Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:05

s0173957 , ik stap niet aan de hand uit, met aan de lange teugel, bedoel ik onder het zadel met een lang teugeltje. En ik wandel niet met mijn paarden, dus ik begrijp jou even niet. Daarbij veroordeel ik toch ook niemand????

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:21

Deze stapmolen ziet er wel beter uit! +:)+

denice

Re: Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:35

Wat zou dat kosten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:45

EskeGirl schreef:
Wat is er precies training aan rondjes stappen/draven?

Vind deze er wel beter uitzien :j.

Meer gecontroleerd beweging geven dan trainen, eigenlijk :).

Hoewel ik zelf voor mijn paard de molen niet gebruik, hij breekt de boel af, zie ik er wel het nut van in :). Een half uur goed stappen is goed voor een paard.

Zo laten wij hier de paarden in de molen uitstappen na het longeren. In de tijd dat het paard goed uitstapt, kan ik een volgend paard klaarzetten voor mijn werkgever, bijvoorbeeld. Dus voor mij komt er ook nog tijdswinst bij kijken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:04

Deze molen is wel 2 keer zo groot als een normale ronde molen. Je moet buiten een grote zak geld dus ook nog genoeg ruimte hebben om dat ding neer te zetten.

Ik weet wel dat de hangende molens die ik ken erg veel herrie maken. Zal ook wel een kwestie van genoeg smeren zijn maar toch.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:11

Mousmous schreef:
Nou anneliesdj, ik heb 9 paarden, waarvan ik er 5 moet rijden, ook voor de wedstrijden, daarbij een baan en al het werk wat we thuis hebben, omdat ze dus aan huis staan. Dus zelf mesten enz., maar al kon ik het betalen dan zou ik zo'n ding echt niet willen hebben. Er wordt hier dan ook niet gewandeld met de paarden, ze gaan, buiten het rijden om natuurlijk, gewoon naar buiten in de wei of in de bak.
Dus al had ik er 30, werd er nog niet gewandeld :D
Ik heb een aantal paarden laten opereren in het verleden aan een chip, en die moesten wel 'gewandeld' worden. Nou, dat is goed te doen. Daar is echt wel tijd voor vrij te maken.
En we lopen wel eens met jonge paarden een rondje over de weg om ze te laten wennen aan een andere omgeving. Maar dat is ook alles ook.

Ik zit hier vlakbij een grote bekende dressuurstal, waar dus wel veel met de paarden gewandeld wordt door de grooms, juist ook omdat ze daar geen stapmolen willen hebben.

5 is nog lang geen 30.
En hoe kun jij een fulltime baan hebben, huishouden doen, 9 paarden verzorgen, stallen onderhouden en 5 paarden rijden? Volgens mij kom je dan al snel een uurtje of 4/5 tekort op een dag, tenzij je nooit slaapt of er hulp bij hebt.

En ik snap werkelijk niet wat het probleem is van een half uur flink doorstappen in een molen. Stappen op een stevig tempo is goed voor de doorbloeding, spiertraining en is relaxed voor de geest. Rijden of op de weide staan is totaal niet vergelijkbaar.
Gaan jullie dan zelf ook nooit eens een eind wandelen of fietsen? Of is het alleen maar óf werken, óf op de bank hangen?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:21

Dan zal ik het wel verzinnen dan! Snap ook niet waar je vandaan haalt dat ik een fulltime baan heb. Ik heb geen full time baan maar parttime (25 uur). Oh en dan geef ik ook nog les. En dat jij het geen probleem vind om een paard een half uur in de molen te zetten, maakt mij persoonlijk totaal niets uit, maar ik wil zo'n ding gewoon niet hebben.

Idd geen tijd of interesse in wandelen of fietsen. En als je een druk leven hebt zoals wij, ben je blij dat je op een gegeven moment even op de bank kan hangen. Heerlijk, en daar is niets mis mee.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:25

Een idee om hier een discussietopic over te maken? Ben wel benieuwd naar alle meningen... Zelf heb ik nog nooit een stampmolen gebruikt en zorgen de paarden er bij ons wel voor dat ze elkaar beweging geven... In de wei welteverstaan..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:48

Dat zal een oneindige discussie worden ben ik bang

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:19

Mousmous schreef:
Idd geen tijd of interesse in wandelen of fietsen. En als je een druk leven hebt zoals wij, ben je blij dat je op een gegeven moment even op de bank kan hangen. Heerlijk, en daar is niets mis mee.

Misschien een reden om een molen te nemen dan ;)
Een paard heeft niet zo'n druk leven, die werkt maar een uurtje per dag en luiert de rest.
En de voordelen van een molen heb ik hierboven al genoemd, of je er een wilt moet je zelf weten, maar alleen ten gunste van de eigenaar zijn ze zeker niet. (en al waren ze dat, wat is daar mis mee? is een zadel ook, bit, stallen, hoefijzers enz)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 06:58

Ik heb mijn paarden aan huis, beschik over voldoende weiland, paddocks, een gedraineerde buitenbak en een longeerbak, maar als ik het geld zou hebben zou ik zeker ook nog een stap- maar liever nog een trainingsmolen aanschaffen, ondanks dat mijn paarden zowel zomer als winter hele dagen buiten staan. Noem het maar lui, maar ik vind er zelf echt niks aan om iedere dag een half uur met mijn paarden te gaan lopen, ook al zou ik er de tijd voor hebben, wandelen doe ik wel met de hond. Ik heb vroeger op een pensionstal gestaan die beschikking hadden over een (flinke) trainingsmolen, en ik zie het als een aanvulling op de training en beweging, naast het op de wei gaan, in de paddock staan of rijden of longeren. Mijn paard stond meestal in de molen tijdens het uitmesten of als ik een dag niet reed. Soms alleen stappen, maar soms ook een programma waarin hij een soort intervaltraining met draf erbij kreeg (galopperen durfde ik nooit in de molen). Ik merkte dat hij door de extra beweging in de molen een betere conditie kreeg en beduidend minder energie had dan wanneer hij op een rustdag alleen in de wei of paddock was geweest.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:24

Ikzelf vind het heel fijn om met mijn merrie aan de hand te gaan wandelen, maar die is bomproof. Mijn andere 4 knollen zijn dat helaas niet, en we moeten bijna constant de openbare weg op, dus dan heb ik liever een stapmolen dan een paard dat door een dolle chauffeur van zijn sokken gereden wordt.

In het begin vond ik het hier ook zielig voor de paarden, maar zelfs de vroegere stresskippen worden er relaxter van. Geen halster nodig om ze erin te zetten, soms wel om ze eruit te halen, gekke knollen heb ik. :)