Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:53

Mousmous schreef:
Bonfire is 30 geworden, niet 20.

Liep bovendien nog redelijk de sterren van de hemel toen ie 20 was

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:34

Jeetje wat een gemauw weer..

Het gaat hier over Totilas en niet over Anky en rollkur o.i.d. :(

1 roept wat over een rollkur en heel bokt gaat verder over de trainingsmethode die totilas nu zou krijgen. Heel knap dat jullie dat allemaal zo goed weten wat er precies gedaan wordt als er staat "rek oefeningen" . Dat is dan per definitie "rollkur" ?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:45

Laten we blij zijn dat Toot er gewoon weer is en kippenvel krijgen van wat ie allemaal uit zijn hoefjes tovert, wie er ook op zit.

Maarre, om de discussie nog even verder aan te gaan: moet niet iedere sporter, en zeker een professionele danser, want ik denk dat je een hoog opgeleid dressuurpaard daar wel mee kunt vergelijken, niet naast kracht ook soepelheid verkrijgen? Om een lijf zowel sterk als soepel te krijgen, zal je daarvoor moeten stretchen, af en toe tegen de pijngrens aan. Begrijp me niet verkeerd, ik weet niet genoeg van soortgelijke methodes af om er een goed of fout op te plakken, maar zonder fysieke stretchoefeningen zal je een lijf wat grotendeels op kracht wordt getraind, niet soepel krijgen. Dat is puur spier technisch: een spier wordt korter als hij sterker wordt. In hoeverre dat dan moet en onder welke condities is natuurlijk de vraag. Steeds maar in 1 houding rijden is een ander verhaal, maar als ik de filmpjes van Anky zie die ook duidelijk aangeeft dat ze heel veel moet afwisselen in houding om het fysieke effect, vraag ik me echt af hoe schadelijk dit is. Door de hals zo rond te maken, stretch je ook de rug. Zonder soepele rug geen goed ondertredende achterhand etc. en zonder soepele hals geen buiging. Ik geloof ook echt niet dat zij een uur lang dat paard zo met de kin richting zijn borst trekt, maar als onderdeel van haar training oppakt. Daarnaast wordt er jaren en jaren naartoe getraind om de paarden zo sterk en soepel te krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat je als topsporter je paard aan onnodige lichamelijke risico's blootstelt, aangezien er bloed, zweet, tranen en heel veel geld in die paarden omgaat.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:50

Het maakt niet uit wat voor topic je opent maar op het moment dat er een naam als Sjef Janssen voorbij komt, volgt er geheid een completen discussie over de rollkür.
Inmiddels weten we allemaal volgens mij wel hoe en wat zijn trainingsmethodes zijn, en ook dat de meningen daar enorm verdeeld over zijn.

:9k

danoesje

Re: Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:52

Haha ik ben duidelijk nog niet fanatiek genoeg op bokt, want is mij nog niet echt opgevallen Meraki.
Houden zo hahaha

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:07

Er wordt natuurlijk echt wel eens 'doorgepakt'. Maar daar ontkom je niet aan wil je het paardenlichaam buigzaam, soepel en in topvorm krijgen. En tegen die pijngrens aan, dat lijkt me ook niet meer dan onontkoombaar. Ik vergelijk het altijd met een spagaat. Wil ik dat kunnen dan gaat dat langere tijd op een verantwoorde manier pijn opleveren omdat je toch steeds die grens moet overschrijden. Lukt het je eenmaal dan is het allemaal niet zo moeilijk meer, en wordt het een kwestie van het lichaam bijhouden. Doe je het echt op een manier die schadelijk zou zijn (zoals veel de rollkur vinden) dan zal je nooit een goede spagaat kunnen doen, dan raak je gewoon geblesseerd. En dat zal voor de paarden hetzelfde zijn. Op een manier trainen die schadelijk is voor het paard zal ook daadwerkelijk schade bij het paard opleveren, lichamelijk of psychisch, en dan wordt op topnivo presteren wel heel moeilijk.

