Trekpaard verdrinkt tijdens wedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joafan2003

Re: Trekpaard verdrinkt tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:02

Hier schrik ik van- wat een nare samenloop van omstandigheden met een hels verloop! Sterkte voor alle betrokkenen-heb echt met ze te doen!

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:23

Wat een verschrikkelijk ongeluk. ;(
Heel veel sterkte voor de eigenaren!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 05:19

@spekenham; geen dingen aan speculeren die helemaal niet waar en aan de orde zijn.
Waren twee dierenartsen bij, ze had verder helemaal niks.
Daarnaast kunnen paarden niet hun adem niet inhouden zoals wij en is t heel snel klaar als ze water binnen krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:13

spekenham schreef:
mijn gevoel zegt dat de merrie misschien dood is gegaan aan ander letsel dan verdrinking gezien het feit dat ze helemaal niet tegenwerkte ( bijv. hersenletsel?) en het zo snel gegaan is.

Dat vermoed ik ook, want ik heb zo'n paard wel degelijk zien vechten toen het in de modder vastzat en tot boven de schouders wegzakte.
Maar we waren er niet bij en waarschijnlijk ging het zo snel doordat ze vanwege de wedstrijd al sneller ademde, maar het doet er verder niet toe.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:49

T andere voorpaard lag over d'r nek,
das vrij lastig op staan.
Ze is naast beton geraakt.
Ging allemaal zo snel.
Bemoei me niet zo snel met topics hier maar beetje jammer dat jullie toch blijven speculeren. Goede vriend van ons was groom die dag. Al voor dat de benen van t andere paard eraf waren was ze al weg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:53

marjotje82 schreef:
T andere voorpaard lag over d'r nek,
das vrij lastig op staan.
Ze is naast beton geraakt.
Ging allemaal zo snel.
Bemoei me niet zo snel met topics hier maar beetje jammer dat jullie toch blijven speculeren. Goede vriend van ons was groom die dag. Al voor dat de benen van t andere paard eraf waren was ze al weg.

Het maakt ook niets uit, het blijft hoe dan ook een vreselijk ongeluk, maar ik dacht aan situaties die ik had meegemaakt en dan ga ik toch denken hoe dat moet zijn gebeurd en het ging zo snel met zulke zware dieren, daar kon sowieso niets meer aan gedaan worden.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:57

oh wat erg veel sterkte voor de eigenaren, voor je ogen je paard zien sterven in het harnas ;(

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:58

Vreselijk om je paard zo te moeten verliezen! :(

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:05

Jeetje krijg er de kriebels van! Vreselijk om dit te moeten meemaken!

I_Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:39

Sammie schreef:
http://www.gva.be/ / http://www.bokt.nl

"We zijn ons beste paard kwijt. Voor Tom is het een ramp. Celine was quasi onvervangbaar. Elk paard in een vierspan kent zijn plaats. Celine gaf de leiding. Het vierspan was ook op kleur samengesteld: allemaal bruinschimmels met een lange staart. Ook Toon Brooijmans, de Nederlandse menner-trainer die ons opleidde en waar wij Celine vijf jaar geleden kochten, leeft hard mee."

Aan stoppen denken Tom en Daniella niet, al zullen ze nooit vergeten hoe ze maandag met één paard minder de tocht naar huis moesten aanvatten. Een volledig opgeleid mentrekpaard is al gauw enkele duizenden euro's waard. Voor ons is het nu vooral belangrijk dat er na het tweede, en ditmaal dodelijk incident, iets gebeurt aan de veiligheid van die waterhindernis."
."

