Misvormd paard vindt na zes jaar een nieuw thuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:58

pizza64 schreef:
ohjajoh6 schreef:
Vind het toch knap harde woorden, uit de mond van iemand die zichzelf Cowgirl noemt en vrijwilliger is bij de dierenambulance...

Waar slaat dat nu op, ik vind ook dat ze dit paard gewoon bij de geboorte meteen hadden moeten laten inslapen. Dat wil nog niet zeggen dat ik niet van dieren houd. Het is verschil van mening over wanneer niet of wanneer wel, je in moet grijpen, in het wel of niet laten leven van een dier....

Even zodat er geen misverstanden ontstaan. Jij had hem inwillen laten slapen omdat hij lelijk is en niet bereden zou kunnen worden. Of heb je nog andere argumenten?

M.a.w. waar ligt voor jou de grens?

JeaDH

Re: Misvormd paard vindt na zes jaar een nieuw thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:26

@ohjajoh6 jij vind blijkbaar dat mensen ook dieren zijn, en je ze kunt vergelijken dat vind ik dus niet. En nogmaals dat wil niet zeggen dat we niet goed voor onze dieren moeten zorgen....

Kijk Saar stelt tenminste een nette vraag, dat is natuurlijk heel moeilijk die grens, en misschien is het wat bot om het zo te zeggen dat ik hem had laten inslapen bij de geboorte want ik was daar niet bij. Maar de kans dat dit paard een aantal medische problemen heeft is natuurlijk vrij groot en daarbij de dingen die jij noemt zouden voor mij een reden zijn om het dier te laten inslapen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:33

Ik vind het ook een heel moeilijk punt hoor. Gevoelsmatig zou ik zeggen als dat dier geen pijn heeft laat hem dan lekker lelijk zijn en een fijn huis vinden. Aan de andere kant is de kans dat een dergelijk paard een goed tehuis vindt vrij klein. Je moet net een liefhebber treffen met tijd, geld en ruimte. In dit geval heeft het verhaal een happy ending gekregen maar hoe vaak komt het voor dat zo'n dier niet ergens staat weg te kwijnen of erger?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:44

Als het mijn veulen geweest zou zijn had ik hem al eerder laten slachten. Zielig? Nee hoor voor de handel is hij gewoon niks waard en daar ga ik voor. Cru? Nee hoor, er gaan genoeg paarden naar de slacht en deze zou van mijn ook een enkeltje krijgen.

Ik vraag me af als deze in de natuur was geboren wat er dan was gebeurd of de merrie het veulen had verstoten of niet

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:05

pizza64 schreef:
@ohjajoh6 jij vind blijkbaar dat mensen ook dieren zijn, en je ze kunt vergelijken dat vind ik dus niet. En nogmaals dat wil niet zeggen dat we niet goed voor onze dieren moeten zorgen....

Kijk Saar stelt tenminste een nette vraag, dat is natuurlijk heel moeilijk die grens, en misschien is het wat bot om het zo te zeggen dat ik hem had laten inslapen bij de geboorte want ik was daar niet bij. Maar de kans dat dit paard een aantal medische problemen heeft is natuurlijk vrij groot en daarbij de dingen die jij noemt zouden voor mij een reden zijn om het dier te laten inslapen.

Mensen zijn ook dieren, je kunt ze dus zeker vergelijken. Er zijn 4 rijken op deze wereld: dieren, planten, schimmels en bacteriën. Mensen en paarden behoren dus beide tot het dierenrijk (al lijken sommige mensen meer op vervelende bacteriën af en toe :+ ).

Mensen en paarden vergelijken kan dus heel goed, we hebben zelfs een best wel overeenkomstige bouw als je naar het skelet kijkt. Ik denk dan ook dat dit paard pijnvrij kan leven. De aandoening van dit paard lijkt op dwerggroei, een mens met dwerggroei kan ook prima leven. Ik denk ook dat er is onderzocht of het paard pijn heeft of niet of dat het hinder ondervindt van zijn aandoening, blijkbaar heeft dit paard geen last van zijn aandoening of in zo'n kleine mate dat het een fijn leven niet in de weg staat, anders was dit paard ook niet geplaatst. Ik snap dan ook dat mensen zeggen 'een mens die misvormd is hou je toch ook in leven?!'.