Wat Totilas betreft, ik ben nooit een fan van MAR geweest en zeker niet van zijn uitspraken. Maar hij rijdt Totilas nu goed en dat waardeer ik wel, en daardoor ga ik MAR gelukkig ook weer een beetje anders zien. Ik heb toch wel genoten van zijn proeven. En het maakt de WEG straks wel heel spannend als alle toppers bij elkaar komen en ook in topvorm zijn. Ik hoop dat Charlotte en MAR elkaar het vuur dicht aan de schenen leggen, dan wordt het een spannende strijd. En moge de beste winnen, wie dan ook, die is het dan gegund!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:15

Mousmous, dat bedoelde ik inderdaad!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:18

danoesje schreef:
Haha ik ben duidelijk nog niet fanatiek genoeg op bokt, want is mij nog niet echt opgevallen Meraki.
Houden zo hahaha

Hahaha Danoesje, nou gebruik de zoekfunctie maar eens op rollkur. Dan kom je dezelfde namen en dezelfde verharde standpunten tegen. En uiteindelijk is er dan maar 1 conclusie. Het meest diervriendelijk is er niet meer op gaan zitten.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Rekken en stretchen is nodig voor soepele spieren en soepele spieren voorkomen weer blessures. Maar dat moet wel op een kundige manier gebeuren.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:24

babootje, helemaal waar, ik ben het er zeker mee eens dat het meest diervriendelijke is om er niet op te gaan zitten. Paarden zijn nu eenmaal geen fietsen en niet gebouwd om ons te vervoeren. Daar lopen ze in mijn ogen links of rechtsom schade van op in heel veel gevallen. Aan ons om die zoveel mogelijk binnen je mogelijkheden te beperken, maar eigenlijk is de aanschaf van een paard in heel veel gevallen gewoon egoïstisch en ik doe er vrolijk aan mee. Vervolgens moet een deel van de paarden nog de hele dag binnen staan ook, want oh jee, van buiten staan worden ze dik en sloom en je wilt natuurlijk wel een uurtje per dag heerlijk rijden! Nu gaan we wel heel erg of topic dus de rest slik ik in haha.

Helemaal eens dat het kundig moet gebeuren. Ik doe zelf wel strechoefeningen (naast mijn paard) buiten het rijden om en eigenlijk doet natuurlijk iedereen dat die op een goede manier zijn rijtijd benut, maar wat is goed en waar is de grens. En wie weet precies hoe het moet en brengt dat ook nog eens in praktijk? Ik weet heel goed hoe ik een maatje 36 moet kweken en een 6pack maar het uitvoeren..uh nee :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:00

Tja, als hij het niet goed doet valt half bokt over ruiter heen, nu doet hij het wel goed en valt weer half bokt over de training heen. Het is niet goed of het deugt niet. Heb de filmpjes bekeken en wat mij opvalt is het feit dat hij steeds beter begint te lopen, Toot dan. Voorbenen en achterbenen waren meer gelijk dan in Belgie. Ik hoop dat dit paard, met welke ruiter of trainer dan ook , een grote toekomst te wachten staat. Paard verdient hebt absoluut dat hij in de spotlights staat, op een positieve manier. En ja, jammer dat hij niet meer voor Nederland uitkomt maar dan had een rijke Nederlander hem maar moeten kopen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:09

Hemel wie heeft het nu over rolkur. Gelijk weer conclusies trekken hier op bokt. Ik vind dat bokt hier ook niet aan mee moet werken aan dit soort geroddel.

Als Sjef zegt dat er nog rek zit in Totilas dan bedoelt hij denk ik echt dat hij het paard probeert optimaal te trainen en dat er veel winst te behalen valt in de manier van trainen. Daar is toch niets mis mee?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:17

Grinnnn wat een discussie weer. Blij om te zien dat Totilas weer in de wedstrijdring te bewonderen is, al is het dan met een ...duitser op zijn rug.. :P Maar ben ik de enige die de titel wel grappig vind met het oog op al het gegeven commentaar :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:20

Er zit zeker nog rek in. Heb de proeven van dit weekend gezien, en je ziet MAR nog echt paardrijden, beetje buitenteugel bij, beetje stelling dat je hem vanuit de vrije stap rustig op kan pakken, ik vond het leuk om iemand op zo'n niveau herkenbare dingen te zien doen.

