Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:00

Zoals ik het lees heeft de organisatie van de vliegshow niets gecommuniceerd naar de organisatie van het ponyevenement. In elk geval niet dat het vliegtuig veel later over zou komen vliegen dan gepland. Hadden ze dat wel geweten, dan hadden ze kunnen zorgen dat die kinderen niet op dat moment in die bak waren bijvoorbeeld...

En het is nog altijd lastig rekening houden met iets wat je niet weet. Zoiets heet "buitengewoon onaangename verrassing".

Enne, ik denk dat mijn paard rationeler denkt dan ik als er een vliegtuig zo laag over komt vliegen...
Laatst bijgewerkt door mick75 op 07-07-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:01

Ben het op zich wel eens met tamary. Veiligheid is zoveel meer dan alleen maar jezelf opdoffen als een halve ridder en vervolgens iedereen manen op kousevoeten rond te sluipen want och, paard mocht eens schrikken. Het zou eigenlijk gewoon tijdens het inrijden, of beter nog, daarvoor, normaal moeten zijn dat een paard eens wat gekkigheid ziet en vooral leert dat dat niet per definitie betekend dat dat levensbedreigend is.

Maar ook met wat mick 75 zegt: "Alleen als jij rustig blijft, kan je je paard bij je houden. Hoe bomproof hij ook is. Hij reageert namelijk op jou, en dat is precies wat je wil. Maar als jouw reactie op dat moment niet handig is (en dat heb je bij schrikreacties niet in de hand), gaat ook de braafste knol aan de kletter. "
Of ze gelijk aan de klet gaan weet ik niet, dat ligt ook aan hoe flegmatiek het paard is, maar je moet als paard inderdaad van goede huize komen om cool te blijven als je ruiter onder een hoop blaadjes ligt te bibberen. Wat betreft vliegtuigen, er vliegt hier ook wel van alles over, heb ook weleens gelest op een locatie met een aanvliegroute en dat vond paardlief nog minder vervelend dan ik (ik hou niet zo van lawaai), maar die keer dat ik rustig op de bank een toetje zat te eten en er een luchtballon bijna letterlijk in het dak vastzat, of die keer dat er een stuntvliegtuig bijna letterlijk het huis invloog, nee... dan heb ik toch wat moeite om rustig te blijven (lees in bijna blinde paniek het huis uitrennen) en ik weet niet of een paard op dat moment iets aan mij gehad zou hebben.

En dan denk ik met al die kindjes, die zo'n laagvliegbromvliegtuig misschien toch ook wel een beetje erg spannend vinden en toch al wat nerveus zijn voor een show, dat het dan zomaar mis kan gaan en je wel een heul braaf en mak ponybeest moet hebben als die niet op z'n minst een beetje in de vlekken raakt als er vliegtuigen en parachutisten rond zijn oren vliegen en dat mormel op z'n rug staat te bléren als een misthoorn. Kinderen, en dan zeker ukkies, is toch iets anders als weldenkende volwassenen, vind ik. Dat er in het berichtje geen melding wordt gemaakt van gewonden en dat er maar 4 kindjes van de pony zijn gevallen is dan een geluk bij een ongeluk. En dan de volgende keer maar geen ponyshow en vliegshow tegelijk organiseren, gewoon...voor de zekerheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:03

tamary schreef:
Ik zie vaak dat er mensen verzocht wordt om weg te gaan bij bv een les/wedstrijd omdat de paarden kunnen schrikken, iedereen moet rekening houden met pony, want ... enz. Als er een stapel papier die ring in was gewaaid waren ze net zo goed alle kanten op gegaan. Ik ben op een stal verzocht om niet meer de wei naast de bak uit te mesten tijdens de les?! Pony's konden daar al niet tegen. :n En nu weer is de andere partij 100% schuldig en de ruiter/trainer geheel niet? Dat klopt niet. Beide zijn fout, en beide moeten daarvan willen leren.

Want wat hier mis ging staat in directe relatie met de opvoeding van de paarden bij jou op stal? :?

Ik denk dat jij geen idee hebt hoe laag 30 meter nu daadwerkelijk is, daarbij zijn het kleine kinderen op pony's, nogal logisch dat die niet 100% controle hebben.
Ik vind het nog erg meevallen dat er van de 19 maar 4 af gekukeld zijn, dan moet ik toch toegeven dat de meerderheid van de pony's erg braaf is geweest.

