Politie treft 53 verwaarloosde paarden aan in manège

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Re: Politie treft 53 verwaarloosde paarden aan in manège

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:44

Dit schijnt ook al langer aan de gang te zijn maar er moeten voldoende klachten zijn he....en bewijzen....en dan nog krijgen mensen de tijd om te verbeteren. Doen zij dat dan trekt men de klacht in, tot het weer opnieuw begint en zo zitten ze in een cirkel.
Of het zo gegaan is weet ik niet maar ik denk haast van wel want toen wij Bueno daar stalde was het goed, netjes en was er voldoende eten. In de wintermaanden ging het bergafwaarts zoals Crazy_boon mij had voorspeld en toen zijn wij zelf op zoek gegaan naar iets anders.

Maar die paarden staan daar al langer dan van mei hoor ;)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:48

Ik kan er echt nooit bij hoe een mens een levend en onschuldig dier dat afhankelijk is van jou, zo kan behandelen. Verschrikkelijk. Heb je niet genoeg geld en kun je een dier geen goede verzorging bieden, begin er dan ook gewoon niet aan. Bah.

Ik hoop dat de paarden daar zo snel mogelijk een nieuw huisje krijgen waar ze het wél goed hebben!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:04

Buenootje schreef:
Dit schijnt ook al langer aan de gang te zijn maar er moeten voldoende klachten zijn he....en bewijzen....en dan nog krijgen mensen de tijd om te verbeteren. Doen zij dat dan trekt men de klacht in, tot het weer opnieuw begint en zo zitten ze in een cirkel.
Of het zo gegaan is weet ik niet maar ik denk haast van wel want toen wij Bueno daar stalde was het goed, netjes en was er voldoende eten. In de wintermaanden ging het bergafwaarts zoals Crazy_boon mij had voorspeld en toen zijn wij zelf op zoek gegaan naar iets anders.

Maar die paarden staan daar al langer dan van mei hoor ;)

Dat snap ik uit jullie verhalen en het oudere filmpje hoor, maar dat is de verklaring die de uitbaatster zelf geeft, dat de (inbeslaggenomen) paarden van een handelaar kwamen in april/mei en ze daar staan vanaf april/mei

Maar fijn dat er iig nu voor het stal/winterseizoen wordt ingegrepen want naar ik begrijp uit jouw post verergert de situatie in de winter, ik hoop dat de inspectiedienst er iig bovenop blijft zitten en dat het eventueel nu wel tot een rechtsgang komt waardoor er sneller en beter ingegrepen kan worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:19

I'm shocked!
Heb alle info en filmpjes gezien, zowel die van 2 jaar terug als de laatste.
Hoe is het mogelijk?
Op het filmpje van 2 jaar geleden zie ik alle paarden dof en moedeloos uit hun ogen kijken, schriele nekjes, slechte vachten, en sommige met neusbeenverwondingen (wellicht door slecht passende halsters of hoofdstellen).
Prinses zie ik daar met waarschijnlijk ontstoken ogen staan.
Er ligt nauwelijks bodembedekking. verschillende paarden hebben diverse oudere of recente verwondingen.
Vrijwel alles is te mager voor "werkende" manegepaarden, of paarden die daarvoor bedoeld zijn.

Het meest recente filmpje slaat alles... dit is niet "gewoon" te mager, maar uitgemergeld. Ontzettend, om dit zo te zien. Er wordt gezegd: we vingen ze op want ze waren eigenlijk voor de slacht, we wilden ze opknappen en laten aansterken en dan voor het manegewerk inzetten. Dat is mijns inziens klets, paarden die zo mager zijn gaan doorgaans ook bij een slacht-opkoper of diens relaties enige tijd in de wei om er meer vlees op te krijgen, alvorens naar de slacht te gaan. Er valt op die magere skeletten weinig te slachtvlees te halen, anders. En dan... na opknappen nog eens als werkende manegepaarden inzetten Wil daar na "opknap" dan serieus nog iemand op rijden? het is didelijk dat het beoogde doel integendeel behaald wordt.
Ochochoch, arme dieren.
In en in triest.

Ook triest dat de tip moest komen n.a.v. een van de broodmagere paarden die een "voorbijganger" in de weide zag lopen.