Ik ben blij dat ze een Sjef een goede coach hebben gevonden die je met een miljoenenpaard en een publiek met hoge verwachtingen weer netje op de rit krijgt.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:27

Mousmous schreef:
Er wordt natuurlijk echt wel eens 'doorgepakt'. Maar daar ontkom je niet aan wil je het paardenlichaam buigzaam, soepel en in topvorm krijgen. En tegen die pijngrens aan, dat lijkt me ook niet meer dan onontkoombaar. Ik vergelijk het altijd met een spagaat. Wil ik dat kunnen dan gaat dat langere tijd op een verantwoorde manier pijn opleveren omdat je toch steeds die grens moet overschrijden. Lukt het je eenmaal dan is het allemaal niet zo moeilijk meer, en wordt het een kwestie van het lichaam bijhouden. Doe je het echt op een manier die schadelijk zou zijn (zoals veel de rollkur vinden) dan zal je nooit een goede spagaat kunnen doen, dan raak je gewoon geblesseerd. En dat zal voor de paarden hetzelfde zijn. Op een manier trainen die schadelijk is voor het paard zal ook daadwerkelijk schade bij het paard opleveren, lichamelijk of psychisch, en dan wordt op topnivo presteren wel heel moeilijk.

Wat Totilas betreft, ik ben nooit een fan van MAR geweest en zeker niet van zijn uitspraken. Maar hij rijdt Totilas nu goed en dat waardeer ik wel, en daardoor ga ik MAR gelukkig ook weer een beetje anders zien. Ik heb toch wel genoten van zijn proeven. En het maakt de WEG straks wel heel spannend als alle toppers bij elkaar komen en ook in topvorm zijn. Ik hoop dat Charlotte en MAR elkaar het vuur dicht aan de schenen leggen, dan wordt het een spannende strijd. En moge de beste winnen, wie dan ook, die is het dan gegund!

Dit dus. :)

Wat een gemiep.

Was nooit zo te spreken over deze combinatie, máár het gaat nu erg goed! Blij dat Totilas zo goed gaat en dat deze combinatie hun draai lijkt te vinden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:49

weer lekker typisch. Ik mag toch aannemen dat er meerdere mensen zijn hier die weten dat ook anky geen roll kur rijd! Anky rijd LDR.

Sjef geeft hier aan dat ze Totilas losser hebben gekregen. Ja daarvoor doe je rek en strek oefeningen, maar volgens mij doet iedereen dat toch met zijn paard? Als je zelf sport doe je ook rek en strek oefeningen toch? (bepaalde sporten dan he). wat is er nu zo zielig aan rek en sttrek oefeningen? Juist ja als het verkeerd word uitgevoerd. waar waarschuwen anky en sjef altijd voor: juist ja doe dit niet als je het niet kan. want dan is het zielig en kan je je paard kapot rijden. maar goed lekker off topic allemaal.

Eerst word er gezeurd dat totilas niet goed genoeg loopt bij MR. Nu wint ie met overmacht met gelijke scores als edward ooit met totilas had is er weer wat anders te zeuren. Hij loopt gewoon heel goed nu en ze zijn pas net begonnen. vergeet niet dat die MR nog hartstikke jong is weinig ervaring heeft ivm Gal. Deze jongen komt er wel.... eh is er al zo goed als.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:56

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:00

Als hij nu al zo fijn loopt dan wordt het dus nóg beter! Knap van die ruiter, die heeft steeds zoveel druk op zich gehad met dat beroemde paard!

Omdat dergelijke toppaarden toch lang meegaan ben ik al een tijdje benieuwd naar hun beenbescherming tijdens de training. Ik zie op foto's vaak bandages met onderlappen. Ze hebben ook 'ribbels' van (stal?) bandages in hun benen zie ik tijdens proeven. Heeft er iemand bij hen op stal gewerkt die mij dat 'geheim' kan verklappen? Want ik wil ook dat mijn paarden zolang heel blijven natuurlijk :D !