Maar wat een stel dombo's daar, wie verzint het nu om een show met pony's en kids te combineren met vliegtuigen, parachutisten en brandende fakkels 8)7

x_channel_x

Re: Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:08

Aangezien er maar vier kindertjes zijn gevallen, denk ik dat ze zo slecht nog niet reden en de pony's niet al te slecht zijn opgevoed... Ik ben het eens dat je paard niet zomaar uit het niets met een ander paard moet mee gaan stuiteren e.d. maar door bepaalde factoren is het niet meer dan normaal dat je paard wil vluchten en zich, wanneer hij zichzelf terug op zijn 'gemak' voelt zich omdraait en kijkt/ruikt wat er aan de hand is. Bij ons staat de hoogtewerker (door werken uiteraard) soms in de piste paarden kijken eens raar maar we rijden na twee rondjes gewoon weer normaal en als je de kans hebt om je paard aan een vliegtuig te laten wenen, super maar ik vrees dat dat vrij uitzonderlijk is... En zoals al gezegd word als ik zelf een vliegtuig zo laag zie vliegen, ben ik ook niet al te gerust in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:08

Even een filmpje van een laagvliegende dakota erbij: https://www.youtube.com/watch?v=LyUJIC6I7ic

Ik heb echt een superbomproof paard en superstrak opgevoed, maar ik denk dat die ook wel even staat te dribbelen als dit over komt.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:11

tamary schreef:
En nogmaals, waarom is dat geen onderdeel van de gewone lessen?

Komt omdat nog lang niet elke manege tegenwoordig zo'n ouwe Dakota of vergelijkbaar model in de hangar heeft staan. Iets dat ik maar moeilijk kan begrijpen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:15

Ik rij op een manege waar ook gewoon wel eens schriktraining wordt meegepakt in de lessen. Ligt er maar net aan waar je rijdt denk ik. Helaas geen Dakota ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:15

Tamary: ik vind onze paarden vrij bomproof maar vertrouw het toch niet echt met een laagvliegend vliegtuig. Kan jij mij uitleggen hoe ik ze daarvoor moet gaan trainen?
Ben daar oprecht benieuwd naar na jouw stellige uitspraken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:20

Nyncke schreef:
tamary schreef:

Komt omdat nog lang niet elke manege tegenwoordig zo'n ouwe Dakota of vergelijkbaar model in de hangar heeft staan. Iets dat ik maar moeilijk kan begrijpen :D

_O- you made my day _O-

Ik ben het met tamary eens dat veel mensen veel te ver doorslaan in het 'er mag niks langs de bakrand gebeuren, nog geen speldenknop die valt, want dan schrikt mijn paard' . Maar zeggen dat deze ponies niet zijn opgevoed etc is natuurlijk ronduit belachelijk in dit verhaal; een dakota uit de tweede wereldoorlog die op 30 meter hoogte over je heen scheert. Man ik had nog in mn broek gepiest van schrik, laat staan dat ik verwacht dat mijn paard bij me blijft.
En idd; hoeveel paardeneigenaren wonen nu daadwerkelijk bij een vliegveld in de buurt? Beetje lastig trainen dan.

misschien een idee voor een boktmeeting? met zn allen naar schiphol en dagje schriktraining langs de startbanen? :)*

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:32

Het personeel zou nogal een raar gezicht trekken denk ik dan zo. Ja hallo we komen even trainen, blijkbaar hoort dat bij het bomproef maken... Na het filmpje te zien ben ik er echt wel van overtuigd dat het best wel normaal is dat er dan een schrikreactie komt zowel als paard en menszijnde.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:35

Vind t wel lief dat Mick75 mag blijven rijden van Tamary _O-

Maar even serieus...zijn jullie paarden hier niet aan gewend dan?
Ik sta buiten Amsterdam met mijn pony's, maar ik haal regelmatig bommen enz naar de wei om ze bomproof te maken :j
En de brandende fakkels die komen met Thanksgiving, gaan we als indiaantjes enz door de bak rennen met de pony's erbij :Y)
Ze zijn al 3 jaar, dus hier zijn ze echt wel klaar voor ~~}>

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:45

anneliesdj schreef:
tamary schreef:
Ik zie vaak dat er mensen verzocht wordt om weg te gaan bij bv een les/wedstrijd omdat de paarden kunnen schrikken, iedereen moet rekening houden met pony, want ... enz. Als er een stapel papier die ring in was gewaaid waren ze net zo goed alle kanten op gegaan. Ik ben op een stal verzocht om niet meer de wei naast de bak uit te mesten tijdens de les?! Pony's konden daar al niet tegen. :n En nu weer is de andere partij 100% schuldig en de ruiter/trainer geheel niet? Dat klopt niet. Beide zijn fout, en beide moeten daarvan willen leren.

Want wat hier mis ging staat in directe relatie met de opvoeding van de paarden bij jou op stal? :?
Ja en nee, dit is nummer zoveel in een hele rij ongelukken die in het nieuws komen waarbij ik me toch echt afvraag waarom het zo vaak mis moet gaan. Als ik dan vervolgens kijk naar wat ik lees, zie en zelf heb geleerd dan zitten er grote gaten in wat eigenlijk basisvaardigheden moeten zijn.