Wel een hele zakelijke benadering zeg...Ik zou compleet in shock zijn als mij dit was overkomen..En om dan gelijk over het financiële kantje te gaan spreken...heel vreemd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:19

Als je een stal hebt is die klap er nu eenmaal extra bij. Ze leven niet van lucht.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:38

@I_Lo; als er mensen zijn die t ze niet interesseren wat t kost dan zijn hun t wel. Degene die t stukje heeft geschreven lijkt t wel zo doen overkomen idd. Ti's meer dat dit zijn beste paard was en dat er heeeeel weinig goede trekpaarden zijn en dat t een paar jaar kost voordat je weer een paard zo goed hebt als deze was.

zuurblitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:49

Wat moet dit vreselijk zijn geweest om voor je ogen door zo iets onbenulligs je paard te zien verdrinken... krijg er kippenvel van

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:52

Wat vreselijk |(

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:52

wat vreselijk zeg..... sterkte voor alle betrokkenen

Harvinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:00

Ah vreselijk voor de eigenaren en andere betrokkenen natuurlijk! Heel veel sterkte!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:34

Die hindernis is inderdaad glad er glijden regelmatig paarden weg. Zeker trekpaarden met ijzers.

http://www.youtube.com/watch?v=eu5t7QgjI64
bij 0:50 seconden zie bijvoorbeeld Janos (het rechterpaard) wegglijden.

In dit filmpje glijden nog meer paarden even weg bij deze waterhindernis:
http://www.youtube.com/watch?v=pW26T48wnTM
2,50 min glijden bijna van de betonnen plaat af.
3:19 gaat een paard van een 4-span onderuit en is de wagen van de betonnen plaat gegleden.

Misschien zijn dit soort hindernissen te glad en kunnen ze beter een andere ondergrond hebben.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:21

@akhalteke; hij is niet te glad maar t beton komt niet tot aan het hek.
Ze geraken tussen t beton en het hek.
Hopelijk wordt er nu n x wat aan gedaan!

I_Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:24

marjotje82 schreef:
@I_Lo; als er mensen zijn die t ze niet interesseren wat t kost dan zijn hun t wel. Degene die t stukje heeft geschreven lijkt t wel zo doen overkomen idd. Ti's meer dat dit zijn beste paard was en dat er heeeeel weinig goede trekpaarden zijn en dat t een paar jaar kost voordat je weer een paard zo goed hebt als deze was.

Dan hebben ze het idd heel raar over laten komen. Jammer dat ze verkeerd geciteerd zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:28

Akhal_Teke schreef:
3:19 gaat een paard van een 4-span onderuit en is de wagen van de betonnen plaat gegleden.

Misschien zijn dit soort hindernissen te glad en kunnen ze beter een andere ondergrond hebben.

Wat een eng filmpje. Er wordt zoveel gegleden, het is meer regel dan uitzondering. Dat deze hindernis nog in dergelijke staat bestaat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:28

Oh wat een nare gebeurtenis, een nachtmerrie! Heel veel sterkte voor de eigenaren.. :(

Misschien tijd om de hindernis aan te passen? Betonnen boorden te maken en wellicht rubberen matten? Al weet ik niet of rubberen matten niet ook glad worden na een tijd in het water, door de afzetting. Want je ziet stuk voor stuk hoe voorzichtig de menners ook sturen, dat de paarden duidelijk alles op alles zetten om goed over die plaat komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:22

Gini schreef:
Akhal_Teke schreef:

Wat een eng filmpje. Er wordt zoveel gegleden, het is meer regel dan uitzondering. Dat deze hindernis nog in dergelijke staat bestaat.

Wat een bloedirritante kinderen. :o
Maar idd, jammer dat zo'n hindernis er niet eerder uit gehaald is, (en nog steeds niet?)... Er had leed voorkomen kunnen worden. (klacht aan de organisatie, niet aan de eigenaren)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:13

Ik vond de kinderen in het filmpje ook bloed-onder-nagels ergerlijk.

Maar dat terzijde.
Je ziet in het fimpje dat de paarden die wegglijden dat vrijwel allen op dezelfde plek in de hindernis doen.
Dat lijkt me sowieso een punt van serieuze aandacht waard.

Waarom is er in die hindernis niet gwoon een zand/aardebodem ? Omdat de wagens er anders in wegglijden?

Wij hebben jaarlijks in de Oefenmarathon Zuidlaarderveen ook een waterhindernis, iets zoals dit, maar gewoon in het land gemaakt, geen beton er onder of zo. Is nog nooit iets gebeurd, in 10 jaar tijd niet.
Ze kunnen dan ook niet "ergens naast" terecht komen.