"Wilde" hengst veilig aangekomen op nieuw onderkomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:53

Hoho, rustig maar. Het was maar een vraag. Voor hetzelfde geld was er iets met de paarden aan de hand waardoor ze geslacht zouden worden. In dat geval zou het namelijk bijzonder zijn om er alsnog een gezond paard van proberen te maken.

En ja, ik ben bekend met grote vleesfabrieken. Ik ben een groot dierenliefhebber, maar mijn stukje vlees neemt niemand van mij af. Ik snap dat mensen vegetarisch zijn en ik zou het haast knap willen noemen, want ik vind vlees véél te lekker om te laten staan. Maar dit gaat te ver offtopic.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:55

Ik moet wel even gniffelen bij het lezen van dit topic.
Paarden die we niet konden aanraken in Canada ("wild" noemen ze dat hier geloof ik? O:) ) laadden wij gewoon vanuit een kraal in een "open" grote trailer... Niets moeilijks aan :D
Snap ook niet waarom het paard nu echt zo nodig gered moest worden... Er is al een gigantisch overaanbod van paarden...

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:56

Jeeetje wat is iedereen negatief, zou zo zelf niet graag door het leven willen gaan :')..
Iedereen roept maar, 'waarom alleen dit paard redden blabla' 'waarom niet de rest van de slachtpaarden?'. is maar een idee hoor, maar al zouden ze 20 paarden kunnen redden met dat geld van deze actie, dan hadden die paarden allemaal een eigenaar moeten krijgen, verzorging, stalling, aandacht, eten en liefde. Lijkt me niet zo simpel. Daarnaast kwam dit paard waarschijnlijk op het pad van deze mensen? En hebben zij besloten om het te kopen. Laat ze lekker dan. Daarnaast heb ik samen met nog wat mensen hier kunnen genieten van het mooie verhaal dat Voest geschreven heeft. Daar wordt toch niemand minder van?

En over dat gezeur over de benaming paardenfluisteraar. Serieus, wat kan een mens zich allemaal wel niet aan trekken. wordt er een beetje simpel van }:0

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:56

Jolien87 schreef:
Hoho, rustig maar. Het was maar een vraag. Voor hetzelfde geld was er iets met de paarden aan de hand waardoor ze geslacht zouden worden. In dat geval zou het namelijk bijzonder zijn om er alsnog een gezond paard van proberen te maken.

En ja, ik ben bekend met grote vleesfabrieken. Ik ben een groot dierenliefhebber, maar mijn stukje vlees neemt niemand van mij af. Ik snap dat mensen vegetarisch zijn en ik zou het haast knap willen noemen, want ik vind vlees véél te lekker om te laten staan. Maar dit gaat te ver offtopic.

Is niet off-topic.. geeft juist het het hypocriete gehalte aan van deze gehele reddingsactie...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:58

Ik heb meer het idee dat het labeltje 'wilde hengst' bij veel mensen in het verkeerde keelgat schoot. Dan denk je toch snel aan gevaarlijk e.d. terwijl dit gewoon een paard was dat niet gewend was aan menselijk contact. Dat zijn er wel meer (uit de opfok bijvoorbeeld). Dat maak ik ook een beetje op uit de tv opname/interview. En dat je dan het tegendeel wil bewijzen, dat siert je dan, vind ik.

En natuurlijk zijn er grotere problemen in de veehouderij. Intensieve veehouderij is nu eenmaal niet diervriendelijk en dat stukje vlees eet je 's avonds weer. Een klein gelukje kan je altijd in de schaduw zetten door een groot probleem te noemen, maar is dat nu echt nodig? We weten allemaal dat niet alles dier vriendelijk is en dat we niet elk dier kunnen redden en willen redden, maar dat wil niet zeggen dat een groep bewoners niet samen sterk mag staan om 1 paard het voordeel van de twijfel te geven en een toekomst.

Het is heel makkelijk om dat weg te cijferen en af te doen als onzin, maar soms is een klein lichtje in een hoekje van het land iets heel moois. En daar hoef je niet alle wereldproblemen bij te halen om het weg te cijferen.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:58

AafkeB schreef:
xSlvna schreef:
Dat is het zeker, zo een verhaal. Maarja toch snap ik die buurtbewoners niet. Kijk ik lig hier serieus niet wakker als een paard naar de salamimolen gaat, of dat nu het paard van de buren is of die op het weiland aan de huppelepup stal. Waarom wilde al die mensen dát paard redden terwijl ze met hun blokkie om (als ze een hond hebben én daar wandelen, maar je snapt me) genoeg paarden zien die precies dezelfde dood zouden hebben als Django.

Ik snap die ophef gewoon niet. Ja paard was weggerend en en... dus? "Hij mag niet dood want..." en ja, dat paard op het weiland naast je mag dus wel gewoon dood?

Snap je wat ik bedoel. Van mij mogen ze best redden wat ze redden willen, doe lekker. Mijn geld is het niet en mijn moeite is het ook niet, ik word geen beter of slechter mens van hun keuze, ik wil hun keuze alleen begrijpen.

