Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:53

Anoniem schreef:
nu ben ik wel benieuwd eigenlijk (gaan we wel een beetje offtopic).

Omdat ik ook het idee heb dat controle over het paard toch wel een probleem is (zeker in een massa start).
Zouden jullie voorstander zijn om voor het starten van Endurance een min. B+1 dressuur te vragen? Net als gebeurt in het springen(B+1 dressuur) en SGW (B+1 springen).

Zodat er meer controle is op de rijkwaliteiten van de ruiter.

nee dat zou ik juist niks vinden...
dan moet je nog weer een startkaarr daarvoor aanvragen en dat maakt de drempel om endurance te starten alleen,maar groter.

ik heb ook meer het idee dat het aan het type paard ligt of je stuitert of niet.
mijn pony reageert redelijk relaxt op de massastart.
ik denk dat de meeste ruiters die echt linke paarden hebbe er zelf wel voor kiezen om achter de massa aan te starten.
dus die extra regel hoeft van mij echt niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:54

En of een combinatie B +1 dressuur kan heeft niets te maken met of hij een lange afstandsrit naar behoren goed uit kan rijden. Plus geloof niet dat 160 km uit kunt rijden als je nog nooit op een paard hebt gezeten of alleen maar licht is.

En er wordt steeds maar benadrukt dat 'we' het blijkbaar normaal vinden dat een paard op wat voor manier aan het infuus moet. Mag ik nogmaals zeggen dat 'we' dat helemaal niet normaal vinden :) en dat de basissport (laat staan klasse I/II) niet te vergelijken is met internationale wedstrijden en wat ook al wordt gezegd dat de controles in de (Nederlandse) basissport zo veel zijn,dat het zowiezo niet te vergelijken is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:59

farahdiba46 schreef:
Degenen die zo met hun paarden omgaan, diskwalificeren en uitsluiten bij aanmelden bij een volgende wedstrijd. Het is allemaal niet zo moeilijk. Gewoon weren die hap.

Of nog gemakkelijker; topsport met dieren verbieden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:12

Endurance vraagt wel meer van een combinatie dan een korte beproeving zoals bij springen en dressuur. Sterker nog ik denk je voor endurance veel kennis en kunde nodig hebt :j
De situatie in Nederland is niet te vergelijken met die op grote internationale wedstrijden en over da laatste gaat deze discussie.
Feit dat er toch heel veel mensen vanuit de endurance zich zorgen maken en de publiciteit opzoeken is ook wel een hand in eigen boezem steken. Het doet pijn om een sport waar je van houd zo af te zien glijden...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:15

Anoniem schreef:
nu ben ik wel benieuwd eigenlijk (gaan we wel een beetje offtopic).

Omdat ik ook het idee heb dat controle over het paard toch wel een probleem is (zeker in een massa start).
Zouden jullie voorstander zijn om voor het starten van Endurance een min. B+1 dressuur te vragen? Net als gebeurt in het springen(B+1 dressuur) en SGW (B+1 springen).

Zodat er meer controle is op de rijkwaliteiten van de ruiter.

Ik ken Z-ruiter die ik nog niet eens voor een stapritje op mijn paard zou zetten dus dat winspunt lijkt mij geen garantie :(
Daarbij is een dressuurproef niet te vergelijken op een massastart op een topfit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:17

VanHuisUit schreef:
En of een combinatie B +1 dressuur kan heeft niets te maken met of hij een lange afstandsrit naar behoren goed uit kan rijden. Plus geloof niet dat 160 km uit kunt rijden als je nog nooit op een paard hebt gezeten of alleen maar licht is.

En er wordt steeds maar benadrukt dat 'we' het blijkbaar normaal vinden dat een paard op wat voor manier aan het infuus moet. Mag ik nogmaals zeggen dat 'we' dat helemaal niet normaal vinden :) en dat de basissport (laat staan klasse I/II) niet te vergelijken is met internationale wedstrijden en wat ook al wordt gezegd dat de controles in de (Nederlandse) basissport zo veel zijn,dat het zowiezo niet te vergelijken is.

Uiteraard heeft het daar niks mee te maken. Maar wel met een signaal afgeven. Dat de bond vind dat een paard in de endurance ook netjes onder controle en gehoorzaam moet zijn. Want dat is nu niet het geval bij alle combinaties.

De stap groter maken? Mwa valt mee denk ik. Een ruiter die zijn paard voor elkaar heeft kan makkelijk een B proef rijden. Kwa kosten is lastiger, omdat de endurance verening er nog steeds een eigen lidmaatschap erop na houd. Wat juist de stap vanuit andere disciplines groter maakt om een keer te starten. Dus dat recht trekken zou wellicht sowieso een goed idee zijn. Maar dat is weer een andere discussie.

Even terug komend op het infuus. Vind ik dat hier in het topic het absoluut overkomt alsof er te licht over gedacht word. En mag ik hopen dat het idd zo is als jij zegt vanhuisuit.

