Mager endurancepaard zorgt voor opschudding in Frankrijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Mager endurancepaard zorgt voor opschudding in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:53

Tja Geerke. Ze staan bij mij dan ook niet in mijn top 10 van favoriete mensen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:10

Daatje schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit mee vinden vallen. Diertje is simpelweg broodmager....

Nee, ik denk niet dat mensen hier dit bagatelliseren. Maar (afgezien van Prairy dus) er is níemand hier die het paard in het echt heeft gezien én er zijn reglementair geen waardes waarop objectief(!) 'algemene conditie' wordt gemeten.

Als er wel een waarde voor een vetpercentage was vastgesteld en dat ook betrouwbaar kan worden gemeten, is het een ander verhaal.

Maar als dit paarde bloedende mondhoeken had, dan had het bij de start moeten worden afgekeurd. Want dat staat wél in de regels.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:26

ThreeFingers schreef:
@shan

Moet je mijn andere berichten ook lezen. Dus gebruik je ogen.

Ik heb al je berichten gelezen, ik had net zo goed een ander kunnen quoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:00

En ik ben nog steeds benieuwd hoe komt dat beestje zo marger is?
Of zal die niet als wielrenners vol zitten met chemische troep met dit als gevolg?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:04

shan schreef:
ThreeFingers schreef:
@shan

Moet je mijn andere berichten ook lezen. Dus gebruik je ogen.

Ik heb al je berichten gelezen, ik had net zo goed een ander kunnen quoten.

Dan had je ook gelezen dat ook ik dit paard mager vind. Maar ik weet ook dat foto's bedriegelijk kunnen zijn.
En het overdreven reageren van sommige hier....
Heb net gelezen dat iemand dit paard echt heeft gezien, en ik ga ervan uit dat zij het prima kan beoordelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:34

Die mondhoeken waren van het harde trekken met rijden, zo zag het er tenminste uit, dus dat zal voor de 1e vetcheck niet geweest zijn (deze vindt 1 dag ervoor plaats).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:55

Daatje schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit mee vinden vallen. Diertje is simpelweg broodmager....

inderdaad...als je zoiets in de wei hebt staan heb je zo de dierenpolitie op je dak.Deze mag gewoon meedoen met een wedstrijd :7

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:09

Dat vind ik dus ook het "vreemde" in dit verhaal. ..is het paard idd in zo'n slechte conditie, hoe kan het dan zijn dat het paard mag starten %)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:16

Tja, dat paard had wel zulke goede waardes dat het op vetgate 1 (na ergens tussen de 30 en 40 km) en bij vetgate 2 (op 74 km) binnen 2 minuten kon worden aangeboden voor de controle (dan pas stopt je rijtijd, dus je wilt zo snel mogelijk kunnen aanbieden). Een paard dat rijp is voor de dierenpolitie heeft, mag je toch aannemen, niet zo'n goede conditie... En je mag ook aannemen dat die eerste twee rondjes met minstens 20 km/u zijn gereden.
Dus, hoe beroerd het dier er ook uitziet, cardiovasculair was er niets mis mee. Metabool kennelijk ook niet, wat dat was ook geen reden voor afkeuren. Dat het er kreupel uit is gegaan zegt niets. Er zijn er wel meer kreupel uitgevallen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:18

@Ibbel
Interessant!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:38

Ibbel schreef:
Tja, dat paard had wel zulke goede waardes dat het op vetgate 1 (na ergens tussen de 30 en 40 km) en bij vetgate 2 (op 74 km) binnen 2 minuten kon worden aangeboden voor de controle (dan pas stopt je rijtijd, dus je wilt zo snel mogelijk kunnen aanbieden). Een paard dat rijp is voor de dierenpolitie heeft, mag je toch aannemen, niet zo'n goede conditie... En je mag ook aannemen dat die eerste twee rondjes met minstens 20 km/u zijn gereden.
Dus, hoe beroerd het dier er ook uitziet, cardiovasculair was er niets mis mee. Metabool kennelijk ook niet, wat dat was ook geen reden voor afkeuren. Dat het er kreupel uit is gegaan zegt niets. Er zijn er wel meer kreupel uitgevallen.

tja...Dolf Janssen ziet er ook niet uit en rent ook de sterren van de hemel :+

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:21

Ibbel schreef:
Even van de FB-pagina van de Nederlandse fotograaf die in Compiegne was:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 4281_o.jpg

Deze is ook niet overdreven vet. Geen idee waar deze geeindigd is trouwens, maar even als voorbeeld.

En hier nog een paar:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8990_o.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1762_o.jpg

Deze foto's vind ik totaal niet vergelijking staan met het paard waar het in dit topic over gaat!!
Vind niet dat dit paard had mogen starten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:27

Mee eens Beaversrun@....deze paarden hebben gewoon spieren.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:38

Vooral die vos is echt in topconditie, mooi afgetrained en prachtig in de spieren. Dit paard is gewoon te mager. En ja, ik heb zelf een magere pony dus ik ben niet van het 'hollands welvaren' en ik weet heel goed wanneer een paard mager is of niet, en dat is dit paard zeker, ook voor een endurancepaard.

Edit; interessant topic dit though. Ik ga vd zomer stagelopen op een Akhal Teke fokkerij waar de paarden oa voor endurance getrained worden, zelf ben ik ook erg geintresseerd in de endurance. Misschien kan ik als stage-opdracht iets doen met de reglementen in de wedstrijden.