Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
vooral als je dan je paard weer in handen hebt en hij blijkt niets te hebben, dan had ik wel even staan juichen denk ik 
takkie_muis schreef:Ik had toch echt wel mijn zadel eraf gehaald.... Scheelt weer wat kilo voor het dier , en misschien deed ze zo omdat ze zenuwwappig was....

hyppolyte schreef:Ik gok dat ze het meisje bedoelt...
Wat je andere opmerking betreft, je hoeft niet alles in de praktijk te oefenen, als jij je paard goed getraind hebt weten ze dat ze niet in paniek hoeven te raken zolang jij in de buurt bent. Mijn paard weet dat en blijft dus ook rustig zodra ik in de buurt ben.
evelien_89 schreef:Dat lijkt me zo schrikken als mij dat zou gebeuren!
Ik vind niet dat de brandweer iets kwalijk te nemen valt hoor. zij doen wat ze kunnen en je kunt niet verwachten dat elke brandweerman een paardenkenner is. Hoe ze het paard aan de voorbenen eruit hebben getrokken vind ik dat een goede oplossing en verwacht niet dat het dier hier veel schade aan opgelopen zal hebben. ( zo trek je ze er bij een moeilijke bevalling er ook uit.) Maar hoe het zadel half over de schoft getrokken wordt, daar verwacht ik meer blessures van. En dan zijn ze bij de schoft zeer moeilijk op te lossen. Kies ik toch nog liever voor een peesblessure heel laag aan een been.
Het meisje zelf had idd misschien wel meer kunnen helpen door alleen al het zadel eraf te halen en op zijn minst het sperriempje los te maken! nu kon het paard toen ie koppie onder ging niet eens even naar lucht happen.
misschien ook wel van de schrik dat het bij dat meisje op dat moment niet in dr op kwam en dat ze daar later wel aan denkt van goh ik had het anders kunnen doen.
). Uiteraard is het fijner als ie af kan. Maar kan t niet dan kan t niet. Dito met het hoofdstel, als je er bij kan en een halster hebt prima maar zo niet dan zou mij dat op dat moment ook niet uitmaken.. paard die sloot uit krijgen is imo belangrijker. De uiteindelijke manier van uit het slootje krijgen is miss wat minder prettig maar gezien de eerdere pogingem werkt het paard totaal niet mee door stress en vermoeidheid. Als hij zich zo terug gooit kun je proberen wat je wilt... dat hou je niet.hyppolyte schreef:Zucht bliver, mijn paard HEEFT in de sloot gestaan! Neem eens de moeite om wat te lezen...
Je kunt een paard wel degelijk zodanig trainen dat ze op een andere manier reageren en niet altijd meteen in paniek te raken zolang je in de buurt bent.
Paar jaar geleden heeft mijn paard het voor elkaar gekregen om in de knoop te raken met haar touw, ze stond vast, touw zat bij de kootholte vast en ze stond dus met haar voorbeen gestrekt strak vast. Aangezien ik niet in het zicht stond ging ze uit haar plaat, maar vanaf het moment dat ze me aan zag komen rennen was het goed en bleef ze netjes stilstaan en staan wachten totdat ik haar uit haar benarde positie kwam bevrijden. Ook een keer in het bos verrast door ijzel, was een grote ijsbaan, maar doordat ze weet dat ik er altijd voor zorg dat ze veilig is, raakte ze niet in paniek.
Dat jij een andere ervaring hebt houdt niet in dat iets dan ook niet kan... Een vreemd paard is ook heel wat anders dan je eigen paard.