Waar zaten het verstand en de ogen van de betrokken manegeruiters dan?!? Of de pensionpaardenhouders, ik kan me niet voorstellen dat daar nog iemand z'n paard gestald had.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:40

Die klacht komt ook niet van een toevallige voorbijganger maar van heeeel erg veel mensen die ervaringen hebben daar.....maar om privacyredenen werd dit niet benoemd. Misschien maar goed....als zijn er een aantal voor de duvel niet bang ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:38

Buenootje schreef:
Die klacht komt ook niet van een toevallige voorbijganger maar van heeeel erg veel mensen die ervaringen hebben daar.....maar om privacyredenen werd dit niet benoemd. Misschien maar goed....als zijn er een aantal voor de duvel niet bang ;)

waarom moest het twee jaar duren dan?

bossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:44

Ook ik heb daar jaren geleden gestaan. Met mooie praatjes binnen gehaald, en de belofte dat het opgeruimd zou worden en zo nog veel meer. Maar die beloftes werden niet nagekomen. Een hele hoop loze praatjes. Mijn toen nog heel fitte 18jarige zou voor n paar lesjes dienen id week, omdat ikzelf ook nog 2x id week de stallen uitmesten. Maar uiteindelijk kreeg ik via via te horen dat hij meer moest doen. En ik was al begonnen met bijvoeren, kilo's zupa en hooi zelf meebrengen. daarna zelfs nog n andere regeling getroffen zodat hij niet meer met de lessen moest meedoen... En hij ging zo achteruit. En ik maar bijvoeren. Dan op zoek naar een andere stal want ik had er 2 staan dus dat was heel lastig. En ik was het spuugzat om ze zo erbij te zien staan. Maar ik heb mijn paardje daar net op tijd kunnen weghalen, het was een skelet geworden. En dan werd ik nog scheef aangekeken toen ik wegging, ik was een rotte appel en ben zelfs uitgescholden en bedreigd. Maar toen ik er stond waren er rond de 25 paarden. En naar de winter toe werd het vreselijk, maar zo graatmager als ze op dat filmpje uit 2012 zijn zo waren ze niet. Ik heb nooit iets durven zeggen. En de situatie was slecht maar niet zo schrijnend. Maar ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik er ingestonken ben en mijn oudje dat heb aangedaan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:46

En dat je de rest daar heb laten lijden om het door te laten gaan....

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:48

bossebol schreef:
Ook ik heb daar jaren geleden gestaan. Met mooie praatjes binnen gehaald, en de belofte dat het opgeruimd zou worden en zo nog veel meer. Maar die beloftes werden niet nagekomen. Een hele hoop loze praatjes. Mijn toen nog heel fitte 18jarige zou voor n paar lesjes dienen id week, omdat ikzelf ook nog 2x id week de stallen uitmesten. Maar uiteindelijk kreeg ik via via te horen dat hij meer moest doen. En ik was al begonnen met bijvoeren, kilo's zupa en hooi zelf meebrengen. daarna zelfs nog n andere regeling getroffen zodat hij niet meer met de lessen moest meedoen... En hij ging zo achteruit. En ik maar bijvoeren. Dan op zoek naar een andere stal want ik had er 2 staan dus dat was heel lastig. En ik was het spuugzat om ze zo erbij te zien staan. Maar ik heb mijn paardje daar net op tijd kunnen weghalen, het was een skelet geworden. En dan werd ik nog scheef aangekeken toen ik wegging, ik was een rotte appel en ben zelfs uitgescholden en bedreigd. Maar toen ik er stond waren er rond de 25 paarden. En naar de winter toe werd het vreselijk, maar zo graatmager als ze op dat filmpje uit 2012 zijn zo waren ze niet. Ik heb nooit iets durven zeggen. En de situatie was slecht maar niet zo schrijnend. Maar ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik er ingestonken ben en mijn oudje dat heb aangedaan!

Maar je bepaalt toch zelf of je paard in de manegelessen mee loopt of niet ?

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:54

Er zijn er genoeg die wel iets hebben gezegd en ook meldingen hebben gedaan.....het is erg genoeg dat dit zo lang heeft geduurd. Net zoals hierboven beschreven wisten wij dit ook niet en was het zo schrijnend niet toen wij er heen gingen....in de winter wel en ja dan ga je iets doen je paard weghalen.