Precies, je slaat de spijker op z'n kop... hun keus daarin is niet te begrijpen.. ook niet uit te leggen.

Hoogstwaarschijnlijk genieten dezelfde mensen van een stukkie vlees waarvan ze niet weten waar het vandaan komt, ja... van een dier wat ze niet in de ogen hebben gekeken.
M.i. hebben enkel strenge vegetariërs recht van spreken. En nee, ik ben geen vegetariër mijn weide-ornamentjes blijven zolang ze daar gezond genoeg voor zijn en ik een bepaalde band met ze heb. Ook ik heb net een heerlijk karbonaatje op, een stukje varken die daar dood voor moest.

Maar wat is dan het verschil met jou en hen? Jij hebt er twee in je weide staan en zij nu 1.. Snap je intentie van dit bericht niet echt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:59

Uit zeer goede bedoelingen lijkt mij, kan ik niets verkeerd in zien :) toppie

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:00

gemma92 schreef:
Jeeetje wat is iedereen negatief, zou zo zelf niet graag door het leven willen gaan :')..
Iedereen roept maar, 'waarom alleen dit paard redden blabla' 'waarom niet de rest van de slachtpaarden?'. is maar een idee hoor, maar al zouden ze 20 paarden kunnen redden met dat geld van deze actie, dan hadden die paarden allemaal een eigenaar moeten krijgen, verzorging, stalling, aandacht, eten en liefde. Lijkt me niet zo simpel. Daarnaast kwam dit paard waarschijnlijk op het pad van deze mensen? En hebben zij besloten om het te kopen. Laat ze lekker dan. Daarnaast heb ik samen met nog wat mensen hier kunnen genieten van het mooie verhaal dat Voest geschreven heeft. Daar wordt toch niemand minder van?

En over dat gezeur over de benaming paardenfluisteraar. Serieus, wat kan een mens zich allemaal wel niet aan trekken. wordt er een beetje simpel van }:0

Natuurlijk... laat ze lekker.... inderdaad. Maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben.. wie, o wie is deze hele media-hype gestart. Wie heeft de media opgezocht en er zoveel tamtam van gemaakt? (Is maar een vraag hoor) Had ook gekund zonder deze gehele media-hype ;)

gemma92

Re: "Wilde" hengst veilig aangekomen op nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:01

Maar als zij het graag met de wereld willen delen. Wie ben jij dan om dat tegen te gaan? Maar echt serieus he, wat wordt jij er slechter op als zij het de media in laten gaan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:03

gemma92 schreef:
Maar wat is dan het verschil met jou en hen? Jij hebt er twee in je weide staan en zij nu 1.. Snap je intentie van dit bericht niet echt

Ja maar zij (de buurtbewoners die heise maakte over een paard dat geslacht zou worden) hebben wel de hele straat (de weilanden eraan) vol paarden staan die wél de salami in gaan binnen no-time. Ja sorry... Dan zie je ze naast je huis op en af gaan en dan staat opeens één op de wei tegenover je en dan wil je DIE hebben. :+

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:04

xSlvna schreef:
Ja maar zij (de buurtbewoners die heise maakte over een paard dat geslacht zou worden) hebben wel de hele straat (de weilanden eraan) vol paarden staan die wél de salami in gaan binnen no-time. Ja sorry... Dan zie je ze naast je huis op en af gaan en dan staat opeens één op de wei tegenover je en dan wil je DIE hebben. :+

_O-

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:05

Dus omdat er paarden naar de slacht gaan bij hun in de omgeving, mogen ze er ook maar geen redden :'
))?.. die slacht is toch niet van hun! Vind het een beetje kortzichtig allemaal. Waarom zo moeilijk doen over het feit dat er een paard hoogstwaarschijnlijk een mooier leven kan krijgen.

Edit: Daarnaast AafkeB. Ben ik nog steeds benieuwd wat het verschil is tussen jou en hen :+ ?
jullie eten allebei vlees en hebben allebei een paard van de slacht. Want die had je toch dacht ik op te maken uit je post? Waarom is het van hun dan niet te begrijpen dat ze er 1 redden en vlees eten maar van jou wel? Als je het nog snapt :+
Laatst bijgewerkt door gemma92 op 12-08-14 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:08

Ik vindt het bijzonder knap dat jij blijkbaar weet dat hier weilanden vol met paarden staan die naar de slacht gaan. Ik kijk nog maar eens naar buiten en goh ik zie ze niet.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:17

Maar er zijn zoveel erge dingen, en waar kan bokt niet over.. een actie om een paard te redden... ik snap het niet :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:18

Lees mijn bericht een stukje boven je eens Furrow. Misschien heb je daar wat aan.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:01

gemma92 schreef:
Dus omdat er paarden naar de slacht gaan bij hun in de omgeving, mogen ze er ook maar geen redden :'
))?.. die slacht is toch niet van hun! Vind het een beetje kortzichtig allemaal. Waarom zo moeilijk doen over het feit dat er een paard hoogstwaarschijnlijk een mooier leven kan krijgen.

