in balans met elkaar blijven en ondanks het talent voor het extreme, toch controle over elke pas te behouden. Volgens mij is er helemaal niets mis met een dergelijk getalenteerd paard bij een goed getalenteerde ruiter.
Wat wel mis is is dat de gemiddelde amazone/ruiter met een leuk budget ook paarden met het vermogen tot dergelijk spectaculaire bewegingen gaan kopen en 'alles uit de kast trekken' om die beweging dan ook te krijgen.

Wat betreft het onderzoek. Wat een kul onderzoek. Volgens mij zijn de gevolgen van hyperflexie, zoals het bedoeld is, nl voor topsportpaarden, gewoon vrijwel onmogelijk goed wetenschappelijk te onderzoeken. Een grote representatieve groep paarden (en je hebt een grote groep nodig om significante resultaten te verkrijgen), die onderling absoluut vergelijkbaar zijn, die in twee groepen verdeeld worden met een grote groep ruiters, die ieder de paarden van jongs af aan heel consequent en op dezelfde wijze, verdeeld over de twee verschillende trainingsmethoden, van begin opleiding tot pensioengerechtigde leeftijd vergelijken en metingen op doen op korte termijn effecten en lange termijn effecten. Paarden zijn ook geen proefdieren. Simpelweg, daar zijn ze niet ingeteeld genoeg voor en te duur om te huisvesten en laten trainen. Dus alles wat er aan onderzoek gedaan wordt, is in de marge met nooit significante resultaten en afhankelijk van hoe het onderzoek ingestoken wordt zullen de resultaten naar links of naar rechts uitvallen. We zullen het dus denk ik moeten blijven doen met ons gevoel en ons gezonde verstand.

Of LDR nou wel of niet een toevoeging is, extra stress oplevert, ik kan er eerlijk gezegd geen antwoord op geven. Volgens mij is het voornamelijk, wat is de kwaliteit van de ruiter en wat is voor het paard een prettige trainingsmethode...en wat is ie gewend. Laten we heel eerlijk zijn. Ook andersom hebben we toch een heel groot voorbeeld van stress. Neem Totilas. Onder Gal LDR gereden. Iedereen oh en ah. Gaat naar het anti LDR Duitseland, ander manier van rijden, en wat zien we, een paard totaal in de war en in de stress en iedereen spreekt er schande van en roept terug naar Gal...en dus roep je terug naar LDR. Rath, klassiek geschoold, dus toch ook maar experimenteren met LDR...en wat zien we...en paard dat weer fijn door de baan beweegt.

Let wel, ik ben geen voorstander van LDR. Ik denk dat het vooral heel kwalijk is dat de methode te pas en te onpas wordt toegepast. Ik geloof echt wel dat topruiters het gevoel hebben dit goed op te bouwen en goed te doseren. Wat ik wel heel kwalijk ernstig vind is dat het door de mindere goden gekopieerd wordt. B L ruiters die hun paard rustig een uur in de houding trainen. En nog maar niet eens te spreken over hoe sommige paarden vrijwel ongetraind met longeren met de kin op de borst worden bijgezet. Maar is dat de schuld van de methode??? Dat is de fout van de gebruiker. Dr Klinke en die generatie...en zijn voorgangers hadden het ook maar mooi makkelijk. Geen bokt, geen elke voorbijganger met telefoon die de boel eens lekker ging filmen of fotograferen en op social media zetten. Toen zag je alleen het eindresultaat in de ring en het beeldmateriaal dat ze zelf naar buiten brachten. Kunst. Als Anky, Adelinde etc etc ook dat alleen als beeldmateriaal gepubliceerd kregen, kregen ze ook alleen maar oh en ah.

Veel wordt gewoon gevoed door de publieke opinie. Nederlanders rijden LDR. Worden verguist omdat het allemaal slecht, strak en afgedwongen zou zijn. Duitsers rijden niet LDR, worden geroemd om hun klassieke methoden. Beiden presteren internationaal toch erg goed. Engeland. Dujardin en Hester worden zo geroemd om hun harmonieuze rijstijl, de vriendelijkheid spat er af....Maar Hester geeft zelf aan dat hij LDR trainingmethoden toepast in zijn training. Maar engeland is gewoon veel trotser op zijn paardensporters, daar liggen niet allemaal pennies op de loer om hun topruiters af te branden.
Ik ben er heilig van overtuigd, LDR of geen LDR, dat elke topcombinatie die het tot het internationale niveau weet te halen, hun paarden heel wat fijner, losser, rustiger en prettiger in de aanleuning, minder tegenwerkend met hun zit rijden, dan 99% van de bokkers met hun grote mond om de top en hun trainingsmethoden af te branden. Mijn devies is altijd maar heel simpel, wil je een paard nooit iets afdwingen, wil een een paard nooit eens tegenwerken, beledigen of anderzijds wat ongemak bezorgen, blijf dan gewoon uit de buurt van een paard.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:11

ik dacht dat dit al lang bekend was? :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:23

