Gregory Wathelet rijdt parcours uit zonder hoofdstel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Gregory Wathelet rijdt parcours uit zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:34

Je bent niet de enige, ruiter staat er een beetje bij van "wat moet ik nu?" _O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:39

En zo zie je maar weer, een ongelukje zit in een klein hoekje. Daarom wil ik graag dat mijn paard op buitenrit ook op neckrope te rijden is. Stukje extra veiligheid.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:22

zonder hoofstel is ie een stuk knapper!
Zo'n braaf paard, waarom moet hij eigenlijk een oornetje?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:00

vandaag mooi rondje zonder oornetje !!

sterdewer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:02

haha mooi en zeer braaf paard zeg!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:08

_Mondy_ schreef:
Met verbazing alle reacties hier gelezen....
Even geleden struikelt een paard, maar probeer de ruiter het parcours af te maken wat helaas eindigt in een nare valpartij. Heel bokt in rep en roer dat hij had moeten stoppen ed. Nu verliest er een ruiter zn hoofdstel...nou ja het hoofdstel bungelt tussen de benen van het paard (inclusief het netje) en nu ineens is ie een held en is het super knap.
Mis ik hier de logica ?

je mist veel blijkbaar ..ene heeft niks met het andere te maken
Bij Lynch was al van in het begin te merken dat de merrie niet goed sprong , niet in vorm was en op dat moment dus het parcours niet aankon en noodsprongen maakte ..dat heet dan moedwillig de vernieling insturen ..
hier valt het hoofdstel voorover ..de ruiter heeft echt mooi verbinding met het bit die ook mooi in de mond blijft hangen dus dat hoofdstel hangt max 30 cm naar beneden en niet tussen de benen te bengelen maar ter hoogte van de borst ..dit is gewoon een stom geval van materiaalpech ..hoofdstel valt ook net voor de sprong af dus dan nog hard aan de teugels gaan trekken zou slechter aflopen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:27

Ik lees een reactie van waarom een oornetje, maar dit wordt toch gebruikt ter voorkoming van vliegen ed in de oren waardoor het paard evt rare sprongen gaat maken? Het is niet voor de mooi in elk geval.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:38

Besita nee ik heb niks gemist ;)
Dat ie de sprong zelf afmaakt is logisch, maar dat ie doorgaat is wellicht niet zo logisch. Met de het rijden hangt ie ter hoogte van de borst, maar wat doet ie met eem sprong denk je ? Of als het bit ook nog uitvalt tijdens de volgende sprong ?

Zolang het goed gaat is iedereen lyrisch, gaat het helaas fout dan heel bokt op zn kop.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:45

ach er gaat ook wel vaker een martingaal of een stijgbeugelriem stuk ..daar gaat niet meteen een paard over de kopvan of zmeteen zijn been erin en gebroken been ..denk dat een bakstuk dan sneller kapt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:45

Nou nou typische bokt reacties weer hier. Ik zat gisteren op mijn werk te kijken (ben een groom op een springstal...). We zaten met een hele boel mensen samen en stuk voor stuk zouden ze precies hetzelfde hebben gedaan als Gregory. Als de ruiters denken dat het paard in gevaar is zullen ze heus wel stoppen maar zoals Besita al zegt hangt het hoofdstel niet tussen de benen te bungelen maar gewoon voor de borst. Het paard moet wel heel vlug met het voorbeen zijn wil hij in het hoofdstel terecht komen. Meen je nu echt dat die ruiters hun waardevolle paarden zomaar op het spel zetten?

En een oornetje dient meer voor geluid en bij vele toch ook voor de schoonheid. Echter meen ik op de foto te zien dat dit een speciaal oornetje is met extra dikke oren ( voor het geluid extra te dempen). Mijn ruiter heeft zelf 2 paarden die ze rijdt met dit oornetje en ik kan je zeggen dat die dingen makkelijk over de oren glijden. Ik moet altijd 3 keer aan het hoofdstel trekken voordat het goed zit en niet meer schuift. Maar kan me voorstellen als het paard net gewassen is of je hebt product gebruikt dat het gaat glijden. Dit is gewoon pure pech en kan iedereen overkomen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:50

_Mondy_ schreef:
Besita nee ik heb niks gemist ;)
Dat ie de sprong zelf afmaakt is logisch, maar dat ie doorgaat is wellicht niet zo logisch. Met de het rijden hangt ie ter hoogte van de borst, maar wat doet ie met eem sprong denk je ? Of als het bit ook nog uitvalt tijdens de volgende sprong ?

Zolang het goed gaat is iedereen lyrisch, gaat het helaas fout dan heel bokt op zn kop.

