Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tamary schreef:Ik zie vaak dat er mensen verzocht wordt om weg te gaan bij bv een les/wedstrijd omdat de paarden kunnen schrikken, iedereen moet rekening houden met pony, want ... enz. Als er een stapel papier die ring in was gewaaid waren ze net zo goed alle kanten op gegaan. Ik ben op een stal verzocht om niet meer de wei naast de bak uit te mesten tijdens de les?! Pony's konden daar al niet tegen.En nu weer is de andere partij 100% schuldig en de ruiter/trainer geheel niet? Dat klopt niet. Beide zijn fout, en beide moeten daarvan willen leren.
Nyncke schreef:tamary schreef:En nogmaals, waarom is dat geen onderdeel van de gewone lessen?
Komt omdat nog lang niet elke manege tegenwoordig zo'n ouwe Dakota of vergelijkbaar model in de hangar heeft staan. Iets dat ik maar moeilijk kan begrijpen
you made my day

anneliesdj schreef:Ja en nee, dit is nummer zoveel in een hele rij ongelukken die in het nieuws komen waarbij ik me toch echt afvraag waarom het zo vaak mis moet gaan. Als ik dan vervolgens kijk naar wat ik lees, zie en zelf heb geleerd dan zitten er grote gaten in wat eigenlijk basisvaardigheden moeten zijn.tamary schreef:Ik zie vaak dat er mensen verzocht wordt om weg te gaan bij bv een les/wedstrijd omdat de paarden kunnen schrikken, iedereen moet rekening houden met pony, want ... enz. Als er een stapel papier die ring in was gewaaid waren ze net zo goed alle kanten op gegaan. Ik ben op een stal verzocht om niet meer de wei naast de bak uit te mesten tijdens de les?! Pony's konden daar al niet tegen.En nu weer is de andere partij 100% schuldig en de ruiter/trainer geheel niet? Dat klopt niet. Beide zijn fout, en beide moeten daarvan willen leren.
Want wat hier mis ging staat in directe relatie met de opvoeding van de paarden bij jou op stal?![]()
tamary schreef:@percy : een trucje als je traint op rotherrie, bij jezelf oordoppen in doen. Hoe minder last jij er van hebt hoe makkelijker het is om door te gaan met wat je wel wil dat je paard doet.
Nyncke schreef:tamary schreef:En nogmaals, waarom is dat geen onderdeel van de gewone lessen?
Komt omdat nog lang niet elke manege tegenwoordig zo'n ouwe Dakota of vergelijkbaar model in de hangar heeft staan. Iets dat ik maar moeilijk kan begrijpen
tjaakje schreef:Toch blij dat het merendeel van Bokt nog steeds denkt dat een paard een dier is en niet een ding wat je zo kunt automatiseren dat het in de meest extreme situaties 100% voorspelbaar en naar jouw wens reageert. Voor de rest: motorrijden is ook een leuke sport!
MeesMo schreef:Nou zeg, doe eens niet zo flauw...
Ik snap Tamary's verhaal wel. Het gaat erom dat schriktraining voor ruiter en paard vaak lijkt te missen in het trainingsschema. Ik ben het met Tamary eens dat dit een gemis is. Aan de andere kant denk ik dat dit geen goed voorbeeld is van een dergelijke situatie. Gaat het om een ongeluk waarbij vier ruiters van hun paard zijn gekukeld omdat er een trekker aan het werk is maast de bak, dan vind ik het weer een heel ander verhaal. In de situatie van dit topic denk ik niet dat het gek is dat er wat paniek is en ik denk ook niet dat je mensen kunt gaan veroordelen op basis van dit artikel. Je weet niet hoe oud de kinderen en pony's zijn en wat de training inhoudt.
_San87_ schreef:MeesMo schreef:Nou zeg, doe eens niet zo flauw...
Ik snap Tamary's verhaal wel. Het gaat erom dat schriktraining voor ruiter en paard vaak lijkt te missen in het trainingsschema. Ik ben het met Tamary eens dat dit een gemis is. Aan de andere kant denk ik dat dit geen goed voorbeeld is van een dergelijke situatie. Gaat het om een ongeluk waarbij vier ruiters van hun paard zijn gekukeld omdat er een trekker aan het werk is maast de bak, dan vind ik het weer een heel ander verhaal. In de situatie van dit topic denk ik niet dat het gek is dat er wat paniek is en ik denk ook niet dat je mensen kunt gaan veroordelen op basis van dit artikel. Je weet niet hoe oud de kinderen en pony's zijn en wat de training inhoudt.
Wat je wel weet is dat er een Dakota op 30m hoogte over kwam vliegen. Da's kut voor de oortjes.

Pluizebolpum schreef:Ben het op zich wel eens met tamary. Veiligheid is zoveel meer dan alleen maar jezelf opdoffen als een halve ridder en vervolgens iedereen manen op kousevoeten rond te sluipen want och, paard mocht eens schrikken. Het zou eigenlijk gewoon tijdens het inrijden, of beter nog, daarvoor, normaal moeten zijn dat een paard eens wat gekkigheid ziet en vooral leert dat dat niet per definitie betekend dat dat levensbedreigend is.
Maar ook met wat mick 75 zegt: "Alleen als jij rustig blijft, kan je je paard bij je houden. Hoe bomproof hij ook is. Hij reageert namelijk op jou, en dat is precies wat je wil. Maar als jouw reactie op dat moment niet handig is (en dat heb je bij schrikreacties niet in de hand), gaat ook de braafste knol aan de kletter. "
Of ze gelijk aan de klet gaan weet ik niet, dat ligt ook aan hoe flegmatiek het paard is, maar je moet als paard inderdaad van goede huize komen om cool te blijven als je ruiter onder een hoop blaadjes ligt te bibberen. Wat betreft vliegtuigen, er vliegt hier ook wel van alles over, heb ook weleens gelest op een locatie met een aanvliegroute en dat vond paardlief nog minder vervelend dan ik (ik hou niet zo van lawaai), maar die keer dat ik rustig op de bank een toetje zat te eten en er een luchtballon bijna letterlijk in het dak vastzat, of die keer dat er een stuntvliegtuig bijna letterlijk het huis invloog, nee... dan heb ik toch wat moeite om rustig te blijven (lees in bijna blinde paniek het huis uitrennen) en ik weet niet of een paard op dat moment iets aan mij gehad zou hebben.
En dan denk ik met al die kindjes, die zo'n laagvliegbromvliegtuig misschien toch ook wel een beetje erg spannend vinden en toch al wat nerveus zijn voor een show, dat het dan zomaar mis kan gaan en je wel een heul braaf en mak ponybeest moet hebben als die niet op z'n minst een beetje in de vlekken raakt als er vliegtuigen en parachutisten rond zijn oren vliegen en dat mormel op z'n rug staat te bléren als een misthoorn. Kinderen, en dan zeker ukkies, is toch iets anders als weldenkende volwassenen, vind ik. Dat er in het berichtje geen melding wordt gemaakt van gewonden en dat er maar 4 kindjes van de pony zijn gevallen is dan een geluk bij een ongeluk. En dan de volgende keer maar geen ponyshow en vliegshow tegelijk organiseren, gewoon...voor de zekerheid.