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... lexie.html

Kritiek op Duits onderzoek hyperflexie
Recentelijk kwamen de resultaten van twee uitgevoerde Duitse studies naar de gevolgen van hyperflexie naar buiten. Uit deze onderzoeken bleek dat tijdens het toepassen van de veel bediscussieerde trainingsmethode de opening van het strottenhoofd werd vernauwd en dat paarden een hoger stressniveau ondervonden.

Deze resultaten lijken niet geheel te stroken met eerdere onderzoeken. Bij één van deze onderzoeken was professor dr. René van Weeren van de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht nauw betrokken. Hij reageert desgevraagd op het werk van zijn Duitse collega’s: ‘Ik heb goed naar beide studies gekeken. De ene gaat over het effect op het strottenhoofd en de andere gaat over stress, gebaseerd op gemeten cortisolwaarden in het bloed. In onze studie hebben we iets vergelijkbaars gedaan als in de eerste studie. Wij hebben de weerstand in de luchtpijp gemeten, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Ook bij onze studie kwam eruit dat bij alle hoofd/nekposities, uitgezonderd de normale, vrije positie er sprake is van een zekere vernauwing van het strottenhoofd. Dus dat klopt en heel bijzonder is dat niet, want het kan ook niet anders als je naar de anatomie van het paard kijkt.’

Pertinent niet juist

Volgens Van Weeren gaat het er echter vooral om wat voor effect deze vernauwing heeft op het paard. ‘En daar zit een angel in deze Duitse studie’, aldus de professor. ‘Ze zeggen in het artikel ‘dit zou het welzijn van het paard kunnen beïnvloeden’ en ‘de luchttoevoer zou gereduceerd kunnen worden.’ Maar dat hebben ze allemaal niet gemeten. Vervolgens verwijzen ze verderop wel naar onze studie uit 2012 en melden ze op basis daarvan dat het zuurstofgehalte in het bloed afneemt in de hyperflexiepositie. En dat is pertinent niet juist. Dat had zo niet geciteerd mogen worden. Wij hebben helemaal geen afname gemeten. Het spoort ook niet met hun eerdere alinea. Dan hadden ze niet moeten melden dat de luchttoevoer gereduceerd ‘zou kunnen worden’, maar dat dit al bewezen was in eerdere studies.
Hoe ze aan die fout zijn gekomen weet ik niet. Over de partijen die het onderzoek hebben uitgevoerd kan ik zo niks verkeerds zeggen. Het is een combinatie van de Veterinaire Faculteiten van Berlijn en München en de opzet van dit onderzoek was verder in orde.

Lotushouding

Bij de opzet van het andere onderzoek naar de waarden van het stresshormoon cortisol plaatst Van Weeren wel een kritische noot: ’Ze hebben paarden in verschillende posities gereden en daarbij het cortisolgehalte gemeten. Wat ik daar voor opmerking bij heb, en dat geven ze zelf netjes aan, is dat ze dressuur- en springpaarden hebben gebruikt, die allen getraind waren op de klassieke wijze. Die paarden hebben ze onderworpen aan de hyperflexiemethode. Wat je daarmee doet, is een paard, dat niet gewend is om op die manier gereden te worden, opeens heel diep en rond rijden. Dat is natuurlijk niet een manier van doen.’
‘Dat herinnert me aan een opmerking van iemand van een dierenwelzijnsorganisatie, die in 2010 tijdens een FEI rondetafelconferentie over dit onderwerp zei: ‘Over het algemeen nemen we aan dat yoga een goede manier is om met je lichaam bezig te zijn. Echter, als je mij nu vraagt om de Lotushouding aan te nemen, is dat bijzonder slecht voor mijn welzijn. Als ik erin getraind ben, is het echter een ander verhaal.’ Dat is hier natuurlijk het punt. Bij paarden die er niet aan gewend zijn, vraag je om problemen.’

