Hengst doodt ander paard op het Schrepelpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LillvalantoS

Re: Hengst doodt ander paard op het Schrepelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 02:00

Kan iemand de link sturen van het verhaal van de getuige ?
Ik vindt het er wel best smal uitzien of zie het verkeerd .
Ziet er ook naar uit :(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 06:42

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 06:55

zo klein was dat stuk land niet en als ik de foto's bekijk ook niet schraal en volgens de getuige waren het ook geen hengsten

Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:21

Wellicht waren ze dus van 1 eigenaar, nou die is er dus eentje kwijt...en handelaren (als ze daavan zijn) leren het nooit.
Wellicht idd gewoon vette pech voor de Fries, een ander breekt hem niet zomaar de nek.
Ben benieuwd naar verdere kloppende info...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:17

Misschien dat ooggetuigen ruinen hebben aangezien voor hengsten?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:29

vivana schreef:
Wellicht waren ze dus van 1 eigenaar, nou die is er dus eentje kwijt...en handelaren (als ze daavan zijn) leren het nooit.
Wellicht idd gewoon vette pech voor de Fries, een ander breekt hem niet zomaar de nek.
Ben benieuwd naar verdere kloppende info...

Maar ja als je ze alleen zet is het ook weer niet goed.

Wat ik dan wel weer apart vind is als je het adres googelt je toch wel veel paarden ellende ziet.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:41

@yvonnedv: Het stuk kan best groot zijn maar ik denk dat het zo hard begroeid is, dat de paarden maar weinig plek hadden (als ik zo kijk naar de foto's)
Ik vind het ook altijd eng om paarden in een weiland te zien met een sloot als omheining...

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:42

Vreselijk..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:05

Cindyrella schreef:
Niet mee eens!
Wij hebben hier 3 weides op ruim 2ha. Ruimte zat om te vluchten, toch blijft mijn ruin jagen op een ander paard, ookal geeft dat andere paard aan zijn meerder erkennen. Blijft mijn ruin andere paarden in een hoek drijven en aanvallen. Dus hoe groot de ruimte ook, een gevecht kun je nou eenmaal niet altijd voorkomen.

Ik hoop dat je ruin daar niet meer tussen staat. Jij hebt ook verantwoordelijkheden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:08

sommige paarden moet je helemaal niet in kuddeverband willen houden...dat brengt alleen maar ongelukken en blessures voort.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:38

yarrah schreef:
Cindyrella schreef:
Niet mee eens!
Wij hebben hier 3 weides op ruim 2ha. Ruimte zat om te vluchten, toch blijft mijn ruin jagen op een ander paard, ookal geeft dat andere paard aan zijn meerder erkennen. Blijft mijn ruin andere paarden in een hoek drijven en aanvallen. Dus hoe groot de ruimte ook, een gevecht kun je nou eenmaal niet altijd voorkomen.

Ik hoop dat je ruin daar niet meer tussen staat. Jij hebt ook verantwoordelijkheden.

Mijn ruin, mijn eigen andere paarden en ook mijn weide! Dus verantwoording aan mezelf en mijn paarden. Alles aan huis.
Ruin staat samen met andere ruin, dat gaat nu goed. Maar mijn haflingerruin hoef ik er niet bij te doen, gaat 100% zeker niet goed. Doe dit dan ook bewust niet meer!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:15

Stuk land daar is wel vrij klein, iig erg smal. Check google maps maar even. Het stuk bij de snelweg. Merries aan de overkant van de sloot en voorjaar... geen ideale omstandigheden.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:21

Jezus zeg.. Wat zonde van dat prachtige paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:14

Als er rangorde problemen ontstaan dan is 2 ha wel fijn omdat ze elkaar moe rennen, maar het probleem blijft...en als het knokken wordt dan wordt het knokken...valt er een achterover en breekt zijn nek....einde verhaal.

