Automobilist laat amazone en paard gewond achter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:27

Erg van het ongeluk,maar mij petje af voor de amazone om direct actie te ondernemen.
Hopelijk doet de politie er wat mee.
Beterschap voor uw paard en uw en dat jullie er niets aan overhouden.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:34

Boontje komt om zijn loontje!!

Santos_05
Fotograaf

Re: Automobilist laat amazone en paard gewond achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:59

Nu hopen dat de politie het wel direct oppakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:25

Lusitana schreef:
Gezien de algemene houding van een redelijk aantal ruiters tegenwoordig en het feit dat niet alle ruiters meer op de voor hen bedoelde plekken rijden, maar ook over wegen en paden gaan waar ze niet horen, kan ik me ook wel en beetje voorstellen dat er bij een automobilist die de zoveelste ruiter voor zich krijgt die midden op de weg gaat rijden om je af te laten remmen, er een knop omgaat en zo´n ruiter aan de kant wil duwen.
Natuurlijk is het niet goed te praten, je moet niet moedwillig letsel aan willen brengen, en ik weet ook niet of zoiets hier aan de hand was, maar we kennen maar 1 kant van het verhaal.
Zelf trouwens ook nog wel eens een vriendin kunnen redden van een gek die het niet van plan was om langzamer te gaan door haar paard bij het hoofdstel te grijpen, dus ik weet ook wel dat er rare mensen bestaan...
Voor hetzelfde geld was hij onder invloed van verdovende middelen en vond hij het op dat moment leuk om een paard te rammen.... Geen idee.

Uiteraard moet de dader gewoon gepakt en gestraft.

Hoe kan jij beoordelen vanuit Portugal dat een redelijk aantal ruiters tegenwoordig zich zo opstelt in Nederland?

Langs snelwegen lopen wij niet en in polderwegen zijn bermen en als die te smal zijn loopt niemand midden op de weg.

Wat meer aan de hand is in Nederland het asociaal rijgedrag van automobilisten....

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:27

PenP2014 schreef:
Wat een idioot! :oo

Gefeliciteerd ^.^

Maar hoe ziek ben je dan ... expres paard en ruiter aanrijden?
Pfft ...

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:42

Ook ik heb het gehad, reed met mijn dochter door een dorp komt er achter mij ook een wit bedrijfsbusje. De spiegel raakt mij en de passagier geeft mijn paard een klap op zijn kont, naast mij ligt een voetpad, zo'n 1.5mt beneden mij. Gelukkig geen schade alleen schrik. Na het hele gebeuren paarden goed en rustig op het land gezet en door naar de politie om aangifte te doen. Aangifte??????????? we werden niet serieus genomen en er is nooit iets mee gedaan. Dit soort gasten blijft het doen, denken dat ze leuk zijn en hebben totaal niet door wat de gevaren zijn.
Wat een goed speurwerk van iedereen, ik hoop dat de politie hier wel wat aan doet en dat de schade verhaald kan worden en goed uitgelegd kan worden dat het levensgevaarlijk en zeer assiosiaal is om door te rijden. bah

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:43

Wat een belachelijke reactie van de politie Kafu.
Je zou haast je paard volhangen met camera's om maar bewijs te kunnen leveren als één of andere lullo weer besluit zich asociaal te gedragen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:52

Vreselijk! wat schrikken zeg! Ik hoop dat ze die idioten pakken. Knap speurwerk

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:58

Alsof langs de weg al niet spannend genoeg is voor de meeste ruiters of de paarden aan de hand. (Moet dagelijks langs de weg om mijn paard van het land naar stal te brengen) Het blijft toch altijd een risico, omdat je niet weet wat mensen doen. Dat vind ik spannender dan de auto's zelf :)

Ik begrijp wel dat sommige mensen hun paard midden op de weg 'parkeren' om auto's af te laten remmen. Zeker op de smallere, drempelloze weggetjes wordt nu eenmaal geregeld flink gescheurd. Nog ongeacht of je paard goed verkeersmak is, kan die ook net op het verkeerde moment ergens anders op reageren. Mensen die paarden niet kennen gaan er (hoor ik in mijn omgeving wel eens) vanuit dat ze 100% mak zijn als je ermee langs de weg gaat, of kennen geen paarden waardoor ze niet zo stil staan bij de risico's.

Pff wat schrikken!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:09

danoesje schreef:
Ik begrijp wel dat sommige mensen hun paard midden op de weg 'parkeren' om auto's af te laten remmen.

