pizza64 schreef:@ohjajoh6 jij vind blijkbaar dat mensen ook dieren zijn, en je ze kunt vergelijken dat vind ik dus niet. En nogmaals dat wil niet zeggen dat we niet goed voor onze dieren moeten zorgen....
Kijk Saar stelt tenminste een nette vraag, dat is natuurlijk heel moeilijk die grens, en misschien is het wat bot om het zo te zeggen dat ik hem had laten inslapen bij de geboorte want ik was daar niet bij. Maar de kans dat dit paard een aantal medische problemen heeft is natuurlijk vrij groot en daarbij de dingen die jij noemt zouden voor mij een reden zijn om het dier te laten inslapen.
Mensen zijn ook dieren, je kunt ze dus zeker vergelijken. Er zijn 4 rijken op deze wereld: dieren, planten, schimmels en bacteriën. Mensen en paarden behoren dus beide tot het dierenrijk (al lijken sommige mensen meer op vervelende bacteriën af en toe

).
Mensen en paarden vergelijken kan dus heel goed, we hebben zelfs een best wel overeenkomstige bouw als je naar het skelet kijkt. Ik denk dan ook dat dit paard pijnvrij kan leven. De aandoening van dit paard lijkt op dwerggroei, een mens met dwerggroei kan ook prima leven. Ik denk ook dat er is onderzocht of het paard pijn heeft of niet of dat het hinder ondervindt van zijn aandoening, blijkbaar heeft dit paard geen last van zijn aandoening of in zo'n kleine mate dat het een fijn leven niet in de weg staat, anders was dit paard ook niet geplaatst. Ik snap dan ook dat mensen zeggen 'een mens die misvormd is hou je toch ook in leven?!'.
Een paard dat misvormd is maar er verder geen last van heeft, zou men wat mij betreft in leven moeten houden. Als het paard er wel zo veel last van heeft dat hij zijn natuurlijke gedrag niet kan uitoefenen, moet er imo gekeken worden of het wel eerlijk is om hem in leven te houden. Er speelt hier namelijk wel een belangrijk verschil tussen mens en paard een rol: mensen zijn roofdier, paarden prooidier. Een paard dat zijn natuurlijke gedrag door zijn aandoening niet kan uitoefenen kan aan zeer veel stress leiden, simpelweg omdat hij een prooidier is. Ook is het aan een paard niet 'uit te leggen' wat hij heeft en aan een mens wel... Echter, bij dit paard lijkt dit probleem niet aan de orde

.
Zo te lezen/zien kan dit paard gewoon een lekker pijnvrij paardenleven hebben, ik zie dan ook niet waarom je hem zou moeten afmaken, ik ben oprecht benieuwd waarom mensen hier hem af zouden maken!
En nog een ding: in de natuur had dit paard misschien wel kunnen overleven, dat is zo niet te zeggen. Misschien biedt zijn lichaamsbouw hem wel grotere overlevingskansen in het wild dan 'normale' paarden, zo zijn er ook nieuwe rassen en soorten ontstaan

Overigens zullen veel raspaarden ook niet in het wild kunnen overleven. Zie ze al gaan, die sensiebele doorgefokte beesten die ook nog eens geen schutkleur hebben
Edit: zie dat mijn post wel heel lang en een beetje off-topic geworden is, sorry
hou te veel van biologie