Zijn deze 2 paarden van die eigenaar zelf? Misschien liepen ze al vaker samen zonder problemen....
Mij is ooit verteld dat 2 hengsten samen link is, 3 hengsten samen wel gaat....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:18

Bizar zeg. Ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje, en het blijven beesten met een instinct. Helemaal als er mogelijk merries in geur bereik waren, op een gegeven moment kan er frustratie komen en gaat het van kwaad tot erger. Ongeluk kan gewoon gebeuren, zeker met zulke dieren vol hormonen, hoe groot een stuk ook. Wat ik wel bizar vind is het gedrag van die hengst, dat erop liggen e.d. Gewoon een staaltje natuur-taal, maar wist niet dat het soms zo heftig er aan toe kan gaan en ze zulk gedrag vertonen als er ook echt bovenop liggen. Anderzijds doet het mij weer denken aan zo'n zebra met een leeuw, of die ezel met de poema. Die gingen er ook op liggen om te dooden (en te overleven)...

Het is sneu dat het moest gebeuren zo... Overigens vind ik ze er beiden ook slecht uit zien. Sneu dat ze zo de winter uit moeten komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:53

Tja je weet het niet...misschien maanden hele dagen op stal en dan ineens samen op de wei....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:01

hyppolyte schreef:
@pillow, sommige paarden doen dat inderdaad, maar vaak zijn dat dus paarden die teveel in de hand zijn geweest op jonge leeftijd, die hebben niet de regels meegekregen van de andere paarden in de kudde en weten dus nog steeds niet hoe ze zich moeten gedragen tegenover een ander. Wat bij dat soort paarden nog wel eens helpt is een flink dominant paard erbij zetten die niet wijkt.

Mijn ervaring is juist dat dat gebeurt bij veulens die direct met afspelen naar een opfok gedaan worden en in een kleuterklas je opgroeien. Geen oudere en volwassenen paarden hebben om van te leren maar zelf omgaan met hun hormonen en instinct zonder een opvoeder.

Heel sneu dat het zo moet eindigen voor de hengsten uit de OP..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:35

Vreselijk... las het net in de horses nieuwsbrief...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:00

Volgens de getuige gaat het over RUINEN

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:24

Dan nog... Mijn ruin dekt ook en gedraagt zich als hengst. Zet hem op een klein stukje opeens met heerlijke merries er tegen over en een andere hengst of ruin met praatjes en je hebt ook een vechtpartij. Zeker bij de jongere dieren kan het zonder opbouwen, goede gewenning of te kleine ruimte misgaan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:50

Ben benieuwd of dit van dat mens is waar een jaar of twee terug ook een paard is dood gegaan door een "stomme fout". Ze staan wel voor dat weitje zo te zien.
Het zijn geen grote stukken land daar hoor. En ook niet alle wei die je op maps ziet wordt gebruikt voor paarden. :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:42

Ik ben wel benieuwd naar die foto's van de getuigen eigenlijk -O-

Al die Penny reacties op Facebook.. Maar goed, wat een ongelukkig verhaal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:54

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:00

Ik had 2 hengsten van 1,5 jaar samen op ruim 3 hectare land, ik heb ze ook uit elkaar moeten halen omdat eentje van de ene op de andere dag plots giga dominant werd. De andere gaf zich onmiddellijk over, maar dit leek de dominante alleen maar meer te bevestigen in zijn gedrag. Hij was plots echt een moordmachine zo leek t wel. Ik heb t 2 minuten kunnen aanzien en toen was t duidelijk, uit elkaar!! En nu zsm hakkie tsjakkie weg met...
Gelukkig bij ons geen schade maar zo een agressie is idd niet normaal. Paard is slachtoffer van zijn eigen hormonen. Was trouwens ook aan het begin van de lente, ik denk echt dat t hormonaal is.
En idd ruimte maakt op dat moment weinig uit, hij bleef achtervolgen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:05

yvonnedv schreef:
jorretje schreef:
Ik kwam m al tegen op facebook. Hier staan (in de reacties) foto's en het verhaal van iemand die zegt de enige getuige te zijn:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... engst.html

Ik krijg echt geen reacties te zien als ik op de link klik, en ik zit gewoon op PC.