Naar het cortisolgehalte in relatie tot hyperflexie is ook al eens eerder gekeken in onderzoeken. Van Weeren: ‘In een later onderzoek dan het onze, voor een deel eveneens uit Utrecht, is dit ook nog gedaan. Het cortisolgehalte in verschillende houdingen is daarbij vergeleken met het gehalte in de vrije houding. Zij vonden dat het cortisolgehalte bij alle houdingen verhoogd was, maar opvallend genoeg was dit verschil enkel significant verhoogd tijdens de wedstrijdhouding, dus met de neus aan de loodlijn, en niet tijdens hyperflexie. Dit waren wel paarden die drie weken van te voren getraind waren in de verschillende houdingen en hieraan gewend waren. Dat lijkt mij qua opzet beter.’

Bron: Hoefslag

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:31

oji schreef:
Sonador schreef:

Noem dat maar een normaal bewegend paard... Ook dit paard heeft echt wel exceptionele bewegingen, dat ook in de huidige tijd nog de gemiddelde paardensportliefhebber zijn budget ver te boven gaat. Dr Klimke ging echt niet met een "normaal" bewegend paard naar de OS, ook niet in 1984.

Wat is er mis mee dat topsportpaarden momenteel dusdanig gefokt worden dat zij alles mee krijgen om zo geweldig mogelijk te presteren? Extreme bewegingen kunnen uitvoeren is een pré voor een sportpaard. De kunst van de ruiter is ze er correct uit te rijden, met een achterhand en voorhand die in balans met elkaar blijven en ondanks het talent voor het extreme, toch controle over elke pas te behouden. Volgens mij is er helemaal niets mis met een dergelijk getalenteerd paard bij een goed getalenteerde ruiter.
Wat wel mis is is dat de gemiddelde amazone/ruiter met een leuk budget ook paarden met het vermogen tot dergelijk spectaculaire bewegingen gaan kopen en 'alles uit de kast trekken' om die beweging dan ook te krijgen.

Wat betreft het onderzoek. Wat een kul onderzoek. Volgens mij zijn de gevolgen van hyperflexie, zoals het bedoeld is, nl voor topsportpaarden, gewoon vrijwel onmogelijk goed wetenschappelijk te onderzoeken. Een grote representatieve groep paarden (en je hebt een grote groep nodig om significante resultaten te verkrijgen), die onderling absoluut vergelijkbaar zijn, die in twee groepen verdeeld worden met een grote groep ruiters, die ieder de paarden van jongs af aan heel consequent en op dezelfde wijze, verdeeld over de twee verschillende trainingsmethoden, van begin opleiding tot pensioengerechtigde leeftijd vergelijken en metingen op doen op korte termijn effecten en lange termijn effecten. Paarden zijn ook geen proefdieren. Simpelweg, daar zijn ze niet ingeteeld genoeg voor en te duur om te huisvesten en laten trainen. Dus alles wat er aan onderzoek gedaan wordt, is in de marge met nooit significante resultaten en afhankelijk van hoe het onderzoek ingestoken wordt zullen de resultaten naar links of naar rechts uitvallen. We zullen het dus denk ik moeten blijven doen met ons gevoel en ons gezonde verstand.

Of LDR nou wel of niet een toevoeging is, extra stress oplevert, ik kan er eerlijk gezegd geen antwoord op geven. Volgens mij is het voornamelijk, wat is de kwaliteit van de ruiter en wat is voor het paard een prettige trainingsmethode...en wat is ie gewend. Laten we heel eerlijk zijn. Ook andersom hebben we toch een heel groot voorbeeld van stress. Neem Totilas. Onder Gal LDR gereden. Iedereen oh en ah. Gaat naar het anti LDR Duitseland, ander manier van rijden, en wat zien we, een paard totaal in de war en in de stress en iedereen spreekt er schande van en roept terug naar Gal...en dus roep je terug naar LDR. Rath, klassiek geschoold, dus toch ook maar experimenteren met LDR...en wat zien we...en paard dat weer fijn door de baan beweegt.