@percy : een trucje als je traint op rotherrie, bij jezelf oordoppen in doen. Hoe minder last jij er van hebt hoe makkelijker het is om door te gaan met wat je wel wil dat je paard doet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:56

tamary schreef:
@percy : een trucje als je traint op rotherrie, bij jezelf oordoppen in doen. Hoe minder last jij er van hebt hoe makkelijker het is om door te gaan met wat je wel wil dat je paard doet.

Snap hier niets van in mijn ervaring met paarden. Ik schrik me soms een ongeluk terwijl het paard naast me niet snapt waarom ik zo reageer en andersom komt het ook voor.

Denk dat jij een idealist bent die weinig feeling heeft met de werkelijkheid van anderen. Niets mis mee en je goed recht maar ik ben stik benieuwd naar de reactie van een van jouw paarden bij een zo'n laag overvliegend vliegtuig.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:40

Nyncke schreef:
tamary schreef:

Gelukkig was er wel iemand een paar pagina's terug die traint met parachute springers misschien mogen we bij haar op stage OLV Tamary?
Of we pakken het groots aan en huren Tristan Tucker en een Dakota voor een Bokt schriktraining :+

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:58

Nou zeg, doe eens niet zo flauw...

Ik snap Tamary's verhaal wel. Het gaat erom dat schriktraining voor ruiter en paard vaak lijkt te missen in het trainingsschema. Ik ben het met Tamary eens dat dit een gemis is. Aan de andere kant denk ik dat dit geen goed voorbeeld is van een dergelijke situatie. Gaat het om een ongeluk waarbij vier ruiters van hun paard zijn gekukeld omdat er een trekker aan het werk is maast de bak, dan vind ik het weer een heel ander verhaal. In de situatie van dit topic denk ik niet dat het gek is dat er wat paniek is en ik denk ook niet dat je mensen kunt gaan veroordelen op basis van dit artikel. Je weet niet hoe oud de kinderen en pony's zijn en wat de training inhoudt.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 01:43

tjaakje schreef:
Toch blij dat het merendeel van Bokt nog steeds denkt dat een paard een dier is en niet een ding wat je zo kunt automatiseren dat het in de meest extreme situaties 100% voorspelbaar en naar jouw wens reageert. Voor de rest: motorrijden is ook een leuke sport!

Weet jij wel hoe gevaarlijk motorrijden is....kan je beter op de kletter slaan met je pony/paard :j

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:13

tamary schreef:
Communicatie fout is ronduit slordig, maar dat die pony's niks gewend zijn is net zo goed fout.

Deze reactie was BIJNA geniaal :') :j -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:20

MeesMo schreef:

Ik snap Tamary's verhaal wel. Het gaat erom dat schriktraining voor ruiter en paard vaak lijkt te missen in het trainingsschema. Ik ben het met Tamary eens dat dit een gemis is. Aan de andere kant denk ik dat dit geen goed voorbeeld is van een dergelijke situatie. Gaat het om een ongeluk waarbij vier ruiters van hun paard zijn gekukeld omdat er een trekker aan het werk is maast de bak, dan vind ik het weer een heel ander verhaal. In de situatie van dit topic denk ik niet dat het gek is dat er wat paniek is en ik denk ook niet dat je mensen kunt gaan veroordelen op basis van dit artikel. Je weet niet hoe oud de kinderen en pony's zijn en wat de training inhoudt.

Wat je wel weet is dat er een Dakota op 30m hoogte over kwam vliegen. Da's kut voor de oortjes.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:14

Wat een idiote combinatie vluegtuigshow en dan een show/keuringswedstrijd. Degene die dit georganiseerd heeft kan wel wachten op schadeclaims!

Deze combinatie is wachten op ongelukken. Gevaar van bovenaf en daarna nog met brandende fakkels echt wat een zwakzinnige!!! Hierop kan je geen paard "even" aan laten wennen.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:13

_San87_ schreef:
MeesMo schreef:

Wat je wel weet is dat er een Dakota op 30m hoogte over kwam vliegen. Da's kut voor de oortjes.

juist, en daarom denk ik niet dat je ruiters/maneges/instructeurs/ouders de schuld kunt geven van wat hier gebeurd is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:22

Helemaal mee eens.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:25

Slechte communicatie.