Volgens mij had de ruiter het helemaal niet door, die kon het immers niet zien en concentreerde op het parcours. Zodra het bit uitviel is hij er meteen afgesprongen. Waarschijnlijk was dat pas het moment waarop de ruiter zich realiseerde dat er iets niet klopte.\
Als je het topic helemaal door leest zie je ook hier en daar "Dat had wel erg fout af kunnen lopen" staan. Maar het ging goed, er was niemand gewond en dat is wel een knappe prestatie ondanks dat dit fout af het kunnen lopen.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:33

Nou, weet nu ook gelijk dat hij de volgende keer prima zonder netje kan starten.... ;-)

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:00

Het kan aan mij liggen maar het is me al eens eerder opgevallen.
Maar ik heb nu al een paar keer gezien dat de punt van het oornetje aan de neusriem wordt vast gemaakt.
En volgens mij is dit ook het geval bij dit paard als ik naar die foto kijk van voor.
Ik kan me dan voorstellen dat het dan kan afschuiven omdat er toch een bepaalde spanning op staat.
Zeg maar alsof het iemand eraf probeert te trekken.
Misschien is dat net wat te strak geweest.
En het netje blijft ook mooi aan het hoofdstel hangen als het 2 losse onderdelen waren geweest denk ik dat hij het oornetje wel kwijt was geweest bij de eerst volgende sprong.
Ik weet eigenlijk niet echt het nut van het vastmaken van het oornetje aan de neusriem maar het is me nu al een paar keer gewoon opgevallen.
Had er eigenlijk nog een topic over willen openen waarom dit is.
Misschien kan mij hier iemand een antwoord op geven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:58

Knap gedaan! ik denk niet dat de ruiter gezien heeft dat het hoofdstel uit was hij zette zijn paard ook pas stil en sprong er gauw af toen hij even had gekeken wat er loos was. Wel gevaarlijk dat wel.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:13

Ik vind het knap gedaan. Hij zag het volgens mij pas aan het einde. Heeft hij weer een mooie foto om in zijn kantoor te hangen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:26

Vond die actie van bruggink een tijdje geleden echt stukken knapper (1 teugel gebroken)..
Wat ik hier van moet vinden weet ik niet echt..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:45

Net even gegoogled naar die van bruggink... Die is ook echt knap ja :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:42

Volgens mij had de ruiter het zelf idd ook pas na de laatste sprong door. Het paard is hier de knapste (die moet toch een paar momenten niks hebben gezien).
En idd die van Bruggink vind ik ook een stuk knapper. Ook braaf paard trouwens.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:45

Knappe prestatie.. En at een braaf paard zeg.. Kijkt niet op of om, maar loopt gewoon door..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:22

heeft imo weinig met braaf te maken maar met goed afgericht. :) Als ie er in zou gaan staan, dan breken de riempjes gewoon. Er zat verder niks meer vast dus dan had ie het gewoon "uit getrokken". Ergens in de bocht zie je hem al "rondkijken" dus kreeg wel het idé dat ie het door had.. :)
Erg netjes gereden! Zo zie je maar dat die beesten prima afgericht zijn. :) Tuurlijk spring je er dan na je parcours zo snel mogelijk af. :D Hem zo laten rond lopen is ook niet wat het moet zijn. :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:06

Ik vind eerlijk gezegd wel dat hij had moeten stoppen en dat er had moeten worden afgebeld. Als ik hem zie krijg ook ik het gevoel dat hij het zelf pas door had na de laatste hindernis. Als een ruiter het zelf niet door heeft dan moet de jury hier wat aan doen, want stel hij stond er wel in..
Maar goed is niet gebeurt en het is gelukkig goed afgelopen. Juist omdat het wel goed is afgelopen, vind ik het heel knap dat de laatste paar hindernissen nog helemaal foutloos waren. En natuurlijk een erg mooi paard, daarnaast dat het paard gewoon doorgaat terwijl het hoofdstel aan zn mond bungelt.. sommige paarden zouden direct stoppen met lopen en irritant doen (wat ik logisch vind), maar deze gaat gewoon door. Erg knap!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:07

Dan moest Gregory een nieuw hoofdstelletje aanschaffen. :j Maar veel meer zou er niet gebeuren vermoed ik. Die dingen zijn niet stevig genoeg dat ze er ledematen mee breken. Ze zijn bedoelt om "in geval van nood" te breken..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:17

Eerlijk gezegd valt het makkelijk te zien dat het aan het oornetje (en niet aan het hoofdstel) ligt zoals hij zelf ook had aangegeven. Je ziet in de herhaling dat het oornetje door de sprong lucht vangt en dan wat omhoog gaat, en daarbij het hoofdstel meeneemt, waardoor het makkelijk over de oren glijdt. Denk eerlijk gezegd dat groom zelf niks mis heeft gedaan behalve misschien het oornetje net verkeerd geplaatst of misschien niet goed vast gemaakt als dat al kan. Maar imo is het oornetje gewoon net wat te groot waardoor het zo makkelijk lucht pakt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:24

Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:28

Lol haha