Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:24

xHaithi schreef:
Ik zei dat zo'n stier vecht voor zijn leven en zijn tegenargument was dat het beest zelf alles wilde vermoorden x) Wat ik nog steeds niet vind kloppen dus.

Je begrijpt nog altijd niet wat ik bedoel.
Ik zal proberen om het beter uit te leggen.

In een corrida vecht de stier niet voor zijn leven,
in de zin dat de stier niet in het nauw wordt gedreven,
en dat de stier zelfs niet aangevallen wordt.

Het is net omgekeerd.
De agressie, de aanval komt van de stier.
Het is niet de man die de stier aanvalt (dat zou ook geen enkele zin hebben),
het is de stier die de man aanvalt.

Alleen gebruikt de man de agressie van de stier tot zijn eigen voordeel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:32

xSlvna schreef:
Ayasha schreef:
Wat diens karakter ook is, je kan er toch niet omheen dat het een onschuldig dier is dat afgeslacht wordt. Een dier is altijd onschuldig, het is zich niet bewust van goed of slecht. Dat deze stieren zo agressief zijn wil ik best geloven maar dat maakt het nog niet oké om hem dan maar op deze manier, puur voor vermaak, af te slachten.

Nee puur voor de smaak mag wel hè.

waar staat dat?

xSlvna

Re: Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:33

Nergens, maar dat doen we toch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:33

Ik slacht of mishandel niks. Geen idé wat er in jouw tuin gebeurt maar in de mijne iig niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:38

Geblinddoekt nog wel... Ik vind dat filmpje in het begin wel onwijs gaaf, hoe dat paard beweegt, hoe die getraind is en dressuurmatig echt perfect het gewicht op zn achterhand neemt en zeer soepel beweegt, kan daar echt intrigerend naar kijken. Maarja voor de stier is het natuurlijk weer erg sneu.... En kan je niet omheen om het dierenmishandeling te noemen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:22

BigBen schreef:
xHaithi schreef:
Ik zei dat zo'n stier vecht voor zijn leven en zijn tegenargument was dat het beest zelf alles wilde vermoorden x) Wat ik nog steeds niet vind kloppen dus.

Het is net omgekeerd.

Is dit type stier een dier wat van nature voorkomt, of komt deze voort uit selectie op deze agressieve eigenschappen?

Ik kan me eigenlijk slecht iets voorstellen bij een dier wat in de natuur achter alles aanvliegt wat beweegt.
Zo'n dier zou zichzelf compleet uitputten, zichzelf en zijn soortgenoten flink beschadigen.
Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het in stand blijven van een soort.

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:02

saskiakefie schreef:
Ik vind dat filmpje in het begin wel onwijs gaaf, hoe dat paard beweegt, hoe die getraind is en dressuurmatig echt perfect het gewicht op zn achterhand neemt en zeer soepel beweegt, kan daar echt intrigerend naar kijken.

Ben ik dan de enige die hier een bang paard in ziet?
Een paard, dat niet tot rust durft te komen, en - uiteindelijk - de benen neemt zodra die dat kan?

Omdat van de verschillende F responses (fight, flight, freeze of faint) de confrontatie (fight) wordt gekozen, betekent dat nog niet dat die (arme) paarden niet bang zijn. Dapper, dat zijn ze wel, heel dapper, en moedig om niet in een van de andere drie responses te vervallen. Maar alleen maar omdat er geen uitweg is. Zodra die er wel is, maakt hij er gebruik van, zoals je kan zien op het einde van het filmpje.

Voor zowel rund als paard is dit een vreselijk, door de mens verzonnen en opgedwongen spel. Wat mij betreft mag dit samen met hanen- en hondengevechten naar de middeleeuwen verdwijnen. Ze gaan zelf maar boksen, als ze zo graag de macho willen uithangen. Ik zal geen toeschouwer zijn.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:05

He bah, dat vind ik nou weer een nadeel aan Spanje..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:27

BigBen schreef:
xHaithi schreef:

Het is net omgekeerd.

