TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:43

dems75 schreef:
Het is al geweest. Erg interessant en ook leuk stukje daarna, met mijn vriendje

Hoe lang duurde het dan? Was om 20.10 thuis maar toen was het blijkbaar al afgelopen

RianneH

Re: TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:44

Was vrij snel klaar. Het staat vast wel op uitzendinggemist :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:11

ik was 5 voor 8 thuis en toen was het al geweest :+

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:22

Ah balen we hadden storing dus niet opgenomen :(

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:46

Het staat nu wel op uitzending gemist denk ik? Vond het wel een erg kort stukje, had wel iets meer verwacht :P

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:04

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:28

Alexandra_ schreef:
Ik vind dit echt vragen om problemen, mensen die voor God spelen...

Mensen spelen al zo lang voor god, waarom zou het nu ineens een (groter) probleem worden?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:14

fourseasons schreef:
Het staat nu wel op uitzending gemist denk ik? Vond het wel een erg kort stukje, had wel iets meer verwacht :P

Ja vond ik ook, miste diepgang. Maarja die kan je niet berijken in 10 minute.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:18

Ik ben vooral heel benieuwd hoe die 3 Jazz-twenters het over een paar jaar doen.
Zijn ze vergelijkbaar kwa sportprestaties? (en: gaan ze dan ook de eerste jaren naar Tineke Bartels?) Zijn ze vergelijkbaar kwa fokprestaties? Gaan ze ook 22 jaar oud worden?

Het zou toch wel interessant zijn als ze dit ook met andere diersoorten gaan uittesten. Dieren met een iets kortere levensduur/bewijslastperiode.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:39

Alexandra_ schreef:

Dit is met iedere ontwikkeling zo.
Er waren toch ook veel mensen die tegen embryo-transplantatie waren?
En dáárvoor waren er veel mensen tegen kunstmatige insemenatie.

Ikzelf zie het nut er niet zo van in. Zeker nu ik hier gelezen heb over de verkorte levensduur van de klonen.
Wat ik wel weer interessant vind, en waar ik nog niet eerder bij stil heb gestaan, is dat dit de mogelijkhijd biedt om te kijken wat de invloeden zijn van opvoeding/ voeding/ rijtechniek, etc kortom van de omgevingsfactoren op de ontwikkeling van een paard. Mooney merkte dit al op op de eerste pagina.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:09

Sinds Dolly is er veel meer bekend geworden over klonen. Een simpele uitleg over het principe: Het klopt inderdaad dat de telomeren bij elke celdeling korter worden, dus hoe ouder het dier, hoe korter de telomeren. Telomeren beschermen het DNA en verkorting van de telomeren is gelinkt aan veroudering.

Uit onderzoek is gebleken dat het celtype waarvan de kloon wordt gemaakt veel invloed heeft op de lengte van de telomeren. Zo zijn voor het klonen van Dolly cellen uit de melkklier gebruikt, terwijl voor het klonen van paarden fibroblasten worden gebruikt afkomstig van het bindweefsel onder de huid. Bij dit celtype blijken de telomeren van normale lengte te zijn waardoor er geen sprake is van een verkorte levensduur van de gekloneerde paarden.

Een nederlands artikel over klonen bij Zangersheide.
http://www.cryozootech.com/pdfs/PB2011-04.pdf

Ik weet niet helemaal in detail hoe het zit met verschillen in aftekeningen bij klonen. Witte aftekeningen ontstaan doordat melanocyten, de pigmentcellen, niet naar het uiteinde van het been of hoofd migreren tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder. De migratie van de melanocyten wordt wél door genen bepaald, maar de locatie dus niet.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:17

Wolkje schreef:
Alexandra_ schreef:

Dit is met iedere ontwikkeling zo.
Er waren toch ook veel mensen die tegen embryo-transplantatie waren?
En dáárvoor waren er veel mensen tegen kunstmatige insemenatie.

Ikzelf zie het nut er niet zo van in. Zeker nu ik hier gelezen heb over de verkorte levensduur van de klonen.
Wat ik wel weer interessant vind, en waar ik nog niet eerder bij stil heb gestaan, is dat dit de mogelijkhijd biedt om te kijken wat de invloeden zijn van opvoeding/ voeding/ rijtechniek, etc kortom van de omgevingsfactoren op de ontwikkeling van een paard. Mooney merkte dit al op op de eerste pagina.

Nut is zoals je het zelf al omschrijft het onderzoek naar in hoeverre gedrag aangeleerd is of door andere factoren van buitenaf bepaald wordt. Wat nu nog wel het geval is is dat de klonen wel ieder een eigen karakter hebben, het is vergelijkbaar met eeneiige tweelingen. Dus gedragsonderzoek is niet 100% af te lezen (en het blijven dieren natuurlijk).
Het 100% kopiëren schijnt wel te kunnen, maar is nog niet gelukt, het fijne weet ik er ook niet van.
Waar het mij wel nuttig voor lijkt is dat het in de fokkerij het mogelijk maakt om een ruin te klonen en dus met de gekloonde hengst het DNA beschikbaar te stellen.