Een paard dat misvormd is maar er verder geen last van heeft, zou men wat mij betreft in leven moeten houden. Als het paard er wel zo veel last van heeft dat hij zijn natuurlijke gedrag niet kan uitoefenen, moet er imo gekeken worden of het wel eerlijk is om hem in leven te houden. Er speelt hier namelijk wel een belangrijk verschil tussen mens en paard een rol: mensen zijn roofdier, paarden prooidier. Een paard dat zijn natuurlijke gedrag door zijn aandoening niet kan uitoefenen kan aan zeer veel stress leiden, simpelweg omdat hij een prooidier is. Ook is het aan een paard niet 'uit te leggen' wat hij heeft en aan een mens wel... Echter, bij dit paard lijkt dit probleem niet aan de orde :).

Zo te lezen/zien kan dit paard gewoon een lekker pijnvrij paardenleven hebben, ik zie dan ook niet waarom je hem zou moeten afmaken, ik ben oprecht benieuwd waarom mensen hier hem af zouden maken!

En nog een ding: in de natuur had dit paard misschien wel kunnen overleven, dat is zo niet te zeggen. Misschien biedt zijn lichaamsbouw hem wel grotere overlevingskansen in het wild dan 'normale' paarden, zo zijn er ook nieuwe rassen en soorten ontstaan :) Overigens zullen veel raspaarden ook niet in het wild kunnen overleven. Zie ze al gaan, die sensiebele doorgefokte beesten die ook nog eens geen schutkleur hebben :(:)

Edit: zie dat mijn post wel heel lang en een beetje off-topic geworden is, sorry :+ hou te veel van biologie :')
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 09-07-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:10

ohjajoh6 schreef:
Nou en? pizza64. Alsof mensen niets meer of minder zijn dan rechtopstaande apen zeg...
Word eerlijk gezegd een beetje moe van al die misplaatste "God" complexen...

Dat paard loopt anders al heel wat jaren rond op deze wereld, heeft jarenlang in de opvang gestaan en is pijnvrij, anders was die er al lang niet meer geweest, mag toch aannemen dat ze daar wel weten wat ze doen.
Wie ben jij dan in hemelsnaam om van een foto af te oordelen over het laten leven of niet van wat voor wezen dan ook?

Eens. Voor de mens wordt alles gedaan als het ziek is of gehandicapt en een dier moet maar afgemaakt worden. Als dit dier toch pijnvrij is, waarom niet? Maarja, die vergelijking mag ik niet maken, want dat past niet in een ander z'n straatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:32

pizza64 schreef:

Is toch echt evolutie theorie voor beginners hoor...
En ook vind ik het niet echt representatief voor de dierenambulance of andere zorg instellingen, als er dit soort boute uitspraken n.a.v. 1 foto worden gedaan door medewerkers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:38

StableDoor schreef:
pizza64 schreef:

Mensen zijn ook dieren, je kunt ze dus zeker vergelijken. Er zijn 4 rijken op deze wereld: dieren, planten, schimmels en bacteriën. Mensen en paarden behoren dus beide tot het dierenrijk (al lijken sommige mensen meer op vervelende bacteriën af en toe :+ ).

Mensen en paarden vergelijken kan dus heel goed, we hebben zelfs een best wel overeenkomstige bouw als je naar het skelet kijkt. Ik denk dan ook dat dit paard pijnvrij kan leven. De aandoening van dit paard lijkt op dwerggroei, een mens met dwerggroei kan ook prima leven. Ik denk ook dat er is onderzocht of het paard pijn heeft of niet of dat het hinder ondervindt van zijn aandoening, blijkbaar heeft dit paard geen last van zijn aandoening of in zo'n kleine mate dat het een fijn leven niet in de weg staat, anders was dit paard ook niet geplaatst. Ik snap dan ook dat mensen zeggen 'een mens die misvormd is hou je toch ook in leven?!'.