Is dit type stier een dier wat van nature voorkomt, of komt deze voort uit selectie op deze agressieve eigenschappen?

Ik kan me eigenlijk slecht iets voorstellen bij een dier wat in de natuur achter alles aanvliegt wat beweegt.
Zo'n dier zou zichzelf compleet uitputten, zichzelf en zijn soortgenoten flink beschadigen.
Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het in stand blijven van een soort.[/quote]

Zo erg is het nou ook weer niet; https://www.youtube.com/watch?v=Lp2cVe7unv4

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:29

Tomos schreef:
saskiakefie schreef:
Ik vind dat filmpje in het begin wel onwijs gaaf, hoe dat paard beweegt, hoe die getraind is en dressuurmatig echt perfect het gewicht op zn achterhand neemt en zeer soepel beweegt, kan daar echt intrigerend naar kijken.

Een paard, dat niet tot rust durft te komen, en - uiteindelijk - de benen neemt zodra die dat kan?

Omdat van de verschillende F responses (fight, flight, freeze of faint) de confrontatie (fight) wordt gekozen, betekent dat nog niet dat die (arme) paarden niet bang zijn. Dapper, dat zijn ze wel, heel dapper, en moedig om niet in een van de andere drie responses te vervallen. Maar alleen maar omdat er geen uitweg is. Zodra die er wel is, maakt hij er gebruik van, zoals je kan zien op het einde van het filmpje.

.

Nou, deze koos de uitweg niet hoor; https://www.youtube.com/watch?v=VRl1SGL7iPo

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:32

Imposante dieren!

Maar is het nu een bestaande soort waarvan de beste vechters worden gebruikt voor de gevechten of wordt er bewust gefokt op vechters?

Wordt de soort voor nog iets anders gebruikt dan alleen het stierenvechten?

Edit: jeetje dat paard, jammer dat dieren in een dergelijke positie worden gebracht. Ik vind de bewegingen en het spel wel indrukwekkend om te zien, maar vind het jammer dat niet overal voor speciale padding, klitteband en afgestompte hoorns wordt gekozen.

Ik bedoel, dressuur is onstaan om paarden juist over het slagveld te kunnen rijden, maar tijdens de hedendaagse proeven wordt er toch ook niet meer met kanonnen geschoten?

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:45

Cyrina schreef:
Tomos schreef:

En toch blijf ik er bij dat je hier een (ervaren, maar) bang paard ziet, geen blij ontspannen paard. De aanval is de beste verdediging: de fight reactie, dus.

Als de arena niet gesloten was (dus: zonder echte uitweg) en het paard niet door z'n ruiter in de situatie was gebracht, had hij het dier niet aangevallen maar was op een niet-confronterende veilige en vredelievende afstand gebleven. Hij valt aan omdat hij zich bedreigd voelt en eigenlijk bang is.

Net zoals het "kat-en-muis-spelletje" door ons als een "spel" wordt gezien, terwijl het dat helemaal niet is.
Je ziet het veel teveel door een menselijke bril...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:40

Tomos: Nogmaals het filmpje gezien. Mijn conclusie: Ik zie geen echte angst. En dat is oprecht wat ik zie als ik naar de lichaamstaal van het paard kijk. Want als ik namelijk zelf nadenk zou ik het wél heel logisch vinden dat zo'n paard angstig is: Vluchtdier, zo'n stier die die moet benaderen en ook nog iemand op zijn rug die over zijn lot bepaald... Maar nee als ik puur naar dat paard kijk zie ik: Alertheid en opperste concentratie. Natuurlijk ontspannen zal die niet zijn, maar dat kan ook niet in zo'n situatie dat zou niet goed zijn. En 'dribbelen' is ook zeker een teken van spanning en alertheid. Immers als hij in beweging blijft kan hij ook weer veel makkelijker en sneller weg zijn of draaien. In deze dus alleen maar functioneel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:51

xSlvna schreef:
Omdat mensen afkraken erger is dan dieren vermoorden, daarom.

mensen afkraken? zo zie ik het absoluut niet. Je kan ook slechte dingen ergens in 'willen' zien.