Ik SNAP waarom sommigen niks durven te zeggen en ik SNAP dat er bedreigd werd nee beter ik WEET dat....

bossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:57

Uhm zoals ik al zei ik spreek over ik denk 2008 , en ik heb er nog geen jaar gestaan. Daarnaast waren er toen bij lange niet zoveel paarden en waren ze ook niet in die staat. Mijn paard werd mager en slecht maar ik kan dat van de overige niet zeggen. Afspraken waren in mijn geval niet nagekomen en ik was niet tevreden over hun manier van paardenhouden. Ik heb hier ook over gediscussieerd met de eigenaar. Na mij zijn er wss mede dankzij mij meerdere mensen vertrokken, maar na die uitval die ik voor mijn kiezen heb gekregen ben ik daar nooit meer geweest of zelfs nog langsgereden. Ik had geen idee dat er nu 53 paarden stonden en al zeker niet in die staat. Dus verwijten aan mijn adres gooien vind ik behoorlijk kort door de bocht.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:59

netjes gesproken bossebol.....dat is precies wat ik bedoel en er zijn er genoeg die wel iets gezegd hebben en uiteraard al lang vertrokken zijn en voor hun eigen paard kozen

bossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:03

Klopt ik bepaalde zelf of mijn paard mocht meelopen en hier waren (dacht ik) hele duidelijke afspraken over gemaakt, maar die werden niet nagekomen helaas. En dat heb ik zelfs pas achteraf te horen gekregen... Toen had ikzelf al n nieuwe regeling getroffen voor half pension zodat het meelopen in lessen voorbij was.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:29

geerke schreef:
En dat je de rest daar heb laten lijden om het door te laten gaan....

......Ze(FOD van Dierenwelzijn) waren sins VOOR ik weg was 1,5 jaar geleden bezig met bewijzen te verzamelen, wij kunnen er ook niet aan doen dat het zolang duurde, dat is het overheid in belgie geweest.......

Nog iets trouwens,

Na mijn vertrek, ben ik langst geweest voor te spullen optehalen (dekjes, dekens, borstels) Ik werd toegang geweigerd, en ben nadien achter gekomen dat mijn spullen,veel nieuw zelfs, voor haar paarden gebruikt werden. Ook nog bedreigingen gehad.....Met zulke mensen wil je geen ruzie hebben....

Het zijn ook nog eens heel erg manipulerende mensen, dus als je niet sterk in je schoenen staat, kan ik begrijpen dat er van je paard gebruik genomen werd...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:42

ik begrijp niet waarom er 1.5 jaar nodig is om bewijzen te zoeken....een rondje door de stal lijkt mij voldoende.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:50

Kan je best dan even de Federale overheids Dienst van DierenWelzijn gaan aanspreken, want ik heb actief mijn ervaringen moeten blijven vertellen aan meer dan 3 Instanties, het is niet dat we het zomaar achter ons gezet hebben en gedacht hebben, och laat ze maar doen.

Dit is niet de eerste keer dat in belgie de overheid WEER te lang wacht, want deze paarden zijn misschien verwaarloost, maar er zijn meer als 8 gestorven in de 1,5 jaar dat ik weg ben. Dat vind ik triest en meer als de helft was oplosbaar met een diernartsbezoek geweest.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:21

amen Crazy_boon!!

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:27

Die blik in die ogen van die paarden,
Al zo'n 2 jaar geleden.
En zie zelfs paarden, dat ik denk, dat mensen daar nog op rijden of foto's/filmpjes van openbaar durven neer te zetten..
Zelfs met wintervacht nog ribben te tellen.. Pff!
Nu pas actie! Sneu! Hopelijk worden ze nu goed in de gaten gehouden!!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:32

Oh ja...eindelijk is dat wat nu gebeurd....

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:28

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten als "mag ik een PB" "bedankt voor de link" verwijdert uit dit topic.
graag wil ik jullie verzoeken verder on topic te blijven en voor een link naar het filmpje even zelf terug te zoeken in het topic.

poniefreekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:07

Vijf jaar later...
Ik heb de schimmel gekocht ze is mooi dikkies en inmiddels 28. Naar mijn weten hadden ze daar zelfs geen 52 paarden was een leuke manege en werden geen dieren mishandeld. De shet op het filmpje je waar sommmige het over hadden ik daarvoor moshandeld en hebben zij gekocht om weer gezond te krijgen zeg maar doe loopte vrolijk in de kudde was dus helemaal niet “verdrietig”. Was een top manege vond ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:11

Dus jij hebt de schimmel gekocht toen je vijf was?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:13

Ayasha schreef:

:') _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:18

Ayasha schreef:

Och toen ze vijf was kon ze toch het verschil niet zien }> vakantietijd

poniefreekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:32

Vijf jaar geleden had ik die gekocht