Ruud_O

Re: Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:12

Zou dan eerder nog kiezen voor SGW B+1 ;-)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:18

Ruud_O schreef:
Zou dan eerder nog kiezen voor SGW B+1 ;-)

Beide heeft denk ik niet zo'n zin. Maar dit al helemaal niet, waarom moet je boomstammen van een meter kunnen (en durven) springen om endurance te mogen starten?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:21

90cm, maar dat terzijde. Qua terreinmatig kunnen rijden ligt het wel het vlak bij elkaar.
Ik merk dat ik enorm veel profijt heb van mijn crosstrainingen.
Zeker bij hogere tempo's in lastiger terrein.

Dit zijn dingen die je niet leert in dressuur of springen.

Qua lidmaatschap ben ik het met Nina eens. Zou afgeschaft moeten worden. Iedereen lid van de KNHS en dan alles kunnen starten.

Zo nu verder met het bakken van mijn pizza!!!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:24

Van crosstrainingen heb je zeker wel profijt, maar of dat nou persé gemeten moet worden aan een heel SGW parcours.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:26

Ruud_O schreef:
90cm, maar dat terzijde. Qua terreinmatig kunnen rijden ligt het wel het vlak bij elkaar.
Ik merk dat ik enorm veel profijt heb van mijn crosstrainingen.
Zeker bij hogere tempo's in lastiger terrein.

Dit zijn dingen die je niet leert in dressuur of springen.

Qua lidmaatschap ben ik het met Nina eens. Zou afgeschaft moeten worden. Iedereen lid van de KNHS en dan alles kunnen starten.

Zo nu verder met het bakken van mijn pizza!!!

Ik denk dat je zeker profijt heb van ervaring in de SGW. Echter denk ik dat SGW+1 onrealistisch is :P. Dan moet je eerst nog springen, 1m voor de meeste en dat vind ik toch best knap met een AV tussen de paarden :P

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:47

Onze AV komt de dressuur niet eens door ;-), maar wel een CEI**

Dus ja, wat zegt een B+1 dan.

Ik zie veel meer in het opzetten van begeleiding door ervaren ruiters. Alleen dan komt het punt... veel endurance ruiters hebben geen zin om hiervoor te betalen...
Dat is de tol voor een laagdrempelige sport.

Maar laten we eerst maar eens kijken wat de nieuwe FEI regels ons gaan brengen op topsport niveau.
Daarna de WEG maar eens met een loupe volgen en dan evalueren wat we kunnen doen om de basissport te beschermen/opleiden.

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:38

Ruud_O schreef:
Maar laten we eerst maar eens kijken wat de nieuwe FEI regels ons gaan brengen op topsport niveau.
Daarna de WEG maar eens met een loupe volgen en dan evalueren wat we kunnen doen om de basissport te beschermen/opleiden.

_/-\o_ Mee eens. Eet smakelijk Ruud!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:13

VanHuisUit schreef:

_/-\o_ juist!!!!!!

Ik wil de gemiddelde dressuurruiter op zijn/haar paard wel eens een massa start zien doen :') ben benieuwd hoe gecontrolleerd dat zou gaan :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:31

rox_en_wilvy schreef:
VanHuisUit schreef:

_/-\o_ juist!!!!!!

Ik wil de gemiddelde dressuurruiter op zijn/haar paard wel eens een massa start zien doen :') ben benieuwd hoe gecontrolleerd dat zou gaan :x

Maar als alle paarden goed gecontroleerd blijven. :)* krijg je ook geen race massa starts.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:06

Ninai_roosje zelf wel eens een massa start gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:12

rox_en_wilvy schreef:

Nee, maar endurance Breda staat me nog goed voor de geest...

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:14

Hmmm daar ben ik dus bewust in stap achter de massa start aan gestart samen met nog 2 deelnemers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:16

Gilbey schreef:
Hmmm daar ben ik dus bewust in stap achter de massa start aan gestart samen met nog 2 deelnemers

En dat was heel begrijpelijk gezien de snelheid waarmee ze weg reden en de omstandigheden van die dag.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:54

Anoniem schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Dus op basis van wat je daar gezien heb baseer je je mening? Denk dat menig endurance ruiter zn paard echt wel onder controle heeft, vergeet niet dat een paard ook zelf denkt en doet ongeacht of je erop zit of niet! Maar hoe zie jij dan het liefst een massa start verlopen dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:09

Even wat voorbeelden van massastarts

Maar feitelijk is dit wat off-topic :D

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:28

waarom staan al die mensen te juichen bij de start?
zijn dat nu degenen die een wegwerppaard krijgen na afloop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 06:45

rox_en_wilvy schreef:
Anoniem schreef:

Dus op basis van wat je daar gezien heb baseer je je mening? Denk dat menig endurance ruiter zn paard echt wel onder controle heeft, vergeet niet dat een paard ook zelf denkt en doet ongeacht of je erop zit of niet! Maar hoe zie jij dan het liefst een massa start verlopen dan?

Nee dat is de meest recente die ik gezien heb waarbij het gebrek aan controle ook erg aanwezig was. Verder ga ik nu stoppen met deze discussie, een kritische blik lijkt niet gewaardeerd te worden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:54

BMHP schreef:
waarom staan al die mensen te juichen bij de start?
zijn dat nu degenen die een wegwerppaard krijgen na afloop?

??

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:09

Zover ik weet wordt er gewoon bij alle kampioenschappen bij de start (en finish) gejuicht toch?