Maargoed,verder vind ik stierenvechten een barbaars iets. Een dier bewust martelen voor het vermaak van de mensen.
Ik ben geen vegetarier en heb ook niks tegen het doden van dieren om ervan te eten,doden voor de lol vind ik not done.

Helemaal als je een paard dan ook nog gaat blinddoeken. Heel bizar.

superpony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:21

dat is toch niet normaal!!! ik vind dat dit afgeschaft moet worden dat hele stier gebeuren eigenlijk -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

superpony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:22

Tomos schreef:
saskiakefie schreef:

Voor zowel rund als paard is dit een vreselijk, door de mens verzonnen en opgedwongen spel. Wat mij betreft mag dit samen met hanen- en hondengevechten naar de middeleeuwen verdwijnen. Ze gaan zelf maar boksen, als ze zo graag de macho willen uithangen. Ik zal geen toeschouwer zijn.

ja vind ik ook

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:56

Paard heeft total geen angst , een rejoneo paard moet zeer expresief zijn en paarden die angst hebben trainen ze niet mee door , deze paarden hebben een zeer lange opleiding en zeer goede basistraining pas daarna worden ze verder getraind eerst met nepstier en daarna met koeien , vaak met echte dieren kunnen ze iid angst gaan tonen dus gaan ze niet verder.

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:22

Ik zie ook dat ze moedig zijn, maar die moedigheid komt echt wel voort uit angst. Het paard uit dat "leuke" filmpje dat samen met een stier speelt, is ook moedig maar gunt zichzelf (uit angst) geen rust. En rent zodra de gelegenheid er is, de bak uit. Mijn paarden die met elkaar spelen, rennen echt niet van elkaar weg!

Ik begrijp werkelijk niet waarom het gebruik of de training van deze arme dieren zo geromantiseerd wordt. Wat mij betreft stoppen ze vandaag nog. Die stieren hebben nog een goed leven alleen hun laatste dag is klote, maar die arme paarden moeten elk evenement opnieuw weer door hun angsten heen.
(Weet je nog van die Amerikaanse paarden die van metershoge torens naar beneden springen met een mooie dame op hun rug? Tonen ook geen angst, toch? Ook zij hebben geleerd dat flight, freeze of faint hun niet helpt. Ze gaan, dappere dodo's, de confrontatie aan, elke keer opnieuw).

Als je dit mooi of machtig vindt, moet je je schamen, en dat meen ik oprecht. Wij mensen dwingen die dieren tot meer dan goed voor ze is (en kijk uit: dat linkje is geen fijn linkje maar wel het gevolg van wat wij ze aandoen). Of we ze nou de stieren in, of de toren af, jagen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:28

LBLGypsyCobs schreef:
Imposante dieren!

Maar is het nu een bestaande soort waarvan de beste vechters worden gebruikt voor de gevechten of wordt er bewust gefokt op vechters?

Wordt de soort voor nog iets anders gebruikt dan alleen het stierenvechten?

Edit: jeetje dat paard, jammer dat dieren in een dergelijke positie worden gebracht. Ik vind de bewegingen en het spel wel indrukwekkend om te zien, maar vind het jammer dat niet overal voor speciale padding, klitteband en afgestompte hoorns wordt gekozen.

Ik bedoel, dressuur is onstaan om paarden juist over het slagveld te kunnen rijden, maar tijdens de hedendaagse proeven wordt er toch ook niet meer met kanonnen geschoten?

De beste worden gebruikt. Maar die lijnen worden wel ook weer ingezet voor de fokkerij. verder smaken ze ook goed, maar geen vee wat je in een schuur kan vetmesten zoals je zag ;).