Edit: Daarnaast AafkeB. Ben ik nog steeds benieuwd wat het verschil is tussen jou en hen :+ ?
jullie eten allebei vlees en hebben allebei een paard van de slacht. Want die had je toch dacht ik op te maken uit je post? Waarom is het van hun dan niet te begrijpen dat ze er 1 redden en vlees eten maar van jou wel? Als je het nog snapt :+

Ik heb geen paarden van de slacht, zei alleen dat de mijne er rijp voor zijn.

Eentje heb ik 6 jaar geleden gekocht, was kreupel. Mocht terug naar de eigenaar wat slacht betekende. Mocht gewoon bij ons blijven ook al was hij kreupel. Ook 2 jaar en net geruind, uit de weide geplukt en 'wild'... doodsbang voor mensen. Min of meer van de slacht gered omdat hij 'mijn hart al had gestolen' ;)
Tweede is een merrie, nu 20 jaar en heeft artrose. Krijgt medicatie... en wanneer het zover is (misschien eerder dan ik zou willen) laten we haar thuis in vertrouwde omgeving 'inslapen'.

Het verschil? Ik ben daar nog nooit mee 'in het nieuws' gekomen of heb de media opgezocht... heb dit nooit aan de grote klok gehangen :)

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:12

Ik vind dit meer een gevalletje 'dweilen met de kraan open'. Mooi dat ze een paard gered hebben, lost het probleem (welk probleem ze dan ook bedoelen) niet op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:19

Deze mensen zijn in het nieuws gekomen naar aanleiding van alle voorgaande berichten, zij hebben niet de publiciteit gezocht, dat was de eigenaresse van het land, die wilde het wilde beest weg hebben.
Dan word er een oplossing gevonden en logisch dat dat ook in het nieuws komt. Ze vragen niet om een schouderklopje, ze hebben gewoon dat paard gered. Net als jij hebt gedaan maar daar is geen ruchtbaarheid aan gegeven. Als het paard was afgeschoten dan had jij waarschijnlijk hiet ook gezegd, had hem maar naar mij gebracht. Het is niet goed of het deugd niet.
Er is geen probleem dat paarden naar de slacht gaan, dat gebeurt al heel lang en zal ook zo blijven maar waarom moeten mensen die dan zo'n paard kopen weer afgekraakt worden. Alleen omdat het nu openbaar is en niet in de anonimiteit gebeurd??

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:58

bigone schreef:
Deze mensen zijn in het nieuws gekomen naar aanleiding van alle voorgaande berichten, zij hebben niet de publiciteit gezocht, dat was de eigenaresse van het land, die wilde het wilde beest weg hebben.
Dan word er een oplossing gevonden en logisch dat dat ook in het nieuws komt. Ze vragen niet om een schouderklopje, ze hebben gewoon dat paard gered. Net als jij hebt gedaan maar daar is geen ruchtbaarheid aan gegeven. Als het paard was afgeschoten dan had jij waarschijnlijk hiet ook gezegd, had hem maar naar mij gebracht. Het is niet goed of het deugd niet.
Er is geen probleem dat paarden naar de slacht gaan, dat gebeurt al heel lang en zal ook zo blijven maar waarom moeten mensen die dan zo'n paard kopen weer afgekraakt worden. Alleen omdat het nu openbaar is en niet in de anonimiteit gebeurd??

Helemaal mee eens. En hele goede vraag. Ben benieuwd naar het antwoord van het grote aantal mensen die het zo stoort dat het in de media gekomen is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:58

AafkeB schreef:
Jolien87 schreef:

Is niet off-topic.. geeft juist het het hypocriete gehalte aan van deze gehele reddingsactie...

Oh ik bedoelde alleen mijn laatste zinnetje dat kon leiden tot een offtopic gesprek.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:42

bigone schreef:

Ja, die heisa die er om heen is gekomen. Waarom wilde de buurtbewoners dát paard redden van de slacht? Ze wilde hem niet eens zelf hebben... :+

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:39

Blij dat ze dat prachtige dier niet laten afmaken! :)
Het lijkt me inderdaad niet echt een wild gevaarlijk paard.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:04

Ach voor degene die zo fel reageren .... het is een mooie actie verder.
Ze moeten natuurlijk zelf redden wat ze redden willen.
Ik heb ook een kansloze oude shet gered dus ieder voor zich.
Alleen de media etc etc vind ik nogal zwaar overdreven, volgens mij vind men dat meer het probleem.
Ik bedoel, nu word voest opgehemeld terwijl het allemaal natuurlijk gedrag is wat een beetje paarden mens ook wel weet.
Met veel geduld komt deze Jongen er wel

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:33

Kuddegedrag tuurlijk maar dat moet je wel begrijpen op deze manier en het dan ook nog plannen. Ik vind het knap