Mousmous schreef:Bonfire is 30 geworden, niet 20.
Liep bovendien nog redelijk de sterren van de hemel toen ie 20 was
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
danoesje schreef:Haha ik ben duidelijk nog niet fanatiek genoeg op bokt, want is mij nog niet echt opgevallen Meraki.
Houden zo hahaha
Maar ben ik de enige die de titel wel grappig vind met het oog op al het gegeven commentaar
Mousmous schreef:Er wordt natuurlijk echt wel eens 'doorgepakt'. Maar daar ontkom je niet aan wil je het paardenlichaam buigzaam, soepel en in topvorm krijgen. En tegen die pijngrens aan, dat lijkt me ook niet meer dan onontkoombaar. Ik vergelijk het altijd met een spagaat. Wil ik dat kunnen dan gaat dat langere tijd op een verantwoorde manier pijn opleveren omdat je toch steeds die grens moet overschrijden. Lukt het je eenmaal dan is het allemaal niet zo moeilijk meer, en wordt het een kwestie van het lichaam bijhouden. Doe je het echt op een manier die schadelijk zou zijn (zoals veel de rollkur vinden) dan zal je nooit een goede spagaat kunnen doen, dan raak je gewoon geblesseerd. En dat zal voor de paarden hetzelfde zijn. Op een manier trainen die schadelijk is voor het paard zal ook daadwerkelijk schade bij het paard opleveren, lichamelijk of psychisch, en dan wordt op topnivo presteren wel heel moeilijk.
Wat Totilas betreft, ik ben nooit een fan van MAR geweest en zeker niet van zijn uitspraken. Maar hij rijdt Totilas nu goed en dat waardeer ik wel, en daardoor ga ik MAR gelukkig ook weer een beetje anders zien. Ik heb toch wel genoten van zijn proeven. En het maakt de WEG straks wel heel spannend als alle toppers bij elkaar komen en ook in topvorm zijn. Ik hoop dat Charlotte en MAR elkaar het vuur dicht aan de schenen leggen, dan wordt het een spannende strijd. En moge de beste winnen, wie dan ook, die is het dan gegund!
! InekeN schreef:Als hij nu al zo fijn loopt dan wordt het dus nóg beter! Knap van die ruiter, die heeft steeds zoveel druk op zich gehad met dat beroemde paard!
Omdat dergelijke toppaarden toch lang meegaan ben ik al een tijdje benieuwd naar hun beenbescherming tijdens de training. Ik zie op foto's vaak bandages met onderlappen. Ze hebben ook 'ribbels' van (stal?) bandages in hun benen zie ik tijdens proeven. Heeft er iemand bij hen op stal gewerkt die mij dat 'geheim' kan verklappen? Want ik wil ook dat mijn paarden zolang heel blijven natuurlijk!
FriesWytske schreef:Cowgirl schreef:Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.
Ben jij er bij geweest? Zo, nee. Kun je niet oordelen over wat voor oefeningen dat zijn geweest. Zijn genoeg andere oefeningen om een paard zijn spieren weer soepel te laten maken.
. MAR en aanhang bliezen voorheen hoog van de toren dat je Toot in hun trainingssysteem nog veel verder boven zich uit zouden laten stijgen. En iedereen weet dat hun manier van rijden haaks staat op de zg. 'Hollandse school', dwz de manier van rijden zoals die door Sjef is geintroduceerd. Cowgirl schreef:Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.