Ik moet hier toch wel een beetje om lachen. In een topic over ergernissen in het verkeer is een aantal bokkers niet te spreken over het feit dat ouders hun kinderwagen (9 van de 10 keer voorzien van kind) zo zonder te kijken, de straat op duwen om daarna zelf te volgen, 'omdat de auto's dan toch wel moeten stoppen'. Evenals ouders die een kind achter- of voorop de fiets hebben en zo voor een auto oversteken. "Hoe durven ze het leven van hun kind in gevaar te brengen?" Hier ben ik het volledig mee eens hoor. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat ik in dit topic meermaals heb gelezen dat je best je paard dwars voor een auto kunt zetten, ook al brengt dit je paard in gevaar. :=

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:15

Jolien, ik zeg ook niet dat het de goede oplossing is, maar ik snap het wel omdat ik me goed voor kan stellen dat dat soms veiliger voelt, omdat je er vanuit gaat dat iemand wel stopt, simpelweg omdat je er niet zomaar langs kan, zeker op de smallere wegen. Mijn paard is behoorlijk verkeersmak, maar als je met je groene paard langs de weg loopt/rijdt en iemand komt rakelings langs je heen, heb je ook de poppen aan het dansen. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat alles zou zijn opgelost als iedereen gewoon rekening hield met elkaar maar helaas :+
Die kinderwagen is idd herkenbaar ja, daar kan ik me ook over verbazen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:32

Ik kan me goed voorstellen dat dit voor velen een optie is: dat ruiters ervoor kiezen om hun paard in de strijd te gooien om een auto te laten stoppen, maar ik zou het nooit doen. Die automobilist zou maar doorrijden, of onwel zijn geworden waardoor hij helemaal niet kán stoppen. Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als mijn paard, mij blind vertrouwend, zich midden op een weg laat stilstaan om een auto maar langzamer te laten rijden en de auto rijdt door.
Ik ken de frustratie van medeweggebruikers die geen rekening houden met jou en je paard, maar ik geloof niet dat het de oplossing is om midden op de weg te gaan staan. Dit zou ik normaal gesproken ook niet doen, waarom zou ik mijn paard dit dan wel laten doen? Waarom is iedereen over de zeik als een ouder de kinderwagen voor een auto 'gooit', maar is het geen gek idee om je paard voor een auto te parkeren? Omdat die groter is? Serieus, ik snap dit echt niet.
Oké, als ik een zebrapad wil oversteken en ik zie een auto aan komen die mogelijk door wil rijden, stap ik toch altijd de straat op. Maar dit doe ik wel op zo'n manier dat, mocht de auto toch doorrijden, ik er niet onder lig. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:38

Jolien87 schreef:
Ik moet hier toch wel een beetje om lachen. In een topic over ergernissen in het verkeer is een aantal bokkers niet te spreken over het feit dat ouders hun kinderwagen (9 van de 10 keer voorzien van kind) zo zonder te kijken, de straat op duwen om daarna zelf te volgen, 'omdat de auto's dan toch wel moeten stoppen'.

Voor mijn gevoel zijn er wel grote verschillen tussen je kinderwagen/paard/fiets ergens zonder te kijken voor gooien om over te steken, of midden op de weg gaan rijden om je plaats op te eisen. Dat laatste deed ik met de fiets ook op diverse plekken: als het eigenlijk net te smal is om veilig in te kunnen halen, dan haal ik graag alle twijfel weg :) Want als het eigenlijk net te smal is, blijken automobilisten het vaak toch nog te proberen, en als het misgaat ben je te paard of op de fiets wel de kwetsbaarste partij.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:51

Shadow0 schreef:
Jolien87 schreef:
Ik moet hier toch wel een beetje om lachen. In een topic over ergernissen in het verkeer is een aantal bokkers niet te spreken over het feit dat ouders hun kinderwagen (9 van de 10 keer voorzien van kind) zo zonder te kijken, de straat op duwen om daarna zelf te volgen, 'omdat de auto's dan toch wel moeten stoppen'.

Voor mijn gevoel zijn er wel grote verschillen tussen je kinderwagen/paard/fiets ergens zonder te kijken voor gooien om over te steken, of midden op de weg gaan rijden om je plaats op te eisen. Dat laatste deed ik met de fiets ook op diverse plekken: als het eigenlijk net te smal is om veilig in te kunnen halen, dan haal ik graag alle twijfel weg :) Want als het eigenlijk net te smal is, blijken automobilisten het vaak toch nog te proberen, en als het misgaat ben je te paard of op de fiets wel de kwetsbaarste partij.