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:07

En is rekken en strekken niet een beetje hetzelfde of een onderdeel van het gymnastiseren? En dat is toch een heel belangrijk deel van de (basis)opleiding van het sportpaard.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:09

En, niet te vergeten InekeN, vaak een bontje onder het zadel :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:09

Mousmous, het is inderdaad maar hoe je het wilt noemen. Zonder gedegen rek-en strekwerk geen sterk lijf, zo simpel is het nu eenmaal.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:13

InekeN schreef:
Als hij nu al zo fijn loopt dan wordt het dus nóg beter! Knap van die ruiter, die heeft steeds zoveel druk op zich gehad met dat beroemde paard!

Omdat dergelijke toppaarden toch lang meegaan ben ik al een tijdje benieuwd naar hun beenbescherming tijdens de training. Ik zie op foto's vaak bandages met onderlappen. Ze hebben ook 'ribbels' van (stal?) bandages in hun benen zie ik tijdens proeven. Heeft er iemand bij hen op stal gewerkt die mij dat 'geheim' kan verklappen? Want ik wil ook dat mijn paarden zolang heel blijven natuurlijk :D !

totilas loopt zelfs met lange onderlappen + bandages tijdens de training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:16

FriesWytske schreef:
Cowgirl schreef:
Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.

Ben jij er bij geweest? Zo, nee. Kun je niet oordelen over wat voor oefeningen dat zijn geweest. Zijn genoeg andere oefeningen om een paard zijn spieren weer soepel te laten maken.

het is toch duidelijk dat dat zijn trainingsmethode is? anky rijd ook altijd LDR.. (ofwel rolkur)

Chelsey88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:20

Echt serieus... Ik dacht bij de titel: leuk topic even lezen. nog geen 4 reacties verder slaat de ergernis alweer toe.
Zo makkelijk he, je oordeel over mensen hebben die het ver schoppen. Het is TOP sport, dat betekend dat het uiterste gevraagd wordt, ook in de training. Dat wil niet meteen zeggen dat het paard zijn welzijn aangetast wordt. Want hoe beter het paard in zijn vel zit, hoe meer je je van je paard profiteert.
En als mensen werkelijk waar denken dat dat te bereiken is zonder sporen en zonder rek en strek.. Succes ermee! Maar persoonlijk denk ik dat je dan je paard meer naar de klote helpt.
De meeste paarden op top niveau zijn al 15+. Ik ken genoeg mensen die het voor die leeftijd al voor elkaar hadden om hun paard dan wel naar de slager te brengen, dan wel als weidepaard aan te houden. En dat komt echt niet altijd door pech!
Jammer dat je op forums altijd mensen hebt die door geen enkele kennis van zaken geremd worden in hun reacties.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:21

Ik vind dit wel een grote pluim voor Sjef en wat hij in gang heeft gezet in de dressuurwereld, respect _/-\o_ . MAR en aanhang bliezen voorheen hoog van de toren dat je Toot in hun trainingssysteem nog veel verder boven zich uit zouden laten stijgen. En iedereen weet dat hun manier van rijden haaks staat op de zg. 'Hollandse school', dwz de manier van rijden zoals die door Sjef is geintroduceerd.
Ik heb ook respect gekregen voor MAR en aanhang dat hij toch van zijn oude geloof is gestapt en de samenwerking met Sjef aan is gegaan. De resultaten die nu geboekt worden zie ik als een eerbetoon en overwinning van de 'Hollandse school'. Dat maakt me wel weer trots op dit paard en natuurlijk ook op Edward Gal die het met de training van dit paard helemaal bij het rechte eind heeft gehad.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:23

Cowgirl schreef:
Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.

Ben jij er bij geweest? Zo, nee. Kun je niet oordelen over wat voor oefeningen dat zijn geweest. Zijn genoeg andere oefeningen om een paard zijn spieren weer soepel te laten maken.[/quote]

het is toch duidelijk dat dat zijn trainingsmethode is? anky rijd ook altijd LDR.. (ofwel rolkur)[/quote]

LDR is niet hetzelfde als roll kur. Roll kur is het dwingen in die houding en dat is zelfs in een aantal landen verboden!