Een paard dat misvormd is maar er verder geen last van heeft, zou men wat mij betreft in leven moeten houden. Als het paard er wel zo veel last van heeft dat hij zijn natuurlijke gedrag niet kan uitoefenen, moet er imo gekeken worden of het wel eerlijk is om hem in leven te houden. Er speelt hier namelijk wel een belangrijk verschil tussen mens en paard een rol: mensen zijn roofdier, paarden prooidier. Een paard dat zijn natuurlijke gedrag door zijn aandoening niet kan uitoefenen kan aan zeer veel stress leiden, simpelweg omdat hij een prooidier is. Ook is het aan een paard niet 'uit te leggen' wat hij heeft en aan een mens wel... Echter, bij dit paard lijkt dit probleem niet aan de orde :).

Zo te lezen/zien kan dit paard gewoon een lekker pijnvrij paardenleven hebben, ik zie dan ook niet waarom je hem zou moeten afmaken, ik ben oprecht benieuwd waarom mensen hier hem af zouden maken!

En nog een ding: in de natuur had dit paard misschien wel kunnen overleven, dat is zo niet te zeggen. Misschien biedt zijn lichaamsbouw hem wel grotere overlevingskansen in het wild dan 'normale' paarden, zo zijn er ook nieuwe rassen en soorten ontstaan :) Overigens zullen veel raspaarden ook niet in het wild kunnen overleven. Zie ze al gaan, die sensiebele doorgefokte beesten die ook nog eens geen schutkleur hebben :(:)

Edit: zie dat mijn post wel heel lang en een beetje off-topic geworden is, sorry :+ hou te veel van biologie :')

Maakt niet uit stable door; lang of niet, ik had het niet beter kunnen verwoorden, chapeau! _/-\o_

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:55

Dat sommige bij geboorte het paard een spuitje hadden gegeven, daar kan ik inkomen. Je weet niet hoe het voor het paardje uit zal pakken en wilt geen risico´s lopen. Een keus dat ik prima begrijp.

Maargoed, dat is dus bij dit paardje niet gebeurd. Uiteindelijk heeft dit paardje blijkbaar geen pijn oid. Ik kan me in ieder geval niet voor stellen dat een opvang 6 jaar lang een paard met pijn in leven houdt, waar ze geen thuis voor kunnen vinden.

Dus er vanuit gaande dat het paard geen pijn heeft van zijn misvorming (want dat denk ik echt), waarom zou je dit beestje nog af laten maken? Waarom verdient hij geen goede thuis, als hij nog prima en pijnloos als weidemaatje kan functioneren? Alleen omdat hij misvormd is?

Kijk, mocht het paard pijn van zijn misvorming hebben, dan snap ik waarom jullie een spuitje beter zouden vinden. Maar dat kunnen wij niet oordelen vanaf hier, en zoals ik al zei: dat lijkt me erg sterk dat een opvang zo'n paardje in even zou houden.

Dat sommige vanaf de geboorte van dit paardje het anders zou hebben gedaan, prima! Maar dat is hier niet gebeurd en paard heeft nergens last van. Waarom zou hij dan volgens sommigen alsnog afgemaakt moeten worden? Waarom kan men gewoon niet blij zijn dat dit paardje een goede thuis heeft gevonden?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:55

LadyMadonna schreef:
Lijkt wel dwerggroei?

Dat was ook iets waaraan ik dacht in eerste instantie.

Maar zolang dit paard pijnvrij rondloopt en geniet waarom dan in laten slapen?
Kijk heeft hij echt pijn dan zeg ik ja.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:04

Walgelijk dat mensen hem hier meteen naar de slacht zouden doen, doen we toch ook niet bij gehandicapte mensen?

Ik vind het eingelijk wel heel schattig, als ik plek had mocht ie hier ook wel komen :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:25

Ik heb het even opgezocht, het is wel in het Engels.