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Ik snap ook niet dat de variant met klitteband etc nog niet omarmd wordt! Dan waren ze van alle antitoestanden af , konden hun kunsten vertonen, fokkerijen van vee en paarden doorgaan en geen dierenleed meer... iedereen (nou ja bijna iedereen ) blij.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:31

Tomos schreef:

En toch blijf ik er bij dat je hier een (ervaren, maar) bang paard ziet, geen blij ontspannen paard. De aanval is de beste verdediging: de fight reactie, dus.

Als de arena niet gesloten was (dus: zonder echte uitweg) en het paard niet door z'n ruiter in de situatie was gebracht, had hij het dier niet aangevallen maar was op een niet-confronterende veilige en vredelievende afstand gebleven. Hij valt aan omdat hij zich bedreigd voelt en eigenlijk bang is.

Net zoals het "kat-en-muis-spelletje" door ons als een "spel" wordt gezien, terwijl het dat helemaal niet is.
Je ziet het veel teveel door een menselijke bril...[/quote]

Dit paard was klaar. Zijn ruiter niet gevallen ofzo. Hij hoefde dus niet meer, maar kwam zelf tot actie, terwijl hij totaal niet meer in gevaar was.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:42

Akhal_Teke schreef:
Waarom is het paard geblinddoekt? Is dat weer een anders soort stierenvechten dan in dit filmpje. Hier kan het paard gewoon zien. (paard wordt hier niet gespiesd, gaat om Merlin een beroemd stierenvechterspaard in Spanje)
http://www.youtube.com/watch?v=XVKBHPdVhs4

Dat gaat net zolang goed tot het fout gaat, op een dag is zo'n stier net ietsje sneller...
De meeste paarden worden wel degelijk geblinddoekt en ook rommelt men met de stembanden, zodat ze niet kunnen gillen. -O-

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:45

Zoolgangster schreef:
Akhal_Teke schreef:
Waarom is het paard geblinddoekt? Is dat weer een anders soort stierenvechten dan in dit filmpje. Hier kan het paard gewoon zien. (paard wordt hier niet gespiesd, gaat om Merlin een beroemd stierenvechterspaard in Spanje)
http://www.youtube.com/watch?v=XVKBHPdVhs4

Dat gaat net zolang goed tot het fout gaat, op een dag is zo'n stier net ietsje sneller...
De meeste paarden worden wel degelijk geblinddoekt en ook rommelt men met de stembanden, zodat ze niet kunnen gillen. -O-

Als je de moeite neemt om terug te lezen wordt er uitgelegd dat er 2 verschillende soorten stierenvechten zijn. 1 te paard met een getraind paard. 1 te voet waar de stier voorbewerkt wordt door iemand op een geblinddoekt groot zwaar paard.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:55

Er is weleen verschil tussen een paard van een picador waar zelfs de liefhebbers van stierenvechten vaak tegen zijn en waar dit topic over gaat en een rejoneo paard.

Hihi je was me voor Cyrina :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:25

BigBen schreef:
Ik probeer uit te leggen hoe een corrida in elkaar zit.
Veel mensen denken dat de stier een sukkel is, die eventjes wordt afgeslacht.
Zo gaat het dus absoluut niet.

Nee precies want de grootste sukkel is degene die voor de LOL een dier tot bloedens toe verwond.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:05

Paarden die voor de rejoneo worden gebruikt zijn daar specifiek voor gefokt, en specifiek voor getraind.
Het zijn paarden met 'cowsense', net zoals je dat bij bepaalde Quarters ziet, die voor cutting worden gebruikt.
Paarden met cowsense 'lezen' ahw het vee.
In een cuttingproef zie je dat de teugels in een boogje hangen,
en het paard volledig zelfstandig de koe onder controle houdt.
Precies dezelfde aanleg hebben de rejoneo paarden.

Plus, een rejoneo paard is in de eerste meters acceleratie altijd sneller dan een stier.
Ruiter en paard komen dus nooit écht in gevaar, al is dat natuurlijk een relatief begrip.
Dat is ook de reden waarom de rejoneo in Spanje niet echt als een corrida wordt beschouwd,
maar meer als een show.