Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
cam schreef:ohjajoh6 schreef:Niet om het een of ander hoor, maar ik heb die van mij dan toch nog altijd 10x liever tot hun knieën in de blubber (wat met de kleigrond in groot gedeelte van NL regelmatig aan de orde is), dan dat ze de hele winter lang in hun stal moeten doorbrengen...
Of wat nu als je een hb/spierbevangen paard hebt, die helemaal niet op het gras mag? Moet die dan ook maar zijn tijd op stal uitzingen?
Mij benieuwen hoe dit gaat uitpakken, want ik persoonlijk vind dat de dierenbescherming/AID maar bar weinig verstand heeft van dieren welzijn en paarden in het bijzonder...
Maar vinden je paarden dat ook, denk dat elk paard best een periode even een droge plek wil hebben om te eten of even lekker te liggen.
Ik vind het een prima wet, dat geeft paarden eigenaren een goede rede om eens eerlijk en kritisch te kijken naar de manier hoe ze hun paarden houden.
Toen de wet kwam dat elk paard minimaal 4 uur zijn stal uit moest gilde alle 24/7 aanhanger goed zo.
En nu zijn die zelfde 24/7 aanhangers aan de beurt.![]()
Op zich is elke wei zo te maken dat je paard 24/7 naar buiten kan ondanks deze wet. Het kost wat geld, maar ja dat moesten de stal aanhangers ook uitgeven om die paddock aan te leggen om hun paard de 4 uur vrije uitloop te moeten bieden.
xSlvna schreef:Sommige mensen kunnen echt niet nadenken, of wel? *mist de facepalm-emoticon*
"Nu kan mijn paard 'swinters niet naar buiten", lekker vermoeiend zulke mensen
Nine, hebben ze dan geen een plek waar ze lekker kunnen liggen? Dan kun je ze nog beter een paar uurtjes ophokken.
Mijn merrie komt zodra de blub toeslaat in de kudde (hihi, veel hectare weiland en veel blub, zeker rondom de stal en het eten) op zijn eigen weiland te staan waar het gras van de zomer nog staat, geen blub, veel eten, véél grond (dus kán gewoon niet in de blub gelopen worden) en een schuilstal.
Ik zou haar nooit ergens zetten waar ze niet droog kan liggen.
PBA_ schreef:Ik vind het grote gros wel erg miepen zeg. Het is een mooie regel en kan je daar niet aan voldoen is het in mijn ogen ongeschikt om daar paarden te houden, verkassen dus. Een paard moet gewoon de beschikking hebben op droge stukken, al dan niet een droge schuilstal of een droge paddock en wat bestrating. Niet zo moeilijk, kost gewoon even wat. Dieren houden is nu eenmaal kostbaar.
Yontheke schreef:gohya schreef:Je kan áltijd zorgen voor een droog stukje weiland.Je betegeld gewoon een groot stuk,zodat ze áltijd op een droge plek kunnen staan.Mijn paarden staan 24/7 buiten, ik heb de mzzl dat dit weiland behoorlijk hoog en dus vrij droog ligt.Maar ook ik heb regelmatig een groot gedeelte modder,maar ook een groot stuk droog.
Het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn om een stukje van je weiland droog te maken.Ook al heb je een klein weiland,het kan écht wel.
Je betegelt gewoon?? Mag jij bij ons eens komen proberen... Er zijn genoeg plaatsen waar je bijna niets mag en dus ook niet veel dingen haalbaar zijn. Ik sta net tegen/in een natuurgebied en bij ons mag je nog geen kruiwagen zand van ergens anders op de weide gooien of ze staan al aan je deur...
Sammyoo schreef:Ook op een klein oppervlak is het mogelijk je paard het jaar rond buiten droog te laten staan. Onze bak is tevens paddock en gedraineerd. Bij de schuilstal (met ligmatrassen) en rond het voerstation hebben wij tegels gelegd. Het kost wat geld en moeite, maar dan staan je paarden en buiten, en droog! Helemaal niet nodig om vanwege deze nieuwe regels je paard binnen te laten staan.
Sammyoo schreef:Ook op een klein oppervlak is het mogelijk je paard het jaar rond buiten droog te laten staan. Onze bak is tevens paddock en gedraineerd. Bij de schuilstal (met ligmatrassen) en rond het voerstation hebben wij tegels gelegd. Het kost wat geld en moeite, maar dan staan je paarden en buiten, en droog! Helemaal niet nodig om vanwege deze nieuwe regels je paard binnen te laten staan.
NienSCHaap schreef:Citaat:Ze konden niet optreden, want als de eigenaar een minuscuul plekje regelde waar de dieren droog konden staan en liggen, dan kon men niet optreden.
Daar merk ik aan op dat een droog plekje waar ze kunnen staan en liggen niet genoeg is.
max66 schreef:ik voel de discussie al weer aankomen: wat is "slecht beweidbaar land" en wat is "van korte duur" ? Hier kun je nogal van mening verschillen.
Wat is het alternatief? Paarden vanaf de herfst ophokken tot het voorjaar? Misschien moet de dierenbescherming hier eens wat aan doen!