When Jumble arrived at HorseWorld in May 2008, he had been found abandoned and crawling with lice and mites. His neglect had led to the overgrowth of his hooves, making standing, much less walking, uncomfortable and even painful.
Jumble’s awful condition alone was not what distinguished him from other horses. He has a rather unusual appearance due to deformities we believe he has had since birth. Jumble has no withers and his spine and ribs are twisted, so that riding him would be awkward and cruel. Sadly, this is more than likely the cause of his abandonment and his original destination of the meat-market. Fortunately, whilst Jumble has been with us, he has showed no signs of suffering resulting from his deformity; his appalling past has impacted him more than his misshapen body.
Jumble was shy and nervous when he first arrived with us at HorseWorld, having been deprived of human care and attention during his two years of life. Our staff spent months befriending him and gaining his trust. Their hard work has been rewarded and Jumble is a changed animal.
This scarred animal has worked his way into the hearts of our grooms, who Jumble now trusts so much that they can train with him before they move onto animals who are as nervous as Jumble used to be. By sponsoring Jumble, you are therefore not only helping him live the life that he, and every other animal, deserves, but you are securing the future of HorseWorld and our animals, both present and future. Without horses like Jumble, we would be unable to train our staff to the standard that we do.
Unfortunately, Jumble is unlikely to find a new home in the foreseeable future. Due to his deformity, Jumble could only ever be a companion horse, unable to be ridden. The staff at HorseWorld intends to monitor his deformity as he gets older, as growth may aggravate his deformity, causing stress, pain or a restriction of his movement. Sponsoring Jumble means that you have created a healthier, brighter future for him, which he could never have known without your care and support.

http://robynsimmons.blogspot.nl/2010/06 ... world.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:38

paard heeft geen schoft,de ruggengraat en ribben zijn gedraait.Gewoon een foutje van de natuur dus.
Het verwaarlozen van dieren vind ik zo wie zo not done...ook als ze niet misvormd zijn.
Dit paard functioneert gewoon.Mocht hij ooit last krijgen van zijn misvormingen dan neem ik aan dat iemand stappen gaat zetten.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:44

Dat vind ik trouwens wel erg fijn om te lezen dat een opvangplek voor dieren zo lang voor dat dier zorgt en dat ie er zo lang mocht blijven tot er een plek voor hem gevonden was. Je leest toch wel eens minder leuke dingen over dat soort plekken, terecht of onterecht, maar dit is toch gewoon top.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:00

Goed dat die een nieuw huisje heeft :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:05

Áls het dwerggroei is, heeft ie, of krijgt ie, behoorlijke medische problemen...

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:37

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:49

toen mn pony bij haar vorige eigenaar te koop stond wilde niemand haar hebben omdat zij ook een bult halverwege de rug heeft zitten, maar ik was gelijk verliefd op dr en dat ben ik nog elke dag <3 . het gaat erom dat het paard lief is.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:33

ohjajoh6 schreef:
StableDoor schreef:

Maakt niet uit stable door; lang of niet, ik had het niet beter kunnen verwoorden, chapeau! _/-\o_

Inderdaad stabledoor goed verwoord, en ik kan mijzelf hier ook behoorlijk in vinden

Goed mensen zijn dus ook dieren(weer wat geleerd :+ ) maar dan wel de meest geëvolueerde van alle die er bestaan. Ik denk dat wij de enigen zijn die nadenken over laten leven of doden van een ander dier.

En als ik het engelse stukje lees denk ik, had het beestje toen in laten slapen. Mijn gedachten gang hierin is, het beest heeft pijn was ondervoed en kampte dus ook met zijn lichamelijke onvolkomenheden.Wat ik bedoel is dus dat voordat hij helemaal opgeknapt is heeft hij toch het nodige heeft moeten doorstaan, en wie weet hoe lang dit al duurde.
Ik vind mijn volgende gedachtegang moeilijk te verwoorden maar dit paard hoefde niet na te denken van morgen word ik ingeslapen, misschien voelen ze op het moment of vlak ervoor iets van er gaat iets gebeuren en dan is het voorbij.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:09

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
Vind het toch knap harde woorden, uit de mond van iemand die zichzelf Cowgirl noemt en vrijwilliger is bij de dierenambulance...

ze rijdt gewoon heel hard door met die ambulance :')

Idd om beesten te redden. :D Heb al 2 boetes gehad :o

Misschien kom ik hard over maar dat ben ik echt niet hoor :D . Maar ik heb mede door het werk wel een nog meer realistische kijk gekregen op dierenwelzijn en hoe mensen met dieren omgaan.
En als softy ga je het niet redden op de dierenambulance daarvoor zie je gewoon teveel dierenleed al dan niet aangedaan door mensen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:27

ohjajoh6 schreef:
pizza64 schreef:

Is toch echt evolutie theorie voor beginners hoor...
En ook vind ik het niet echt representatief voor de dierenambulance of andere zorg instellingen, als er dit soort boute uitspraken n.a.v. 1 foto worden gedaan door medewerkers...