_Mondy_ schreef:Ik denk dat ik een heel ander filmpje heb gezien als merendeel hier....
jeetje wat een ophef.. ten eerste weet je niet waarom de amazone het zadel niet heeft afgedaan. Prima als men denkt het bij het eigen paard wel te kunnen maar in dit geval weten we niet of dat wel ging. Paard staat flink te trappelen en werkt behoorlijk tegen dus lijkt mij ook niet heel verstandig daar naast te gaan staan. Zo veel extra weegt zo'n zadel ook niet. (Als dat ineens zo'n issue is moeten we paarden ook maar niet meer laten springen... dan zit er ook nog een ruiter op). Uiteraard is het fijner als ie af kan. Maar kan t niet dan kan t niet. Dito met het hoofdstel, als je er bij kan en een halster hebt prima maar zo niet dan zou mij dat op dat moment ook niet uitmaken.. paard die sloot uit krijgen is imo belangrijker. De uiteindelijke manier van uit het slootje krijgen is miss wat minder prettig maar gezien de eerdere pogingem werkt het paard totaal niet mee door stress en vermoeidheid. Als hij zich zo terug gooit kun je proberen wat je wilt... dat hou je niet.
De amazone dan zo afze*ken om haar houding ? Wellicht gewoon haar schrik reactie of miss is ze gewoon lekker nuchter ipv erbij te gaan staan panikeren. . Menig boer reageert nog stugger op dit soort situaties. Paard is uit de sloot en dat is het belangrijkste ! Top werk dus van die mannen:j
_Mondy_ schreef:Ik denk dat ik een heel ander filmpje heb gezien als merendeel hier....
jeetje wat een ophef.. ten eerste weet je niet waarom de amazone het zadel niet heeft afgedaan. Prima als men denkt het bij het eigen paard wel te kunnen maar in dit geval weten we niet of dat wel ging. Paard staat flink te trappelen en werkt behoorlijk tegen dus lijkt mij ook niet heel verstandig daar naast te gaan staan. Zo veel extra weegt zo'n zadel ook niet. (Als dat ineens zo'n issue is moeten we paarden ook maar niet meer laten springen... dan zit er ook nog een ruiter op). Uiteraard is het fijner als ie af kan. Maar kan t niet dan kan t niet. Dito met het hoofdstel, als je er bij kan en een halster hebt prima maar zo niet dan zou mij dat op dat moment ook niet uitmaken.. paard die sloot uit krijgen is imo belangrijker. De uiteindelijke manier van uit het slootje krijgen is miss wat minder prettig maar gezien de eerdere pogingem werkt het paard totaal niet mee door stress en vermoeidheid. Als hij zich zo terug gooit kun je proberen wat je wilt... dat hou je niet.
De amazone dan zo afze*ken om haar houding ? Wellicht gewoon haar schrik reactie of miss is ze gewoon lekker nuchter ipv erbij te gaan staan panikeren. . Menig boer reageert nog stugger op dit soort situaties. Paard is uit de sloot en dat is het belangrijkste ! Top werk dus van die mannen:j
... Begrijpend lezen is ook lastig hoor. Citaat:Het feit dat dit paard in de sloot beland omdat hij ergens niet langs durft zegt denk ik al genoeg dat hij echt niet stil blijft in de sloot
bliver schreef:evelien_89 schreef:Dat lijkt me zo schrikken als mij dat zou gebeuren!
Ik vind niet dat de brandweer iets kwalijk te nemen valt hoor. zij doen wat ze kunnen en je kunt niet verwachten dat elke brandweerman een paardenkenner is. Hoe ze het paard aan de voorbenen eruit hebben getrokken vind ik dat een goede oplossing en verwacht niet dat het dier hier veel schade aan opgelopen zal hebben. ( zo trek je ze er bij een moeilijke bevalling er ook uit.) Maar hoe het zadel half over de schoft getrokken wordt, daar verwacht ik meer blessures van. En dan zijn ze bij de schoft zeer moeilijk op te lossen. Kies ik toch nog liever voor een peesblessure heel laag aan een been.
Het meisje zelf had idd misschien wel meer kunnen helpen door alleen al het zadel eraf te halen en op zijn minst het sperriempje los te maken! nu kon het paard toen ie koppie onder ging niet eens even naar lucht happen.
misschien ook wel van de schrik dat het bij dat meisje op dat moment niet in dr op kwam en dat ze daar later wel aan denkt van goh ik had het anders kunnen doen.
Gelukkig adedemen ze door hun neus en niet door hun mond dus hoeven ze geen lucht te happen