Let wel, ik ben geen voorstander van LDR. Ik denk dat het vooral heel kwalijk is dat de methode te pas en te onpas wordt toegepast. Ik geloof echt wel dat topruiters het gevoel hebben dit goed op te bouwen en goed te doseren. Wat ik wel heel kwalijk ernstig vind is dat het door de mindere goden gekopieerd wordt. B L ruiters die hun paard rustig een uur in de houding trainen. En nog maar niet eens te spreken over hoe sommige paarden vrijwel ongetraind met longeren met de kin op de borst worden bijgezet. Maar is dat de schuld van de methode??? Dat is de fout van de gebruiker. Dr Klinke en die generatie...en zijn voorgangers hadden het ook maar mooi makkelijk. Geen bokt, geen elke voorbijganger met telefoon die de boel eens lekker ging filmen of fotograferen en op social media zetten. Toen zag je alleen het eindresultaat in de ring en het beeldmateriaal dat ze zelf naar buiten brachten. Kunst. Als Anky, Adelinde etc etc ook dat alleen als beeldmateriaal gepubliceerd kregen, kregen ze ook alleen maar oh en ah.

Veel wordt gewoon gevoed door de publieke opinie. Nederlanders rijden LDR. Worden verguist omdat het allemaal slecht, strak en afgedwongen zou zijn. Duitsers rijden niet LDR, worden geroemd om hun klassieke methoden. Beiden presteren internationaal toch erg goed. Engeland. Dujardin en Hester worden zo geroemd om hun harmonieuze rijstijl, de vriendelijkheid spat er af....Maar Hester geeft zelf aan dat hij LDR trainingmethoden toepast in zijn training. Maar engeland is gewoon veel trotser op zijn paardensporters, daar liggen niet allemaal pennies op de loer om hun topruiters af te branden.
Ik ben er heilig van overtuigd, LDR of geen LDR, dat elke topcombinatie die het tot het internationale niveau weet te halen, hun paarden heel wat fijner, losser, rustiger en prettiger in de aanleuning, minder tegenwerkend met hun zit rijden, dan 99% van de bokkers met hun grote mond om de top en hun trainingsmethoden af te branden. Mijn devies is altijd maar heel simpel, wil je een paard nooit iets afdwingen, wil een een paard nooit eens tegenwerken, beledigen of anderzijds wat ongemak bezorgen, blijf dan gewoon uit de buurt van een paard.

Wat een goede, onderbouwde post! Ik ben het helemaal met je eens.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:43

Oji: Super verwoord! helemaal mee eens!!!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:48

oji schreef:
Sonador schreef:

In mijn ogen is dat een normaal mooi bewegend paard inderdaad.
Niet geknakt in de derde wervel, gewoon lekker relaxed opgericht.
En wat mij betreft het toonbeeld van hoe het tegenwoordig ook zou moeten!

Maar denk jij als hij hedendaags zou starten met net zo'n proef, dat hij ook olympisch goud zou scoren?

Totilas is wat mij betreft het toonbeeld van wat je met hyperflexie kan bereiken.
Ik ben blij dat hij weer terug is, maar het is nu wel meer "hakken" geworden ipv zweven wat hij vroeger deed. :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:52

Sonador schreef:
Maar denk jij als hij hedendaags zou starten met net zo'n proef, dat hij ook olympisch goud zou scoren?

Nee dat denk ik niet. Net zoals de schaatstijden uit 84 een lachertje voor Sven kramer zijn. Hardlopers uit die tijd geen schijn van kans maken tegen de hardlopers van deze tijd.
Sport ontwikkelt zich. Zo ook paardensport. Dat maakt het interessant. Fokken staat op een veel hoger niveau als 30 jaar geleden, dus de fokproducten zijn in aanleg betere atleten. Dat neemt niet weg dat het paard van Klimke voor die tijd een buitengewoon getalenteerd paard was. En ook in deze tijd nog steeds een bovengemiddelde beweger zou zijn. Met zeker een meer dan bovengemiddelde ruiter erop leidt tot een heel mooi resultaat. Neemt niet weg dat ik best graag zou zien wat een dr klimke in zijn topjaren met een hedendaags gefokt paard zou kunnen bereiken. Ik denk een nog veel mooier resultaat dan in het filmpje.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:08

Jij kan leuk schrijven!

_/-\o_

Ik denk dat, of we het nu leuk vinden of niet dat sport evolueert net zoals alles.
Maar toch vind ik de discussie interessant.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:00

http://youtu.be/umhzBxRT1mM

nog een fijne uit de oude doos. Deze man reed echt op "niet bijzondere paarden". Er fijn om naar te kijken. Geen dwang of open mond. En in de dagelijkse trainig gewoon gereden met een trensje. Beetje offtopic maar wel leuk om naar te kijken.