Op de fiets doe ik dit ook nog weleens hoor, maar alleen als het veilig is om te doen. En niet zomaar in één keer vlak voor de auto, maar gewoon op voorhand voor het geval er een auto mocht aan komen. Dit vind ik wat anders dan jezelf (met of zonder fiets), of je kinderwagen, of je paard dwars op de weg te zetten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:59

Jolien87 schreef:
danoesje schreef:
Ik begrijp wel dat sommige mensen hun paard midden op de weg 'parkeren' om auto's af te laten remmen.

Ik moet hier toch wel een beetje om lachen. In een topic over ergernissen in het verkeer is een aantal bokkers niet te spreken over het feit dat ouders hun kinderwagen (9 van de 10 keer voorzien van kind) zo zonder te kijken, de straat op duwen om daarna zelf te volgen, 'omdat de auto's dan toch wel moeten stoppen'. Evenals ouders die een kind achter- of voorop de fiets hebben en zo voor een auto oversteken. "Hoe durven ze het leven van hun kind in gevaar te brengen?" Hier ben ik het volledig mee eens hoor. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat ik in dit topic meermaals heb gelezen dat je best je paard dwars voor een auto kunt zetten, ook al brengt dit je paard in gevaar. :=

Dit doe ik ook.

Vrachtwagens/tractoren mogen hier 30 in het dorp. Er is er geen eentje die zich eraan houd. Vorige week ook weer een tractor met grote aanhanger in volle vaart . Ik heb me wat breder gemaakt. Hij heeft geremd. De hele straat stonk naar rubber en de rook kwam er achter vandaan.
Ik woon in een dorp en niet midden op de snelweg geld ook voor auto's en motorrijders die hier met 80 of sneller doorheen rijden.

Verder een superactie, ik hoop dat de automobilist even goed wakker geschud gaat worden en veel sterkte voor ruiter en paard

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:40

Van het weekend nog meegemaakt dat een aantal auto's als idioten langs ons scheurden.
Was op een smalle weg, waar je niet met 2 auto's langs elkaar kunt als je een tegenligger krijgt. Je mag er in principe 80km p/u, want het is net buiten de bebouwde kom. Als ruiter heb je dus net genoeg plek als er een auto passeert. Maar ik maak me ook liever even wat breder, wel tijdig zodat ze het op tijd zien, uiteraard gooi ik het paard niet op het laatste moment midden de straat op.
Als ik al 15 cm naar links kom, dan is er eigenlijk al geen plaats meer om me te passeren en nog proberen ze het, terwijl ik aangeef dat ik een stukje verderop een inhammetje in wil rijden. Dan kan ik opzij en kunnen hun veilig door.
Maar die mensen letten niet op je tekens, kijken alleen maar of ze hun bolide net langs de kont van je paard gestuurd krijgen. En achterin zie je dan de gezichtjes van lachende kindertjes zitten: Leuk HE!!! Paardjes!!

Heb het al een meegemaakt dat mijn lange zweep een passerende auto raakte. Die reed dus echt veel te dicht langs me.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:51

Ik heb bij mij op stal een keer hetzelfde meegemaakt. De grootste ruzie ontstond er tussen ruiter en chauffeur van de auto. Het was een zeer smalle weg met een berm. De ruiter weigerde in het gras te gaan en op moment van inhalen draaide het paard iets zn kont naar de auto.

Ik weet natuurlijk niet wat hier precies gebeurt is want ik heb maar een kant van het verhaal gehoord, maar ik wil even aangeven dat het niet altijd de schuld van de auto is. Tuurlijk wat het doorrijden betreft is niet goed te praten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:15

Top dat er mensen zijn die zo goed mee helpen met uitpluizen!

SandraBuunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:57

Goed dat je het er niet bij hebt laten zitten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:51

russel schreef:
Hoe kan jij beoordelen vanuit Portugal dat een redelijk aantal ruiters tegenwoordig zich zo opstelt in Nederland?

Langs snelwegen lopen wij niet en in polderwegen zijn bermen en als die te smal zijn loopt niemand midden op de weg.

Wat meer aan de hand is in Nederland het asociaal rijgedrag van automobilisten....