2 weken terug bij de SGW Vlietlanden was er ook iets met militaire vliegtuigen. Dit was gecommuniceerd en de cross werd gewoon stil gelegd tot ze over waren.

natuurlijk paarden kunnen wel ergens tegen, maar meestal maken dit soort vliegtuigen enorm veel herrie en vliegen veel lager over dan verwacht. Dus een beetje slordig, gelukkig is er niks ernstigs gebeurd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:39

Ik vind dit een zeer leuke discussie. Ik ben ook van mening dat een paard als je eropzit/ernaast loopt gewoon hoort te doen wat je wilt, maar ik ben óók van mening dat er domweg in situaties als deze niks getraind had kunnen worden buiten communicatie tussen. Mijn eigen paard stond idd redelijk vlak naast een klein vliegveldje en was (na een week) vliegtuigproof, zelfs met de stuntshow die heel erg laag overgevlogen kwam, maar dit... Na het zien van dat filmpje denk ik dat paard en ik saam heel erg gezellig een heeeeeel end verderop zouden gaan staan kijken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:40

Pluizebolpum schreef:
Ben het op zich wel eens met tamary. Veiligheid is zoveel meer dan alleen maar jezelf opdoffen als een halve ridder en vervolgens iedereen manen op kousevoeten rond te sluipen want och, paard mocht eens schrikken. Het zou eigenlijk gewoon tijdens het inrijden, of beter nog, daarvoor, normaal moeten zijn dat een paard eens wat gekkigheid ziet en vooral leert dat dat niet per definitie betekend dat dat levensbedreigend is.

Maar ook met wat mick 75 zegt: "Alleen als jij rustig blijft, kan je je paard bij je houden. Hoe bomproof hij ook is. Hij reageert namelijk op jou, en dat is precies wat je wil. Maar als jouw reactie op dat moment niet handig is (en dat heb je bij schrikreacties niet in de hand), gaat ook de braafste knol aan de kletter. "
Of ze gelijk aan de klet gaan weet ik niet, dat ligt ook aan hoe flegmatiek het paard is, maar je moet als paard inderdaad van goede huize komen om cool te blijven als je ruiter onder een hoop blaadjes ligt te bibberen. Wat betreft vliegtuigen, er vliegt hier ook wel van alles over, heb ook weleens gelest op een locatie met een aanvliegroute en dat vond paardlief nog minder vervelend dan ik (ik hou niet zo van lawaai), maar die keer dat ik rustig op de bank een toetje zat te eten en er een luchtballon bijna letterlijk in het dak vastzat, of die keer dat er een stuntvliegtuig bijna letterlijk het huis invloog, nee... dan heb ik toch wat moeite om rustig te blijven (lees in bijna blinde paniek het huis uitrennen) en ik weet niet of een paard op dat moment iets aan mij gehad zou hebben.

En dan denk ik met al die kindjes, die zo'n laagvliegbromvliegtuig misschien toch ook wel een beetje erg spannend vinden en toch al wat nerveus zijn voor een show, dat het dan zomaar mis kan gaan en je wel een heul braaf en mak ponybeest moet hebben als die niet op z'n minst een beetje in de vlekken raakt als er vliegtuigen en parachutisten rond zijn oren vliegen en dat mormel op z'n rug staat te bléren als een misthoorn. Kinderen, en dan zeker ukkies, is toch iets anders als weldenkende volwassenen, vind ik. Dat er in het berichtje geen melding wordt gemaakt van gewonden en dat er maar 4 kindjes van de pony zijn gevallen is dan een geluk bij een ongeluk. En dan de volgende keer maar geen ponyshow en vliegshow tegelijk organiseren, gewoon...voor de zekerheid.

:') _/-\o_

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:22

Als ik mijn reactie zo teruglees richting Tamary vind ik wel dat die erg veel harder uit de hoek kwam dan de bedoeling was. Sorry daarvoor.

Toch blijf ik het wel oneens. Natuurlijk is het goed om paarden aan zoveel mogelijk situatie's te laten wennen maar paarden zijn en blijven vluchtdieren en kunnen schrikken. Dat is de natuur en dat kan je nooit volledig desensibiliseren.

Ook mensen, alhoewel geen vluchtdier, schrikken van onverwachte dingen. De ene mens is schrikachtiger dan de ander en dat is bij paarden ook zo. Een Shetlander zal veel minder snel schrikken dan een hoog in het bloed staand dressuurpaard. Springgefokte paarden zijn over het algemeen ook veel cooler dan het dressuurgefokte paard maar veel hangt ook van het karakter van het paard af.

Geen enkel paard is compleet bomproof te maken alhoewel de één daar beter mee omgaat dan de ander.

Mijn dochter reed vorig jaar met haar kwpn gefokte vijfjarige dwars over de kermis en het paard verblikt of verbloosde niet. Heb het nooit geprobeerd met de Tinker maar ik zou het echt niet aandurven :+