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat mijn collega's achter mijn beslissing zullen staan als dit dier bij mij geboren was en hem liet inslapen en ik denk ook dat mijn dierenarts daar voor 200% achter zou staan.
Dat heeft verder niks te maken met het werk wat ik doe en of mijn mening wel of niet representatief is.

Ik houd van dieren en weet daarom ook wanneer ik moet stoppen.
En voor diegene die twijfelen aan het werk wat wij doen: je bent van harte uitgenodigd een dagje mee te rijden. :)

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:33

Warboel schreef:
Lijkt op deze foto ook wel alsof z'n ribben niet helemaal rond lopen, raar zeg.

http://www.horseworld.org.uk/userfiles/ ... 202008.jpg

Wel heel fijn dat hij een goed huisje gevonden heeft, dat gun je elk dier toch :) Hoop dat hij er niet al teveel last van heeft en nog vele jaren lekker paard kan zijn daar.

zn ribben zien er een beetje hoekig uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:11

Maar het paard leeft! En al heel wat jaartjes ook zo te lezen. Dan heeft het dus na jaren goede opvang en pijnvrij zijn, eindelijk een prachtig tehuis gevonden, ga jij en zoveel anderen, toch nog (ver)-oordelen n.a.v. van 1 foto.

Sorry maar dan vraag ik mij oprecht af, of je dat dan soms ook doet; (ver)-oordelen en daarnaar handelen, als je dus bij in jouw ogen, niet levensvatbare dieren aankomt met je ambulance?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:27

Fijn dat iedereen het bij geboorte anders zou doen.

Maargoed, dat is hier niet gebeurd en het dier heeft geen pijn van zijn misvorming. Waarom zou je hem dan alsnog inslapen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:38

ohjajoh6 schreef:
Maar het paard leeft! En al heel wat jaartjes ook zo te lezen. Dan heeft het dus na jaren goede opvang en pijnvrij zijn, eindelijk een prachtig tehuis gevonden, ga jij en zoveel anderen, toch nog (ver)-oordelen n.a.v. van 1 foto.

Sorry maar dan vraag ik mij oprecht af, of je dat dan soms ook doet; (ver)-oordelen en daarnaar handelen, als je dus bij in jouw ogen, niet levensvatbare dieren aankomt met je ambulance?

Hoe denk jij dan dat ik handel als ik bij een in mijn ogen niet levensvatbaar dier kom?
Dat ik hem dan maar zelf ter plekke dood maak ofzo?
Godzijdank niet zeg. Al zou het in sommige gevallen wel mooi kunnen zijn als we bevoegd zouden zijn omdat te kunnen doen. Dan hoeft zo'n meeuw met 180 gedraaide vleugels niet eerst in de caddy een stress ritje naar de DAP te maken. En zo'n 180 gedraaide vleugel is niet meer te herstellen.

Wij brengen ALTIJD alle zieke/gewonde dieren naar een dierenarts voor beoordeling en behandeling. En bij twijfel van de oorzaak van de verwonding kunnen wij contact opnemen met de dierenpolitie waar we nauw samen mee werken. Wij mogen daar geen beslissing overnemen. Soms denk ik dat het niet meer te redden is en dan gaan ze het toch proberen en het gebeurd ook nog andersom. En eigenlijk hebben we altijd wel overleg met de DA en mogen we ook onze mening altijd geven.
Vorige week nog een aangereden konijntje wat uit een verwilderde kolonie kwam..gebroken rug met nog beweging in de achterpoten en de stoelgang werkte ook nog gewoon.
Daar hebben we echt wel even over gepraat wat wijsheid is. Want te plaatsen is dit dier niet en terugzetten is geen optie omdat er al zo'n 200 lopen daar en het er elk jaar meer worden.
Ik vroeg of we na eventuele behandeling binnen 24 uur meer konden zeggen en dat was zo. Dus het konijn heeft een injectie gehad voor de zwelling en is naar de opvang gegaan. Of hij het uiteindelijk gered heeft weet ik niet. Wij halen zoveel dieren op per dag dat ik niet alles bij kan houden.

Ik denk eerlijk gezegd dat jij mijn tekst op een andere manier leest dan dat ik ze bedoel ;) .
Nogmaals groot hart voor dieren /3 }:0 anders kan je dit werk ook niet doen.