Ten eerste maak ik op hoe men zich opstelt uit hoe men reageert in topics en hoe men topics start.
Jij kunt ook niet heel nederland bekijken... Dus het maakt feitelijk niet uit waar iemand zit. Daarbij kom ik best weleens in Nederland en ik zie dan toch ook een en ander.

Absuluut mee eens dat er echt wel asociaal rijgedrag is van automobilisten, ik heb ook nog genoemd dat ik zelf eens een vriendin heb moeten redden van zo´n maniak, maar zolang ik niet het hele plaatje heb bij een bepaald gebeuren, ga ik niet meteen uit van een poging tot doodslag/moord, waar ik op reageerde.
Omdat ik ook weet dat er ruiters zijn die wel degelijk een steentje bijdragen aan de algemene intolerantie van ruiters op de weg.

Heel veel komt ook door onwetendheid (zelf ook eens brommers achter me aan gehad die heel vervelend deden waarop mijn pony hevig begon te bokken, wat ze erg leuk vonden, tot ik vroeg of ze wilden dat ik er af viel ofzo, en nee dat was niet de bedoeling dus toen vertrokken ze), maar op het moment dat een auto naar iemand toe manouvreert, vind ik het wel belangrijk om te bedenken wat de beweegreden zou kunnen zijn geweest, en ik ga zelf gewoon niet meteen uit van een "idote chauffeur die iemand iets aan wil doen" voor ik twee kanten van het verhaal gezien heb.
Het blijft fout, dat geef ik ook duidelijk aan, en die persoon moet gestraft, maar ik vind dat er niet uit het oog verloren kan worden dat ruiters kunnen bijdragen aan tolerantie of die af kunnen breken.
(Ook hier moeten helaas de goeden onder de slechten lijden, je kunt echt niet zeggen dat alle ruiters zo correct zijn/doen.)

Er zijn tegenwoordig zoveel (meer)ruiters op de weg en zoveel meer mensen met teveel haast, dat ongelukken eigenlijk bijna onvermijdelijk zijn, en áls er dan zulk onredelijk onverantwoordelijk rijgedrag van automobilisten richting paarden is, zegt logish verstand dat het beter is om van de weg te blijven met je paard, maar dat wil men ook weer niet....

En begrijp me niet verkeerd, nogmaals, ik vind het erg en de automobilistis hartstikke fout, en petje af voor de persoon die er achterheen is gegaan om de automobilist op te sporen, maar er kan wel meer achter zitten dan we van een kant te lezen krijgen.
Ik vind dat ruiters in het algemeen best eens na kunnen denken over hun rol in het verkeer.
En zo´n topic als dit is een goede gelegenheid om daar eens bij stil te staan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-05-14 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:56

Ayasha schreef:
Reggledoos schreef:
Poging tot doodslag

Poging tot moord.
Poging tot doodslag is onmogelijk gezien doodslag een soort "onbedoelde moord" is. Daar kan je geen poging tot doen. Dat doe je, of niet. Gezien ruiter nog leeft, is doodslag dus hoe dan ook geen optie. Poging tot moord however is dat wel.

Deze redenatie gaat niet op. Doodslag is zowel als voltooid delict als onvoltooid (bijv de poging) strafbaar.
Doodslag behoeft ook een opzet op de dood, het onderscheidende criterium is de voorbedachte rade.
Onbedoelde moord impliceert de afwezigheid van opzet, waardoor er hoogstens dood door schuld kan komen als het echt ''onbedoeld'' is.

In casu is er te weinig informatie om goed te kunnen kwalificeren van welk delict er sprake is. Dat is afhankelijk van de intentie van de dader en hetgeen verder is vast te stellen aan de hand van de ontbrekende feiten.

Poging tot moord én poging tot doodslag staan beide open in deze zaak.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:06

Ik ben inmiddels wel erg benieuwd hoe de zaak zelf momenteel verloopt.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:53

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:28

Ayasha schreef:
Reggledoos schreef:
Poging tot doodslag

Poging tot moord.
Poging tot doodslag is onmogelijk gezien doodslag een soort "onbedoelde moord" is. Daar kan je geen poging tot doen. Dat doe je, of niet. Gezien ruiter nog leeft, is doodslag dus hoe dan ook geen optie. Poging tot moord however is dat wel.

Moord is toch met voorbedachte rade en doodslag is toch "perongelukje"

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:46

Nee, doodslag is iemand bewust maar zonder voorbedachte rade om het leven brengen. Niet per ongeluk, dus.